اعداد بزرگ صنعت چاپ کشور بزرگ

هندوستان کشور اندازه‌هاي بزرگ است. جمعيت بزرگ، صنعت چاپ بزرگ، بازار بزرگ، تجربه‌اش اما، بسيار قابل آموختن. ازحدود ۵۰ هزار نشريه‌اش تا نگهداري ابزار‌آلات بسيار قديمي ليتوگرافي و چاپ و… از جهاتي بسيار به ايران شبيه است و صنعت چاپ آن نيز، الا اينکه کارشناسان صنايع چاپ آن برخلاف ما از روشن بودن آينده حرف مي‌زنند. کمال چوپرا رئيس فدراسيون سراسري چاپخانه‌هاي هند ارزيابي گسترده‌اي از صنعت چاپ اين سرزمين قاره مانند به‌عمل آورده است. به‌علت کهنه بودن برخي آمارهاي مقاله، اطلاعات تکميلي صنعت چاپ هند به آن افزوده شده است.
صنعت چاپ و بسته‌بندي در هند روند رو‌به رشدي دارد، مردم هند علاقه شديدي نسبت به اين صنعت مهم نشان مي‌دهند. بيش از ۳۶ موسسه آموزش چاپ وجود دارند که برخي از آن‌ها حتي مدرک تحصيلات تکميلي نيز اعطا مي‌کنند. هر سال تعداد ۳۵۰۰ فارغ‌التحصيل مهندسي چاپ وارد اين صنعت مي‌شوند، اين درحالي است که تعداد بسيار بيشتري از افراد در محل چاپخانه‌ها آموزش مي‌بينند و مشغول به کار مي‌شوند. در هندوستان درحال‌حاضر چاپ و به‌ويژه بسته‌بندي از بخش‌هايي هستند که به‌سرعت درحال رشد و ترقي مي‌باشند. گفته شده که از سال ۱۹۸۹ رشد صنايع چاپ و بسته‌بندي چيزي بالغ بر ۱۴درصد بوده است.

آموزش و يادگيري پيشرفتي براي رسانه‌هاي چاپي
پيشرفت اين بخش در نتيجه دو اتفاق مهم است، اولي گستردگي آموزش است. طبق گزارش سرشماري مربوط به سال ۲۰۰۱ ميزان رشد تحصيلات و سوادآموزي در هند به ۶۶درصد رسيده بود. اين رشد قابل‌توجه در سوادآموزي به همراه بالارفتن سطوح آموزشي و علمي و پيشرفت سريع در صنعت و بازرگاني در کشور هند، وضعيت مسرت بخشي را ايجاد کرده است.
نرخ سوادآموزي رو‌به‌رشد است و اين موضوع تاثير مثبت و مستقيم بر روي افزايش گردش مقالات محلي دارد. مردم ابتدا به زبان مادري خود (بسته به ايالت محل زندگيشان) تحصيل مي‌کنند. براي مثال دانش‌آموزان ساکن ماهاراشترا به اجبار به زبان ماراثي آموزش ميبينند؛ بنابراين آن‌ها به زبان ايالت خود تحصيل مي‌کنند، اولين کار براي کسب دانش خواندن مقالات و مطالب مختلف است؛ بنابراين هرچه ميزان سواد در يک ايالت بالاتر رود فروش مقالات آن منطقه نيز افزايش مي‌يابد. شک و ترديد‌هايي در زمينه بازار رسانه‌هاي چاپي در هند وجود دارد. براساس يک نظرسنجي ملي، هنوز ۲۴۸ ميليون از با سوادان بزرگسال هيچ نشريه‌اي مطالعه نمي‌کنند. اما خوانندگان روزنامه‌ها و مجلات با رشدي ۱۵ درصدي از سال ۱۹۹۸ به ۱۸۰ ميليون نفر رسيده است. اين موضوع بازتابي است از وجود جمعيتي جوان‌تر و با تحصيلات بيشتر به‌ويژه در شهر‌هاي کوچک هند. ۴۹۰۰۰ نشريه در هند وجود دارد اما درآمد سالانه آن‌ها تنها ۱.۱ ميليارد دلار است. نشريات مي‌توانند تند و پرهيجان باشند، اما بيشتر آن‌ها به‌دنبال تکنولوژي، بازاريابي، و سرمايه براي گسترش خود هستند. در نتيجه تعداد انگشت شماري از نشريات در جامعه حاکم هستند. با رشد سوادآموزي، انتظار مي‌رود که نرخ رشد ترکيبي سالانه صنعت رسانه‌هاي چاپي در هند در بازه سال‌هاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، ۵.۷درصد افزايش يابد، تا به ۲۱۳.۶ ميليارد روپيه در مقايسه با ۱۶۱.۸ ميليارد روپيه در سال ۲۰۰۸ برسد.
انتظار مي‌رود که انتشار روزنامه‌ها که در سال ۲۰۰۸ تقريبا ۸۷درصد آن بخش را تشکيل مي‌دادند، در سال ۲۰۱۳ تا ۱۸۴.۸ ميليارد روپيه افزايش يابد. در مورد مجلات نيز انتظار ميرود تا با رشد ۶.۵ درصدي در نرخ رشد ترکيبي سالانه از ۲۱ ميليارد روپيه در سال ۲۰۰۸ به ۲۸.۸ ميليارد روپيه در سال ۲۰۱۳ برسد.
براي چاپ تبليغات هم اين انتظار ميرود که با رشد ۸ درصدي در نرخ رشد ترکيبي سالانه از ۱۰۳.۵ ميليارد روپيه در سال ۲۰۰۸ به ۱۵۲ ميليارد روپيه در سال ۲۰۱۳ برسد. براي گردش صنعت چاپ پيش بيني مي‌شود که با نرخ رشد ترکيبي سالانه حداقل ۱.۱ درصد از ۵۸.۳ ميليارد روپيه در سال ۲۰۰۸ به ۶۱.۶ ميليارد روپيه در سال ۲۰۱۳ برسد.
رشد توليد ناخالص داخلي % فرصتي تازه براي براي چاپ بسته‌بندي
طبق آخرين شاخص‌هاي توسعه جهاني هند جايگاه خود را به‌عنوان چهارمين اقتصاد بزرگ دنيا پس از ايالات متحده، چين و ژاپن در برابري قدرت خريد مستحکم کرده است. همچنين داراي جايگاه سوم توليد ناخالص داخلي در قاره آسيا است و همچنين رتبه دوم در ميان کشورهاي درحال‌ توسعه است.
هندوستان يکي از معدود بازارهايي است که چشم‌انداز بالايي از رشد درآمد در صنعت چاپ و بسته‌بندي ارائه مي‌کند. هندوستان يکي از بزرگترين کشور‌هاي توليد‌کننده محصولات کشاورزي است و در بين سه کشور برتر دنيا از نظر توليد حبوبات، شير، شکر و ميوه قرار دارد. در نتيجه اين کشور قادر است به ميزان بالايي موادخام لازم براي مراحل بعدي و بسته‌بندي را فراهم کند. بخش قابل‌توجهي از توليدات موادغذايي در نتيجه زيربنا و روش‌هاي ناکارآمد برداشت و همين‌طور استاندارد‌هاي نامناسب بهداشتي و نبود امکانات سرمايشي کافي از دست رفته‌اند. درجات بالاتر در پردازش غذا مي‌تواند موجب بهبود وضعيت بد درآمدي در روستاهاي فقير بشود. کشور هند مهم‌ترين کشور توليد‌کننده چاي در دنيا است. بازار فروش بطري‌هاي آب نشان‌دهنده ميانگين رشد سالانه ۴۰درصد است. همين‌طور فروش آبميوه‌ها و نوشيدني‌ها هم نشانگر رشد قابل‌قياس سالانه هستند. مصرف ساير نوشابه‌ها به ترتيب با شتاب ۲۵ و ۱۰درصدي رو‌ به بالا است. بازار‌هاي محلي دارو نشان‌دهنده رشد ۱۲ درصدي سلامت هستند و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال ۲۰۱۰ به ۱۳ درصد نيز برسد. هند از نظر حجم مصرف دارو و با توجه به توليدات دارو در جايگاه چهارم در جهان قرار دارد. تحليلگران پيش بيني مي‌کنند که بازار لوازم آرايشي در سال‌هاي آتي دچار رشد ۷ درصدي بشود. موارد ياد شده تنها تعدادي از موارد قابل‌توجهي هستند که در گزارش‌هاي تجاري VDMA در مورد صنعت چاپ و بسته‌بندي و مصرف‌کنندگان آن‌ها اشاره شده است. واضح است که جاي رشد عظيمي براي صنعت چاپ بسته‌بندي در هند وجود دارد.
اين دلايل ممکن است دو دليل اصلي باشند که هند را به‌عنوان سريع‌ترين کشور در امر رونق صنعت چاپ و چاپ بسته‌بندي در دنيا معرفي کرده‌اند. طبق مطالعات “NPES/PRIMIR بازار جهاني چاپ ” رشد صنعت چاپ در سال‌هاي ۲۰۰۶-۲۰۱۱ در کشور چين ۶۰درصد تخمين زده شده، حال آن‌که اين رقم در همان بازه زماني براي کشور هند ۷۳درصد است.

چاپ و ماشين‌آلات يکپارچه
با وجود رشد در بازار چاپ قطعا واردات ماشين‌آلات چاپي نيز رشد خواهد کرد، اما به‌همراه گسترش واردات، ماشين‌آلات چاپ و بسته‌بندي داخلي نيز افزايش مي‌يابند. در طول نمايشگاه بين‌المللي ماشين‌آلات چاپي Print Pack 2009 در دهلي، ما شاهد رشد چشم‌گير واحد‌هاي توليدي داخلي بوديم. صف کاملي از تجهيزات و ماشين‌آلات توليد داخلي در کنار ماشين‌آلات وارداتي به نمايش درآمدند. با کمک بالا رفتن محدوديت‌هاي واردات، توليدکنندگان خارجي به ميزان منصفانه و قابل‌قبولي شراکت داشتند اما نکته قابل‌توجه درجه پيچيدگي طراحي‌ها و برتري عملکرد دستگاه‌هايي بود که توسط توليدکنندگان هندي توليد شده بودند. اصلي‌ترين تهيه‌کنندگان اروپايي تجهيزات و ماشين‌هاي چاپ به‌طور رو‌به‌رشدي درحال فراهم‌سازي دستگاه‌هايي با تکنولوژي بالا و اتوماتيک براي پاسخگويي بازار خود هستند. آن‌ها ديگر قادر به پاسخگويي نيازهاي بازار‌هاي سنتي نيستند، چراکه تجهيزات پيچيده و پيشرفته آن‌ها در اين بازار‌ها مورد‌نياز نيست. بازار‌هاي سنتي توليدکنندگان هندي را در جايگاهي قرار مي‌دهد که براي اين دست بازار‌ها تجهيزاتي با قيمت مناسب فراهم کنند. بازار‌هاي درحال توسعه در آسيا و آفريقا انگيزه کافي به توليدکنندگان هندي ماشين‌آلات چاپ مي‌دهد. در همين زمان شرکت Manugraph India توانسته است به يکي از بزرگترين توليدکنندگان ماشين‌هاي چاپ روزنامه تبديل شود.
ميزان صادرات ماشين‌آلات يکپارچه و ديگر مواردمصرفي در سال گذشته بالغ بر ۳۲ ميليارد روپيه بود. درحالي‌که اين عدد در تنها ۱۵ سال قبل ۵۲۰ ميليون روپيه بود.

ليتوگرافي ديجيتال/پليت‌هاي بدون نياز به شستشو
اولين تلاش‌ها براي ليتوگرافي ديجيتال مشخصا توسط دکان هرالد و مالايالا مانوراما در بخش روزنامه صورت گرفت و موفقيت نسبي آن‌ها بقيه را مجبور به صبر و تماشا کرد. آنچه از تعاملات مرتب من با چاپگران بزرگ و متوسط برمي آيد اين موضوع است که تقريبا همه آن‌ها قصد سرمايه‌گذاري بر روي ليتوگرافي ديجيتال، در يک الي دو سال آينده دارند. امروز در هند تقريبا ۲۵۰ مورد در بخش تبليغات و ۳۰۰ مورد در بخش روزنامه نصب شده‌اند. نصب دستگاه‌هاي ليتوگرافي ديجيتال در بخش تبليغات احتمالا به ۱۸۰۰ تا در دوسال آينده برسد. با انقلاب ليتوگرافي ديجيتال اين امکان وجود دارد که تا دو سال آينده رشد عظيمي در استفاده از دستگاه‌هاي نصبي ديجيتالي در چاپخانه‌ها و سالن‌هاي بازچاپ رخ دهد.
دستگاه‌هاي ليتوگرافي ديجيتال و پليت‌هاي بدون نياز به شستشو در هند توليد نمي‌شوند، اما واسطه‌هاي برند‌هاي مختلف بين‌المللي در بازار حضور دارند. برخي از واسطه‌ها يک پکيج کامل براي چاپگران تهيه ديدند تا روند کاري آن‌ها را به سمت ۱۰۰ درصد ديجيتالي شدن و ليتوگرافي ديجيتالي سوق دهند. آن‌ها در تمامي مراحل انجام پروژه از همان ابتدا مراقبت‌هاي لازم و مشاورات مربوطه را انجام مي‌دهند، از جمله در مراحل اسکن، مستندات، طراحي صفحه، صفحه بندي و گردش کار و ليتوگرافي ديجيتال شامل برنامه ريزي کار نيروي انساني، و آموزش‌هاي مربوط به نيروي فروش تا همه اين‌ها منتج به روندي ساده‌تر براي ديجيتالي‌شدن بشود.

جوهر چاپ و موادمصرفي
در بخش مواد مصرفي Technova Imaging Mumbai، ۷۵درصد از سهم بازار هند را در اختيار دارد و در بازار جهاني جايگاه سوم را ازآن خود کرده است. تِکنُوا يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان جهاني محصولات تصويربرداري آنالوگ و ديجيتال است. محصولات تهيه شده توسط اين شرکت شامل رنگ بنفش و جوهرافشان براي سيستم‌هاي ليتوگرافي ديجيتال و صف کاملي از ديگر موادمصرفي مانند پليت‌هاي چاپ آفست، مواد شيميايي، جوهر آفست، جوهرافشان، ليزر و پيش‌نويس براي انواع صنايع مثل چاپ و نشر ميباشد، مثل بسته‌بندي، نساجي، مهندسي، نشانه گذاري، تبليغات، زمين شناسي، عکاسي، گرافيک تجاري و عکاس برداري‌هاي پزشکي. دفتر خارجي اين شرکت و شبکه توزيع آن براي ۵۱ کشور دنيا محصولات صادر مي‌کند. اين شرکت در شبه قاره هند بالغ بر ۷۵درصد بازار محصولات را در دست دارد. و همچنين با شرکت‌هاي Agfa – Gevaert N.V. , Toyo Inks, Japan و Hydro-Dynamic Products U.K همکاري‌هاي فني و تجاري دارد.
درحال‌حاضر ارزش بازار صنعت جوهر چاپ در هند ۴۰۰ ميليون دلار تخمين زده مي‌شود و انتظار مي‌رود که اين رقم سالانه ۱۲ الي ۱۵ درصد از ديد حجمي افزايش يابد. در‌حال‌حاضر ۷ بازيکن اصلي در صنعت جوهر وجود دارند همين‌طور ۲۵ – ۳۰ جوهرساز ميان رده و تقريبا ۲۰۰ جوهرسازي در بخش‌هاي کوچک‌تر.
از ديد تناژ، توليد جوهر در هند ۱۱۰ ميليون‌تن تخمين زده شده است. در ۳ الي ۴ سال اخير نياز به جوهر در چاپ رزونامه نزديک به ۲۰درصد رشد داشته است. با وجود رکود جهاني، خوانندگان روزنامه ۲۵درصد افزايش يافته‌اند. صنايع بسته‌بندي که يکي از اصلي‌ترين مصرف‌کنندگان جوهر است، شاهد رشد ۱۲.۵ درصدي بوده است، همين‌طور بسته‌بندي‌هاي کارتني بيش از ۸درصد رشد داشته‌اند. بسته‌بندي‌هاي منعطف در نتيجه گسترش صنايع غذايي و خرده‌فروشي بيش از ۱۵درصد رشد داشته‌اند. بخش بسته‌بندي‌هاي کنسروي از جمله بخش‌هايي است که احتمال رشد بالايي دارد، درحال‌حاضر اين ميزان ۳ الي ۴ درصد است؛ با رشد روزانه بسته‌بندي محصولات غذايي مثل گوشت، غذاهاي دريايي و همين‌طور توسعه صنايع نوشيدني‌ها مثل نوشيدني‌هاي گازدار، نوشيدني‌هاي غير الکلي، چاي، قهوه و آبجو انتظار مي‌رود که درصد رشد ياد شده افزايش بيشتري نيز داشته باشد.
ديگر بخش‌هاي مصرف‌کننده جوهر در چاپ سيلک رشد خوبي را به نمايش گذاشته‌اند به‌طوري‌که درخواست براي POPs و علامت‌گذاري ازسوي خرده‌فروشان بيشتر شده است. رشد چاپ سيلک صنعتي درنتيجه برنامه‌هاي اجرايي در بخش اتومبيل براي تماس‌گيرنده‌هاي خودکار و علامت و مارک براي موتور‌ها و وسايل چهار چرخ و غيره است.
صنعت الکترونيک درخواست‌هاي ويژه جوهر براي بردهاي مدار چاپي، روکش‌ها و صفحات لمسي و غيره دارد. با رشد مصرف‌کنندگان پرينتر‌هاي ديجيتالي جوهري و UV در کشور، درخواست جوهر براي چاپگر‌هاي جوهرافشان به‌صورت نمايي در‌حال رشد و افزايش است. بخش اصلي جوهر‌هاي موجود براي اين صنعت وارداتي هستند و اين درحالي است که تعداد رو به رشدي از توليدکنندگان محلي جوهر درحال فراهم‌آوري جوهر براي جايگزيني اقلام وارداتي هستند. پاسخگويي به اين نياز‌ها توسط توليدکنندگان بومي انجام خواهد گرفت و فرصت خوبي براي توليدکنندگان داخلي فراهم مي‌شود تا بازار جوهر هند را در اختيار بگيرند درحالي‌که بسياري توليدکنندگان بين‌الملل آرزوي آن را دارند.
در کنار رفع نياز‌هاي داخلي جوهر چاپ و مواد شيميايي به چندين کشور صادر مي‌شوند. Micro Ink (Huber)، اصلي‌ترين توليد‌کننده هندي، از حد ۲۵۰ ميليون روپيه صادرات عبور کرده است.

کاغذ
هند با توليد سالانه بيش از ۶ ميليون تن و با تخمين معاملاتي ۱۵۰۰۰۰ روپيه (تقريبا ۳۴۰۰ ميليون دلار)، جزو ۱۵ توليد‌کننده اصلي کاغذ در دنيا است. اين باعث شده است تا ۱.۵ ميليون فرصت شغلي ايجاد شده و ۲۵ ميليارد روپيه به خزانه دولت کمک شود. دولت صنعت کاغذ را به‌عنوان ۳۵ صنعت داراي اولويت در کشور ميشناسد. صنعت کاغذ هند براي پاسخگويي به نياز پيش بيني شده ۸ ميليون تن تا سال ۲۰۱۰ و ۱۳ ميليون تن تا سال ۲۰۲۰، بايد پيشرفت کرده و قادر به پاسخگويي درخواست‌هاي زياد باشد. تعداد زيادي از برنامه‌هاي توسعه و توسعه گنجايش به‌همراه بودجه ۱۰۰۰۰۰ ميليون روپيه‌اي براي پوشش بخش‌هاي مختلف مثل کاغذ، مقوا، چاپ روزنامه و غيره اختصاص داده شده است.
يکي از نخستين سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي ممکن است از طريق پروپوزال پيشنهادي فنلاندي براي ايجاد ۴۰۰۰۰۰ تراپاسکال گنجايش و ۲۴۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري، باشد. سناريوي توسعه صنعتي نيازمند تلاش براي رو يا رويي با مشکلات زير ميباشد.
– صنعت نيازمند سرمايه و تکنولوژي است.
– از‌آنجايي‌که هزينه انرژي ۲۵درصد هزينه توليد است، بهبود مديريت و مصرف انرژي بسيار حائز اهميت‌اند.
– جهش بزرگ در تولبد درصورتي ممکن است که ظرفيت فعلي افزايش يابد و قابليت‌هاي جديدي ايجاد شود. ارتقاي تکنولوژي و ظرفيت‌هاي جديد نيازمند سرمايه‌گذاري‌هاي کلان است.
– استفاده از پسماند‌هاي کشاورزي براي تهيه خميرکاغذ نيز مي‌تواند چالش‌هايي بوجود آورد از جمله کنترل آلودگي، بازيافت، استفاده از تکنولوژي‌هاي مقرون به‌صرفه براي بهره‌برداري از پسماندهاي کشاورزي و غيره.
صنعت کاغذ در درجه اول وابسته به مواد خامي است که از جنگل بدست مي‌آيند.اولين کارخانه کاغذ هند در سال ۱۸۱۲ در سريرامپور در غرب بنگال راه اندازي شد. مواد خام مصرفي آن‌ها علف و جوت بودند. در اوايل سال ۱۹۰۵ تکنولوژي‌هاي مکانيزه در مقياس‌هاي بزرگ در هند معرفي شدند. از آن موقع مواد خام صنعت کاغذ دست خوش تغييراتي شد، در دوره‌اي در کنار چوب و بامبو ديگر مواد خام نامرسوم هم براي استفاده در اين صنعت توسعه داده شدند. صنعت کاغذ و خمير کاغذ درحال‌حاضر در کشور هند به خوبي توسعه و تثبيت يافته است. هم اکنون صنعت کاغذ بر پايه مواد خام جنگلي، کشاورزي و برخي ديگر است (مثل: پسماند‌هاي کاغذي، فيبر‌هاي ثانويه و خميرهاي بازار).
در سال ۱۹۵۱ در هند، ۱۷ کارخانه کاغذ وجود داشت و الان بيش از ۵۰۰ واحد مشغول توليد کاغذ، مقوا و کاغذ روزنامه هستند. صنعت کاغذ در هند دو دسته اند، توليدي‌هاي کوچک و بزرگ. آن دسته کارخانه‌هايي که ظرفيتي بالاي ۲۴۰۰۰ تن در سال دارند را به‌عنوان توليدي‌هاي بزرگ مي‌شناسند. کشور هند درزمينه توليد انواع کاغذ و مقوا خودکفا شده است. واردات تنها محدود به انواع خاصي از کاغذ‌ها مي‌شود. براي تهيه بخشي از مواد خام، صنايع نيازمند وارد کردن خمير چوب و کاغذ پسماند هستند.
صنعت کاغذ هند داراي مجوز صنايع مجاز سال ۱۹۵۱ است (نظارت و توسعه)، با تاثير از ۱۷ جولاي ۱۹۹۷. درحال‌حاضر از کارآفريناني که قصد راه اندازي واحد توليد کاغذ جديد و يا گسترش واحد فعلي در مکاني قابل تاييد دارند،بايد فرم کارآفرينان صنعتي (Industrial Entrepreneurs Memorandum) در دبيرخانه کمک‌هاي صنعتي پر کنند.
تا تمامي سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي به‌صورت کاملا اتوماتيک انجام مي‌شوند به استثناي آنهايي که مجوز صنعتي مي‌خواهند که در آن‌صورت به تاييد اوليه دولتي نياز دارند.
به‌علت هزينه بالاي توليد که در اثر نبود امکانات لازم و هزينه‌هاي بالاي موادخام، هزينه انرژي و تمرکز کازخانه‌ها در يک محدوده خاص ايجاد شده است، صنعت کاغذ در هند تحت فشار قرار گرفته است. دولت سياست‌هايي براي حذف مشکلات مربوط به دسترسي موادخام و توسعه زيرساخت‌ها اتخاذ کرده است. براي‌مثال به‌منظور حل مشکل کمبود مواد خام، هزينه گمرگ خمير و پسماند‌هاي کاغذي و خرده چوب‌ها کاهش يافته است.
با توجه به افزايش درخواست براي کاغذ در سطوح بالاتر مانند دستمال کاغذي، چاي کيسه‌اي، کاغذ فيلتر، کاغذ گلاسه کم وزن‌، کاغذ‌هاي پوشش‌دار پزشکي و غيره، صنعت کاغذ هند داراي چشم‌انداز بسيار مثبتي است.

قابليت/کيفيت چاپ هند
از آنجايي که دنيا به يک دهکده جهاني تبديل شده است، فواصل و مرزهاي جغرافيايي معناي قبلي خود را ندارند. در اين وضعيت ساخت يک برند و اسم پيش نياز موفقيت و سوددهي است. بسياري از چاپ‌گران هندي داراي اسم و شهرت هستند چه ازلحاظ کيفيت و چه شايستگي. چايگاه چاپ‌گران هندي در سطح کلاس جهاني و همچنين دريافت جوايز بين‌المللي از نظر کيفيت چاپ درحال رشد و بالا رفتن است. تعداد رو به رشدي از چاپگران هندي درحال تمرکز بر روي صادرات و اتخاذ مشاغل برون مرزي هستند. درحالي‌که چاپ در هند رشدي ۴۰ درصدي داشته اما نکته قابل توجه اين است که ظرفيت چاپ بسيار بيشتر رشد داشته است. صنعت چاپ آمريکا رشدي به ارزش سالانه ۲۰۰ ميليارد دلار دارد به همراه کسب کار‌هاي کوتاه مدت به ارزش ۳۰ تا ۴۰ ميليارد. اگر حتي بخشي از اين امر به هند برسد، وضعيت آشفته‌اي به بار مي‌آيد.

شکوفايي ديجيتال
پيشرفت‌هاي اخير در تکنولوژي ديجيتال بسياري از صنايع را قادر ساخته تا از آنالوگ به ديجيتال تغيير کنند. تلويزيون، سرويس‌هاي کابلي، تصوير برداري و مخابرات همگي به سرعت اقدام به استفاده از بهبود سرعت و کيفيتي که همراه اين پيشرفت‌ها مي‌آيد کرده‌اند. صنعت چاپ هم از اين قائله مستثني نيست. بسياري از بخش‌هاي صنعت چاپ هم‌اکنون دستگاه‌هاي ديجيتال را به‌عنوان مکمل و يا چايگزين براي چاپ آفست به خدمت گرفته‌اند. متخصصان بر اين باورند که چاپ ديجيتال تا چند سال آينده رشد چشمگيري خواهد داشت. سرمايه‌گذاران CAP تخمين زده‌اند که ارزش خرده فروشي توليدات بازار کپي و چاپ ديجيتال از ۳.۶ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۱ به ۵۰.۵ ميليارد دلار خواهد رسيد. متخصص صنايع فرانک رومانو موافق اين موضوع است. او پيش‌بيني مي‌کند که حجم چاپ جهاني آفست ثابت بماند درحالي‌که چاپ ديجيتال در ۵ سال آينده دوبرابر خواهد شد. اين مقدار از رشد را نمي‌توان ماديده گرفت حتي درمورد چاپخانه‌هاي کوچک و مغازه‌ها که براي سال‌ها چاپ آفست انجام داده‌اند و در زمينه ديجيتالي شدن کند هستند.
خدمات ارزش‌افزوده جديدي که به صنعت چاپ افزوده شده‌اند بدون شک نيروي حياتي براي اين صنعت هستند، و در دهه‌هاي آتي حتي نقشي مهم‌تر و جدي‌تر خواهند داشت. تهيه‌کنندگان کارهاي گرافيکي و هنري از اين پس بايد چيزي بيش از جوهر روي کاغذ ارائه کنند چرا که مشتريان چيزي بيشتر مي‌خواهند. ناديده گرفتن اين دست خدمات مانند مشاوره‌ها، ارسال و تحويل، خدمات پيش از چاپ و چاپ اطلاعات متغير، مشکل‌ساز خواهد بود. هر چه چاپگر‌ها اين موارد غير‌سنتي را توسعه و پيشرفت دهند رقابت بيشتر خواهد شد. چاپخانه‌هايي که درحال استفاده از ين تکنولوژي‌ها هستند شاهد پيشرفت‌هاي کليدي بوده‌اند، ازجمله افزايش رضايت مشتريان، افزايش سود و گسترش مشتريان ثابت. ممکن است پياده سازي اين سرويس‌ها ريسکي و خطرناک به نظر بيايند چاپخانه‌ها در انجام اين کار تنها نخواهند بود.
صنعت چاپ در هند دستخوش تغييرات زيادي شده است که آخرين آن‌ها ديجيتالي شدن است. چاپ ديجيتال که هم‌اکنون به‌عنوان “چاپ تجاري جديد” شناخته مي‌شود، فصاي اصلي پيشرفت و توسعه است. سفارشات مشتريان کارهاي چاپي اکثرا توسط چاپگ‌هاي ديجيتالي و خدمات مربوطه درحال انجام‌اند. پيش‌بيني شده است که بازار تقاضاي چاپ ۱۴درصد افزايش يابد.
طيق پيشگويي‌هاي برنهارد شرير، مدير عامل شرکت Heidelberger Druckmaschinen AG، با خلاصه کردن تمامي ديدگاه‌هاي موجود مثل تاريخچه توسعه، وضعيت فعلي، جامعه، وضعيت سياست و صنعت، اين برداشت مي‌شود که بدون ترديد تا سال ۲۰۱۵، هند يکي از کشورهاي پيشرو در صنعت چاپ خواهد بود.
اين جدول زماني ارزش صنعت چاپ از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ و پيش‌بيني تا سال ۲۰۲۱ نشان مي‌دهد. در ۲۰۱۲ ارزش صنعت چاپ هند ۲۲۴.۱ بيليون روپيه هند بوده است .

روند رشد در رسانه‌هاي چاپي هند
آخرين اطلاعات منتشر شده توسط ABC در تاريخ ۸ مي‌۲۰۱۷ افزايش رشد رسانه‌هاي چاپي را مشخص مي‌کند، اما ديگر داده‌ها پيش‌بيني مي‌کنند که رشد چاپ در آينده کمتر از رسانه‌هاي چاپي خواهد بود.

ترجمه: مريم حسين‌زاده

صنعت چاپ کشور

صنعت چاپ کشور

صنعت چاپ کشور

صنعت چاپ کشور

صنعت چاپ کشور

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید