فیلم‌های جدید لیبل‏ کاربردهای جدید

لیبل‌های پلاستیکی یا فیلمی کاربردهای متنوع و رو به رشدی دارند. از لیبل‌های شرینک اسلیو گرفته تا لیبل‌های پشت چسبدار دفترچه‌ای، هر کدام تجربه و تخصص و روشهای توسعه مطابق با کاربردهای خاص خود دارند.
شرکت انگلیسی Innova Films طیفی از فیلمهای تخصصی را برای انواع کاربردها شامل لیبل‌های پشت چسبدار، لیبلهای دفترچه‌ای (booklet) برای لوازم بهداشتی و خانگی ارائه کرده است. این فیلم‌ها با قوانین FDA و EU برای ‌بسته‌بندی مواد غذایی سازگار هستند و در طیفی از محصولات مختلف عرضه می‌شوند. این مواد برای لیبل‌های قابل تنظیم روی ‌بسته‌بندی‌های غذایی با خصوصیاتی مانند تاریخ مصرف طولانی‌تر و قابلیت نگهداری بعد از باز کردن در جعبه برای انواع مواد غذایی (از مواد غذایی خشک تا چرب، از تازه تا منجمد) مناسب هستند.
طیف فیلم‌های لیبل IML ساخت شرکت Innova اندازه‌های بزرگ تا ظرف‌های کوچک را شامل می‌شود و در جهت بالا بردن میزان تولید و انعطاف‌پذیری در هر دو بخش چاپ و قالب‌گذاری لیبل IML طراحی شده‌اند. فیلم Rotary IV این شرکت به‌عنوان ضخیم‌ترین و سفت‌ترین فیلم و فیلم RayoFom ICU به‌عنوان شفاف‌ترین فیلم شناخته شده است. ترکیب این فیلم‌ها با فناوری کوتینگ فیلم، فیلم‌های سفید و شفاف RayoForm ICDi و IWDi را برای ماشین‌های چاپ دیجیتال ایندیگو HP ساخته است. شرکت Klockner Pentaplast نیز محصولی برای کار با ماشین‌های چاپ دیجیتال ایندیگو HP دارد.
شرکت Klockner Pentaplast فیلم پلاستیک سخت تولید می‌کند که برای کاربرد ‌بسته‌بندی اولیه مواد غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی و الکترونیکی کاربرد دارد. شرکت Avery Dennison فیلم‌های Clean Flake را ارائه کرده است که بازدهی PET‌ها را در زمینه لیبل‌های پشت چسبدار بالا می‌برد. لیبل‌های پشت چسبدار معمولا امکان بازیافت PET به Rpet را به خاطر مواد آلاینده موجود در چسب، محدود می‌کنند. هرچند که تکنولوژی Clean Flake چسب باقیمانده روی پوسته‌های PET را به دقت جدا می‌کند. Clean Flake با انواع فیلمها و بعضی از انواع کاغذها کار می‌کند.
URM Raflatac به طیف لیبل‌های مواد غذایی خود، PE جدیدی به نام PP White FTC 60 اضافه کرده که دارای کوتینگ است و برای مواد غذایی بی‌ضرر است. PP White FTC 60 یک فیلم چندمنظوره است که روی خود لایه کوتینگ دارد و برای کاربردهای لیبل در بخش ‌بسته‌بندی ضخیم و محکم -که محصول باید در مقابل آب، مواد شیمیایی و روغن محافظت شود- طراحی شده است. شرکت UPM Raflatac برای ‌بسته‌بندی محصولات بهداشتی و آرایشی محصولی به نام Raflex PRO عرضه کرده که شفافیت بالاتری دارد و برای مواردی که پروپیلن بسیار محکم لازم است، کاربرد دارد.
انتخاب فیلم مناسب
Wall خاطرنشان می‌سازد: “انتخاب فیلم مناسب برای کاربرد معین، بسیار مهم است. با محصولات فراوانی که برای جلب نظر مشتری در رقابت هستند، انتخاب صحیح فیلم برای لیبل امری اساسی برای چاپخانه‌داران جهت تبدیل لیبل به اثری هنری است. هرچه وضوح لیبل بیشتر باشد درخواست برای آن بیشتر است.”
کریس فرانک مدیر بخش بازاریابی شرکت Klockner Pentaplas ابراز می‌دارد که این موضوع پیامدهای مثبتی روی هزینه و کارآمدی در روند تولید دارد. علاوه بر اینکه این محصولات ‌بسته‌بندی باید چیزی فراتر از “فقط یک دکوراسیون” باشند، هم در مرحله چاپ و هم در مرحله ‌بسته‌بندی کار باید آسان باشد. این امر باید بدون کاهش کارآمدی و با کاهش هزینه همراه باشد. ناکارآمدی در هر قسمتی از زنجیره تولید منجر به تولید محصول گرانتر می‌شود.
یافتن فیلم مناسب برای هر کاربرد، امری اساسی است. برای کاربردهای جدید و ظرفهای ‌بسته‌بندی مختلف، حتما باید شرایط با یک متخصص چاپ فلکسو بررسی شود.
تمام فیلم‌های نسل جدید حتما باید با توجه به توصیه‌های فنی در رابطه با مرکب و محلولهای شیمیایی ساخته شوند. برای تضمین موفقیت چاپ یک لیبل خوب در زنجیره تولید، همواره به پارامترهای چاپ و کاربردهای شرینک باید توجه شود. به عنوان مثال شاید لازم باشد که روی سطح چاپ شده پوشش ورنی زده شود تا ظاهری جذاب داشته باشد. این پوشش‌ها به طور وسیعی در بازار وجود دارند.
روسو اظهار می‌دارد: “بازار بسیار پویا است. فرصت‌های زیادی برای کشف موارد جدید وجود دارد. ما برای تولید محصولات جدید تلاش می‌کنیم و راهکارهای زیادی داریم.”
برای این هدف باید فیلم‌ها با فهم کامل از فرآیند تولید و نیز اهداف صاحبان صنایع ساخته شوند. همان‌طور که روننبرگ می‌گوید: “فشار زیادی روی محصولات ترکیبی وجود دارد ولی بسیار مهم است که از مرکب‌های ترکیبی استفاده شود. در غیراین‌صورت محصول نهایی یک محصول ترکیبی نیست.
آمانو می‌گوید: “تعیین موارد استفاده صاحبان صنایع و نیازهای فنی آنها کلید موفقیت است. ماده‌ای که لیبل روی آن چاپ می‌شود نباید به محیط زیست آسیب برساند. عمر مفید مورد نظر را داشته باشد و تضمین کننده اهداف صاحبان صنایع باشد. اینها پارامترهایی هستند که چاپخانه‌داران لیبل باید بدانند.”
فرانک مدیرانی را می‌بیند که ‌بسته‌بندیهایی براساس خواسته‌های مشتری می‌خواهند ولی باید این ‌بسته‌بندی‌ها با هزینه کلی ‌بسته‌بندی بالانس شوند.

 

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید