دیدگاه‌ها

اگر حمایت شویم، با برندهای اروپایی هم می‌توانیم رقابت کنیم

اگر حمایت شویم، با برندهای اروپایی هم می‌توانیم رقابت کنیم
محمد کیامرثی، مدیرعامل ماشین‌سازی کیامرثی:


ماشین‌سازی کیامرثی از آن واحدهایی است که از دل نصب و تعمیرات در چاپخانه‌ها بیرون آمده است. سال‌ها تجربه محمد کیامرثی در نصب و تعمیرات و ساخت قطعات و ارتباط نزدیک او با چاپخانه‌ها و مشاهده عملکرد دستگاه‌های مختلف، همچنین گذراندن چندین دوره تخصصی در کارخانه‌های اروپایی او را با جزییات و پیچیدگی‌های انواع دستگاه‌ها آشنا ساخته است. او به خاطر سال‌ها تجربه در طراحی و ساخت دستگاه‌های پس از چاپ، از مسائل و مشکلات این صنعت نیز به خوبی باخبر است. گفت‌وگوی ما را با محمد کیامرثی مدیرعامل ماشین‌سازی کیامرثی، در اینجا می‌خوانید:

شما دستی در تولید انواع ماشین‌های تبدیلی و تکمیلی صنعت چاپ داشته‌اید، پس از چند دهه، بعضی دستگاه‌های شما به تکامل رسیده و استقبال چاپخانه‌ها و واحدهای تولیدی، ساخت آنها را موجه ساخته است. اصلی‌ترین دستگاه‌هایی که اکنون تولید و برای آن‌ها سفارش دریافت می‌کنید، کدامند؟
چهار دستگاه پرطرفدار ما عبارتند از:
– طلاکوب تمام ‌اتوماتیک
– سلفون‌کشی دوکاره (هم سرد و هم گرم) تا ۹ ورقی تمام‌اتوماتیک
– سلفون‌کشی حرارتی ۷۰*۱۰۰ سانتی‌متر (با مخزن چسب گرم) تمام ‌اتوماتیک
– دستگاه UV تمام ‌اتوماتیک (به تازگی برای اولین ‌بار دستگاه UV هیبرید تولید کرده‌ایم.)
اجازه بدهید در مورد هر کدام از این دستگاه‌ها درنگ کوتاهی داشته باشیم. از طلاکوب تمام ‌اتوماتیک شروع کنیم. آیا این دستگاه را از اول تا آخر خودتان می‌سازید یا سیستم انتقال فویل و هیتر را روی ماشین‌های لترپرس هایدلبرگ تعبیه می‌کنید؟
تخصص ما تبدیل ماشین لترپرس به طلاکوب است. قبلا فقط هایدلبرگ و اشتوئر آلمان این سیستم را روی ماشین‌های لترپرس پیاده می‌کردند، بعد یک شرکت ایتالیایی و یک شرکت ترکیه‌ای در این زمینه معروف شدند. تا ده سال پیش چاپخانه‌داران ایرانی با هزینه گزاف این دستگاه‌ها را وارد می‌کردند. ما با درک این نیاز و مطالعه دقیق فنی و اجرایی آن، ظرف ۶ ماه اولین سیستم طلاکوب روی دستگاه لترپرس را ساختیم و آن را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نمونه ترکیه‌ای در اختیار چاپخانه‌ها گذاشتیم. تاکنون بیش از ۴۰۰ دستگاه طلاکوب تحویل داده‌ایم. به جرات می‌توانم بگویم از دستگاه‌های ترکیه و ایتالیا بهتر کار می‌کنند چون فناوری و قطعات PLC، استپ موتور، سروموتور، درایوها و سایر قطعات الکترونیکی و مکانیکی را از بهترین برندها روی این دستگاه‌ها گذاشته‌ایم.
در مورد دستگاه‌های سلفون‌کشی هم لطفاً کمی توضیح دهید. به ویژه در مورد دستگاه دو کاره تمام ‌اتوماتیک که به خاطر بزرگی ابعاد (تا ۹ ورقی)، از نظر طراحی و ساخت، قدری پیچیده است. آیا حالت گرم آن با دستگاه حرارتی ۵/۴ ورقی تفاوت دارد؟
این دستگاه از نظر دقت در ساخت قطعات و تنظیمات آن و همچنین متریال مصرفی، از مشخصات فنی بسیار خوب و استاندارهای سطح بالا برخوردار است. در سلفون‌کشی دوکاره، برای حالت حرارتی، فقط حرارت داریم، نه چسب. زیرا برای لمینیت سلفون حرارتی کاربرد دارد. می‌دانید که یک روی سلفون حرارتی، چسبی است که وقتی روی کار می‌نشیند، با حرارت فعال می‌شود.
کاش کارشناسان فنی می‌آمدند، سلفون‌کشی دوکاره ما را با بعضی دستگاه‌های چینی مقایسه می‌کردند. بسیاری از چاپخانه‌داران غیرفنی، فقط ظاهر ماشین را می‌بینند، آنها خبر ندارند که ماشین به این بزرگی با پروفیل جمع شده است. در حالی که تیم R&D ما با حضور پسرم که مهندسی باتجربه است و چند مهندس دیگر، به استانداردهای آلمان نظر دارند. ما با ورق ۲۰ میلی‌متری این ماشین را ساخته‌ایم. ما ضعف بودجه تحقیقاتی را با تلاش و همت این جوانان تحصیل‌کرده جبران می‌کنیم.
آیا دستگاه ۹ ورقی کاربرد قابل‌توجهی دارد؟ به جز کارتن‌سازی، ایا ماشین‌های افست ۹ ورقی آن‌قدر هست که نیاز به سلفون‌کشی به این ابعاد داشته باشد؟
بله، چاپخانه‌های ۹ ورقی کم نیست. چاپخانه‌هایی که رولند ۸۰۰ و رولند ۹۰۰ دارند، مشتریان زیادی دارند. برای کارتن‌های لمینیتی هم که سفارش زیادی در بازار هست.
درباره دستگاه UV تمام ‌اتوماتیک که باید پرمصرف باشد، بپرسیم که آیا این‌لاین و پیوسته در ادامه سیستم تحویل ماشین افست قرار می‌گیرد یا به صورت جدا و آفلاین استفاده می‌شود و آپارات تغذیه مستقل دارد؟
دستگاه UV به صورت این‌لاین با سرعت ۵۰۰۰ برگ در ساعت هم می‌تواند کار کند. نقاله‌ها وکیوم دارد و ورق را هدایت می‌کند و هیچ مشکلی برای هماهنگ شدن با سرعت دستگاه چاپ و حرکت ورق در دستگاه UV نیست. دستگاه UV را ۳۵ سال است که می‌سازیم و هیچ مشکلی ندارد. دستگاه جداگانه (Off line) هم داشته‌ایم. الان دستگاه ۶ ورقی می‌سازیم که آپارات، قرقره و سنجاق دارد و می‌تواند برای UV موضعی رجیستر شود.
لطفاً درباره دستگاه هیبرید که محصول جدید شماست، کمی بیشتر توضیح بدهید.
این دستگاه پیشرفته برای اولین ‌بار در ایران تولید شده که خیلی هم طرفدار دارد. دو نوع مواد UV با یک نوع UV با مواد دیگری (مثل واتربیس) کنار هم، روی کار چاپ‌شده می‌نشینند، در واقع در ماشین دو رنگ، ما یک برج افست را به UV و برج دوم را به آنیلوکس یا برج لاک اختصاص می‌دهیم.
کار رنگی چاپ‌شده با گذر از برج اول و دوم این ماشین، دو نوع پوشش UV یا یک پوشش UV، یا یک پوشش واتربیس دریافت می‌کند که زیبایی خاصی دارد. اگر توجه کرده باشید بیشتر جعبه‌های دارویی و آرایشی بهداشتی از این UV هیبریدی بهره‌مند شده‌اند. مثل ورنی UV براق با UV شنی، یا UV مات ‌و براق، یا UV براق با واتربیس. در این زمینه با توجه به متریال موجود در بازار، دست طراحان باز است که چگونه از این امکان هیبریدی استفاده کنند.
با این توضیحات، دستگاه‌های ساخت شما هیچ کم و کسری ندارد، بفرمایید قیمت این دستگاه‌ها و دوام و کارایی آن‌ها در مقایسه نمونه‌های اروپایی و چینی چگونه است و به جز قیمت، چه مزیتی برای خریداران دارد؟
صادقانه باید بگویم که ما هم کاستی‌هایی داشته‌ایم، ولی همیشه کمبودها و خطاهای خود را با تحمل هزینه و صرف وقت و تحقیق جبران کرده‌ایم به‌طوری که ضرری متوجه اپراتور یا صاحب دستگاه نشود. در مورد مزیت دستگاه‌ها، علاوه بر پشتیبانی مسئولانه و دسترسی کاربران به بخش فنی شرکت، کافی است به همین یک دو نکته توجه فرمایید که برای ۴۰۰ دستگاه طلاکوب که در واحدهای مختلف نصب شده‌اند، هنوز حتی یک موتور عوض نکرده‌ایم و بدون این که ما درخواست توقف واردات به خاطر ساخت داخل بدهیم، تقریبا هیچ دستگاه مشابهی از خارج وارد نمی‌کنند، چون به صرفه نیست.
آیا صادرات هم داشته‌اید؟ به چه کشورهایی؟ خدمات پشتیبانی به چه صورت است؟
ما چند دستگاه به عراق و ترکیه فروخته‌ایم. اگر مشکل فنی حادی باشد که نتوانند برطرف کنند، خودمان می‌رویم حل می‌کنیم که تا حالا چنین موردی به ما گزارش نشده است.
به هر حال ما ساختار قوام‌یافته‌ای برای صادرات نداریم، چرا که اساسا شرایط برای صادرات و معاملات خارجی مهیا نیست. همین دردسرهای تولید، ما را بس است. تنها کیفیت ماشین‌آلات ایرانی مهم نیست، باید حمایت‌هایی از تولید ایرانی در بازارهای صادراتی صورت گیرد که معمولا ما از آن محروم هستیم.
در زمینه صادرات چه مشکلات و موانعی دارید؟
موانع عمومی که برای اغلب تولیدکنندگان وجود دارد. به آثار تحریم‌ها هم کاری ندارم. از مسئولان می‌پرسم، مشتری خارجی کجا باید ما را ببیند؟ در کدام نمایشگاه خارجی با حمایت دولت شرکت می‌کنیم؟ حتی در نمایشگاه‌های داخلی، علیرغم وعده‌های داده شده، کمتر بازدیدکننده خارجی داشته‌ایم که مستقیما محصول ما به درد او بخورد. مقایسه کنید با حمایت‌هایی که چین از تولیدکنندگان خود در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به عمل می‌آورد.
موانع توسعه کار شما کدامند؟ چرا واحدهای تولیدی شما به کارخانه‌های بزرگ تبدیل نمی‌شود؟
ماشین‌سازان صنعت چاپ که دستگاه بزرگ تولید می‌کنند، مثل دستگاه ساخت شیرفلکه و چیزهای کوچک نیست. اساساً شرایط در کشور ما برای چنین توسعه‌ای میسر نیست.
ما سعی کردیم خودکفا شویم ولی کسی از ما حمایت نمی‌کند؛ حمایت‌ها فقط در حد شعار است! ما که تمام شدیم! این شعارها کی باید تحقق پیدا کند؟!
واقعا ادامه کار با این هزینه‌های گزاف دیگر میسر نیست. من شاهد هستم چه ماشین‌سازان توانمند و باتجربه‌ای دارند کار خود را تعطیل می‌کنند. ما از دانش فنی و توان اجرایی خود، خیلی خشنودیم ولی به خاطر پوچ ‌بودن شعارهای حمایت از تولید و ندیدن هیچ حمایتی، هر روز دلسردتر از پیش می‌شویم.
به‌طور مشخص از چه وزارتخانه‌ها و ارگان‌هایی چه انتظاری دارید؟
به جای شمردن خواست‌های ماشین‌سازان، از مسئولان وزارت ارشاد و وزارت صمت می‌پرسم، در همه این سال‌ها، کدام نیازسنجی را در صنعت چاپ انجام داده‌اند؟
همچنین از اتحادیه بپرسم آیا بررسی کرده‌اند که اگر چه دستگاهی ساخته شود، مثلا کیفیت چاپ در کشور ارتقا می‌یابد، یا هزینه تمام‌شده، ارزان‌تر تمام می‌شود؟
این انتظار زیادی نیست که ما از وزارت ارشاد، متولی صنعت چاپ، داریم، چرا که چنین حمایت‌هایی در حوزه‌های دیگر، مثلا مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی صورت می‌گیرد. تنها بحث صادرات نیست. برای فروش داخل هم به خاطر همکاری نکردن بانک‌ها، چاپخانه‌ها تامین نقدینگی کافی ناتوانند و قادر به خرید ماشین و نوسازی چاپخانه‌ها نیستند. در حالی که هم صنایع، هم گمرک و هم بانک‌ها با واردکنندگان دستگاه‌های چینی به مراتب بهتر رفتار می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟