ظرف و مظروف

[adrotate group="6"]

فرزین قاسملو
بنیانگذار، صاحب امتیاز و مدیرعامل شرکت چاپ نگارستان تهران
اهمیت بسته بندی و نقش موثر آن در رقابت های بازار با توجه به فرهنگ و سلیقه مخاطبان برای ارائه و افزایش فروش در بازارهای جهان سالهاست جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ریزی برای جلب رضایت مشتری و مصرف کننده دارد.
چندین نظریه و دیدگاه متفاوت ازنظرکارشناسان خبره در مورد تولید و فروش با توجه به روشهای علمی و تجربی وجود دارد. دیدگاه بنده با ۴۵ سال تجربه و تحقیق در بازاریابی و طراحی و تولید انواع بسته بندی این است که: «مظروف را فدای ظرف نباید کرد.»
قبل از تولید هر کالا باید بازار و مخاطب و مصرف کننده خاص و عام آن محصول را با ارزیابی و تحقیق در جوامع مختلف داخلی و بین المللی ارزیابی کرد و با شناخت از روحیه افراد و قدرت خرید آنها و نیز رقابت و تبلیغات دیگر تولیدکنندگان داخلی و خارجی، طراحی حرفه‌ای برای بسته‌بندی آن انجام شود و پس از نهائی شدن، متناسب با تولید و نوع بسته‌بندی با دقت و نظارت فنی در چاپخانه‌ای حرفه‌ای، تولید و به سفارش‌دهنده تحویل داده شود.
نگرش و درخواست مصرف‌کننده، مهمترین عامل برای تعیین سطح کیفی تولید و نوع بسته بندی کالا و افزایش فروش در بازارهای داخلی و بین المللی قلمداد می‌شود. چه بسا کالاهایی که از نظر تولید کننده با مواد مصرفی عالی و درجه یک و ممتاز و بی نظیر تولیدشده باشد و او بخواهد با بهترین امکانات آن را در بازار عرضه کند. چنانچه به بسته‌بندی مناسب با کیفیت آن کالا اهمیت قائل نشوند، بی‌شک با زیان سنگین روبرو خواهند شد، زیرا مصرف‌کننده در اولین نگاه، با بسته‌بندی آن مواجه می‌شود که شکل ظاهری آن از نظر طرح و رنگ، اندازه و نوآوری در انتخاب آن محصول مؤثر است. کیفیت محتوی و طعم مظروف تنها هنگام میل کردن و نوشیدن آن حس می‌شود که در نقطه خرید چشیده نمی‌شود.
بی‌توجهی به بسته‌بندی مناسب، موجب می‌شود تولیدکننده بازار بسیاری از کالاهای تولیدی خود را در بازار داخلی و بین‌المللی از دست داده و با مشکلات عدیده روبروشود.
به هر حال آنچه به آن اشاره رفت، گوشه‌ای کوچک از تجربیات ۴۵ ساله در زمینه طراحی صفر تا صد و تولید بسته‌بندی با رضایت مشتریان است

که مهم‌ترین فاکتور فروش آن‌ها و گرفتن سهم بزرگ در بازار ایران و بازارهای جهانی، زیبایی ظاهری و کیفیت بسته‌بندی محصولات آنهاست.
بدیهی است مدیران تولید هرچه بیشتر به اهمیت شکل ظاهری، جلوه و گیرایی بسته بندی و نقش آن از نظر روانشناسی و تاثیرگذاری بسته‌بندی در ذهن مشتری واقف باشند، از نظر اقتصادی موفق‌تر خواهند بود.

[adrotate group="1"]

تهران شهریورماه ۱۳۹۸
فرزین قاسملو

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید