خلاقیت ایرانی در توسعه فناوری چاپگرهای لارج فرمت

فراخوان شهاب جت برای سرمایه‌گذاری و اشتغال پایدار

گرم‌ترین و پرجنب و جوش‌‌ترین غرفه در سالن ۱۰ و ۱۱ نمایشگاه بازاریابی و تبلیغات، غرفه شهاب‌جت بود که دستگاه‌های چاپ بنر و چاپگر تخت(flat bed) را در‌حین کار به نمایش گذاشته بود. تنها غرفه‌ای که همه با لباس‌کار پای دستگاه‌ها به بازدید‌کنندگان توضیح می‌دادند، همین غرفه بود. محمد حسنلو مدیر‌عامل شهاب‌جت که خود مهندس سخت‌افزار و متخصص فنی طراحی و ساخت چاپگر‌های لارج فرمت، CNC و برش لیزری است، با توضیحات دقیق، روشن و کاربردی، انگیزه و باور مراجعه‌کنندگان را به توانمندی مهندسان ایرانی تقویت می‌کند.
اما این غرفه فراتر از نمایش کیفیت و کارایی چاپگر‌های بنر و فلت‌بِد، نقش دیگری هم دارد، زیرا نمونه‌ای از شرکتی خلاق و دانش‌محور با گرایش اقتصاد مقاومتی را به نمایش می‌گذارد.
محمد حسنلو مدیر‌عامل شهاب‌جت با مرور تجربه ۱۵ساله این شرکت، گفتنی ‌هایی شنیدنی در این‌باره دارد.


«سال ۱۳۸۲ فعالیت کار خود را با تولید یک دستگاه چاپ بنر در شهر مقدس قم آغاز کرد که در همان سالها، یک دستگاه ۴۰ هزار متر بنر چاپ کرد.
اکنون انواع دستگاه‌های چاپ بنر، فلت‌بِد‌‌CNC و برش لیزری را در ابعاد مختلف، برای چاپ بنر چاپ پارچه و چاپ روی اشیا و جنس‌های گوناگون تولید می‌کنیم، تولیدی در کلاس جهانی و مبتنی بر فناوری روز این صنعت است. حالا در ۸۰ نقطه ایران دستگاه نصب کرده‌ایم و ۱۵ دستگاه در کشور همسایه عراق در حال کار داریم.»
حسنلو با بیان این مطالب مراحل طی شده و تلاش ۱۵ ساله را با چند فلاش‌بک برای ما بازگو می‌کند.
تلاش ۱۵ ساله برای کسب دانش فنی«بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان یک مهندس سخت‌افزار تازه‌کار ولی پرانگیزه در صدد ساخت دستگاه‌های فناورانه و مورد ‌نیاز کشور برآمدم.
از نمایشگاه‌های چاپ دبی و نمایشگاه چاپ گوانجو در چین بازدید کردم. ابتدا چاپگر‌های چینی MY JET و زونگیZY را خریداری و در ایران عرضه کردم. البته قصدم کسب دانش فنی و مهندسی معکوس برای تولید آنها بود. با تسلط بر تعمیرات و خدمات فنی و مطالعه پیگیر در مورد فناوری روز چاپ لارج فرمت، به‌تدریج به سطح بالای دانش فنی در این زمینه دست پیدا کردیم و حالا سه چهار سال است که دستگاه وارد نمی‌کنیم بلکه تولید می‌کنیم.

طی این ۱۵ سال از کارخانه‌های مختلف چین بازدید کردم و هفت برند معتبر چینی در چاپ فلت‌بِد و نیز دستگاه CNC و برش لیزری همکاری کردم. خوشبختانه حالا دانش فنی و تخصص کامل در این زمینه داریم به طوری که بعضی شرکت‌های چینی از ما خواسته‌اند برویم و با شرایط خیلی خوب برای آنها کار کنیم ولی برای ما برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت و ایجاد اشتغال و گسترش دانش فنی در کشور خودمان داریم.

قیمت نصف مشابه خارجی، با همان کیفیت
حسنلو با اشاره به چاپگر فلت‌بِد ۷۰۱۰۰ سانتی‌متری که در غرفه در حال کار است می‌گوید: مشابه خارجی این دستگاه ۲۰ هزار دلار قیمت دارد که تا به‌ دست خریدار برسد، حدود ۲۵هزار دلار تمام می‌شود. در حالی‌که این دستگاه شهاب‌جت با آخرین تکنولوژی ها و اتوماسیون پیشرفته معادل ۱۲هزار دلار تمام می‌شود یعنی نصف قیمت مشابه خارجی. دلایل ارزان تمام شدن، نه کم گذاشتن از کار یا فناوری پایین‌تر بلکه استفاده از منابع داخلی برای بخش‌هایی از دستگاه مانند شاسی آن است. ما هولدر هر چاپگر را که از جنس آلومینیم است در ایران می‌تراشیم و همین یک قطعه به‌جای یک میلیون و چهارصد‌ هزار تومان، تنها ۴۰۰ هزار تومان تولید می‌شود. با این خلاقیت‌ها، هزینه تولید را پایین می‌آوریم. در حالی که پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین مد‌های ژاپنی و سیستم‌های الکترونیک از برند‌های معتبر جهانی را روی دستگاه‌ها نصب می‌کنیم. یکی دیگر از فعالیت‌های ما در راستای اقتصاد مقاومتی گرفتن دستگاه‌های خارجی قدیمی و ناکار‌آمد و اورهال کردن و آپ‌گرید آنهاست که کاملا مدرن و کارآمد می‌شوند با هزینه‌ای معادل نصف دستگاه. دستگاه‌های پرکاربرد و پول‌ساز دستگاه‌هایی که ما تولید می‌کنیم بازار کار، کارایی و سود‌آوری تضمین شده‌ای دارند. چاپگر بنر که انواع و اقسام سفارشات را دارد بین ۶ ماه تا یک‌سال هزینه دستگاه جبران می‌شود و به فعالیت‌های مختلف آیینی، مذهبی و شخصی سفارش‌های مختلف برای آن وجود دارد. چاپگر فلت‌بِد یا تخت برای حدود ۲۰صنعت کاربرد دارد. از چاپ پارچه و چرم گرفته تا تبلیغات صنعت سرامیک و سنگ و ام دی اف و دکوراسیون داخلی، حتی صنعت کفش و کیف و هر کار خلاقانه‌ای که فکرش را بکنید. درکنار چاپگرها دستگاه CNC و برش لیزری نیز کاربردهای خاص خود را دارند. مشتریان ما اغلب چند دستگاه را استفاده می‌کنند. ۸۰۰ عضو باشگاه مشتریان طیف مشتریان شهاب‌جت در سراسر کشور و در صنایع و کارگاه‌ها و دفاتر فنی متنوع، گسترده است. حسنلو درباره باشگاه مشتریان می‌گوید، که ۸۰۰ عضو را شامل می‌شود و از این که چنین سهمی در اشتغال داشته، بس خشنود به‌نظر می‌رسد و می‌گوید: «وقتی می‌بینیم یک دستگاه ۴۲ متری چندین سال است دارد در اراک کار می‌کند. ورودی سرامیک چاپ می‌زند که متری ۱۵۰هزار تومان بهای آن است، خوشحال می‌شوم. این باشگاه اکنون خانواده بزرگی است که کلی ایده‌های خلاقانه در آن تولید می‌شود، به اشتراک گذاشته می‌شود و از این طریق کاربرد‌های فراوانی در صنایع مختلف و در تبلیغات پدید آمده است.

به سوی بازارهای خارجی
هم اکنون ۱۵ دستگاه از محصولات شهاب‌جت در عراق در شهر‌های سلیمانیه، بغداد، نجف، کربلا، بصره نصب و در حال کار است.

حسنلو از بازار هدف این شرکت در ۱۶ کشوراز قبیل نیجریه، سودان، مصر، دبی، ترکیه و غیره سخن می‌گوید. برای حضور در این نمایشگاه‌ها منطقه‌ای مثل ترکیه، دبی، عراق و کشورهای دیگر برنامه‌ریزی می‌کند.
تنوع محصولات و دستگاه‌های پیشرفته
حسنلو از دستگاه جدید فلت‌بِد، با قدرت تولید و فناوری پیشرفته خبر می‌دهد. «نام این دستگاه ریکو فلت‌بِد یووی است که با هِد، Gen که از فاصله ۶ میلیمتری با سطح چاپ شونده جت پرینت می‌کند و با سرعت ۶۵ متر در ساعت روی سطوح مختلف از قبیل شیشه، سرامیک، کارتن پلاست چاپ می‌کند. دستگاه Rico Gen6 یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه در این رشته به حساب می‌آید که در این ابعاد مختلف ۷۰۱۰۰ سانتی‌متر تا ۴۳ (بنابه سفارش مشتری) ساخته می‌شود و ظرف یک‌ماه به مشتری تحویل داده می‌شود.
دستگاه پیشرفته دیگر، دستگاه چاپ پارچه است که مستقیم روی پارچه چاپ می‌کند. دهانه این دستگاه ۵‌ متر و سرعت آن ۳۶۰ متر در ساعت است.
ما امیدواریم که با ارایه این دستگاه خدمتی ارزنده و همکاری سازنده‌ای با صنعت نساجی داشته باشیم.


اقتصاد مقاومتی ۱۰۰ شغل برای مهندسان جوان
حسنلو با اعتماد به‌نفسی که طی ۱۵ سال فعالیت و در ‌پی موفقیت دستگاه در بازار پیدا کرده است فراخوانی برای حرکتی جانانه در راستای اقتصاد مقاومتی در این صنعت را اعلام می‌کند:
«کشور ما پراز استعدادهای درخشان، مهندسان جوان و صاحب ایده است، از طرفی در سالهای اخیر به واسطه تحریم‌ها تلاش‌های علمی و فنی قابل توجهی صورت گرفته و پتانسیل بالایی برای تولید شکل گرفته است.
من از همه مهندسان و علاقه‌مندان و شرکت‌های دانش بنیان و نیز صاحبان سرمایه و کسانی که زمین و امکانات در اختیار دارند، تقاضا می‌کنم با شهاب‌جت تماس بگیرند تا در این سرمایه‌گذاری سود‌آور شرکت کنند.
و انشاالله به‌زودی محصولات دانش‌بنیان خود را در صنعت چاپگرهای فلت‌بِد، CNC و برش لیزری به کشورهای مختلف صادر کنیم.
به این منظور شماره همراه خودم را نیز برای علاقه‌مندان اعلام می‌کنم (محمد حسنلو ۰۹۱۲۵۲۷۲۹۸۹)
من امیدوارم که با این حرکت برای ۱۰۰ مهندس جوان در رشته‌های برق، مکانیک، الکترونیک، ساخت و تولید ماشین‌آلات، نرم‌افزار و غیره اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.
ما با دوره‌های کوتاه مدت آموزش در ایران و خارج آن‌ها را برای این‌کار آماده می‌کنیم.

شهاب جت

کارخانه: قم میدان ولیعصر (عج) جمکران، بسمت سوهان بابا‌علی، خیابان شهید شمس، کوچه ششم کارآفرین، انتهای کوچه پلاک ۱۵۰ مهندس محمدحسنلو

کانال تلگرام ما: ۰۹۱۲۵۲۷۲۹۸۹
uvshahabjet

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید