وب‌گردی؛ با طعم نستالژی و تاریخ

0
2881

گروه ترجمه

یونیفورم با چراغانی
لباس‌های خود را چراغانی کنید! دو شرکت Coaots و اسرام (Osram) با همکاری یکدیگر یک سیستم روشنایی قابل شست و شو، سبک و قابل شخصی سازی که از لامپ‌های LED استفاده می‌کند، به بازار عرضه کرده‌اند. از این سیستم برای تولید البسه و لوازم زینتی استفاده می‌شد. توان نوردهی این سیستم سه برابر بیشتر از تولیدات خود بازتابی (Self-Roflective)

یک عالمه عکس مجانی
انستیتو اسمیثونین (Smithonian Institute) در آمریکا بیش از ۸/۲ میلیون عکس با کیفیت بالا را به طور رایگان و به صورت آنلاین در اختیار علاقمندان قرار داده است. از جمله عکس‌های موجود مدل‌های بسیار قدیمی ماشین‌آلات چاپ است.

پروانه‌ها آزادند
کتابخانه Biodiversity Heritage Library (کتابخانه میراث تنوع زیستی) به تازگی بیش از ۱۵ هزار تصویر نقاشی شده جانوران و موجودات در طبیعت را از طریق وب‌سایت خود در اختیار عموم قرار داده است. وب‌سایت این کتابخانه بزرگترین ذخیره تصاویر طبیعی جانوران در جهان در اختیار داشته که اکنون آن را به صورت رایگان و با رزولوشن بالا در اختیار همگان قرار داده است.
در این وب‌سایت همچنین بیش از ۵۵ میلیون صفحه از کتاب‌های ادبی در مورد طبیعت و جانداران موجود است. این صفحات شامل تصاویر نقاشی شده حیوانات، دیاگرام‌های تاریخی، مطالعات گیاه‌شناسی و پژوهش‌های علمی از صدها هزار نشریه و کتابخانه‌های سراسر جها ن می‌شود. بسیاری از این تصویرگری‌ها مربوط به قرن ۱۵ میلادی می‌شود.

موزه را با خودتان ببرید
علاوه بر کتابخانه‌ها، موزه‌ها نیز با گذر زمان خود را هماهنگ می‌کنند. آیا اصلاً فرصت ندارید از یک موزه بازدید کنید؟ خب، با یک خودتان ببریدش، البته این یک فلسفه‌ای است که موزه طراحی سوئدی آن را مطرح می‌کند. این موزه مفهومی به نام موزه‌ایی برای با خود بردن (Museum to Go) را ابداع کرده است. برای اینکه بتوانید خود را در تجربه‌ی تماشای یک موزه غرق کنید نگاه کردن کافی نیست، شما باید آن را لمس کنید.

چیز پیدا کن
آیا شما نگران رشد قارچ گونه اینترنت اشیا یا چیزها (Internet of Things) هستید که در چارچوب آن همه ابزار و وسایل دور و برتان به اینترنت وصل شد و تمام اطلاعات شخصی شما را ذخیره کرده و بالقوه می‌تواند در اختیار همگان قرار دهد؟
خوب ما هم‌چنین نگرانی داریم. به همین خاطر پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون یک آپ به نام IOT Assistant به بازار عرضه کرده‌اند که می‌تواند کلیه تجهیزات و ابزارهای در اطراف شما که به اینترنت متصل است را شناسایی کرده و به شما هشدار دهد که این ابزار چه اطلاعاتی را می‌توانند جمع‌آوری کنند. ما هنوز آن را امتحان نکردیم به همین خاطر نمی‌توانیم با اطمینان در مورد دقت آن قضاوت کنیم ولی اگر نگران لو رفتن اطلاعات خصوصی زندگی‌تان هستید. بد نیست امتحانش کنید. ظهور و گسترش پدیده‌ی اینترنت اشیا با چیزها باعث شده تا همگام با آن نگرانی در مورد لو رفتن اطلاعات شخصی نیز افزایش پیدا کند. همین امر باعث شده تا یک موج توئیتری به نام Internet of Shit نیز به راه بیفتد و در آن مردم مخالفت خود را با این پدیده اعلام کنند.

خاطرات خود را کتاب کنید
هر خانواده‌ای گنجینه‌ای از خاطرات و داستان‌های جورواجور دارد. داستان‌های تاریخی، داستان‌های خاطره‌انگیز، داستان‌‌های موفقیت و داستان‌های عشقی از قصه‌های پدربزرگ در مورد زندگی ده‌ها سال پیش یا اولین ملاقات زن و مرد تا تجربه‌های حیرت‌انگیز و لحظاتی که شما می‌توانید برای نسل‌های آینده حفظ کنید.
برای کسانی که می‌‌خواهند خاطرات و قصه‌های خانوادگی برای نسل‌های آینده به ارث بگذارند شرکت Forever note به شما کمک می‌کند تا با یک زندگی‌نامه‌نویس ارتباط برقرار کنید و خاطرات خود را به کتاب تبدیل کنید. سپس این شرکت یک نسخه‌ چاپی و الکترونیکی از خاطرات خودتان به شما تحویل می‌دهد.

میکل‌آنژ از نقاشی نفرت داشت
سال ۱۵۰۸ پاپ ژولیوس دوم از میکل‌آنژ خواست که سقف کلیسای سیستین را نقاشی کند و این هنرمند ایتالیایی با اکراه پذیرفت. برای این کار با چندین چالش بزرگ روبه‌رو بود، ابعاد بسیار بزرگ سقف، ارتفاع زیاد و پرسپکتیو پیچیده. میکل‌آنژ برخی از ناملایماتی را که هنگام کار روی این پروژه تجربه کرده بود، در قالب شعری برای سونات به نظم درآورد. شعر او بیانگر سختی‌هایی است که برای کشیدن نقاشی روی سقف کلیسای سیتین متحمل شده بود و همچنین نفرت او از این کار و از نقاشی به طور کلی. دست‌خط سونات میکل‌آنژ را که خودش نوشته همراه با کاریکاتوری از این هنرمند در حال نقاشی روی سقف در اینجا می‌بینید. برای غلبه بر مشکلاتی که در ارتباط با این سقف نگاره وجود داشت، میکل‌آنژ داربستی جدید طراحی کرد. وزن داربست را تیرک‌هایی که از درون سوراخ‌های دیوار بیرون می‌زدند، تحمل می‌کرد. این داربست گنبدی شکل بود و به او امکان می‌داد تا روی آن راه برود. این هم ترجمه شعر میکل‌آنژ:

  • من در این خانه‌ِی گندانه غمباد گرفتم
    مثل گربه‌ها در گنداب‌های لمباردی
    و یا در هر سرزمین دیگری
    شکم به چانه چسبیده
    ریش‌هایم رو به آسمان، قفا رو به زمین
    جناغ سینه تکیه داده روی ستون فقرات
    می‌روید چنگ گونه: با هزار شاخ و برگ
    صورتم ژاله‌پوش از شره‌ی رنگ
    گرده در شکم مثل کلنده‌ی آسیاب
    کپلم ساغری که می‌کشد بار تنم
    با پاها بی‌اختیار این جا و آن‌جا رفتنم
    ایستاده، پوست چهره‌ام کشیده و دراز
    خمیده، سفت و تنگ
    کمرم تا شده مثل کمان
    ناجور و ناهماهنگ
    چشمان هم کشیده و مغز ناتوان
    برهدف نمی‌نشیند این تیر از کمان
    پس بیا جیووانی، تلاش کن اندکی
    نجات ده تصویر مرده‌ام و شهرتم را از بی‌کسی
    از این بلاهت و نقاشی‌ای که هست مایه خجالت!

هو مممم!
جمله‌ای را که در زیر می‌بینید در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده تا نشان دهد که در دست خط گوتیک حروف “u”، “m” ، “n” و “i’ تا چه حد به هم شبیه هستند می‌توانند خواننده را گیج و منگ کنند. جمله‌ی زیر با فونت معمولی اینگونه نوشته می‌شود.
mimi nomiumniuium minimi munium nimium uni muni minum imminuiuiui miimum imminui uiui minimum volont
خودتان مقایسه کنید که با قلم گوتینک چقدر خواندن آن دشوار است

  • خبری که چسبید!

به نظر می‌رسد که برای هر چیزی موزه‌ای در این دنیا وجود دارد، به عنوان مثال موزه تاریخچه استیکر در تورنتو. معمولاً چاپ و قابلیت بازتولید یک اثر در تیراژ میلیونی را مهم‌ترین عامل گسترش علم، هنر و فرهنگ می‌دانند. ولی پشت چسبدار کردن یک تکه کاغذ، مقوا، پلاستیک و غیره نیز تأثیر بسزایی در انتقال افکار و هنر و فرهنگ داشته است، گو اینکه چندان به‌نظر نمی‌آید.
برای نسل‌های متعددی از جوانان،‌ استیکرها راهی برای زیباسازی، تخریب یا تلاشی برای کسب هویت از طریق چسباندن استیکر برند محبوبشان و یا یک پیام برانداز گرایانه روی لپ تاپ یا دفترچه یادداشت بوده است. شرکت Sticker You معتقد است استیکرها دستاوردهای مهمتری داشته‌اند، دستاوردهایی چون دگرگون کردن سیستم پستی بریتانیا در سال‌های ۱۸۰۰، تا اولین آلبوم آهنگ گروه Velvet Underground که استیکری با تصویر یک موز بسیار هوس‌انگیز روی آن به چشم می‌خورد، استیکری که هنرمند معروف اندی وارهال آن را طراحی کرده بود. و تعداد بی‌شماری آثار هنری دیگر که در گوشه و کنار جهان به چشم می‌خورند. برای بزرگداشت استیکر شرکت Sticker You موزه تاریخچه استیکرها را در شهر تورنتو (مقر این شرکت) راه‌اندازی کرده است. گفتنی است این شرکت بزرگ‌ترین فروشگاه استیکر را در جهان دارد. نام این موزه Stickers Repeeled است.

کتاب انقلاب نشر رو میزی، تألیف فرانک رومانو منتشر شد
فرانک رومانو استاد انستیتو تکنولوژی روچستر و مرشد دنیای چاپ به تازگی کتابی درباره تاریخچه نشر رومیزی (Desktop Publishing Revolution) منتشر کرده است. این کتاب همراه با دو کتاب «تاریخچه شرکت لاینو تایپ» History of Lynotype Company و تاریخچه حروف چینی فیلمی یا نوری (History of Phototype setting) سه‌گانه‌ای را تشکیل می‌دهند. بخش عمده‌ای از کتاب به شرح تاریخ ماشین‌های تایپ و نرم‌افزارهای حروف‌چینی اختصاص دارد رومانو در نگارش این کتاب از حس شوخ‌طبعی خود به وفور استفاده کرده است.

کمی هم تاریخ

۲۴ فوریه
۱۵۸۲: پاپ گرگوری هششم گاه شمار گریگوری (میلادی) را برای اولین بار به عنوان تقویم رسمی مسیحیان را ارائه کرد.
۱۸۵۴: تمبر پنی قرمز (Penny Red) به عنوان اولین تمبر پرفراژ دارد در جهان در کشور انگلیس عرضه شد.

۱ مارس
۱۶۹۰: انجام اولین سرشماری در امریکا تصویب می‌شود.
۱۸۶۹: دیمیزی مندلیف اولین جدول تناوبی را طراحی و منتشر کرد. در سال ۱۹۶۴ تئودور در بنضی یک گزینه دیگر به جای آن ابداع کرد که مورد اقبال عموم قرار نگرفت.
۱۸۹۳: مهندس الکترونیک، نیکولا تِسلا برای اولین بار رادیو را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.
۱۸۹۶: هنری باکدرل تخریب‌پذیری رادیواکتیو را کشف می‌کند.
۱۹۹۸: فیلم تایتانیک اولین فیلمی در جهان است که بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش می‌کند.
۲۰۰۶: تعداد مقالات ویکی پدیا به یک میلیون می‌رسد.
۱۹۵۵: استیو جابز بنیانگذار شرکت اپل متولد شد.

۲۵ فوریه
۱۸۴۱: نقاش فرانسوی پی‌یر آگوستین رنوار متولد شد
۱۹۴۳: جورج هرپسن خواننده، نوازنده، گیتار، آهنگ‌ساز و یکی از اعضای گروه بیتل‌ها متولد شد
۱۸۰۲: نمایشنامه نویس، نویسنده و شاعر فرانسوی ویکتور هوگو متولد شد.

۲۸ فوریه
۱۹۳۵: والاس کارثورز از دانشمندان شرکت دوپونت نایلون را اختراع می‌کند.
۱۹۵۴: اولین تلویزیون رنگی که از استاندارد NTSC استفاده می‌کرد به عموم عرضه شد.

۲ مارس
۱۹۳۳: فیلم کینگ کونگ در سالن MUSIC HALL شهر نیویورک به نمایش درمی‌آید.
۱۹۴۲: رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس آمریکایی جان ایروینگ متولد می‌شود.
۱۹۹۵: وب سایت یاهو راه‌اندازی می‌شود.

۳ مارس
۱۸۴۷: الکساندر گراهام‌بل : مهندس آمریکایی- اسکاتلندی و استاد دانشگاه و مخترع متولد می‌شود.
۱۸۷۵: اپرای کارمن اثر زرژ بیزه در “اپرا کمیک” پاریس برای اولین بار به نمایش در می‌آید.
۱۹۰۴: قیصر ویلهلم دوم آلمانی اولین شخصی است که با دستگاه فونوگراف سیلندری ادیسون صدای خودش را ضبط می‌کند.

۴ مارس
۱۸۸۲: اولین تراموای برقی بریتانیا در شرق لندن به راه می‌افتد.
۱۹۷۴: اولین شماره نشریه People Magazine با نام People Weekly منتشر می‌شود.

۵ مارس
کتاب نیکولاس کوپرنیک به نام گفتار درباره چرخش کرات سماوی ۷۳ سال پس از آنکه منتشر شده بود، به لیست کتاب‌های ممنوعه اضافه شد.

۶ مارس
۱۴۷۵: نقاش و مجسمه‌ساز ایتالیایی میکل آنژ متولد شد.
۱۸۹۹: شرکت بایر، برند آسپرین را ثبت می‌کند.
۱۹۲۷: روزنامه‌نگار، نویسنده و برنده‌ی جایزه نوبل گابریل گارسیا مارکز متولد می‌شود.

۷ مارس
۱۷۵۶: مخترع فرانسوی عکاسی، ژوزف تیسه فور نیپس متولد می‌شود.
۱۸۱۷: بورس نیویورک بنیانگذاری می‌شود.
۱۹۷۹: شرکت فیلیپس برای اولین بار CD را در معرض دید عموم قرار داد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید