به فال نیک بگیریم

0
2426

نسیم آموزش در خانواده چاپ می‌وزد

«ضرورت آموزش» این روزها در خانواده چاپ بار دیگر به مسأله‌ای جدی بدل شده است. گرچه این بحث کم و بیش همیشه مطرح بوده، اما این بار در سطحی بالاتر و با عمق بیشتر به آن پرداخته می‌شود. تفاوت دیگر، در عملی بودن این اقدامات در زمینه آموزش است؛ یعنی که از حد حرف و ادعا، فراتر رفته و ساز و کار اجرایی پیدا می‌کند.
درست است که رشته چاپ در دانشگاه هنر و چند مرکز علمی-کاربردی تعطیل شده، اما به جای آن چندین تشکل و مؤسسه دست به کار شده‌اند و با استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه، برنامه آموزشی معینی را اجرا می‌کنند. روشن است که این اقدامات، جای دانشگاه و آموزش مدون و آکادمیک را نمی‌گیرد ولی تأثیر خود را می‌گذارد.
با خبرهایی که در همین شماره ماهنامه صنعت چاپ می‌خوانید، نسیمی از امید را احساس خواهید کرد.
اتحادیه چاپخانه‌داران با دعوت از افراد صاحب‌نظر و کاربلد، طرح‌هایی برای آموزش اعضا تدارک دیده و حمایت شرکت افست را برای در اختیار قرار دادن بعضی امکانات خود برای تشکیل دوره‌های آموزشی، جلب کرده است. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با مرکز علمی-کاربردی برای آموزش چاپ به امضا رسانده است.
به موازات این اقدامات، در همین ماه بهمن، خبری داشتیم از برگزاری کارگاه آموزش چاپ بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر که به همت اتحادیه صادرکنندگان خدمات چاپ و بسته‌بندی و به میزبانی سلطان چاپ برگزار شد.
چند مورد آموزش نیز در شبکه‌های اجتماعی و به صورت وبینار برگزار می‌شود-که البته نمی‌توان اعتبار و درستی همه آنها را تأیید کرد ولی نشان از شور و شوق برای آموزش چاپ در این خانواده دارد.
در کنار این امیدواری، بر اساس تجربه، جا دارد نگران کیفیت، تداوم و اثربخشی و پایداری این فعالیت‌ها باشیم. چراکه بارها این خیزش‌های آموزشی در این صنعت به رخوت گرائیده‌اند و وقتی استفاده تبلیغاتی و نمایشی آن‌ها تمام شده، دیگر از حرکت بازمانده‌اند. تضمین توسعه، ارتقای کیفیت و اثربخشی و تداوم آموزش چاپ، در درجه اول، نظارت خانواده چاپ و مدیران چاپخانه‌هاست.
اگر مدیران چاپخانه‌ها به ضرورت آموزش در بهره‌وری و رونق و روانی کسب و کار خود پی ببرند و آن را مطالبه کنند، این تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید.
شب عید امسال عطر آموزش در چاپخانه‌ها پراکنده می‌شود، به فال نیک بگیریم.

سردبیر

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید