نشانی چاپخانه شما در این اقلیم مجازی کجاست؟

0
564

متاورس؛ زمین بازی جدید صنعت چاپ

نویسنده: Heidi Tolliver Walker
گروه پژوهش

متاورس(metaverse) چیست؟ چرا در حال حاضر برای صنعت ما اهمیت پیدا کرده است؟ حالا که متاورس کاربردهای واقعی برای چاپخانه‌های کوچک و آژانس‌های تبلیغاتی پیدا کرده است، وقت آن رسیده که آن را در کانون توجه خود قرار دهیم.
آیا این تصور من است یا اینکه در سال ۲۰۲۲ همه درباره متاورس حرف می‌زنند؟ در ماه اکتبر فیس بوک با اعلام تغییر نام خود به “متا” صحنه را برای حضور و درخشش متاورس آماده کرد. پس از گذشت مدتی بدون سر و صدای چندان، در حالی که دنیای بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی در مورد این تغییر و تحول تأمل می‌کردند، ناگهان حالا متاورس نقل محفل همه شده است. البته دلایل محکمی نیز برای این رویکرد وجود دارد. به عنوان مثال در اولین هفته ماه ژانویه نشریه Ad Week گزارش کرد که تقاضا برای استخدام افراد متخصص در حوزه متاورس بین ماه مه و اکتبر ۲۰۲۱ بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. شرکت پژوهشی Vantage market Research نیز پیش بینی کرده است که بازار تولیدات و خدمات مرتبط با متاورس طی هفت سال آینده ۴۴ درصد رشد خواهد کرد.
چند روز پس از انتشار این گزارش یکی از پرخواننده ترین مقالات نشریه eMarkerter در مورد شتاب و تقاضای بالا در چین برای خرید آنلاین با استفاده از فناوری VR (واقعیت مجازی) بود. در حال حاضر ساختار و اکوسیستم لازم برای استفاده از VR جهت خرید کالا به صورت آنلاین وجود دارد و فراگیر نیز شده است. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی نیز از این روند استقبال کرده و از آن استفاده می‌کنند. چندی پیش شبکه اجتماعی Examiner پرسشی برای مخاطبان خود مطرح کرده بود با این مضمون: « روند رو به گسترش استفاده از VR برای خرید آنلاین چه مفهومی دارد و چرا ما باید به آن اهمیت بدهیم؟»
خیلی ها تا همین چندی پیش حتی نام متاورس را هم نشنیده بودند. حالا ایمیل‌های تبلیغاتی در مورد متاورس به ایمیل من سرازیر شده است. انگار که تغییر نام فیس بوک به متا که توسط مارک زاکربرگ در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام شد، باعث شده تا موضوعی که بی سر و صدا مدت‌ها بود در محافل و فضای تکنولوژی همه در مورد آن زمزمه می‌کردند، یکباره به جریان اصلی و روند غالب در اذهان همه تبدیل شود.

خب بالاخره متاورس چیست؟
متاورس دنیایی دیجیتال است که مردم در آن، مثل دنیای فیزیکی و واقعی زندگی،کار و بازی می‌کنند. به نظر پدیده‌ای در دوردست و آینده‌نگرانه می‌آید، ولی این‌گونه نیست. متاورس تنها یک عبارت و واژه دهن‌پرکن برای بسیاری از کارهایی که ما همین حالا هم انجام می‌‌دهیم‏ نیست. به عنوان مثال هنگامی شما با استفاده از اپلیکیشن زوم یک کنفرانس آنلاین برگزار می کنید، عملاً در فضای متاورس هستید. البته در آینده برای اینکه تجربه ما در فضای مجازی واقعی‌تر و بهتر شود، به جای خودمان از آواتاری(Avatar) که روی صندلی نشسته و با دیگر آواتارها گفتگو و تعامل می‌کند، استفاده می‌کنیم (آواتار تصویری است منحصربه‌ فرد از شما در شبکه‌های اجتماعی، انجمن و سایت‌های مختلف آنلاین ، چیزی مانند نمادی که شما را به دیگران در سراسر جهان می‌شناساند.)
در محیط خانه، متاورس نوعی واقعیت افزوده است که شما با استفاده از آن در خانه خود این طرف و آن طرف می‌روید و با نگاه کردن به تلفن موبایل خود می‌بینید که چگونه کف خانه شما تغییر شکل داده و جلوی چشمان شما به چیز دیگری تبدیل می شود. در دنیای بازی‌های رایانه‌ای، کودکان می‌توانند از سراسر جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همزمان با استفاده از یک بازی کامپیوتری با یکدیگر رقابت کنند، انگار که همه در یک اتاق کنار یکدیگر نشسته‌اند.
به عبارت ساده متاورس هر گونه واقعیت مجازی یا افزوده در هر گونه دستگاهی است که به انسان‌ها امکان می‌دهد در یک دنیای مجازی با انسان‌های دیگر، مکان‌های دیگر و چیزهای دیگر تعامل پیدا کنند.
تا همین چندی پیش به ویژه افراد شیفته فناوری، همه متاورس را پدیده ای فناورانه می‌دانستند که ربطی به افراد و شرکت‌های معمولی نداشت. بسیاری از صحبت‌ها و گپ و گفت ‌وگو‌های مربوط به متاورس و دیگر پدیده‌های مرتبط با آن، چندان ربطی به مردم عادی نداشت. به عنوان مثال هنرمندی به نام Beeple یک اثر هنری در متاورس خلق کرده و به تازگی NFT (توکن های غیرقابل معاوضه) آن را به قیمت ۲۹ میلیون دلار فروخته است. رند دیگری توکن های غیرقابل معاوضه مجموعه ای از کفش های ورزشی را هر جفت به قیمت ۳ هزار دلار فروخته است.

در سرزمین چاپ
متاورس می‌تواند کاربردهای فراوانی برای چاپخانه و یا خریداران کارهای چاپی نیز داشته باشد. در اینجا چندین نمونه را ارایه می‌کنم.
– ارایه تورهای مجازی از چاپخانه تا مشتریان بالقوه و بالفعل آن‌ها بتوانند به صورت مجازی در چاپخانه قدم زده و از دفاتر و بخش‌های مختلف ساختمان چاپخانه بازدید کنند.
– ساخت مدل‌های تعاملی سه‌بعدی از تولیدات چاپی برای افزایش فروش از طریق آنلاین. این مدل‌های سه بعدی به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند که مشتریان می‌توانند آن‌ها را به طور مجازی در دستان خود بگیرند و از نزدیک جزئیات آن را ببیند.
– شرکت در تورهای مجازی مراکز دموی شرکت‌های سازنده تجهیزات چاپی قبل از اقدام به خرید دستگاه. هنگامی که تجهیزات نصب شد چاپکاران می‌توانند تصاویر هولوگرافیک خدمات متخصصان فنی شرکت سازنده را در کنار دستگاه، جلو چشم اپراتور به نمایش بگذارند تا او و مسئول فنی چاپخانه بتوانند به تنهایی مشکلات فنی و فرایند تعمیر و نگهداری ماشین را انجام دهند.
– افزایش دریافت کمک‌های اهدایی افراد نیکوکار و ارتباط مستقیم با نیکوکاران و اهداکنندگان کمک‌های مالی در خانه و یا دفاتر خودشان و فراهم آورن امکان بازدید مجازی از بخش‌های تولیدی چاپخانه برای سفارش خیریه، تا از این طریق آن‌ها بتوانند تأثیر کمک‌های خود را به طور عملی ببینند.
– استفاده از بازی (game) رایانه ای در متاورس برای فروش و تبلیغ تولیدات چاپی. در حالیکه مشتریان بالقوه بازی می‌کنند. ‌آن‌ها می‌توانند بخش‌هایی از محصول نهایی را جمع‌آوری کرده و هنگامی که کار چاپی تمام شد، محصول را سفارش دهد.
پس از مدتی چنین کاربردهایی از متاورس پیشرفته‌‌تر و عادی‌تر خواهد شد. در حال حاضر با اینکه این کاربردها هنوز چندان توسعه نیافته‌اند‏، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس هنگامی که شما در باره متاورس می‌خوانید یا می‌شنوید بدانید که این پدیده دیگر به یک واقعیت عملی و کاربردی تبدیل شده است که ارزش سرمایه‌گذاری دارد، زیرا دیگر پدیده‌ای نیست که به آینده تعلق داشته باشد، بلکه همین حالا می‌توان آن را به خدمت گرفت.

 

 

رمز یا توکن غیر قابل معاوضه
(Non-Fungible Token) چیست؟

رمز غیرقابل معاوضه ((NFT یا رمزکلید یکتا، نوع خاصی از رمز و نماد چیزی منحصر به فرد است؛ بنابراین رمزهای غیرقابل معاوضه را نمی‌توان با یکدیگر معاوضه کرد این در تضاد با ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و بسیاری از رمزهای شبکه یا کاربردی است که ماهیت قابل معاوضه دارند.
از توکن‌های غیر قابل معاوضه برای ایجاد دارایی‌های دیجیتال قابل تأیید مانند یک زمین، یک خانه یا هر دارایی دیگر و امکان همکاری‌پذیری دارایی در چندین سیستم عامل استفاده می‌شود. ((NFTها در برنامه‌های خاصی که به موارد دیجیتالی منحصر به فرد مانند هنر رمزنگاری شده، مجموعه‌های رمزنگاری شده و بازی رمزنگاری نیاز دارند، استفاده می‌شوند.
هنر از اولین موارد استفاده بلاکچین بودو ان اف تی ها اصالت و مالکیت هنر دیجیتال را ثابت می‌کنند. راه‌اندازی CryptoPunks در ژوئن ۲۰۱۷ راه را برای هنر «کمیاب» در بلاک چین Ethereum هموار کرد .
ان‌اف‌تی‌‌ها هم مثل بیت‌کوین‌ها کاملا دیجیتال هستند اما فرق بزرگی میان آن‌ها و سایر ارزهای دیجیتالی که ممکن است اسم‌شان را شنیده باشید، وجود دارد.
رمز‌ارزها “قابل معاوضه” هستند. به این معنا که فرد می‌تواند ارزی مثل بیت‌کوین را با یک بیت‌کوین کاملا مشابه دیگر مبادله کند،‏ چون هر دو بیت‌کوین، ارزشی صد در صد برابر دارند.
اما ان‌اف‌تی‌ها “غیر‌قابل معاوضه” هستند و این یعنی نمی توان آن ها را با ان‌اف‌تی مشابه دیگر جایگزین یا مبادله کرد چون هر ان‌اف‌تی درست مثل یک کارت بازی نایاب ارزشی منحصر به فرد دارد که با سایر ان‌اف‌تی‌ها متفاوت است.
برای درک بهتر می‌توانید نقاشی معروف مونالیزا را در نظر بگیرد که با وجود کپی‌های فراوان تنها یک نسخه اصلی از آن وجود دارد. ان‌اف‌تی حکم گواهی اصالت دیجیتالی را دارد که می‌توان از آن برای اثبات مالکیت بر نسخه اصلی یک اثر هنری دیجیتال استفاده کرد.
از سوی دیگر همانطور که کیفیت پوسترهای مونالیزا با نقاشی اصلی فرق دارد، قیمت آن‌ها هم بسیار با هم متفاوت است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید