علی مزرعتی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجموعه چاپ طلایی:

0
2528

اتحادیه باید واحدهای چاپی بدون جواز کسب را شناسایی کند

 

امسال برای افزایش هزینه‌ها برنامه داریم
از آنجایی که چاپخانه داران، یک صنف تخصصی هستند و تقریبا ۹۰درصد کارگرانش باید متخصص باشند، دستمزدها در این صنف نمی‌تواند صرفا براساس همان میزانی که وزارت کار اعلام می‌کند، افزایش پیدا کند. برای مثال هزینه یک اوپراتور ماشین اگر با احتساب سوابق، بیمه وغیره نزدیک به ۷ میلیون تومان باشد، براساس قانون وزارت کار نهایتا ۳۹درصد افزایش حقوق نسبت به سال ۹۹ خواهد داشت که این مطابق با انتظارات آن کارگر نیست. پس باتوجه به تخصص پرسنل در این صنعت، درصدی بالاتر از آنچه وزارت کار تعیین می‌کند، افزایش می‌یابد. معمولا بیشتر شرکت‌ها و واحدهای چاپی از ابتدای سال، ۲۰الی۳۰درصد افزایش قیمت‌ را خواهند داشت تازه این درشرایطی است که ارز نوسان نداشته باشد و نرخ ارز در آن زمان، ثابت باشد، این حداقل افزایش قیمت‌ها است. اگر هم ارز، نوسان داشته باشد، واحدهای چاپی هم متناسب با آن حتی گاهی به ناچار تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت‌ خواهند داشت. به‌نظرمن، صنف چاپ، باید متناسب با نیاز روز بازار حرکت کند یعنی حتی هر یک ماه یا سه ماه یک‌بار، قیمت‌ها را به‌روز رسانی کند و متناسب با نوسانات بازار چاپ، جلو برود. چراکه عواملی که ما در صنف چاپ با آن‌ها سروکار داریم، عمده‌اش مواد مصرفی و قطعات مصرفی است که همه این موارد، هماهنگ با نرخ ارز بالا و پایین می‌روند. درمورد اجاره هم معمولا هر سال بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است و اجاره‌ها سرسام ‌آور است اما چاپ طلایی، امسال ۲۳درصد افزایش اجاره داشته است. و درباره حمل و نقل هم متناسب با تورم سال است. مالیات هم که بین ۱۵تا۳۰ درصد تعیین می شود. همین افزایش هزینه ها نشان می‌دهد که واحدهای چاپی باید هوشیارتر و آگاه‌تر از سال گذشته، فعالیت کنند. درمورد هزینه‌های آب و برق هم باید بگویم که طبق مصوبه وزارت نیرو، تعرفه برق و آب برای مصرف کنندگانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند ۷درصد و برای مصرف کنندگانی که این الگو را رعایت نکنند ۱۶درصد افزایش می یابد که احتمالا برای چاپخانه‌ها هم همان ۱۶درصد درنظرگرفته می‌شود. لازم به ذکر است که با محاسبات ما، امسال حدود۱۰۰درصد افزایش دستمزد یا تعرفه خدمات چاپی نسبت به سال۹۹ باید درنظر بگیریم.
باتوجه به عدم نظارت اتحادیه، از سال‌های قبل، بیشتر واحدها زیر قیمت تعیین شده کار کرده‌اند، الان درشرایطی هستیم که حتی با ۱۰۰درصد افزایش قیمت‌ها هم این عقب ماندگی جبران نخواهد شد.

چاپخانه‌ها چاره‌ای جز افزایش تعرفه ندارند
درمورد دیگر همکاران‌مان باید بگویم به‌نظر من، اگر تعرفه‌ واحدهایی که در حوزه کمک آموزشی فعالیت می‌کنند، حداقل ۲برابر سال گذشته نباشد، متاسفانه ورشکست خواهند شد و درواقع واحدهای دیگر در صنعت چاپ، چاره دیگری جز افزایش قیمت‌ها ندارند. نکته مهم دیگر این است که در صنف چاپ، بسیاری از همکاران ما، بدون بررسی و تحلیل و برآورد کرد هزینه‌ها، مشغول فعالیت هستند و همین باعث می شود یا سودشان خیلی کم باشد و یا متضرر شوند. این وضعیت به دلیل این است که هزینه‌ها برآورد نشده و قیمت و تعرفه واقعی خدمات چاپی تعیین نشده است. به‌نظر من، اگر چاپخانه ها امسال افزایش قیمت نداشته باشند، بدون شک ورشکست خواهند شد. البته خیلی از دوستان ما، رعایت نمی‌کنند و فقط می‌خواهند سفارش بگیرند و ماشبن شان بچرخد تا امرارمعاش کنند و بهره وَری را فراموش می‌کنند.

مشتریان‌ باید درک درستی از هزینه‌ها پیدا کنند
مشتریان، قطعا با افزایش قیمت‌ها دچار چالش خواهند شد و شاید در برابر این امر مقاومت کنند. متاسفانه بعضی ها به خاطر هرینه کمتر، به سمت کارگاه‌ها و واحدهایی متمایل می شوند که جواز کسب ندارند و زیر قیمت و ارزان‌تر از بقیه چاپخانه‌ها، سفارش می گیرند. اما مشتری، باید این را درنظر بگیرد که موادمصرفی که برای کارش تامین می‌شود دارای ارزش بسیاری است و باید به واحدهایی مراجعه کند که رسمی فعالیت می‌کنند و جواز کسب و مجوز وزارت ارشاد دارند. همچنین مالیات هم دراین قسمت بسیار مهم است. یکی از چالش‌هایی که ما درحال حاضر با آن مواجه هستیم همین واحدهای غیررسمی است که چون جواز کسب ندارند به راحتی از زیربار مالیات هم شانه خالی می‌کنند. همین باعث می‌شود هزینه های آن‌ها کم‌تر از ما باشد. متاسفانه، مشتریان هم به دلیل پایین تر بودن قیمت، با آن ها وارد همکاری می‌شوند. همین مورد هم جزء وظایف اتحادیه است؛ یعنی اتحادیه موظف است بدون هیچ چشم داشتی، تمام کارگاه‌هایی را که جواز کسب صنفی ندارند، تعطیل کند یا با آن‌ها برخورد شود که جواز کسب بگیرند. اصلا اتحادیه به همین خاطر تشکیل شده که همین مطالبات مربوط به خانواده صنعت چاپ را پیگیری و از این صنف، به صورت همه جانیه حمایت کند و این مورد هم جزء اختیارات اتحادیه است که یک هماهنگی میان واحدهای صنعت چاپ ایجاد کند، همین امر باعث می‌شود زمانی که نرخ جدید توسط اتحادیه اعلام شود همه اعضای صنف به‌طور مشخص از آن پیروی کنند.

بعضی چاپخانه‌ها براساس تعرفه اتحادیه نمی‌توانند کار کنند
به‌نظر من قیمت‌ها و تعرفه ای که توسط اتحادیه، اعلام شده است قیمت‌های به نسبت بالا و مناسبی است شاید این خلاف نظر بسیاری از همکاران‌ما باشد. درواقع چالش واحدهای چاپی این است که با چنین قیمت‌هایی نمی‌توانند، سفارش بگیرند و کار کنند. از نظر من، اگر تمام صنف چاپخانه‌داران و تمام کسانی که جوازکسب دارند، ملزم به رعایت این نرخنامه شوند و باهم متحد باشند، صدردصد، صنعت چاپ به روزهای خوب خودش باز خواهد گشت. اما زمانی که تعرفه‌های اتحادیه مثلا برای چاپ چهار رنگ، ۷۰۰ یا ۹۰۰هزارتومان را درنظر می‌گیرد، مشخص است که دوستان‌ما، نمی توانند با چنین قیمت‌هایی کار کنند. درواقع درکارگروه اتحادیه، یک سری آیتم‌ها، کنار هم گذاشته شده و به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ تعرفه‌های چاپی باید به این صورت باشد. صنف چاپ تاسال گذشته متاسفانه حدود یک سوم قیمت، کار می کرده است، البته می‌دانیم که شماری از کارگاه‌ها با قیمت خوب کار می‌کردند اما آن‌ها، انگشت شمارهستند و ما باید مجموع واحدها را درنظر بگیریم. درمجوع، سال گذشته بیشتر واحدهای چاپی حدود یک سوم قیمت اعلام شده از سوی اتحادیه کار می‌کردند. اما چون شرایطی فراهم نیست که براساس همان قیمت‌های تعیین شده، کار کنیم به مشکل برمی‌خوریم. به‌نظر من یکی از مشکلات این است که برای صنف چاپ، بی‌رویه مجوز صادر شده است یعنی الان عرضه ما بیشتر از تقاضا است. یکی دیگر از مشکلات در این زمینه این است که بیشتر ارگان‌های دولتی برای خودشان چاپخانه دارند درصورتی که بیشتر دل‌خوشی واحدهای چاپی این است که بخشی از سفارش های سازمان‌های دولتی مثل بانک‌ها، اداره اوقاف، ارتش وغیره را بگیرند.

اتحادیه، تنها مرجع رسمی و قانونی چاپخانه‌داران است
درمورد اتحادیه، باید بگویم تنها مرجعی که به عنوان پشتوانه ما چاپخانه‌داران است همین اتحادیه است. ما از طریق آن می‌توانیم با مشتری صحبت کنیم و می‌توانیم آگاهی پیدا کنیم. خوشیختانه امسال هم اتحادیه، تعرفه‌هایی را اعلام کرده است که ما واحدهای صنعت چاپ ملزم به رعایت آن‌ها هستیم وبه ‌نظر من، در مقطعی از سال با پافشاری بر قیمت اتحادیه، حتی باید متضرر بشویم تا پیروز شویم و به سوددهی برسیم. ما باید وارد میدان شویم و با همین نرخ‌ها کنار بیاییم و با مشتری‌ها، مدارا کنیم. اتفاقا، من باور دارم که باید مشتری‌هایمان را توجیه کنیم و هزینه‌های چاپخانه‌ها را برای‌شان توضیح دهیم تا آن‌ها هم بتوانند درک کنند که یک چاپخانه‌دار، چه سرمایه‌ای را گذاشته و چه چالش‌هایی را دارد. و اتحادیه باید توان اجرایی برای رعایت این تعرفه‌ها را هم فراهم کند؛ یعنی بازرس اعزام کند تا برکار چاپخانه‌ها نظارت شود. در غیر این صورت اگر این تعرفه‌ها، اجرا نشود و فقط در حد یک نرخ‌نامه، باقی بماند این روند همانند سال‌های گذشته خواهد بود. اتحادیه باید دوکار مهم را در سال جدید اجرایی سازد؛ اول برخورد با واحد‌هایی که پروانه کسب ندارند و ملزم کردن آن‌ها به کسب مجوز. دوم لازم الاجرا کردن تعرفه‌هایی که توسط اتحادیه اعلام شده است. البته ممکن است در همین مسیر، بسیاری از چاپخانه‌ها با چالش روبه‌رو شوند و یا اصلا تعطیل شوند اما بهتر از این است که کل صنف تعطیل شود و ضرر بدهد.

هر کارچاپی، ارزش معین خودش را دارد
ما باید ابتدا، هزینه‌های هرکار تولیدی را حساب کنیم در این صورت مثلا برای کار چاپی، یک قیمت و برای کار دایکات، یک قیمت دیگر، مشخص می‌شود بنابراین نمی‌توان رقم معینی برای همه خدمات و محصولات چاپی در نظر گرفت. هرکار چاپی باید متناسب با سرمایه‌گذاری، پرسنل، موادمصرفی و نوع خروجی آن، قیمت گذاری شود. به عنوان مثال ممکن است برای کار چاپی ۵۰درصد افزایش قیمت و برای کار سلفون با محاسبه موادمصرفی افزایش ۲۰درصدی در نظر گرفته شود و برای صحافی هم باتوجه به هزینه‌های کارگری آن یک درصد دیگر. پس می‌توان گفت هر کار چاپی ارزش قیمت گذاری خودش را دارد. در همین رابطه هم کارگروه چاپخانه‌داران می تواند هماهنگی ها و اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد.

حالاحالاها امکان نوسازی و توسعه نداریم
قطعا برای نوسازی و توسعه واحد چاپی خود، برنامه‌هایی داریم هرچند ماشین‌آلات ما نسبتا جدید هستند و آخرین نوسازی ماشین آلات ما به ۵سال پیش برمی‌گردد. اما با توجه به نرخی که ما داریم کار می‌کنیم حالاحالا ها امکان نوسازی وجود ندارد. البته مگر اینکه سرمایه‌ای خارج از این فضا آورده شود و باید اشاره کنم که متاسفانه صنعت چاپ به سمتی رفته است که همین که دوستان، هزینه اجاره، پرسنل و دستگاه‌ها را تامین کنند کار بزرگی کرده‌اند. مگر اینکه امسال متحد شویم و با یک همدلی و کار کردن با یک نرخ متناسب برای هر واحد چاپی مثلا با یک کفِ قیمت تعیین شده کار کنیم. متاسفانه همین الان، بسیاری از چاپخانه‌ها هستند که زیر قیمت کار می‌کنند و مثلا چاپ چهاررنگ را با قیمت ۲۵۰هزارتومان، انجام می‌دهند یعنی پول مرکب و الکل و غیره را هم نمی‌توانند تامین کنند.همین چاپخانه‌ها هستند که کتمان مالیاتی دارند، فاکتور مشخص به مشتری نمی‌دهند و بقیه صنف را هم با مشکل مواجه می‌کنند.‌

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید