رئیس تعاونی لیتوگرافان از موانع واردات دو محموله زینک می‌گوید

غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان مصرف سالانه زینک کشور را ۳ میلیون متر مربع عنوان می‌کند و می‌گوید طی ده ماه گذشته حد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع زینک وارد کشور شده است. وی براین اساس میزان کمبود زینک در کشور را ۶۰۰ هزار متر مربع برمی‌شمارد و می‌گوید تعاونی در صدد وارد کردن این میزان طی دو مجموعه ۳۰۰ هزار متر مربعی است.
وی خاطرنشان می‌کند: اقدامات لازم برای واردات زینک را انجام داده‌ایم. دولت باید از بانک مرکزی بخواهد که ارز ۴۵۰۰ تومانی برای واردات زینک را اعطا کند که هر چه زودتر این واردات صورت گیرد. چندی پیش تعاونی فراخوانی برای نیازمندان به زینک منتشر کرد که استقبال زیادی از آن صورت گرفت، ثبت نام متقاضیان بیش از حد انتظار بود به طوری که دو برابر میزانی که تخمین زده بودیم تقاضای زینک داشتیم. این تقاضاها هنوز ادامه دارد. اما دریافت پول را متوقف کرده‌ایم. با این ملاحظه که هنگام توزیع، اولویت با کسانی است که از آن‌ها پول گرفته‌ایم. در حال حاضر تمامی مراحل واردات زینک که دو مجموعه ۳۰۰ هزار متر مربعی را شامل می‌شود انجام شده، اما متاسفانه بانک مرکزی به جای همکاری کردن مانعی در تحقق این رویداد شده است.

چرا زینک کمیاب است؟
شجاع می‌گوید: در رابطه با کمبود زینک یک نکته را نباید فراموش کرد و آن اینکه دلالان زینک از روی طمع و با این استدلال که قیمت زینک بالا رفته و نگهداری زینک در انبار و فروش آن در آینده سوددهی قابل توجهی خواهد داشت، در حال حاضر از فروش زینک‌های خود، احتراز ورزیده و معتقدند هر چه دیرتر زینک‌ها را بفروشند سود بیشتری می‌کنند. که نتیجه آن کمبود زینک در بازار است.
از وی می‌پرسیم. چرا با وجود کمبود کاغذ، رکود چاپخانه‌ها و کاهش شیفت کاری آن‌ها همچنان زینک کمیاب است؟ مگر نه اینکه در چنین شرایطی که کار چاپی انجام نمی‌شود باید زینک به وفور یافت شود؟ وی با پذیرش این نکته به موضوع کمبود مواد اولیه و ملزومات چاپ در تمام بخش‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: زینک از کاغذ هم کمتر است. اینکه می‌گوئیم تیراژ بسیاری از کالاها به دلایلی چون کمبود کاغذ و … کاهش یافته، ارتباط چندانی با افزایش یا کاهش زینک ندارد، چون به هر حال برای هر فرم چاپی یک زینک استفاده می‌شود؛ چه ۱۰ هزار نسخه از آن فرم چاپ شود و چه هزار نسخه. البته بسیاری از مجلات از چاپ رنگی به چاپ سیاه و سفید گراییده‌اند. برخی از نشریات هم اصلاً منتشر نشده‌اند، اما با تمام این تفاسیر، برآیند عوامل مختلف موجب نشده که کمبود زینک جبران شود. بسیاری از نشریات کاغذ داشتند ولی نبود زینک مانع انتشار آنها شد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید