اولین سازنده قالب‌های مگنتیک روتاری در ایران

 

                                            

                            

حسین یدالله پور
مدیر قالبسازی مدرن

چندی پیش محمود پیشعلی از چهره‌های صاحب‌نظر صنعت چاپ ایران، در گفت‌وگویی خودمانی با ماهنامه صنعت چاپ اشاره به مشکلات تولید لیبل IML در ایران و پیشرفت‌‌هایی که در این زمینه حاصل شده است، یادآور شد:
«درد اصلی چاپخانه‌های ما، قالبسازی است.» او با بیان تجربه بازدید از غرفه یک شرکت قالبسازی در نمایشگاهی در ترکیه، گفت: «این بار دیگر با حسرت به آنها نگاه نمی‌کردم. چون می‌دانستم که در ایران خودمان هم قالبسازی پیشرفت کرده است. و از قالبسازی مدرن و حسین یدالله پور یاد کرد که با نصب دستگاه‌های پیشرفته آلمانی و تأمین موادمصرفی استاندارد و نیز کسب دانش فنی اکنون قالب‌های سفارشی چاپخانه‌ها را در سطح قالبسازی‌های اروپایی انجام می‌دهد. او اضافه کرد، موفقیت حسین یدالله پور در زمینه ساخت قالب‌های دایکات روتاری ـ که شاخه‌ای تخصصصی‌تر در قالبسازی به شمار می‌رود ـ چشمگیرتر است.
این صحبت‌ها بهانه‌ای شد تا سری به قالبسازی مدرن بزنیم و در جریان پیشرفت‌های این کارگاه پر سابقه و پیشرفت‌های صنعت قالبسازی در کشور قرار گیریم.
حسین یدالله پور نه تنها از پرسابقه‌ترین چهره‌های صنعت قالبسازی در ایران، بلکه از جمله به‌روزترین و پیشروترین آن‌هاست. بنابراین نام قالبسازی مدرن برای مجموعه‌ای که او مدیریت می‌کند، بسیار برازنده است.
قالبسازی مدرن طی دهه گذشته، پیشگام نوآوری و به‌کارگیری فناوری‌های جدید و کسب دانش فنی در زمینه قالبسازی بوده است. بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی، با انتخاب بهترین فناوری و برندهای معتبر آلمانی و پشت سرگذاشتن آزمون و خطا، همچنین کسب تجربه در حل مشکلات فنی با توجه به ویژگی‌های ماشین‌آلات چاپ، دایکات و تیغ‌زنی در ایران، امروز قالبسازی مدرن مشکل‌گشای چاپخانه‌ها برای ساخت انواع قالب‌های لیزری و قالب‌های مگنتیک در ایران است.       

انتخاب بهترین فناوری‌ها
یدالله پور با نگاهی به گذشته و مرور تلاش‌هایی که در قالبسازی مدرن صورت گرفته است، می‌گوید: «بارها شاهد گلایه چاپخانه‌داران و جعبه‌سازان و استادکاران بخش تیغ‌زنی و دایکات از نارسایی قالبسازی در ایران بودم و به عنوان کسی که همه عمر حرفه‌ای‌ام را در قالبسازی گذرانده‌ام، درصدد حل مشکلات فنی و اجرایی آن برآمدم. بخشی از اشکالات، با دقت بیشتر و اصلاح رویه‌های کاری قابل حل بود ولی در واقع قالبسازی صنعتی پیشرفته و تخصصی است که فناوری ودانش خاص خود را دارد و دریافتم که بدون به کارگیری تجهیزات پیشرفته قالبسازی و تأمین موادمصرفی استاندارد، نمی‌توان قالب‌های بی‌عیب و نقصی ارایه داد. به همین خاطر ابتدا فناوری لیزری را وارد کردیم و خوشبختانه خیلی زود در این رشته مهارت فنی لازم را به‌دست آوردیم. اما ساخت قالب‌های مگنتیک برای دایکات روتاری ـ که معمولاً در ماشین‌های رول کم‌عرض و چاپ لیبل کاربرد دارد ـ قدری پیچیده‌تر بود. ما پس از مطالعه دقیق فناوری‌های موجود در جهان، پیشرفته‌ترین و معتبرترین برند قالبسازی آلمان یعنی استوما Stoma را انتخاب کردیم. الان پس از ۵/۱ سال از نصب تجهیزات استوما، گام به گام همه مسائل فنی و اجرایی آن را حل کرده‌ایم و با تسلط کامل به نرم‌افزارها و طرز کار دستگاه‌ها پس از آموزش کارکنان، انواع قالب‌های مگنتیک مورد نیاز چاپخانه‌های لیبل را در اسرع وقت ارایه می‌دهیم.
مدیر با تجربه قالبسازی مدرن با لحنی حاکی از اطمینان می‌گوید: «ما پیشرفته‌ترین فناوری قالبسازی مگنتیک را مطابق بهترین قالبسازی‌های آلمان داریم. همان دستگاه‌هایی را که شرکت «وینک» و «اسپیلکر» و «کوچر» در آلمان دارند، ما هم داریم و همان تیغ‌ها و موادی را که آن‌ها مصرف می‌کنند، ما هم استفاده می‌کنیم.
ما پیشرفته‌ترین دستگاه‌های قالب‌سازی مگنتیک استوما Stoma، برند برتر صنعت قالبسازی در جهان را در اختیار داریم.»

انطباق فناوری با امکانات چاپخانه‌های‌ ایران
یدالله پور در ادامه تأکید می‌کند که علیرغم اهمیت تجهیزات و فناوری پیشرفته، این امکانات بدون تجربه کافی و شناخت امکانات و نیازهای چاپخانه‌ها و کاربران قالب‌ها، از کارایی لازم برخوردار نخواهند بود. او راز موفقیت قالبسازی مدرن را شناخت دقیق نزدیک از ویژگی‌های ماشین‌آلات تیغ‌زنی و دایکات و نیز دستگاه‌های چاپ لیبل در ایران می‌داند. « بدون این شناخت و تجربه، بهترین تجهیزات قالبسازی هم در عمل پاسخگوی نیاز چاپخانه‌ها نخواهند بود. ما یکی، دو ماه بعد از نصب دستگاه‌های استوما، توانستیم خود را با شرایط ماشین‌آلات و نحوه کار اپراتورهای دایکات و تیغ‌زنی انطباق دهیم و حالا هر نوع سفارشی را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهیم. در زمینه قالب‌های مگنتیک ـ که در سال‌های گذشته اغلب به خاطر مشکلاتی که بود، کارها را به ترکیه و کشورهای اروپایی سفارش می‌دادند، حالا کاملاً پاسخگوی نیازهای چاپخانه‌ها هستیم.»
مدیر قالبسازی مدرن اشاره‌ای هم به هزینه‌ها دارد. هزینه قالب‌هایی که ما می‌سازیم حدود ۳۰ درصد پایین‌تر از قالب‌هایی است که در ترکیه می‌سازند.
اما او گلایه‌هایی نیز از بعضی چاپخانه‌ها دارد که در برابر کارهای فناورانه در ایران مقاومت می‌کنند: «بعضی‌ها به سختی می‌پذیرند که در ایران بتوانیم قالب‌های مگنتیک را بسازیم. از نظر آن‌ها همیشه مرغ همسایه غاز است. به یاد دارم وقتی دستگاه‌های قالبسازی لیزری را نصب کردیم، همچنین مقاومت‌ها بود و عده‌ای گمان می‌کردند در خارج، بهتر از ایران قالب لیزری می‌سازند. خوشبختانه این باورها در برابر واقعیت رنگ می‌بازد و کسانی که قالب‌های لیزری و نیز قالب‌های مگنتیک ما را به کار گرفته‌اند، بهترین شاهد برای این مدعا هستند.

رضایت مشتریان
شمار زیادی از چاپکاران لیبل، مشتری قالب‌های مگنتیک، قالبسازی مدرن هستند. اغلب آن‌ها با رضایت کامل از این همکاری یاد می‌کنند. در اینجا با چندتن از مدیران چاپخانه‌ها که سفارش‌های متنوعی به این قالب‌سازی می‌دهند، نظر خود را درباره این مجموعه بیان می‌کنند:

مهراد یزدان یار
مدیر بازرگانی و فروش چاپ برجیس
خیلی خوشحالیم که با قالبسازی مدرن همکاری داریم، قبلاً قالب‌های روتاری را باید از ترکیه می‌گرفتیم که از نظر زمان تحویل و هزینه، تفاوت می‌‌کرد اما حالا که با قالبسازی مدرن کار می‌کنیم، خیلی به صرفه‌تر است. ضمن این که زمان تحویل خیلی سریع‌تر است.
کارهایی که قبلا یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشید، اکنون ظرف ۲۴ ساعت تا حداکثر ۴۸ ساعت طول می‌کشد.
این از قالب‌های روتاری اما در زمینه قالب‌های تخت لیزری هم قالبسازی مدرن در شمار پیشگامان بوده‌اند و سالهاست ایشان قالب‌های تخت و پلکسی برای دستگاه‌های دایکات ما می‌سازند که از این بابت هم رضایت کامل داریم.
چاپخانه خجستگان هم که با ما همکار و در گروه خجسته است، نیز از مشتریان قالبسازی مدرن است.
ساخت دایکات روتاری برای ماشین‌های رول کم عرض، کاری بسیار تخصصی است.
معمولاً هنگام سفارش قالب به قالبسازی مدرن، آقای یدالله پور سه آیتم از مشخصات ماشین کار چاپی را می‌پرسند. اول اندازه سیلندر ماشین چاپ، دوم Z ماشین (یعنی تعداد دنده‌های سیلندر روتاری) و سوم جنس چاپ شونده (کاغذ، فیلم، صدفی، ترانسپارنت، گلاسه، همچنین نوع زیره و رویه) خوشبختانه دوام قالب‌ها هم خیلی خوب است و کارهایی که چاپ آن‌ها تکرار شده است، با همان قالب‌های روتاری قبلی، به خوبی دایکات شده‌اند.

حسین دارابی
مدیر فروش و بازرگانی رایان لیبل
ما نزدیک ۲۰ سال است که با آقای یدالله پور همکاری داریم و همیشه تخصصی و تجربه ایشان پشتیبان ما بوده است و شاهد بوده‌ایم که همیشه پیشرو بوده و با سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک، فناوری جدید را وارد کرده صنعت قالبسازی را توسعه داده‌اند.
فناوری قالب‌های روتاری یا Flexible Die که ایشان بهترین آن را از آلمان آورده‌اند، واقعا مورد نیاز صنعت لیبل بود.
ایشان با نظر گرفتن از چاپخانه‌ها، به تدریج اشکالات جزئی اول کار را برطرف کردند الان از همکاری با ایشان کمال رضایت را داریم و حضور قالبسازی مدرن، نوعی اطمینان خاطر به ما بخشیده است.
قبلاً برای بعضی از کارها باید به آلمان سفارش می‌دادیم، بعد کار به ترکیه می‌آمد و سپس به تهران منتقل می‌شد. در حالی که قالبسازی مدرن ظرف حداکثر ۳ روز سفارش ما را انجام می‌دهد.
ما در مورد کار خودمان یعنی چاپ لیبل، تلاش و تبلیغ می‌کنیم که کارها به خارج سفارش داده نشود، چرا که چاپخانه‌های داخل توان انجام آن را دارند، بنابراین خودمان هم باید در مورد قالبسازی از امکانات پیشرفته‌ترین داخل حمایت کنیم تا تشویقی برای واحدهای پیشرو در این رشته باشد.

نشانی ۱: کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج خیابان ۶۳ (ملک) کوچه دوم پلاک ۶
تلفکس: ۴۴۹۸۸۵۸۰  modern1.modernco@gmail.com
نشانی ۲: تهران – خیابان صف (باغ سپه‌سالار) شماره ۷۱
تلفن: ۳۳۹۲۴۷۵۰    modern2.modernco@gmail.com

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید