مدیران خوش فکر کام بسته‌بندی را شیرین کردند

حمیدرضا طاهری آشتیانی
مدیر عامل پلاستیک ماشین الوان

اگر پانزده سال پیش را به خاطر داشته باشید، وقتی محصولات مربوط به موادغذایی و از جمله شیرینی و تنقلات و اسنک و شکلات را از قفسه فروشگاه برمی‌داشتید، این پرسش برایتان مطرح می‌شد که چرا بسته‌بندی‌های ما این قدر ابتدایی است؟ چه بسا کیفیت خود محصول ـ یعنی شکلات یا تنقلات ـ قابل قبول بود ولی بسته‌بندی به‌گونه‌ای بود که رغبت نمی‌کردید آن را بردارید.
حالا وضع تا حد زیادی فرق کرده، در قفسه فروشگاه‌ها، بسته‌های متنوع محصولات غذایی شما را جذب می‌کند، یعنی ب سته‌بندی آن‌ها دارای حدی از کیفیت طراحی و چاپ هست که نظر شما را جلب کند، ولی با بازکردن آن، انتظاری را که از آن دارید، برآورده نمی‌شود. اغلب مشتری‌ها جذب بسته‌بندی می‌شوند، بنابراین بسته در انتخاب مشتری مؤثر می‌افتد، ولی محتوا از کیفیت لازم برخوردار نیست. این نشان می‌دهد که بسته‌بندی طی دهه اخیر در کشور ما از صنایع غذایی جلو افتاده است. اما اگر بین صنایع غذایی، توجه خود را به شیرینی و شکلات متمرکز کنیم، منصفانه باید بگوییم این بخش پیشرفت خوبی داشته است و کیفیت شیرینی و شکلات ایران کم و بیش همپای بسته‌بندی آن ارتقا یافته است.
صنعت بسته‌بندی ما در زمینه شکلات و شیرینی پیشرفت خوبی داشته و امروزه به برکت حضور مدیران بسیار قوی تا ۹۰ درصد امکانات و فناوری لازم برای تولید محصول خوب، فراهم آمده است. این مدیران و صاحبان برند ایرانی دارند در سطح بین‌المللی کار می‌کنند و از ابزارهای بازاریابی و فروش به خوبی در سطح بین‌الملی استفاده می‌کنند. آن‌ها نیاز سنجی کرده‌اند و چند شرکت خیلی بزرگ این صنعت، خودشان واحد چاپ و بسته‌بندی دارند. مثلاً مجموعه شیرین عسل، شرکت آذرسان را دارد که مجموعه‌ای کامل، شامل واحد تولید فیلم BOPP و نیز چاپخانه‌ای مجهز برای بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر است.
خیلی از محصولات و امکانات ضروری بسته‌بندی انعطاف‌پذیر از قبیل فیلم‌های چند لایه که از فویل‌های تخصصی، پلی‌استر، پلی اتیلن و پلیمرهای مختلف ساخته می‌شوند و نیز چاپ و لاک و هیت سیل و کلدسیل و موارد دیگر را که نیاز دارند، به خوبی فراهم آورده‌اند.
این مدیران خوش فکر در صنعت شکلات و شیرینی به درستی نیاز سنجی کرده‌اند و بسته‌بندی را پا به پای این صنعت، خوب به پیش برده‌اند، نه فقط در زمینه بسته‌بندی، بلکه تا آن‌جا که من اطلاع دارم مثلاً کارخانه کره کاکائو را هم نصب کرده‌اند. در نتیجه در صنعتی که شاید ۱۵ سال پیش محصولاتشان چنگی به دل نمی‌زد و ما همیشه حسرت خرید و خوردن شکلات سوئیسی را داشتیم، الان به حد خوبی رسیده‌اند. حتی در مقایسه با بعضی کشورهای اروپایی مثل سوئیس با سابقه صد و چند ساله و آن تکنولوژی پیشرفته هم در نظر بگیریم، می‌بینیم فاصله ما با آن‌ها در این زمینه خیلی هم زیاد نیست.
روی‌هم‌رفته بسته‌بندی و صنایع غذایی و به ویژه شیرینی و شکلات، خوب با هم به پیش رفته‌اند. اما به طور مشخص موفقیت، شکوفایی و صادرات شیرینی و شکلات، شاید به دلیل رشد همزمان بالا دست و پایین دست در این صنعت باشد که بسته‌بندی هم جزیی از تجهیزات و خدمات مورد نیاز آن بوده است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید