آغاز نهمین دهه فعالیت شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران مبارک باد!

شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران هشتمین دهه فعالیت خود را آغاز می‌کند. از روزی‌که خشت اول چاپخانه بانک ملی ایران، در سال ۱۳۱۷، بنا نهاده شد، تا به امروز همواره روندی پویا و نوآورانه را پیموده و اکنون بعد از ۸۰ سال فعالیت، شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، به‌عنوان چاپخانه‌ای تخصصی با قابلیت‌های منحصر به‌فرد در خاورمیانه، عهده‌دار انجام دقیق‌ترین پروژه‌های چاپی امنیتی است، علاوه بر این، تراکم تجربه و تخصص و دانش فنی در زمینه موادشناسی و فرایندهای آماده‌سازی، چاپ، کنترل کیفیت و انتخاب راه‌حل‌های بهینه برای انواع محصولات چاپی، این مجموعه را متمایز می‌سازد و پشتوانه‌ای مطمئن برای تولید مدارک و اسناد دیجیتال جهت استقرار دولت الکترونیک به‌شمار می‌آید.
شرکت چاپ و نشر بانک ملی با فعالیت مداوم و سازمان‌یافتۀ واحد تحقیق و توسعه و بررسی هوشمندانۀ تحولات فناوری در زمینه چاپ امنیتی، متناسب با نیازهای کشور در این زمینه، مناسب‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات تخصصی پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ را از معتبرترین شرکت‌های جهانی برای انواع روش‌های چاپ و تکنیک‌های امنیتی فراهم آورده است، همچنین با کسب دانش فنی و آموزش و بازآموزی پیوسته کارکنان آگاه و کاربلد، بهترین شرایط را برای انجام سفارشات متنوع در کوتاه‌ترین زمان، فراهم ساخته است.

دو سال پس از تأسیس چاپخانه بانک ملی ایران یعنی در سال ۱۳۱۹ بنای ساختمان آن ـ‌که فرانسوی‎ها طراحی کرده بودند ـ به اتمام رسید. این چاپخانه به تناسب تحولات جهانی در فناوری چاپ و به موازات تنوع نیازهای چاپی در کشور، تحول یافت. در سال ۱۳۷۶ به دلیل تقاضای فراوان و حجم بالای سفارش‎های چاپی، ساختمان جدید چاپخانه که آن زمان با نام «شرکت چاپ بانک ملی ایران» شناخته می‌شد، با زیر بنای ۲۳۴۰۰ مترمربع در کیلومتر ۱۸ جاده مخصوص کرج احداث شد و در سال ۱۳۷۹ در زمینی بالغ بر ۷۰۳۰۰ متر مربع توسعه یافت.
این مجموعه در سال ۱۳۷۹ به منظور ایجاد امکان نشر کتاب و مجله، مجوز نشر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و به «شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران» تغییر نام یافت.
میدانیم که به‌موازات پیشرفت تکنولوژی، امکانات بیشتری برای تقلب و جعل اسناد در اختیار جاعلان قرار می‌گیرد، بنابراین تنها امنیت فیزیکی اسناد و مدارک کافی نیست و باید از روش‌ها و راهکارهای نوین و اجزای الکترونیک نیز در بالاتر بردن امنیت اسناد استفاده شود.

آینده‌نگری تحقیق و توسعه
واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران مطالعات خوبی را از مدتی قبل در زمینۀ پروژه تولید اسناد امنیتی، هویتی و بهادار با استفاده از کاغذهای هوشمند انجام داده و امروز این شرکت آماده پاسخگویی به نیاز سازمان‌های مختلف برای تولید اسناد امنیتی با کاغذ هوشمند است.
این کاغذها با استفاده از تراشه‌های هوشمند و با ظرفیت‌های مختلف، می‌توانند ضمن ذخیره‌سازی اطلاعات، ضامن اصالت سند نیز باشند و از این کاغذها می‌توان در تولید اسناد مالکیتی مانند سند ملک و خودرو، دانشنامه مدارس و دانشگاه‌ها، پروانه کسب و پروانه بهره‌برداری، انواع گواهینامه‌ها و غیره استفاده کرد.
این شركت با بیش از نیم قرن تجربه، دارنده نخستین گواهینامه مدیریت كیفیت ISO 9002در صنعت چاپ ایران با طی مراحل مختلف توسعه، از توان بالای چاپی برخوردار است. گفتنی است که بیشترین حجم توسعه و سرمایه گذاری در این مجموعه، مربوط به چاپ‌های امنیتی بوده است: با توجه به رعایت ده‌ها ویژگی امنیتی در طراحی، چاپ و کاغذ، از جمله حساسیت به مواد شیمیایی پاك‌كننده، فیبر نوری چند رنگ و قابل رویت در برابر نور ماورای بنفش در خمیره كاغذ و انواع مرکب‌های فلورسنت، متغیر نوری، حرارتی، این چاپخانه توانایی بالایی در تولید اوراق بهادار دارد.

آموزش مداوم
شرکت چاپ و نشر بانک ملی، توجه ویژه‌ای به آموزش و تربیت نیروی متخصص مبذول می‌دارد و امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تجهیزات آموزشی را در فضایی مناسب و در جوار کتابخانه تخصصی برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مهیا ساخته است. علاوه بر این‌ها با انتشار نشریه آموزشی و اطلاع‌رسانی «راه توسعه» برای مدیران و سرپرستان و برگزاری نشست‌های عمومی و تخصصی به ارتقای مهارت و کارایی پرسنل در رده‌های مختلف کمک می‌رساند.
کارنامه انواع محصولات چاپی امنیتی
اوراق بهادار و اسناد مالی؛
ایران چک، دسته چک، کالا برگ، بن‌های کارگری و فروشگاهی؛
بلیت مترو، اوراق مشارکت، کارت بانکی، کارت سوخت و انواع اوراق بهادار دیگر.
اوراق و اسناد شناسایی؛
گواهینامه، دانشنامۀ تحصیلی، کارت شناسایی، کارت خودرو، سند خودرو، شناسنامه، کارت‌های ترکیبی بانکی و انواع کارت‌ها و اوراق شناسایی دیگر؛
اسناد و اوراق امنیتی خاص؛
تعرفه‌های انتخابات کشور، چاپ و شخصی‌سازی کارت‌های ATM، چاپ و شخصی‌سازی کارت‌های ID؛
فرم‌های چاپی بانک‌های دولتی و خصوصی؛
کلیه فرم‌های رسمی مانند: ضمانت‌نامه بانکی و انواع فرم‌ها و اسنادی که طبق استانداردهای خاص ملی و بین‌المللی قابل تشخیص و پیگیری باشند.

آمادگی برای فردا
شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران بر اساس مطالعات واحد R&D، آمادگی‌های لازم را برای شرایط متحول آینده، فراهم می‌آورد. چه از نظر تجهیزات، چه دانش فنی و ارتباط با تأمین‌کنندگان و مشتریان و چه سازماندهی و مهارت کارکنان و نیز رعایت استانداردهای بین‌المللی، حرکت و پویایی درون این مجموعه، موج می‌زند.
از آنجا که روند تحولات صنعت چاپ و فناوری در حوزه علوم ارتباطات و اطلاعات در سطح جهان، به طور روزافزون بر دامنه گستره و تنوع نیازها و انتظارات مشتریان افزوده است، ضرورت و اهمیت فعالیت‎های روشمند و جامع اطلاع رسانی در کنار فعالیت‎های تولیدی و صنعتی احساس می‌شود. برای پاسخگویی به این ضرورت، مرکز پژوهش و اطلاع‌رسانی به‌منظور ایجاد نظام جامع«بانک اطلاعات مدارک و اسناد» و بهبود روش‎های اطلاع‎‎رسانی فعالیت‎های شرکت، تأسیس شده است.

افتخارات شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران

سال ۱۳۹۲ کسب مقام اول کشور و دریافت لوح و تندیس بلورین به مناسبت چاپ امنیتی در دوازدهمین دوره جشنواره صنعت چاپ

سال ۱۳۹۱ کسب مقام اول کشور و دریافت لوح و تندیس بلورین به مناسبت چاپ امنیتی و تولید حج کارت بانک ملی ایران در یازدهمین دوره جشنواره صنعت چاپ

سال ۱۳۸۹ کسب مقام اول کشور و دریافت لوح و تندیس بلورین به مناسبت تولید کارت هوشمند میزان بانک ملی ایران در دهمین دوره جشنواره صنعت چاپ

سال ۱۳۸۸ کسب مقام اول کشور و دریافت لوح و تندیس بلورین به مناسبت تولید کارت ملی هوشمند کشور، چک پول پنج میلیون ریالی بانک ملی ایران و رفاه چک یک میلیون ریالی بانک رفاه در نهمین دوره جشنواره صنعت چاپ

 سال ۱۳۸۷ کسب مقام اول کشور و دریافت لوح و تندیس بلورین به مناسبت تولید ملی کارت بانک ملی ایران در هشتمین دوره جشنواره صنعت چاپ

ده‌ها ویژگی امنیتی در چاپ امنیتی شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران قابل اجرا است. برخی از تکنیک‌های طراحی امنیتی عبارت‌اند از:
– Guilloche
– Art screen
– Latent Image
– Rainbow
– Micro text
– Relief
-Anti  copy
– Finger print

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید