بي‌رونقي صنعت چاپ در استان کرمانشاه

بي‌رونقي صنعت چاپ در استان کرمانشاه

صنعت چاپ استان کرمانشاه نزديک به يک قرن قدمت دارد؛ با وجود اين سابقه درخشان، هم اکنون برخي از چاپخانه‌هاي استان به دليل کمبود نقدينگي، فرسودگي دستگاه‌ها و يا به روز نشدن علم و تخصص کارگران، با بي‌رونقي و حتي تعطيلي مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سابقه اين صنعت در کرمانشاه که همگان از آن به عنوان مهد فرهنگ و تمدن ياد مي‌کنند، به بيش از يک قرن گذشته باز مي‌گردد که به زمان احداث چاپخانه پس از انقلاب مشروطه توسط آزادي‌خواهان اشاره دارد.

همگان از چاپخانه شرافت احمدي توسط ميرزاحمدخان معتضدالدوله به عنوان نخستين چاپخانه در کرمانشاه ياد مي‌کنند که در سال ۱۳۲۷ راه اندازي شد.

با وجود اين قدمت افتخارآفرين در ديار متمدن کرمانشاه، ولي هم اکنون بسياري از چاپخانه‌هاي استان به دليل مشکلات ريز و درشت در سکوت و سستي به کار خود ادامه مي‌دهند که حمايت و بهتر ديده شدن آنان، جرقه‌اي براي پيشرفت و توسعه آنان مي‌شود. در ادامه پيشکسوتان و فعالان استان کرمانشاه از مشکلات چاپخانه‌هاي استان مي‌گويند.

ارزش افزوده بالا و نبود کارگر آموزش ديده

مدير چاپخانه تفضلي که در روزهاي اخير به عنوان پيشکسوت فعال صنعت چاپ استان کرمانشاه در سال ۹۵، معرفي شده مي‌گويد: کمتر از هفت ماه است که کار چاپخانه را پس از گذشت ۷۰ سال خدمت و فعاليت، تعطيل کرده‌ام.

وي ميزان بالاي ماليات برارزش افزوده، مشکلات کارگري و نبود کارگر متخصص و آموزش ديده براي چاپخانه و فرسودگي دستگاههاي چاپ را از جمله مشکلات خود عنوان کرد.

وي افزود: همواره براي تهيه دستگاه‌هاي چاپ، به علت نداشتن نقدينگي و يا وجود تسهيلات بانکي با سود بالا، به خريد ماشين‌هاي فرسوده و دسته دوم از تهران اقدام کرده‌ام.

وي با بيان اينکه اکثر سفارش‌هاي مخاطبان ما از سوي ادارات دولتي بوده ادامه داد: برخي از ارگان‌هاي دولتي با گذشت چندين سال، هنوز به اين چاپخانه بدهکارند و تاکنون از پرداخت بدهي خود خودداري کرده‌اند.

انحطاط صنعت چاپ با تسهيلات سنگين

در ادامه مدير چاپخانه سعادت که به عنوان نسل سوم در اين چاپخانه مشغول به فعاليت است، در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينکه صنعت چاپ در کشور محروم واقع شده افزود: اين در حاليست که به روز کردن دستگاه چاپ در عصر فن‌آوري نياز ضروري است.

اميرهوشنگ سعادت ادامه داد: کاش اين امکان فراهم شود تا مديران چاپخانه‌ها بتوانند با دريافت تسهيلات کم بهره به اين صنعت رونق ببخشند که اگر اين صنعت بخواهد به همين منوال پيش رود به سمت انحطاط و سستي خواهد رفت.

سعادت با بيان اينکه مشکلات صنعت چاپ و چاپخانه‌داران در استان فراوان است، افزود: خواهان به روزکردن ماشين‌آلات و حرکت همگام با فن‌آوري در راستاي اشتغالزايي هستيم که اين اهداف بدون اعتبار کافي حاصل نمي‌شود.

به گفته سعادت، هم اکنون تسهيلات اعطايي به چاپخانه‌داران استان با بهره‌اي بالا به ميزان ۲۱ و يا ۲۴ درصدي است و توقع داريم با کاهش اين ميزان بتوانيم ماشين‌آلات صنعت چاپ در استان را نو و به روز سازيم.

خروج آثار چاپي به خارج از استان

مريم حمزه که از سال ۸۱ تاکنون در چاپ سعادت مشغول به کار است و به عنوان کارگر نمونه استان در اين حوزه معرفي شده، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: آرزو دارم صنعت چاپ در استان رونق يابد.

وي که به طراحي گرافيک و نظارت بر چاپ اشتغال دارد، ادامه داد: کاش مسوولان با حمايت و اقدام‌هاي خود کاري کنند تا کارهاي چاپي از استان خارج نشود که اين امر در اشتغالزايي جوانان بيکار کرمانشاهي نقش موثر خواهد داشت.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید