چهارمين جشن صنعت چاپ اروميه برگزار شد

چهارمين جشن صنعت چاپ اروميه برگزار شد

چهارمين دوره جشنواره صنعت چاپ و تبليغات استان آذربايجان غربي با حضور حجت‌الاسلام محمدباقر کريمي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي؛ جعفر صادق اسکندري، رييس صنعت، معدن و تجارت استان؛ محمد حضرت‌پور، شهردار اروميه؛ غلامرضا شجاع، نماينده تشکل‌هاي صنفي چاپ؛ جليل غفاري رهبر، رييس اتحاديه صحافان؛ احمد قرنلي، رئيس تعاوني ليتوگرافان؛ اعضاي اتحاديه چاپخانه‌داران استان و جمعي از فعالان و اصحاب رسانه صنعت چاپ در سالن همايش‌ شرکت توزيع نيروي برق اروميه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ماهنامه صنعت چاپ، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي با بيان اينکه تعداد واحدهاي چاپي در اين استان ۲۸۴ واحد است، گفت: ۱۷ واحد جديد نيز در حال دريافت پروانه است که با احتساب آنها در مجموع ۳۰۱ واحد چاپي در استان وجود دارد.

وي افزود: اگر تعداد کانون‌هاي تبليغاتي هم به تعداد واحدهاي چاپي اضافه شود، در مجموع حدود ۶۰۰ واحد چاپي و تبليغاتي در استان وجود دارد که ۱۴۵ واحد از اين چاپخانه‌ها در مرکز استان فعاليت مي‌کنند.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي افزود: هم اکنون تعداد متقاضيان براي تاسيس واحد چاپي ۶۲ نفر است که پرونده‌هاي آنها در حال بررسي است.

کريمي گفت: ۸۷۰ نفر به صورت مستقيم در چاپخانه‌هاي استان فعاليت مي‌کنند و ۵۱ واحد چاپي در استان نيز نيمه فعال يا غيرفعال هستند که براي احياي مجدد آنها بايستي تلاش‌هاي لازم صورت ‌گيرد.

در آخر بيايد: جمعيت استان حدود سه ميليون و ۳۰۰ هزار نفر است و يک سوم جمعيت استان در مرکز استان زندگي مي‌کنند اما بالغ بر ۵۰ درصد از واحدهاي چاپي در مرکز استان فعاليت مي‌کنند. به مدت دو سال است که اتحاديه در استان تشکيل شده است.

وي به برخي از امتيازات استان در حوزه صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: دانش فني مناسب در ساخت و توليد ماشين‌آلات بسته‌بندي صنايع غذايي و کشاورزي يکي از ويژگي‌هايي است که اين دانش را مهندسان و طراحان ما به خوبي در اختيار دارند.

وي در توضيح مزيت دوم استان گفت: وجود خوشه‌هاي صنعتي از جمله فرآوري و بسته‌بندي ميوه و عرقيات گياهي و بسياري از حوزه‌هاي مختلف کشاورزي آذربايجان غربي را به استاني تبديل کرده است که مي‌تواند در اين صنعت موفق باشد.

وي در ادامه به مزيت سوم که موقعيت منطقه‌اي استان است اشاره کرد و گفت: مزيت منطقه‌اي استان جايگاه ويژه‌اي براي توجيه سرمايه‌گذاري در صنعت چاپ ايجاد کرده است که به‌دليل بهره‌مندي از اراضي مستعد کشاورزي مي‌تواند قطب اصلي و مطرح کشور در توليد محصولات زراعي به‌ويژه انگور و سيب باشد.

وي ادامه داد: وجود صنايع کشاورزي و بيش از دو هزار و پانصد واحد صنعتي و توليدي، نياز به صنعت چاپ در زمينه‌هاي بسته‌بندي، تهيه جعبه، مقوا و تبليغات در استان را اجتناب‌ناپذير کرده است.

کريمي افزود: هم‌مرز بودن اين استان با سه کشور ترکيه، عراق و آذربايجان به‌خوبي اين فرصت را ايجاد کرده است که در حوزه صنعت چاپ بيشتر تلاش کرده و بتوانيم به‌عنوان قطب صادرات محصولات چاپي در کشور عمل کنيم. اما متاسفانه به دليل وجود برخي قوانين تا به حال نتوانسته‌ايم از اين ظرفيت به خوبي استفاده کنيم.

وي با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه‌ اخير بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه چاپ گفت: مفاد اين تفاهم‌نامه نشان‌دهنده دريچه و گشايش مناسبي جهت حرکت صنعت چاپ به يک فاز جديد در استان‌ها است.

کريمي افزود: راه‌اندازي رشته چاپ در دانشگاه‌ها به‌ويژه در دانشگاه جامع علمي کاربردي فرهنگ و هنر و ايجاد شهرک و واحدهاي کامل چاپ براي صنعت چاپ از پيشنهاداتي است که با اجراي آن، شاهد موفقيت اين صنعت خواهيم شد.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي بيان کرد: صنعت چاپ در آذربايجان غربي مستلزم توجه و رسيدگي است و مي‌توان با اصلاح برخي قوانين در حق چاپ و ارائه يارانه و بسته‌هاي حمايتي از اين صنعت در پيشرفت و رفع مشکلات آن گام برداشت.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي اظهار کرد: از نقاط قوتي که صنعت چاپ در آذربايجان غربي داراست نظارت و ساماندهي واحدهاي غيرمجاز، سرمايه‌گذاري در امر چاپ و حمايت از سرمايه‌گذاران و جذب سفارش چاپ از خارج کشور است.

کريمي وجود رقابت‌هاي ناسالم، نوسان قيمت‌ها، فقدان توجه به مقوله آموزشي، تحقيقات و پژوهش، وجود تعارضات در حوزه چاپ و نشر، کمبود نيروي انساني کارآمد و متخصص را از جمله اين مشکلات دانست و گفت: با اصلاح آن‌ها مي‌توان پيشرفت بيش از پيش را به وضوح مشاهده کرد.

تعرفه واردات کاغذ در سال ۹۶ افزايش نمي‌يابد

در ادامه مراسم غلامرضا شجاع, مدير عامل شرکت تعاوني ليتوگرافان ضمن تجليل از نقش آذربايجان غربي در توسعه صنعت چاپ بيان کرد: نخستين اتاق بازرگاني ايران به همت و تلاش شهروندان آذربايجان در کشورمان راه‌اندازي شده و فعالان صنعت چاپ در اين استان نقش مهمي در توسعه و ارتقاء صنعت چاپ کشور داشته‌اند.

وي نيز با اشاره به تفاهم‌نامه اخير وزراي ارشاد و صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار مي‌رود با اجرايي شدن اين تفاهم‌نامه مشکلات صنعت چاپ کشور به سرعت حل و فصل شود.

وي با اظهار اميدواري براي تشکيل کميته‌هاي پيگيري نحوه اجرايي‌سازي تفاهم‌نامه اخير دو وزارتخانه تصريح کرد: امسال با حمايت وزير ارشاد تعرفه واردات کاغذ افزايش نيافت وگرنه با گران‌تر شدن اين محصول قطعا صنعت چاپ با رکود بيشتري مواجه مي‌شد.

نماينده اتحاديه‌هاي چاپخانه‌داران سراسر کشور گفت: مقرر شده در سال ۹۶ نيز تعرفه واردات کاغذ افزايش پيدا نکند تا با توجه به نوسانات قيمت دلار در کشور از ايجاد اختلال در بازار صنعت چاپ جلوگيري شده و آرامش نسبي در اين حوزه حاکم باشد.

شجاع گفت: تکنولوژي صنعت چاپ هر روز در حال تغيير و پيشرفت بوده به طوري‌که اين صنعت از حوزه هوا فضا گرفته تا صنايع نظامي، کشاورزي، پزشکي و همه بخش‌هاي اقتصادي در ارتباط است بنابراين کمک دولت به فعالان اين عرصه براي به‌روزرساني امکانات و تجهيزات خود يک ضرورت غير قابل انکار است.

وي ادامه داد: صنعت چاپ در کشوري مثل آمريکا پس از صنايع نظامي و کشاورزي، صنعت سوم کشور است و يا در کشورهاي اروپايي مثل انگليس در جايگاه پنجم صنايع قرار دارد اما اين صنعت در کشورمان در جايگاه صنف باقي‌مانده و توجه کافي بدان نمي‌شود.

شجاع اوضاع صنعت چاپ در آذربايجان غربي را مطلوب عنوان کرد و افزود: تعاملات خوب بين اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي تبليغاتي اين استان با اداره کل ارشاد استان سبب شده وضعيت خوبي بر صنعت چاپ در اين منطقه حاکم باشد.

لزوم توجه به برندسازي از محصولات ايراني

جعفر صادق اسکندري، رئيس صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي نيز به‌عنوان سخنران ديگر اين مراسم گفت: هم‌اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت سه برنامه راهبردي براي بهبود فضاي اقتصادي و کسب و کار در کشور را دنبال مي‌کند، که صنعت چاپ و تبليغات مي‌تواند در هر سه حوزه نقش آفرين باشد.

رئيس صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: ايجاد رونق توليد به‌عنوان يکي از سياست‌هاي راهبردي دولت يازدهم در سه سال اخير در دستور کار قرار گرفته بنابراين سلسله اقدامات گسترده‌اي براي حل مشکلات واحدهاي توليدي غيرفعال يا نيمه‌فعال در کشور انجام شده و نتايج ثمربخشي را حاصل آورده است.

وي با اشاره به ايجاد اشتغال پايدار به‌عنوان يکي ديگر از راهبردهاي دولت از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: هم اکنون توسعه واحدهاي توليدي در کنار توجه به توليد انواع محصولات با قيد اين نکته که حتما بايد برندسازي از محصولات ايراني مورد توجه توليدکنندگان و مديران صنعتي باشد در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است.

وي تصريح کرد: بحث توسعه صادرات غير نفتي نيز ديگر سياست راهبردي دولت در بهبود شرايط اقتصاي کشور است که با کمي تأمل در همه اين حوزه‌ها مشخص مي‌شود صنعت چاپ در تاثيرگذاري و ثمربخشي به هنگام اين امورات مي‌تواند نقش بسيار تعيين‌کننده‌اي داشته باشد.

رئيس صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: هم‌اکنون افزون بر ۳۰۰ هزار نفر در صنوف مختلف آذربايجان غربي اشتغال دارند و حدود ۲۶۰ اتحاديه نيز در استان فعاليت مي‌کند.

وي گفت: براساس تفاهم‌نامه اخير وزراي ارشاد و صنعت، معدن و تجارت تلاش خواهد شد تا رسته‌هاي مختلفي ذيل صنعت چاپ راه‌اندازي شود تا ضمن جلوگيري از برخي مشکلاتي که هم‌اکنون در حوزه مشاهده مي‌شود شرايط مطلوب‌تري براي بهبود وضعيت صنعت چاپ و تبليغات آذربايجان غربي فراهم آيد.

اسکندري گفت: نوسازي ماشين‌آلات، بهبود و روزآمدسازي امکانات صنعت چاپ استان يک اولويت است. بنابراين اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غرب تمامي تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا امکان استفاده فعالان صنعت چاپ استان از امکانات دولتي و تسهيلات بانکي را فراهم آورد تا اين پروسه با شتاب بيشتري به سرانجام برسد.

رئيس صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: اين اداره کل تلاش مي‌کند بسترهاي لازم براي شرکت فعالان صنعت چاپ استان براي شرکت در نمايشگاه‌هاي بزرگ ملي و بين‌المللي را فراهم آورده و هيئت‌هاي تجاري و بازرگاني مختلف متشکل از فعالان صنعت چاپ را به کشورهاي مطرح و برخوردار از صنايع چاپ پيشرفته اعزام کند.

ايجاد رشته چاپ در دانشگاه جامع علمي کاربردي استان

پيمان رضايي، رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي و تبليغات آذربايجان غربي به‌عنوان آخرين سخنران اين مراسم گفت: صنعت چاپ، بسته‌بندي و تبليغات يکي از صنعت‌هاي مادر در کشور است. همچنين صنعت چاپ و تبليغات در حد آگهي و بروشورهاي تبليغاتي نيست بلکه اين صنعت ارتباط مستقيمي با مقوله توليد و بسته‌بندي دارد.

رضايي با بيان اينکه رکود اقتصادي حاکم بر کشور به صنعت چاپ آسيب زده است، ادامه داد: در حال حاضر ۲۸۴ واحد چاپي و ۲۲۴ کانون آگهي تبليغاتي در آذربايجان غربي داراي مجوز فعاليت هستند که ۸۰ درصد آنها فعال به حساب مي‌آيند.

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي و تبليغات آذربايجان غربي گفت: صنعت چاپ استان از فرسودگي در تجهيزات رنج مي‌برد و در اين ميان تصويب قانوني براي منع سفارشات از خارج استان مشکل ديگر است چرا که اين مهم به صنعت چاپ استان آسيب وارد کرده است.

وي افزود: تاکنون هم‌جواري استان آذربايجان غربي با سه کشور مهم منطقه مزيت خاصي براي فعالان صنعت چاپ و تبليغات ايجاد نکرده بلکه اغلب مشکل‌زا بوده است در حالي‌که انتظار مي‌رود دولت امکان پذيرش و جذب سفارشات خارجي و بين‌المللي را براي صنعت چاپ استان بيش از پيش فراهم آورد.

وي ادامه داد: براي حمايت از صنعت چاپ استان از دولت درخواست مي‌شود تا بسترهاي مساعدتري براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي جهت توسعه اين صنعت فراهم شود.

رضايي يادآور شد: راه‌اندازي نمايندگي اتحاديه چاپخانه‌داران در شهرهاي استان، ايجاد رشته چاپ در دانشگاه فرهنگ و هنر استان، برگزاري جشن بزرگ صنعت چاپ و تبليغات به‌صورت برگزاري جشنواره، تشکيل صندوق قرض‌الحسنه براي چاپخانه‌داران از برنامه‌هاي پيش روي اتحاديه چاپخانه‌داران است.

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي و تبليغات آذربايجان غربي گفت: صنعت چاپ و تبليغات آذربايجان غربي براي نوسازي ماشين‌آلات و تجهيز واحدهاي توليدي خود به امکانات پيشرفته نياز به حمايت دولت دارد.

وي افزود: هدف اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي تبليغاتي آذربايجان غربي ارتقا صنعت چاپ و تبليغات است بنابراين اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مختلفي پيش‌بيني شده که از آن‌جمله بسترسازي براي استفاده از بسته‌هاي حمايتي بانکي براي فعالان اين صنعت، رايزني با اداره امور اقتصادي و دارايي براي رسيدگي به مشکلات موجود در اين بخش و پيگيري کاهش ارزش افزوده ۹ درصدي است.

رضايي گفت: متاسفانه برخي بانک‌ها واحدهاي چاپي را به‌عنوان يک واحد توليدي در نظر نمي‌گيرند و همين امر مشکلات زيادي را براي صنعتگران چاپ درپي آورده است در حالي‌که ماشين‌آلات فراواني در اين صنعت نياز به نوسازي دارد اما به‌دليل دسترسي نداشتن فعالان چاپ و تبليغات به حمايت‌هاي دولتي امکان تسريع در نوسازي واحدهاي توليدي آنان وجود ندارد.

وي با اشاره به مشکل خروج کارهاي چاپي از استان افزود: بهتر است استانداري آذربايجان غربي با ابلاغ دستورالعملي منع سفارشات از خارج استان را براي دستگاه‌هاي دولتي الزام کند تا حداقل از اين طريق بتوان رونق بيشتري به کسب و کار فعالان صنعت چاپ و تبليغات استان بخشيد.

وي اظهار داشت: اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي و تبليغات آذربايجان غربي با دو سال سابقه کار در سال ۹۵ و با برگزاري بيش از ۴۰ جلسه داخلي و ۳۰ جلسه با مديران کشوري و استاني درصدد به حداقل رساندن مشکلات اين حوزه بوده و هم‌زمان تلاش مي‌کند تا نمايندگي‌هاي اين اتحاديه در شهرستان‌هاي مختلف نيز راه‌اندازي شود.

رضايي گفت: سال آينده تلاش مي‌شود تا رشته چاپ در دانشگاه علمي کاربردي فرهنگ و هنر اروميه گنجانده شده و پذيرش دانشجوي براي آن آغاز شود.

رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي و تبليغات آذربايجان غربي افزود: سال آينده جشنواره چاپ در استان برگزار خواهد شد و با اعلام فراخواني آثار مربوطه در بخش‌هاي مختلف جمع‌آوري شده و مورد داوري قرار خواهد گرفت و با رايزني‌هاي صورت گرفته با اداره کل آموزش و پرورش استان نيز کار راه‌اندازي رشته چاپ در هنرستان‌ها نيز در دستور کار است.

وي با اشاره به تشکيل صندوق قرض‌الحسنه کارکنان چاپخانه‌ها و کانون‌هاي آگهي تبليغاتي آذربايجان غربي، اضافه کرد: با همکاري شهردار اروميه موضوع اختصاص زميني در شهرک فرشته اروميه براي ساخت مشارکتي مجتمع آپارتماني براي کارکنان اين اتحاديه در حال انجام است و به‌زودي تعاوني مسکن اتحاديه چاپخانه‌داران و کانون‌هاي آگهي تبليغاتي آذربايجان غربي نيز راه‌اندازي مي‌شود.

در پايان برگزاري اين مراسم، با اهداي لوح و تنديس از زحمات جمعي از دست‌اندرکاران، مديران مسئول و پيشکسوتان برتر صنعت چاپ استان تقدير شد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید