آداکارنو در آغاز دهه دوم رو به بازار جهانی

0
932

آداکارنو در آغاز دهه دوم رو به بازار جهانی


آداکارنو، تولیدکننده ماشین‌های چاپ رول، برش و لمینیت، یکی از موفق‌ترین ماشین‌سازان داخلی است که طی فعالیت ده ساله، نوآوری و ارتقای کارایی این دستگاه‌ها را با تغییرات سنجیده در طراحی و ساخت آنها به نمایش گذاشته است. امسال که یک دهه از شروع به کار آداکارنو می‌گذرد، ماشین‌های آداکارنو موسوم به پرولاین (Proline)، توجه خانواده چاپ و بسته‌بندی را به خود جلب کرد. بازدیدکنندگان نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی این ماشین‌ها را در غرفه آداکارنو از نزدیک خواهند دید.
مسعود تفریشی‌نژاد؛ مدیرعامل آداکارنو، در اینجا نگاهی به راه پیموده‌شده در ده سال گذشته دارد و چشم‌انداز آینده این شرکت را به تصویر می‌کشد.


شرکت آداکارنو در زمینه تولید ماشین‌آلات صنعت چاپ فعالیت دارد. ۷، ۸ سالی هست که این فعالیت شروع شده و ادامه دارد. در مورد بحث حال و آینده آداکارنو می‌خواستم با شما صحبت کنم و اهدافی که مجموعه دارد پیگیری می‌کند تا به رشد و تکامل برسد و چشم‌اندازی که از آینده آن داریم، در برابر شما ترسیم کنم. همچنین اگر حوصله کنید، چند کلمه‌ای درباره محصولات سری جدید و شرایط و امکانات آنها به صورت کلی بگویم و نهایتا بحث را جمع‌بندی کنم.
با لطف خدا و تلاش همکاران، آداکارنو از همان شروع کار خوشبختانه توانسته است رشد خوبی داشته باشد و داریم وارد دهه دوم آداکارنو می‌شویم، از همان بدو تولد آن یک سری تفکرات و ایده‌ها برای آینده آداکارنو داشتیم. برای آداکارنو اهداف بزرگی را تعریف کرده بودیم و تقریبا تا الان توانسته‌ایم در مسیر هدف‌گذاری‌شده، حرکت کنیم. درست است که همه اهداف ما محقق نشده است، اما ۷۰-۶۰ درصد اهدافی که داشتیم، عملیاتی شده و باعث خوشحالی و خرسندی ما است که توانسته‌ایم به این نقطه برسیم.
من توضیح مختصری در مورد آداکارنو می‌خواهم بگویم؛ آداکارنو با پیش‌زمینه علمی بالا (هم در زمینه دانش آکادمیک و هم دانش تجربی) در صنعتی که کار می‌کند، پا به میدان گذاشت. از بعد نرم‌افزاری و مهندسی، آداکارنو شاید جزء معدود ماشین‌سازانی است که نیازی به خارج ندارد. یعنی هر آنچه که در بعد طراحی، برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی، طراحی سیستم‌ها و مدارهای برقی، پنوماتیکی، هیدرولیکی و هر نوع طراحی صنعتی از لحاظ ظاهر ماشین و ساختار و مسائل مکانیکی و تاسیساتی و غیره که در این کار لازم باشد، در این مجموعه به صورت خودکفا عمل می‌شود و ما هیچ خدماتی را از بیرون در این خصوص نمی‌گیریم.
آداکارنو از نظر تولید هم در این سال‌ها رشد خوبی داشته است و ماشین‌آلات زیادی را به خط تولید خود افزوده است و می‌توان گفت بالای ۷۰ درصد نیازمان برای ساخت را خودمان داریم تامین می‌کنیم و در داخل همین مجموعه دارد اتفاق می‌افتد و حداکثر۴۰-۳۰ درصد از خدمات بیرون از مجموعه آداکارنو کمک می‌گیریم.

مزایای سری Proline
جا دارد در ادامه اشاره کنم به سری جدید محصولاتمان که به اسم Proline نامگذاری شده‌اند، پرو مخفف پروفشنال است و همان‌طور که از اسم آن پیداست دیدگاه تخصصی جهت ارتقای کیفیت و سرعت عملکرد محصولات طراحی و برنامه‌ریزی شده است. با توجه به نیازمندی‌های بازار امروز (داخلی و خارجی) و با توجه به اینکه الان معضل اکثر تولیدکنندگان، جذب نیروی انسانی و پرسنل کارآمد است، مطمئنا ماشین‌آلاتی که بتوانند با سرعت و ظرفیت بیشتری کار کنند، از نظر تولیدکنندگان معقول‌تر به شمار می‌آید. فرض کنید که دو ماشین داشته باشیم که مثلا با سرعت ۴۰۰-۳۰۰ متر در دقیقه کار می‌کند، اگر به جای این دو، تنها یک ماشین با سرعت ۸۰۰ متر بر دقیقه داشته باشیم، حتی اگر قیمت آن از مجموع آن دو ماشین بیشتر باشد، به نفع تولیدکننده است که از این ماشین استفاده کند.
دلیل آن روشن است، چرا که تعداد پرسنل کمتری را نیاز دارد و فضای کمتری را اشغال می‌کند و نهایتا مصرف انرژی آن کمتر است و بحث خدمات و نگهداری و همه این‌ها، مباحث بلندمدتی است که نهایتا در درازمدت وقتی نگاه می‌کنیم،‌ می‌بینیم که یک ماشین پرسرعت مقرون به‌‍‌صرفه‌تر است. ما هم برای اینکه بتوانیم به این نیاز پاسخ بدهیم، حرکتی را سال‌های قبل شروع کرده بودیم که با معرفی سری‌های پرولاین‌، خواستیم این حرکت را تکمیل کنیم.
ماشین‌های آداکارنو سری‌ پرولاین مشخصا امکانات بالایی دارند و از امکانات هوشمند بیشتر در آن استفاده شده است یعنی هوشمندتر هستند و اتوماسیون بالاتری نسبت به نسل قبلی دارند. همچنین سرعت عملکرد و دقت ماشین‌های سری Pro بالاتر رفته است. سرعت عملکرد موضوع پیچیده‌ای است. وقتی سرعت عملکرد یک دستگاه را بالا می‌بریم، به همان مقدار باید این قدرت و توانایی برای همه اجزای ماشین جهت عملکرد در سرعت‌های بالا، ایجاد شود تا دستگاه با ثبات و پایدار بتواند در سرعت بالا عملکرد خوبی داشته باشد. این تغییرات مستلزم صرف هزینه جهت بالا بردن کیفیت و قدرت قطعات است.
وقتی سرعت بالاتر می‌رود، حساسیت‌ها زیاد می‌شود. حساسیت‌هایی که در مباحث داینامیک مطرح است. یعنی محاسبات مربوط به پدیده در حال حرکت. در مورد دستگاه‌های جدید که سرعت بالاتر و طبیعتا رزونانس و تلورانس بیشتری دارند، بررسی مهندسی دقیق‌تر لازم است. با این ملاحظات در سری پرولاین بر اساس تجربیات گذشته، یک سری تغییرات انجام داده‌ایم یعنی ماشین‌های هستند که ضمن اینکه سرعت و امکاناتشان بالاتر رفته است، اصلاحاتی هم در جهت ارتقای کیفیت روی آنها صورت گرفته است.

شما دعوتید به غرفه آداکارنو در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی
سری محصولات پرولاین مهر ماه ۱۴۰۲ معرفی شد که در ادامه انشاالله در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز عرضه خواهد شد تا مشتریان بتوانند بیشتر با این محصولات و امکانات آن آشنا شوند و بتوانیم بازاریابی خوبی را برای این سری از محصولات داشته باشیم.
نهایتا قبل از جمع‌بندی عرایض خود، می‌خواهم از همه همکاران صمیمی و کاردان و بامسئولیت خود تشکر کنم، دوستانی که بی‌وقفه دارند در راستای رشد و شکوفایی مجموعه تلاش می‌کنند و شاید نتوانیم پاسخ تلاششان را بدهیم و همیشه خودمان را در مقابل آنها، مسئول و مدیون می‌دانیم ولی از اینجا به کادر آداکارنو و همه‌ی همکارانم که دارند تلاش می‌کنند خسته نباشید و دست مریزاد می‌گویم.
در کنار همه‌ی این‌ها آداکارنو تیم منسجمی از نیروهای متخصص و جوانان مستعد را طی این سال‌ها ایجاد کرده است، این رویه همچنان ادامه دارد و الان از لحاظ فنی و تکنیکی، آداکارنو روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود به‌خاطر پرسنل مجربی که دارد به مجموعه اضافه می‌شود. در این سیستم خیلی از دوستان جوانی که فارغ‌التحصیل از دانشگاه بودند، وارد مجموعه شدند که مستعد و پرتلاش بودند و ما هم زمینه‌ای را آماده کردیم که

این‌ها بتوانند تجارب لازم را کسب کنند. دوستانی که ۵، ۴ سال پیش به مجموعه ما اضافه شدند، دارند به افراد باتجربه در سیستم تبدیل می‌شوند. آنها تجربه و هم انرژی لازم را دارند و برای آداکارنو بال و پری شده‌اند تا بتواند خدماتش را با قدرت و نفوذ بیشتری ارائه دهد.
با توضیحاتی که در مورد آداکارنو می‌بینید، آداکارنو مجموعه‌ای جوان، پرشور و اشتیاق و آماده جهش است. ما تمرین‌هایمان را در بازار داخلی انجام داده‌ایم و خیلی هم بابت فرصتی که در اختیارمان قرار گرفت و در داخل توانستیم دستاوردهای خودمان را در معرض تست قرار دهیم و عملیاتی کنیم خوشحالیم.
جا دارد اینجا از تمامی دست‌اندرکاران صنعت چاپ که بیشتر آنها نسبت به آداکارنو لطف داشتند و محصولات ما را خریداری کردند و ما این‌ها رابه عنوان اسپانسرهایی می‌شناسیم که باعث چرخش چرخ تولید و نوآوری آداکارنو هستند. درست است که از این طرف تلاش زیادی صورت گرفته است، ولی با اطمینان می‌توان گفت اگر حمایت مشتریان از ما نبود، شاید این پیشرفت‌ها به این راحتی‌ها رقم نمی‌خورد.

به سوی جهانی شدن
به هر حال همه این‌ها را توضیح دادم و ترسیم کردم که به این نقطه برسم که الان ما داریم کم کم وارد دهه دوم آداکارنو می‌شویم و برای دهه دوم اهداف ما بزرگتر است و بینشمان بر این هست که باید بتوانیم جهانی شویم. الان همه مقدمات و سازوکار برای جهانی شدن آداکارنو فراهم است.
با توجه به اینکه یک سری مشکلات هست که ما از آنها آگاه هستیم، بد نیست اشاره‌ای به آنها داشته باشیم؛ یکی از موانع جدی که سد راه جهش ما این است که ما دسترسی مستقیم و راحتی به تکنولوژی نداریم. به‌خاطر مشکلات تحریم‌ها و بحث‌هایی که هست، هر آنچه را دوست داریم، نمی‌توانیم استفاده کنیم. در زنجیره تامین، یک سری معضلات و مشکلات است. در این زمینه ما زیاد کار کرده‌ایم و به لطف همکاری چند نفر از دوستانمان در خارج و داخل تقریبا می‌توانیم بگوییم که کانال‌های مشخص و مطمئنی را پیدا کردیم که بتوانیم دسترسی خوبی به آنچه که نیاز داریم، داشته باشیم همچنین راهکاری برای عبور از این سد برای خودمان پیدا کرده‌ایم که خیلی خبر خوبی است و در واقع نشان می‌دهد که می‌توانیم گام‌های بعدی را در زمینه تکنولوژی برداریم. یکی از بحث‌ها در زمینه تکنولوژی این است که باید شناخت از تکنولوژی‌های جدید اتفاق بیفتد. در این زمینه در آداکارنو زیاد کار شده است، بازار دنیا را داریم مطالعه می‌کنیم و در واقع تکنولوژی دنیا را داریم دنبال می‌کنیم. همیشه سعی می‌کنیم خودمان را به‌روز نگه داریم، آشنا و سوار بر تکنولوژی روز دنیا هستیم و شاید برای اینکه بتوانیم به‌روز بمانیم، متحمل انجام کارها و هزینه‌هایی می‌شویم که معمولا دیده نمی‌شوند. ولی مطمئنا این به‌روز بودن باعث ایجاد یک سری تفکرات جدید و ایده‌های نو در سیستم می‌شود و همان طوری که تا الان بوده، به همین نحو پیش خواهد رفت.
سد دیگری که در بحث جهانی شدن در برابر ماست، بحث برندینگ است که واقعا برند آداکارنو بتواند یک مقدار به صورت بین‌المللی مطرح شود. ما یک سری کارها و تبلیغات مدونی را در نظر داریم که انجام بدهیم. این کارها کلید خورده و امسال تقریبا اولین حرکت‌ها در این موارد انجام شده است. از سال آینده ما برنامه‌ریزی داریم که بتوانیم در محافل بین‌المللی حضور پررنگ‌تری داشته باشیم تا بتوانیم هم محصولاتمان را به دنیا بشناسانیم و هم اینکه بازارهای جدید را پیدا کنیم.
مبحث سوم هم که یک مقدار وسیع‌تر و پیچیده‌تر است، مشکلات ترانسفر مالی و بازرگانی خارجی است که یک مقدار دامن‌گیر صادرات و واردات است. برای آن هم به دنبال راهکار بوده‌ایم و یک سری راهکارهای مطمئن (چون راهکار هست ولی خب راهکارها بعضا پرریسک هستند و یک مقداری خطرناک‌اند) پیدا کرده‌ایم که بتوانیم معاملات را به صورت مطمئن انجام دهیم.
اگر ما این سه مشکل را بتوانیم حل کنیم، خواهیم توانست وارد عرصه بین‌المللی شویم. البته ما همین الان هم صادرات داریم که صادرات موردی است و اسم آن را نمی‌توان صادرات گذاشت. هدف ما این است که حداقل ۵۰ درصد فروشمان صادراتی باشد تا بتوانیم بگوییم ما بازاری را در خارج از ایران به دست آورده‌ایم و داریم به آن سمت حرکت می‌کنیم. امیدوار و مصمم هستیم که این اتفاق بیفتد. این اتفاق بسیار پرافتخار و خوشایندی برای مجموعه خواهد بود که بتوانیم به آن چشم‌اندازی که برای آداکارنو ترسیم کرده‌ایم، برسیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید