با طرح توسعه شرکت چاپ و بسته‌بندی دانش‌فر فیدار آشنا شویم

0
1992

فصلی تازه در جعبه‌سازی لوکس دارویی و غذایی

 

نیما دانشفر
مدیرعامل چاپ و بسته‌بندی دانش‌فر فیدار

صنعت داروسازی به عنوان یکی از پیشران‌های تولید ملی، همیشه جایگاه مهمی در صنعت چاپ و بسته‌بندی داشته، دو سال همه‌گیری کرونا نیز به تقویت هر چه بیشتر این صنعت انجامید. کیفیت داروها و رقابت با محصولات خارجی مشابه نیز به نوبه خود ضرورت ارتقای کیفیت چاپ و تکنیک‌های تکمیلی و دقت و ظرافت دایکات و چسب را آشکار می‌کند.
چاپ جعبه‌های دارویی و متعلقات آن باید از استانداردها و مشخصات فنی دقیقی برخوردار باشد که البته در هر چاپخانه‌ای قابل اجرا نیست و حتی تنها به نصب ماشین‌الات جدید بستگی ندارد. مجموعه اقدامات دقیقی که بی‌شباهت به ملاحظات صنعت دارو نیست، باید در این چاپخانه‌ها صورت گیرد تا شرایط برای چاپ جعبه‌های دارویی فراهم شود.
آشنایی با این اقدامات چیزی است که خیلی از چاپکاران و نیز شرکت‌های دارویی، بهداشتی و غذایی علاقمند به دانستن آن هستند. این دلیل حضور ما در چاپ دانش‌فر فیدار و گفت و گو با نیما دانشفر، مدیرعامل این مجموعه است که اتفاقا با اجرای بخشی از طرح توسعه این شرکت نیز همزمان شده است.

خبرهای خوبی از شرکت دانش‌فر فیدار می‌شنویم، لطفا از تازه‌ترین تحولات این مجموعه بگویید.
مالکیت این چاپخانه قبلاً به‌صورت شخص حقیقی و جواز چاپخانه به نام بنده بود، اما به تازگی به صورت شرکت و شخصیت حقوقی درآمده و همزمان افزایش سرمایه داده‌ایم و ماشین‌های جدیدی هم به مجموعه اضافه شده است. همه این تغییرات در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان به ویژه شرکت‌های معتبر دارویی صورت گرفته است. در واقع ظرفیت چاپ ما تقریباً دو برابر و امکانات تکمیلی نیز تقویت شده، به همین نسبت جذب نیرو و تجهیز امکانات دیگر نیز صورت گرفته است.
آیا خط کامل جعبه‌سازی از طراحی تا جعبه چسبانی زیر یک سقف در این شرکت در حال کار است؟
بله، دقیقا. ما از واحد طراحی تا پیش از چاپ، چاپ و تکمیل و جعبه‌چسبانی، همه امکانات را در اختیار داریم. طراحان ما در کار جعبه مقوایی تخصص دارند و شناخت کافی از ریزه‌کاری‌های چاپ و بسته‌بندی و نیز مشخصات فنی انواع مقوا، مرکب و ورنی‌های مختلف دارند، نقطه شروع انجام هر سفارش، آنالیز فایل‌های مشتریان یا طراحی برای آن‌هاست. بسیاری از مشکلات احتمالی در همین مرحله شناسایی و برطرف می‌شود.
لطفا اشاره‌ای هم به امکانات لیتوگرافی و چاپ و عملیات تکمیلی داشته باشید.
امکانات بخش پیش از چاپ و چاپ نیز کاملاً متناسب با سفارشات جعبه مقوایی پیکربندی شده‌اند. دستگاه ۴ رنگ با لاک که امکان ورنی واتربیس را هم فراهم می‌سازد، دست ما را برای چاپ جعبه‌های دارویی، بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی باز می‌گذارد. در بخش پس از چاپ و عملیات تکمیلی که دستگاه‌ها برای انواع عملیات مجهز شده‌اند.
دایکات، لترپرس هایدلبرگ، دستگاه فویل‌کوبی دو ورقی، UV سیلندری و موضعی، سلفون‌کشی حرارتی پایونیر و جعبه چسبانی ایتالیایی، جوابگوی هرگونه عملیات تکمیلی و تبدیلی برای تولید جعبه‌های مقوایی لوکس است.
در کار جعبه‌های دارویی و غذایی، لوکس بودن مهم‌تر است یا ایمنی و سلامت محصول؟
هر دو. خوب معلوم است که در درجه اول ایمنی و سلامت محصول دارویی یا غذایی اهمیت دارد. اما بلافاصله مسأله بازار و برندینگ شرکت‌ها و صاحبان کالا مطرح می‌شود. در واقع چاپ و بسته‌بندی خوب در بسیاری موارد، یکی از نشانه‌هایی است برای مشتری که از کیفیت محتوای بسته و ملاحظات بهداشتی و سلامت در فرایند تولید اطمینان بیشتری کسب کند.
ما همه تمهیدات را فراهم کرده‌ایم، اما از هر تکنیک متناسب با نوع کالا و ملاحظات بهداشتی آن استفاده می‌کنیم.
لطفا این موضوع را با مثال توضیح دهید که چگونه تناسب لوکس بودن و سالم بودن را در بسته‌بندی رعایت می‌کنید.
می‌دانید که ورنی پایه حلال و ورنی UV درخشندگی و زیبایی خاصی دارد، اما این دلیل نمی‌شود که در بسته‌بندی غذایی و آرایشی و دارویی از آنها استفاده کنیم، چرا که خطر مهاجرت حلال به محصول در میان است. برای موادغذایی و دارویی معمولاً ورنی واتربیس استفاده می‌کنیم که پایه آب است.
اما در بسته‌بندی ثانویه بعضی کارها مثل مکمل‌ها که محصول لاکچری محسوب می‌شوند، از انواع تکنیک‌های تکمیلی مثل ورنی موضعی، امباس و فویل‌کوبی‌های متنوع نیز استفاده می‌شود. در مورد بعضی محصولات مثل دستمال کاغذی و بعضی محصولات بهداشتی هم که مجاز باشد، چنین تکنیک‌هایی اعمال می‌شود.
در مورد چاپ برندهای دارویی و غذایی، آن طور که از سفارشات و تعامل با شرکت‌های معتبر دریافته‌ام، نه چاپ و بسته‌بندی لاکچری، بلکه چاپ با کیفیت، ثبات رنگ‌های سازمانی و ثبات رنگ یک بسته دارویی در نوبت‌های مختلف بیشتر اهمیت دارد.
حفظ یکدستی رنگ در جعبه‌های دارویی و غذایی کارآسانی نیست، شما چگونه آن را تأمین می‌کنید؟
در واقع این به مدیریت رنگ در چاپ برمی‌گردد. اما حفظ یکدستی رنگی و هویت سازمانی در چاپ‌های نوبت‌های بعدی، کمی با کیفیت چاپ فرق می‌کند. یکی از راه‌های مطمئن استفاده از رنگ‌های پنتون با کد مشخص است که ما آن‌ها را برای مشتریان خود و برندهای خاص دارویی و غذایی، تهیه کرده‌ایم و در اختیار داریم، بنابراین برای رنگ‌های بخصوص هر بار رنگ‌سازی نمی‌کنیم و فقط همان کد پنتون را استفاده می‌کنیم. تقریبا ۸۰درصد کارهای ما با رنگ‌های پنتون چاپ می‌شوند.
اما حفظ کیفیت پس از تولید و رفتن در قفسه داروخانه و سوپرمارکت هم مهم است. چرا که بسته‌ها در معرض نور قرار می‌گیرند و رنگ‌ها پس از چندماه نباید تغییر پیدا کنند. این نکات تخصصی علاوه بر استفاده از کدرنگ مشخص به شناخت خواص نوع مقوا و استفاده از مرکب سازگار با آن و افزودنی‌های متناسب با این دو نیاز دارد. خوشبختانه مدیر سالن وچاپکاران ما کاملاً با این موارد آشنایی دارند.
علاوه بر این‌ها ما سابقه هر کاری را به صورت طبقه‌بندی شده در آرشیو داریم و برای نوبت‌های بعدی آن مستندات را مرور می‌کنیم.
در واقع شناخت جامع از خواص سطح چاپ شونده و مرکب و افزودنی‌ها علاوه بر ثبات رنگ دست چاپخانه را برای تولید کارهای متنوع باز می‌گذارد. آیا شما نمونه کارهایی دارید که در چاپخانه معمولی افست، چالش‌برانگیز باشد؟
بله، دقیقاً همین‌طور است. ما چاپ افست روی متالایز داریم. شما می‌توانید نمونه آن را در جعبه رنگ مو ببینید که سطح آن کاملاً متالایز است برای این کار ما از واتربیس مخصوص متالایز استفاده کرده‌ایم که البته خیلی گران‌ است، ولی مهم این است که در چاپ افست بتوانیم نظر مشتری را برای چاپ روی متالایز تأمین کنیم.
همچنین روی PVC می‌توانیم با مرکب Quick Set چاپ کنیم. نمونه‌اش لیبل‌های شامپو که برای بعضی مشتریان چاپ شده است. علاوه بر این‌ها، در مورد بسته‌بندی‌های بلیستری یا حبابی که پایداری چسب روی سطح چاپ شده مهم است، جنس‌های خاصی باید استفاده شود. ما واتربیس مخصوص استفاده می‌کنیم که خاص کارهای بلیستری است. بسته‌بندی بلیستری یا حبابی در بسیاری محصولات بهداشتی مثل مسواک و محصولات آرایشی کاربرد دارد، اما در این مورد ما مشتری صنعتی هم داریم مثل بسته‌بندی باطری قلمی و بعضی اقلام الکترونیک.
در واقع فراتر از این یا آن تکنیک، ما داریم از مدیریت دانش درچاپخانه صحبت می‌کنیم و همین است که به جلب اعتماد مشتریان و برندها می‌انجامد.
دقیقا، درک نیازهای مشتری و کشف راه‌حل‌های آن مستلزم روش تجزیه و تحلیل علمی است. کاری که در واحد R&D مجموعه دانش‌فر فیدار هر روز در جریان است.
و البته به کارگیری دانش در اداره چاپخانه، بسیار فراتر از مدیریت رنگ یا شناخت متریال و این یا آن مورد است. داشتن نگاه جامع و راهبردهای سازمانی مهم است. در این دیدگاه با همه چیز علمی برخورد می‌شود. چه در ارتباط با مشتری، چه با کارکنان و چه تأمین کنندگان.
آیا آموزش کارکنان برای همسو کردن آن‌ها یا راهبردهای سازمانی هم صورت می‌گیرد؟
البته، به جز این، اصلاً رسیدن به این راهبردها میسر نمی‌شود. ما برای اولین بار سیستم راهبردی سازمانی و سیستم راهبردی فردی را داریم دنبال می‌کنیم. کلاس‌های آموزشی درباره سیستم راهبردی فردی برای کارکنان برگزار شده و به این منظور مدرسان خبره و کاربلد را دعوت کرده‌ایم. هم برای کوچینگ مدیران شرکت دوره‌های آموزشی داشتیم و هم برای سایر کارکنان که با شرکت در کلاس‌های MBTI دوره شخصیت‌شناسی را گذارندند، آن‌ها اکنون از نظر شخصیتی، همدیگر را خوب می‌شناسند و تعامل آن‌ها با یکدیگر بسیار آسان و روان شده و شاهد هم‌افزایی قابلیت‌های آن‌ها هستیم.
در مورد آموزش فنی چه اقدامی انجام داده‌اید؟
خوشبختانه مدیر سالن و ماشین‌چی‌های ما همگی پرتجربه و وارد به کار هستند. هر سال به فراخور تکنیک‌های جدید و کاربرد مواد جدید، آموزش‌هایی برگزار می‌شود.
چاپخانه از نظر اتوماسیون، چه وضعیتی دارد؟
در این چاپخانه اتوماسیون و سیستم گردش کار یکپارچه‌ای داریم که از طراحی تا پایان کار و تحویل به مشتری را در برمی‌گیرد. در واقع از مرحله طراحی برای تأمین کاغذ و مقوا و نیز سایر موادمصرفی اقدام می‌شود، در این سیستم، انبار مکانیزه یک ضرورت است.
(در انبار موادمصرفی، هر مشتری فضای خالی خود را دارد) در این سیستم اطلاعات مرکزی، روشن است که هر سفارش الآن در چه مرحله‌ای است و اپراتور‌ها نیز با ثبت اقدام انجام شده در سیستم اتوماسیون، آن را به واحد بعدی روانه می‌کند. در این گزارش‌ها همه اطلاعات آن کار از قبیل تعداد ورق‌های چاپ شده، میزان باطله و غیره به روشنی پیداست. در این سیستم تعریف شده که بسته‌بندی نهایی به چه صورت باشد و اقدامات لازم به فراخور آن صورت می گیرد.
قبل از مرحله تحویل، بهتر است درباره واحد تضمین کیفیت در چاپخانه صحبت کنید.
ما روش‌ها و کنترل‌هایی را به کار می‌گیریم که کیفیت انجام کار در هر مرحله را تضمین می کند. علاوه بر این به مشتری این اطمینان را می دهد که حتی اگر کاری به هر دلیل اشکال داشته باشد، آن اشکال را برطرف می کنیم و اگر قابل برطرف شدن نباشد، آن را دوباره چاپ می‌کنیم.
خوشبختانه این روش و اعمال تضمین کیفیت از دید مشتریان پنهان نمانده و موجب شکل‌گیری روابطی مستحکم بین ما و آن‌ها شده و طی سال‌ها اعتماد متقابل شکل گرفته است.
ما بسیار خوشنودیم که شماری از معتبرترین برندهای دارویی در شمار مشتریان ثابت و وفادار ما هستند.
راز جذب و پایبند کردن مشتریان در چیست؟ مزیت نسبی شما چیست، آیا قیمت پائین‌تر یکی از جاذبه‌های این چاپخانه است؟
هیچ وقت سیاست ما این نبوده که با قیمت پائین‌تر، مشتری جذب کنیم. چون به هیچ‌وجه مایل نیستیم کیفیت را فدا کنیم. وقتی از موادمصرفی درجه یک استفاده شود، شما نمی‌توانید قیمت را پایین بیاورید.
ما ۷ سال است مرکب را از یک تأمین کنننده می‌خریم که همیشه این رنگ و همین کیفیت را داشته است. در مواردی ما پیشنهاد خرید مرکب، با ۶۰ تا ۷۰ هزارتومان کمتر داشته‌ایم ولی نخریده‌ایم. تحریم‌ها نباید توجیهی شوند برای ترک استاندارد‌ها و سطح کیفیت.
ما دستمزد واقعی خود را می‌گیریم. ما و مشتریان در درجه اول به ارزش‌های مشترکی رسیده‌ایم، آنها هم قدر کیفیت را می‌دانند. برای اغلب مشتریان، دو فاکتور ثابت بودن رنگ و کیفیت چاپ و نیز خوش‌قولی در زمان تحویل‏، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دو ویژگی با سرشت چاپخانه دانش‌فر فیدار سرشته شده‌اند.
مسأله مهمی که مایلم در اینجا اشاره کنم، این است که در مواردی بعضی مشتریان حوزه دارویی و غذایی همیشه حاضر نیستند بهای دستمزد چاپ را متناسب با تورم بالا ببرند. این رفتار به تضعیف امکانات چاپ در کشور می‌انجامد که ضررش به خود این مشتریان هم وارد می‌شود. خوشبختانه ما مشتریانی داریم که طی سال‌ها همکاری، درک متقابلی از یکدیگر پیدا کرده‌ایم. برای اغلب مشتریان ما صداقت و درستی بیشتر اهمیت دارد.
صداقت موجب شکل گیری اعتماد می‌شود. بنابراین وقتی ما از بالارفتن هزینه‌ها صحبت می‌کنیم، آن‌ها می‌پذیرند که هزینه چاپ تا حدی افزایش یابد.
آیا مشتریان شما بیشتر از تهران و کرج هستند؟
تعدادی از بزرگترین شرکت‌های دارویی در اطراف کرج هستند ولی ما مشتریانی از اصفهان، نیشابور، قزوین، تهران و کرج داریم.
آیاسیستم سفارشات آنلاین هم دایر کرده‌اید؟
راستش ما سفارشات آنلاین نداریم، چون اساساً کارهای ما به صورت قرارداد با شرکت‌ها انجام می‌شود و احتمال کمی وجود دارد که از طریق فضای مجازی بخواهیم هر نوع کاری را بپذیریم. البته در فضای مجازی حضور فعال داریم. سایت بسیار فعالی در فضای اینترنت داریم که علاوه بر اخبار روز، مطالب آموزشی هم دارد.
با این توصیفی که از چاپخانه ارائه دادید، ما با مجموعه‌ای پویا روبرو هستیم که باید طرح‌هایی هم برای توسعه داشته باشد. لطفا از طرحهای آینده بگوئید.
در فاز بعدی انشاءالله قصد داریم در فضایی بزرگترکه در شهرک صنعتی خریداری شده است، ماشین‌آلات چاپ، دایکات و غیره در ابعاد ۵/۴ ورقی نصب کنیم. چاپخانه ما واحدی پویا و در جستجوی راه‌حل‌های بهینه و به کارگیری فناوری‌های جدید است، بنابراین به برکت بررسی‌های واحد R&D در هر لحظه طرح توسعه‌ای در دست مطالعه یا اجراست. علاوه بر توسعه مکان و تأمین ماشین‌آلات فرمت بزرگ و به موازات این اهداف، توسعه در زمینه نرم‌افزار و گرفتن استانداردهای اختصاصی را نیز دنبال می‌کنیم. هم‌اکنون مقدمات گرفتن استاندارد GMP را فراهم ساخته‌ایم و نیز برای تجهیز آزمایشگاه درون چاپخانه، مطالعات و برنامه‌ریزی صورت گرفته است. توسعه ما فناورانه، مدرن و متناسب با نیاز روز کشور باگوشه چشمی به صادرات است. این حرکت آغاز شده و خوشبختانه به خوبی در حال پیشرفت است.

۰۲۶-۳۴۵۵۲۹۱۸-۳۴۵۶۹۱۸۱

info@daneshfarprint.com

 daneshfarprint.com

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید