گزارش

محصولات فناورانه داروپات شرق آماده ورود به بازار جهانی

محصولات فناورانه داروپات شرق آماده ورود به بازار جهانی



دو خط تولید برای محصولات جدید در داروپات شرق در حال نصب و راه اندازی است

شرکت صنایع بسته‌بندی داروپات شرق در خانواده‌ی چاپ و بسته‌بندی نامی شناخته شده است. اما این شرکت در صنعت دارو و صنایع غذایی، از شهرت بیشتری هم برخوردار است.
از تولید اولین ورق PVC سخت در سال ۱۳۷۷ برای بسته‌بندی دارو تاکنون، این شرکت ده‌ها محصول تخصصی را به کارخانجات داروسازی و غذایی تقدیم کرده و آنها را از واردات فیلم‌ها و بسته‌بندی‌های متنوع، بی‌نیاز ساخته است.
خانواده چاپ نیز داروپات شرق را با تولید ورق‌های PVC Shrink و چاپ هشت رنگ برای لیبل‌های شرینک (غلافی) به خوبی می‌شناسند.
طی بیش از ربع قرن فعالیت، همیشه واحد R&D در قلب شرکت داروپات شرق جای داشته و متناسب با نیازهای صنایع دارویی و صنایع غذایی، فیلم‌ها و بسته‌بندی‌های تخصصی را با بالاترین کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی تولید و در اختیار این صنایع قرار داده است.
داروپات شرق از اولین شرکت‌های دارای استاندارد GMP و کد محصول IRC است، بنابراین محصولات آن از اعتبار خاصی برخوردار بوده و در بازار جهانی نیز به راحتی پذیرفته می‌شوند. اگر سایه تحریم‌های بانکی و تجاری از سر اقتصاد کشور برداشته شود، بی‌شک فیلم‌ها و بسته‌بندی‌های تخصصی داروپات شرق از استقبال ویژه‌ای در بازار جهانی برخوردار خواهند شد.

خبر خوب، این است که داروپات شرق در حال راه‌اندازی ۲ خط تولید برای فیلم‌ها و بسته‌بندی‌های تخصصی پرکاربرد جهت مصارف پزشکی و صنایع غذایی است. مهندس ابراهیم خدابخش رئیس هیات مدیره داروپات شرق درباره این سرمایه‌گذاری و خطوط تولید جدید توضیح می‌دهد.

دو خط تولید مدرن فیلم‌های بسته‌بندی با سرمایه‎گذاری ۵/۱ میلیون یورو، در حال تکمیل شدن هستند که بخشی از آنها وارد کشور شده و بخش دیگر تا پایان امسال وارد می‌شوند. ارز مربوط به این خریدها، از منابع داخلی شرکت تامین شده و تجهیزات و دستگاه‌های مختلف از آلمان، تایوان و چین خریداری شده و در حال ساخت است.
ابراهیم خدابخش، رئیس هیات مدیره داروپات شرق با بیان این مطلب به ویژگی‌ها و محصولات آنها اشاره می‌کند:
خط اول، سیستم تولید PVC سخت و نرم است که با ظرفیت یک تن در ساعت برای تولید ۳ محصول اساسی که در ایران تولید نمی‌شوند، نصب خواهد شد. از محصولات آن باید به این موارد اشاره کنم:
– بلیسترهای دارویی
– فیلم‌های خاص برای کارت‌های اعتباری و کارت ملی
– فیلم PVC ضخامت ۶۰ میکرون که در محصولات دیگر از قبیل کاغذ دیواری، لمینیت کارت‌های اعتباری و غیره استفاده می‌شود. برای اولین بار است که در ایران چنین خطی نصب می‌شود.
بخشی از این خط که در محیط تمیز (Clean Room) نصب می‌شود، برای تولید فیلم‌هایی است که تاکنون در کشور ما تولید نمی‌شد. این خط تجهیزات و ملحقات خاص خود را دارد. تولید انواع کیسه خون Fast، کیسه‌های انتقال خون مورد مصرف هلال احمر و کیسه‌های مخصوص مشتقات خون و نیز کیسه ادرار از جمله محصولات این خط تولید است.
خط دوم برای تولید فیلم‌های OPE (اورینتد پلی‌اتیلن) و OPVC برای بسته‌بندی محصولات غذایی است. ظرفیت تولید این خط ۲۰۰۰ تن در سال است که با توجه به نازکی ۲۰-۱۰ میکرون، از نظر متراژ، تولید قابل توجهی را شامل می‌شود. برای آماده‌سازی محصولات این خطوط تولید و ارائه آنها به صورت دلخواه مصرف‌کننده، سه دستگاه اسلیتر (برش رول) نیز سفارش داده‌ایم.


چهار مانع اساسی در راه تولید

خدابخش پس از شرح نوآوری‌ها و سرمایه‌گذاری شرکت داروپات شرق برای خطوط جدید و تلاش شوق‌انگیز واحد R&D، با تاسف از موانعی صحبت می‌کند که مانع تولید و موجب آزردگی دست‌اندرکاران این پروژه‌های مهم صنعتی هستند.
۱- مشکل اصلی این است که استان مرکزی، هنوز زمین مربوطه را در اختیار ما نگذاشته که این خطوط جدید در آنها استقرار یابند. هم‌اکنون بخش قابل توجهی از ماشین‌آلات و تجهیزات خریداری شده که از گمرک هم عبور کرده‌اند، در انبار نگه‌داری می‌شوند.
انتظار ما آن است که مقامات استان مرکزی نسبت به این پروژه‌ها که برای تامین نیازهای اساسی صنایع دارو و بخش سلامت تجهیز شده‌اند، التفات بیشتری داشته باشند و هر چه زودتر بتوانیم در زمینی که تخصیص می‌دهند، کارخانه را تجهیز کنیم.
۲- مشکل دیگر، زیان‌های ناشی از قطعی برق است. قبلا ما با یک روز قطعی برق مواجه بودیم، در تابستان امسال اما روزهای یکشنبه و چهارشنبه برق نداشتیم. ضرر و زیان این قطع برق به صورتی است که اساسا روشن کردن کارخانه منطقی به نظر نمی‌رسد. چرا که در هر نوبت توقف خط تولید، بخشی از مواد مصرفی هدر می‌رود و پرسنل بیکار

می‌مانند. در چنین وضعی، تولید با ضرر و زیان همراه می‌شود.
امسال اعلام شد که اگر بالای ۱ مگاوات مصرف برق داشته باشیم و آن را از بورس کالا خریداری کنیم، برق ما کمتر قطع خواهد شد. ما نقدا برای یک یا دو ماه آینده برق را از بورس خریداری کردیم، ولی در عمل هیچ نتیجه‌ای نداشت و باز هم با قطعی برق مواجه بودیم.
با تغییر فصل و از میانه پاییز با کاهش مشکل برق، باید منتظر مشکلات و محدودیت‌های گاز باشیم.
۳- تامین ارز و انتقال ارز مشکلی چندین ساله است که صنایع را می‌آزارد. هر روز با بخشنامه جدید و رویه‌های متفاوت از سوی بانک مرکزی مواجه می‌شویم. با توجه به انواع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها ما در زمینه خرید مواد مصرفی و تجهیزات خارجی تا ۱۵ درصد افزایش هزینه داریم. متاسفانه دولت هیچ مسئولیتی در این زمینه نمی‌پذیرد. تداوم این وضع، صنایع را با مشکل مواجه خواهد ساخت.
۴- تورم و گرانی، زندگی را برای نیروی کار در واحدهای صنعتی دشوار ساخته است، به‌طوری که افزایش دستمزدها هم هیچ دردی از آنها را دوا نمی‌کند. همزمان با این گرانی‌ها، سازمان تامین اجتماعی پوشش بیمه‌ای خود را از روی بسیاری از داروها برداشته که به نوبه خود، فشار بر قشر کارگری و حقوق بگیر را افزایش می‌دهد. وضعیت واحدهای صنعتی هم به گونه‌ای نیست که بتوانند آنها را تامین کنند. بنابراین بخشی از نیروی کار، ترجیح می‌دهد به مشاغل دیگری (مثل رانندگی اسنپ) رو بیاورد، در نتیجه آنها تجربه و کار تخصصی را رها کرده، سراغ مشاغل ساده‌تر می‌روند. ضرر و زیان این روند و خروج این نیروها از واحدهای صنعتی، باری سنگین بر گردن اقتصاد ملی است.


ما و پتروشیمی

وجود پتروشیمی به‌عنوان صنعت بالا دستی برای صنعت تولید فیلم، بسیار ارزنده است. اما صنایع پایین دستی، آنچنان که باید از این مزیت بهره‌مند نمی‌شوند. اخیرا مبنای محاسبه ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها از ۲۸.۷۰۰ تومان به ۳۷.۵۰۰ تومان افزایش یافته. در نتیجه پتروشیمی هم پایه عرضه در بورس را تا ۳۲ درصد افزایش داده است. درصد افزایش دیگر هم به خاطر رقابت در بورس کالا به این مبالغ افزوده خواهد شد. در نتیجه این گرانی‌ها در صنایع پایین دستی، شاهد اثر تورمی خواهیم بود، احتمالا تمام محصولات پلاستیکی گران می‌شوند.
گرانی محصولات پلاستیکی، بازار را بیش از پیش به رکود می‌کشاند و تقاضا را کاهش می‌دهد، در نتیجه واحدهای تولید فیلم، تولید را کاهش می‌دهند، در حالی که به خاطر همین شرایط رکود، نمی‌توانند قیمت محصولات خود را به میزان مطلوب بالا ببرند.
گذشته از این مشکلات کلی ناشی از گران شدن مواد اولیه پتروشیمی، ما با یک مشکل خاص روبه‌رو هستیم و آن تولید PVC S60 است که تنها پتروشیمی بندر امام آن را تولید می‌کند، آن هم قرار بوده یک بار در آغاز سال و بار دیگر در پایان سال تولید کند. متاسفانه با تمام شدن نیمه اول سال، علیرغم مکاتبات ما با پتروشیمی و وزارت صمت، هنوز در سال ۱۴۰۲ شاهد تولید PVC S60 نبوده‌ایم. امیدواریم به زودی اقدام شود.

فرصت‌های صادراتی ما

مهندس خدابخش در پاسخ به پرسشی درباره‌ی قابلیت‌های محصولات داروپات شرق برای صادرات و جبران رکود بازار داخل می‌گوید:
خوشبختانه محصولات ما در بازارهای منطقه خریدار دارد. سال‌هاست که به عراق و افغانستان و ارمنستان و بعضی کشورهای همسایه صادرات داریم ولی شرکت داروپات شرق به خاطر دارا بودن استاندارد GMP و کد محصول IRC، از شرایط لازم برای ورود به بازار اروپا هم برخوردار است ولی متاسفانه شرایط بازرگانی کشور ما و تعامل با جهان به صورتی است که این مسیر را برای ما ناهموار می‌سازد.
ما برای تامین شرایط این استانداردها در کارخانه، کلی هزینه متقبل می‌شویم و هر سال تجهیزات و تهمیدات دیگری را برای تجدید مجوز GMP فراهم می‌کنیم. بر اساس قانون باید محصولات بهداشتی مورد مصرف بیمارستان‌ها تحت استاندارد GMP و با کد IRC تولید شوند ولی وزارت بهداشت به دلایلی این را به همه شرکت‌ها تکلیف نمی‌کند. در واقع ما داریم هزینه آینده را می‌پردازیم، تا روزی که شرایط اقتصاد و تجارت عادی شود، بتوانیم، در بازار جهانی حضور داشته باشیم.
البته وزارت بهداشت از اعمال استاندارد GMP در شرکت ما خشنود است ولی این به معنای ارائه تسهیلات ویژه یا تامین ارز مناسب برای توسعه شرکت و محصولات نبوده است، ولی در مواردی صدور مجوزها و پروانه‌ها تسهیل شده است. هر چند در موارد دیگر هم هنوز با طولانی بودن زمان صدور مجوزها روبه‌رو هستیم.


محصولات جدید، فیلم مونومتریال

خدابخش با اشاره به این که ۸۰ درصد ظرفیت ماشین‌آلاتی که برای مواد بسته‌بندی وارد کرده‌اند، برای بسته‌بندی و چاپ مواد دارویی و به‌ویژه غذایی کاربرد دارد، از تولید فیلم‌های جدید خبر می‌دهد که پیشروترین محصول جهانی در این زمینه است؛ فیلم‌های مونومتریال از فرمول خاصی برخوردارندکه هم برای نگه‌داری محصول از نفوذ هوا و نور و رطوبت مناسب‌اند و هم از سایر قابلیت‌ها برخوردار هستند. عملکرد این فیلم‌ها به گونه‌ای است که با یک لایه می‌تواند، همه خواص بعضی چندلایه‌ها را داشته باشد.
فیلم‌های جدید محصول داروپات شرق در بسته‌بندی دو مزیت اساسی دارند: اول، قیمت تمام شده آنها پایین‌تر از چندلایه‌ها و شاید کمتر از نصف آنهاست. دوم، در هنگام بازیافت، مشکلات جداسازی جنس‌های مختلف و خنثی کردن چسب مصرفی در لمینیت چندلایه‌ها را ندارد.
داروپات شرق سال‌هاست در زمینه کسب دانش فنی این محصول کوشیده است. همچنین در مواردی که نیاز به لایه مخصوصی روی مواد مصرفی بسته‌بندی باشد، ماشین‌آلات پیشرفته کوتینگ برای اعمال پوشش‌های واتر بیس در این شرکت موجود است.
وی در پایان این بخش از توضیحات درباره محصولات جدید به تولید کیسه سرم اشاره‌ای دارد و می‌گوید فاز مطالعاتی تولید کیسه سرم تمام شده و امیدواریم به زودی اقدام به تولید این محصول ضروری کنیم.
وی از محصول دیگری در حوزه پزشکی نیز خبر می‌دهدکه با نصب خطوط تولید جدید، آن را تولید خواهند کرد: کیسه کلستومی که در بعضی جراحی‌های روده مصرف دارد.


ارتباط با شرکت‌های دارویی و غذایی

ارتباط نزدیک و تعامل با شرکت‌های دارویی و غذایی که مصرف‌کنندگان محصولات داروپات شرق هستند، موجب به‌روز شدن و تجهیز امکانات این شرکت جهت پاسخگویی بهتر به نیازهای آنان است.
به گفته مهندس خدابخش، متخصصان شرکت‌های معتبر دارویی، بازدیدهای دوره‌ای از خطوط تولید داروپات شرق دارند، مذاکره آنها با متخصصان و کارشناسان شرکت در خط تولید، در مواردی به پیشنهادها و راه‌حل‌های خوبی برای بهینه‌سازی محصول مطابق با نیاز و کاربرد آنها در کارخانه‌های داروسازی شده است. مثلا بر اساس این مشاوره‌ها به جای PVC برای بسته‌بندی کپسول و قرص، اکنون از Pet G استفاده می‌کنیم و مواد دیگر مثل COC را نیز در دست بررسی داریم.
همچنین سه‌لایه‌ای از PVD تولید کرده‌ایم که بخش مهمی از مشکلات آن حل شده است. خوشبختانه شرکت‌های دارویی معتبر به خاطر الزام سلامت جامعه به GMP بها می‌دهند.

تعامل با حوزه چاپ و بسته‌بندی

شرکت داروپات شرق به خاطر حضور فعال در عرصه بسته‌بندی و چاپ، ارتباطی تنگاتنگ با خانواده چاپ و بسته‌بندی دارد. در صنعت چاپ، مدیران و متخصصان برجسته‌ای در همه بخش‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ داریم. منتهی به خاطر برخی مشکلات اقتصادی، اغلب بیش از استانداردسازی، به قیمت تمام شده توجه می‌شود. این روند، آسیب‌هایی به خود چاپخانه‌داران و در مواردی به سلامت جامعه می‌زند. اگر توافق بر سر رعایت استانداردها و جلوگیری از چاپ کارهای بدون مجوز بهداشت صورت گیرد، شاهد رونق اقتصادی چاپخانه‌ها هم خواهیم بود.
شرکت داروپات شرق، آمادگی دارد تجارب خود را در این زمینه در اختیار همکاران در صنعت چاپ قرار دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟