مصائب چاپخانه‌داران با قطعی برق

0
2244

              

آخ برق رفت !

گروه گزارش

وقتی وسط کار چاپ که ماشین با سرعت پنج، شش هزار دمر در ساعت می‌چرخد، یکباره همه سیلندرها و نوردها، با صدایی مهیب و ناگهانی ترمز می‌کنند، با این دو کلمه «آخ برق رفت!» آه از نهاد ماشین‌چی و مدیرچاپخانه در می‌آید. این لحظه به ظاهر ساده و غیره. این وسط کی مقصر است مهم نیست، مهم این است که ضرر و همه مصائب آن به چاپخانه‌دار می‌رسد. به این می گویند برداشتن موانع تولید یا گذاشتن موانع بر سر راه تولید؟ مثل اغلب مسائل دیگر در کشور ما، دلایل قطع برق هم غیرشفاف است. از کم‌آبی سرها و پرتع شبکه توزیع تا تولید رمز ارز، هر مقامی روایتی دارد که پیگیری بیشتر آن، گاهی امنیتی هم می‌شود. عادی‌ترین قسمت که ما باید از آن سر در بیاوریم، این است که اداره برق منطقه‌ای کمی زودتر از قطع برق یا از روزهای پیش، زمان قطع برق را اعلام کندم. باورتان بشود یا نه، آن‌ها هم می‌گویند ما خودمان خبر نداریم!
به عنوان مشتی، نمونه خروار، سراغ سه تن از مدیران چاپخانه‌ها رفته‌ایم تا از ماجراهای خود و قطع برق با ما سخن بگویند. راهنمایی‌ها و توصیه‌های دو کارشناس برق و مکانیک ماشین آلات صنعت چاپ هم چاشنی این گزارش است. تا برق نرفته، این گزارش را در ادامه بخوانید.

حسین فروزیده، مدیر سازمان چاپ۱۲۸:

شوک قطع برق یک طرف، شوک هزینه تعمیرات هم یک طرف

تمام موارد قطعی برق، بدون زمانبندی و اطلاع قبلی بوده است
حدود یک ماه پیش بود که دو، سه روز پشت سر هم قطع برق برای ما اتفاق افتاد و هرکدام به مدت یک ساعت و نیم و از هفته گذشته تا الان هم حدود دو روز در هفته برای ما اتفاق افتاده است. جالب است بدانید همه این موارد قطعی برق، ناگهانی و بدون برنامه و اطلاع قبلی بوده است باتوجه به اینکه امسال هم به ما یک جدول زمانبندی داده‌اند بازهم می‌توانم بگویم که خاموشی ها طبق این برنامه نبوده است. اگر اجازه دهید من مایلم کمی وسیع‌تر درباره این موضوع صحبت کنم؛ چرا کشور ما به عنوان کشوری که بعد از روسیه دومین دارنده ذخایر گازی جهان و همچنین یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی جهان است، باید بعد از ۴۳سال که نیروگاه‌های ما با گاز کار می‌کنند‏ نتوانیم این گاز را به نیروگاه‌ها، انتقال دهیم و از آن طرف هم چرا نباید در زمان‌هایی که پیک مصرف برق را نداریم مثل فصل زمستان و پائیز، بتوانیم تعمیرات اساسی را برای نیروگاه‌ها، انجام دهیم که در فصول بعدی مثل بهار و تابستان که مصرف بالاتر است به مشکل نخوریم.
آسیب‌ وارد شده به دستگاه‌ها، در طولانی مدت مشخص می شود
درحال حاضر زمانی که برق می رود، ماشین‌های ما به علت حساسیت بالایی که دارند با یک شوک موقتی روبه‌رو می شوند و باید تا زمانی که دوباره برق ‌بیاید صبرکنیم تا به شرایط باثبات برسیم و کار را ادامه دهیم. اما این قطع و وصل شدن‌های ناگهانی به بُردهای ماشین‌آلات ما و بخش‌های کامپیوتری ما ضرر وارد کرده است‏، پاسخگوی این آسیب‌ها کیست؟ خب می‌دانیم زینک‌هایی که در حال حاضر دربازار وجود دارند آن قابلیت و قدرت را ندارند که در حین چاپ، دو ساعت در دستگاه بمانند و باز بتوان از آن‌ها استفاده کرد، چنین چیزی ممکن نیست و در این صورت حدود ۵۰درصد ازبین میروند و چه بسا زینک ها به‌طور کلی باطل شوند. اگر هم بخواهیم چندبار از یک زینک، استفاده کنیم برای کارگران بسیار سخت است که یک نفر زینک را بشوید و یک نفر هم دستگاه را بچرخاند.
ما باید آگاه باشیم که درحال حاضر کارها، سرعت گرفته‌اند برای مثال مشتری، سفارش خود را به‌صورت یک فایل به ما تحویل می‌دهد و از ما می‌خواهد که در یک مدت زمان مشخص، آن را تحویل دهیم، ما برنامه‌ریزی می‌کنیم و بعد با قطعی ناگهانی برق، مواجه می‌شویم و از کار ها عقب می‌مانیم. حداقل اگر یک زمان مشخص برای این قطعی وجود داشت بهتر بود که مثلا ما در نظر می‌گرفتیم که دوساعت، برق نخواهیم داشت و به کارکنان خود اطلاع می‌دادیم که یا دوساعت زودتر و یا دوساعت دیرتر از این زمان مشخص، پای دستگاه‌ها، حاضر شوند.
چرا واحدهای تولیدی باید با قطعی برق، جریمه شوند؟!
به‌نظرم برای کشوری که درحال حاضر تمرکزش را بر مانع زُدایی و پشتیبانی از تولید، گذاشته است باید مشخص شود که چرا نه تنها، مانعی برداشته نمی شود بلکه از ما تولیدکنندگان پشتیبانی هم نمی‌شود. درحال حاضر، همین قطع برق، یک مانع جدی برای تولید است. بهتر است مصرف برق، دقیق‌تر بررسی شود مثلا اینکه کدام بخش‌ها، مصرف بیشتری دارند، بخش مسکونی، بخش اداری یا بخش تولید. بخش تولید، بخشی است که به برق، نیاز دارد و درست نیست که با این قطعی‌های ناگهانی مواجه شود و یا دست کم واحدهایی که مصرف بی‌رویه دارند و تخلف می‌کنند بهتر است جریمه شوند. درباره نیروی انسانی و اوپراتورها هم باید بگویم، قطعی برق، باعث بیکاری نیروی انسانی و اوپراتورهای ما شده است، برای مثال همین امرز حدود ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح برق واحد ما رفت و کارکنان ما برای ساعاتی بیکار بودند و سفارش‌های مان هم با مشکل مواجه شد.
هزینه‌های تعمیر ماشین‌آلات واقعا گزاف است
درحال حاضر، روی کامپیوترهای ما، ups نصب شده است و به آن مجهز است اما برای دستگاه‌های چاپ و ماشین‌آلات باید از موتور برق استفاده کنیم که آن هم چون مدت‌ها بود با چنین مشکلاتی از جمله قطعی برق، مواجه نبودیم، آن را فروختیم و کنار گذاشتیم. در شرایط فعلی، این قطعی برق، نوسانات زیادی را روی بُردهای ماشین‌های چاپی ایجاد می‌کند و این بُردها بسیار ظریف و حساس هستند و در بلند مدت، این شوک‌های ایجاد شده از عمر این بُردها می‌کاهد. البته هنوز بُردی از ما نسوخته است اما قطعا در طول زمان، آسیب‌های خودش را نشان می‌دهد. مشکلات این‌چنینی مثل همین قطعی برق، قطعا روی هزینه‌های ما برای تعمیر دستگاه‌ها و برخی قطعات هم اثر می‌گذارد. درحال حاضر یک تعمیرکار مکانیک یا برق، فقط برای مشاهده و ویزیت دستگاه‌ها، مبلغ ۵۰۰هزارتومان دریافت می‌کند و این در شرایطی است که دستگاهی یا بُردی نسوخته باشد. اگر بُردی با مشکل جدی مواجه شود باید آن را به طورکلی عوض کرد که در این‌صورت مبلغی حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان باید هزینه شود.
بعید می‌دانم خسارت واحدهای تولیدی را جبران کنند
درباره مبلغی که به عنوان بیمه روی قبوض ما، قرار می‌گیرد اطلاع دارم اما تا به حال برای واحد ما پیش نیامده است که به اداره برق، مراجعه کنیم و مبلغی را تحت عنوان بیمه یا خسارت دریافت کنیم. از همکاران دیگر هم نشنیده‌ام و اطلاعی دراین زمینه ندارم و بعید می‌دانم که مبلغی به این عنوان از اداره برق یا وزارت نیرو، به ما تعلق بگیرد. به‌نظر من، اقداماتی مثل بالابردن و افزایش توان نیروگاه‌ها، توسعه امکانات و تکنولوژِی می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی در فصل تابستان جلوگیری کند. ما باید توان اتولید برق را افزایش دهیم و از طرفی هم واحدهای تولیدی می توانند از دستگاه‌های به‌روز تر و جدیدتر استفاده کنند چراکه هرچه این دستگاه‌ها، جدیدتر باشند مصرف برق کم‌تری هم خواهند داشت و درنتیجه در مصرف انرژی، صرفه‌جویی خواهد شد البته دستگاه‌های ما هم جدید نیست و عمر آخرین دستگاه‌های ما به سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۱ می رسد. با توجه به اینکه امسال، اتحادیه فعال‌تر شده است قطعا می‌تواند این موارد و مشکلات چاپخانه‌ها را در زمینه قطع برق، پیگیری کند و حداقل در زمینه اطلاع‌رسانی و مطالبه گری به وزارت نیرو و اداره برق، برای چاپخانه‌ها، مفید واقع شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید