ورود ۱۳۰ هزار تن اقلام چاپي به کشور در سال گذشته

ورود 130 هزار تن اقلام چاپي به کشور در سال گذشته

رايزني‌ها در خصوص تغيير سرپرستي صنعت چاپ صورت گرفته.

در آينده شاهد اين تغييرات خواهيم بود

نشست خبري شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ با با حضور محمودرضا برازش، محمدحسن فکري در سراي اهل قلم برگزار شد. به گزارش خبرنگار «صنعت چاپ»، در اين نشست محمودرضا برازش مديرکل دفتر چاپ‌و‌نشر و محمد‌حسن فکري دبير شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ، ضمن ايراد سخناني در خصوص برگزاري جشنواره و بررسي وضعيت صنعت چاپ به پرسش‌هاي جمعي از اهالي رسانه پيرامون مسائل مربوط به اين صنعت پاسخ دادند.

محمودرضا برازش مديرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد نخست با اشاره به موضوع واردات محصولات چاپي و برگزاري جلساتي توسط دفتر متبوعش در راستاي کنترل واردات گفت: «مي‌خواهيم اقدامات پيش‌گيرنده‌اي به منظور کاهش واردات انجام دهيم البته در اين ميان بر تعرفه‌ واردات نيز نظارت خواهيم کرد، چراکه نبايد واردات به گونه‌اي باشد که چاپخانه‌‌هاي ما بيکار باشند اما محصولات وارداتي بازار را اشباع کنند» و با بيان اين مطلب افزود: «سال گذشته نزديک به ۱۳۰ هزار تن اقلام چاپي به کشور وارد شده است. اين در حالي است که فقط در حوزه نشر کتاب، ۱۵۰ ميليون نسخه کتاب منتشر شده که مجموعا به ۵۰ هزار تن رسيده است. اين نشان مي‌دهد که حلقه‌هاي ارتباط بين صنايع چاپ و ساير صنايع جايگاه درستي ندارند.»

وي با تاکيد بر ضرورت افزايش بهره‌وري از طريق کاهش هزينه‌هاي تهيه مواد اوليه و به دنبال آن توليدات داخلي، به نقل قولي از يکي از توليد‌کنندگان کارت امنيتي کشور پرداخت که در آن، يک بازرگان ايراني که نقش واسطه چاپخانه‌ها را بازي مي‌کرده، تحت عنوان محصول ايراني با کيفيت، سفارشات را به چاپخانه‌اي با سطح کيفي پايين در خارج از کشور مي‌داده است و اين در حالي بوده که بين آنها اين قرار که با توليدکننده با کيفيت داخلي معامله کنند عنوان شده است. به اعتقاد برازش بر اساس اين نقل قول، به خاطر مقدار ناچيزي اختلاف هزينه و انتفاع شخصي حاصل از اين اقدام به زعم وي غير اخلاقي، کيفيت محصول توليد شده نهايي بسيار پايين آمده و طول عمر محصول کم مي‌شود. در ادامه با اشاره به اهميت توليدات داخلي و لزوم مشارکت در توسعه آن و همچنين تمرکز روي کيفيت محصولات داخلي گفت: «بايد به فکر توليدات داخل بود. اگر فقط مقصود، سود دهي و سودآوري باشد پس بايد بسياري از توليدکنندگان داخلي تعطيل شوند، چرا که نمونه چيني مشابه توليدات آنها، بسيار ارزان‌تر تمام مي‌شود و خريد آن صرفه اقتصادي بيشتري براي تجار دارد. چيزي که باعث مي‌شود بسياري از کشورهاي توليدکننده‌ها از خريد چيني پرهيز کنند اهميت دادن به توليد داخلي کشورشان است.» بخش بعدي صحبت‌هاي برازش به وظايف وزارت ارشاد در صنعت چاپ و ارتباط آن با مصائب و مسائل پيش روي اين صنعت اختصاص داشت. مدير کل دفتر چاپ اين وزارتخانه، ضمن بيان اينکه استانداردهاي مواد اوليه مانند کاغذ، به دفتر متبوعش مربوط نيست، گفت: «بسياري از استانداردها به سازمان استاندارد مربوط مي‌شود. مسائل بهداشتي اين محصولات هم مرتبط با وزارت بهداشت است. وزارت ارشاد به استانداردهاي کيفيت چاپي محصولات مربوط است، نه به مواد اوليه‌اي که وارد مي‌شود يا بحث بهداشتي و سلامتي» و در حالت کلي و در نگرشي به دلايل زيرساختي، کيفيت مواد اوليه موجود در بازار صنعت چاپ و نشر را وابسته به فرهنگ تلقي کرد و اظهار داشت: «متأسفانه يک فرهنگ بد در کشور ما جا افتاده که فکر مي‌کنيم هر چقدر کاغذ سفيدتر باشد، باکيفيت‌تر است. اين يک نگاه کاملا اشتباه است. بسياري از کاغذهاي باکيفيت که قيمت بالاي هم دارند، رنگشان اصلا سفيد نيست. در سفري که سال‌ها پيش به اندونزي داشتم، مسئولان کاغذ آنجا به من مي‌گفتند: «چرا در خاورميانه، با وجودي که آفتاب فراوان است، اين همه سفارش کاغذ سفيد داريد؟» وي به لزوم انجام اقدامات فرهنگي در زمينه رفع اين ديدگاه اشتباه اشاره و خاطرنشان کرد: «بايستي تفکرات اشتباه در مورد محصولات و کيفيت آنها را دور بريزيم. اين رفته رفته در کيفيت توليدات ما تأثير خوب خواهد داشت»

وي دربخش ديگري از صحبت‌هايش، از رايزني‌هاي دو وزارتخانه ارشاد و صنعت، در ارتباط با تغيير سرپرستي صنعت چاپ خبر داد. به اعتقاد اين مقام مسئول در وزارت ارشاد، حوزه تکنيکي صنعت چاپ مي‌بايست زير نظر وزارت صنعت ياشد و وزارت ارشاد در حوزه محتوا بر سازوکار فعالان اين صنعت نظارت داشته باشد. وي در خصوص چرايي سرپرستي صنعت چاپ توسط وزارت ارشاد ضمن تاکيد بر ضرورت بازنگري اين سرپرستي، تصريح کرد: «در دهه‌هاي قبل نقش صنعت چاپ تصوير حروف براي ارائه در کتاب و امثالهم بود و از آنجا ‌که قابليت اطلاع‌رساني و خصوصيت فرهنگي داشته، حساسيت زيادي روي آن وجود داشت. بنابراين صنعت چاپ تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد بود. اما در دهه گذشته تغييرات بسياري در اين صنعت رخ داده است. شکل بسياري از کارهاي اين صنعت تغيير يافته و بسياري از بخش‌ها در آن به وجود آمده. در حال حاضر همه محصولات بسته‌بندي مي‌شوند. محصولاتي که در قديم به طور فله‌اي عرضه مي‌شد حالا در بسته‌بندي صنعتي به فروش مي‌رسد و اين‌ها همه در صنعت چاپ انجام مي‌شود» وي در خصوص مذاکرات مزبور مي‌افزايد: «از سال گذشته مذاکراتي را با وزارت صنعت انجام داده‌ايم. همچنين نامه‌هايي به تشکل‌هاي صنفي چاپ و دفتر امور چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها ارسال شده و پرسش‌هايي مطرح شده که جمع‌بندي اين نظرات و گفتگوها به اطلاع مسئولان مرتبط با اين صنعت رسيده است. به نظر مي‌رسد با توجه به تنوعي که در صنعت چاپ وجود دارد، تکنيک آن در اختيار وزارت صنعت و بحث محتوايي آن مربوط به وزارت ارشاد باشد.» برازش با بيان اين مطلب، در مقام آسيب شناسي آن برآمده و اظهار داشت: «در حال حاضر چاپخانه‌داران ما از وام‌ها و تسهيلات توليدي و صنعتي، بهره‌اي نمي‌برند، چون اعطاي اين تسهيلات به وزارت صنعت مربوط مي‌شود و اين در حالي است که چاپخانه‌ها زير نظر وزارتخانه ديگري هستند.» وي با اظهار اميدواري از تحقق اين تغيير گفت: «اميدوارم اين تعامل در بازنگري باعث شود که مشکلات صنعت چاپ کم‌تر شود و به دنبال آن، با موانع کم‌تر به اوج اين صنعت برسيم.»

طبق بيان مدير کل دفتر امور چاپ، برگزاري جشنواره از روز ۱۱ شهريور (روز چاپ) در استان‌هاي کشور آغاز شده و تا پايان شهريور ادامه خواهد داشت. مراسم پاياني در تهران در هفته نخست مهرماه انجام خواهد شد. همچنين در استان‌هايي نظير سيستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان جشنواره با تاخير برگزاري خواهد گرفت.

وي در توضيح نحوه برگزاري شانزدهمين دوره مسابقات آثار چاپي برتر جشنواره ملي صنعت چاپ و بخش‌هاي مختلف اين مسابقه، ضمن اشاره به اعلام فراخوان در نيمه شهريور، گفت: “اين جشنواره در چهار بخش اصلي شامل؛ چاپ بسته‌بندي، چاپ تجاري، چاپ نشر و چاپ امنيتي برگزار مي‌شود. مطابق فراخوان، شرکت‌کنندگان مي‌توانند با ارائه محصول موردنظر خود را با توجه به نوع روش چاپي که شامل روش‌هايي مانند افست، فلکسو، هليوگراور، ديجيتال، سيلک اسکرين و پد مي‌شود، در حوزه‌هاي پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپِ مربوط به بخش‌هاي مختلف مسابقه، شرکت کنند. محصول ارائه شده در مسابقات مي‌تواند محصول کامل يا حتي محصول نيمه آماده باشد.» برازش در اين خصوص از کتابچه‌اي فرستاده شده سخن گفت که به صورت شفاف توانمندي‌هاي هر استان را معرفي مي‌کند. به گفته وي، اين کتابچه مي‌تواند معرف خوبي براي ساير شهرها باشد که بتوانند بهتر هم را بشناسند.

وي تصريح کرد: «در جشنواره امسال هم مسابقات آثار چاپي داريم و هر روز به آثار اضافه مي‌شود. تقريبا نيمي از استان‌هاي کشور براي بخش تقدير از پيشکسوتان و نوآوران ثبت‌نام کرده‌اند. نيمي ديگر چون از آنجا که از طريق پست اقدام کرده اند هنوز پيشنهادهايشان نرسيده که آنها نيز به زودي معرفي خواهند شد»

محمدحسن فکري، دبير اين دوره از جشنواره در خصوص ارزيابي آثار ارسالي به جشنواره شانزدهم ضمن بيان شمار پيسکسوتاني که در اين جشنواره تقدير خواهند شد بيان کرد: «تا کنون ۷۳ نفر از پيشکسوتان ۱۵ استان معرفي شده‌اند، ۷ نفر از ۶ استان براي بخش نوآوران معرفي شده‌اند، غير از ۴ استان، بقيه استان‌ها تا آخر شهريور ماه جشن چاپ را برگزار مي‌کنند.همچنين بايد بگويم تا اين لحظه در بخش مسابقات آثار چاپي شانزدهمين جشنواره ملي صنعت چاپ، آثاري از ۹ چاپخانه کشور به دبيرخانه رسيده است که اين مهلت تا ۲۵ شهريور ماه باقي است و آثار در دو بخش کاربردهاي چاپ تبليغاتي و کاربردهاي چاپ امنيتي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.»

وي افزود: «صنعت چاپ به مرور در حال گسترده شدن است، اين صنعت حلقه واسطي بين بخش‌هاي مختلف فرهنگي و صنعتي و بازرگاني است.»

دبير شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ در پايان خاطر‌نشان کرد: «تا دو سال گذشته ما ۱۰ استان را حمايت مي‌کرديم، سال گذشته به ۱۶ استان رسيد اما امسال تمام استان‌هاي کشور که بخواهند جشنواره‌اي داشته باشند يا از پيشکسوتانشان تقدير کنند؛ ما حمايت خواهيم کرد.»

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید