تجلیل از پیشکسوتان، کارآفرینان و صادرکننده‌ محصولات چاپی

مراسم نوزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور معاون فرهنگی و مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند تن از نمایندگان مجلس و مسولان تشکل‌های صنفی صنعت چاپ و شماری از چاپخانه‌داران و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف بازرگانی، فنی، آموزشی و غیره روز ۴ شهریور (به جای ۱۱ شهریور) در تالار وحدت برگزار شد. در آغاز مراسم علی‌اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر ضمن خوشامدگویی ساز و کار انتخاب و داوری برگزیدگان این دوره را توضیح داد. در این مراسم برگزیدگان جشنواره در بخش پیشکسوتان، کارافرینان و صادرکنندگان معرفی شدند و هدایایی به انها تقدیم شد.

محسن جوادی رئیس شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران رویکرد این جشنواره را دیده شدن پیشکسوتان صنعت چاپ اعلام کرد و در توضیح آن افزود صنعت چاپ به دست آنها در طول تاریخ به اینجا رسیده است، تنها عشق و علاقه برای این قشر مطرح بوده، زیرا اگر بحث سرمایه‌گذاری مطرح بود در این شرایط قطعا باید در حوزه‌های دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردند و امیدوارم که بتوانیم تقدیر خوبی از آنها داشته باشیم.
جوادی در ادامه گفت: اگر نتوانیم روی صادرکنندگان محصولات خوب کار کنیم نمی‌توانیم صنعت چاپ را پیش ببریم. امروز بازارهای صادراتی در حوزه چاپ اهمیت زیادی دارد، از سوی دیگر توجه به فعالیت‌های استانی هم از دیگر رویکردهای مورد توجه جشنواره چاپ است
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تقسیم مسولیت های مرتبط با صنعت چاپ بین دو وزارتخانه ارشاد و صمت تصریح کرد: مشکل اساسی کنونی سردرگمی در امور حاکمیتی سیاست‌گذاری چاپ است، در حال حاضر نمی‌دانیم که ما دقیقا در کجا کار قرار داریم و وزارت صمت کجای کار است و ما متولی این صنعت هستیم یا آنها.

محمدعلی انصاری‌پور، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان در این مراسم به نمایندگی از چاپخانه‌داران سراسر کشور سخن گفت وی تاکید کرد که هنوز متولی صنعت چاپ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و افزود: عزیزانی که در اینجا حضور دارند دلسوختگانی هستند که فقط از سر عشق در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این نکته نباید فراموش شود که متولی اینها فعلا وزارت ارشاد است. جایگاه صنعت چاپ را سال‌ها پیش مطالبه کردیم و ظلمی که به صنعت چاپ می‌شد این بود که هرگز به عنوان صنعت به آن نگاه نمی شد اما در دنیا آن را به عنوان سومین صنعت می‌شناسند. وی خطاب به مقامات وزارت ارشاد گفت: باید دیدگاه صنعت چاپ را دیدگاهی واقعی کنیم. صنعت چاپ فقط نشر و کتاب نیست. ما نیاز به بسته‌بندی خوب هم داریم و بیشتر از آن نیاز به مواد اولیه نیاز داریم.
او در تشریح حال و روز اقتصادی چاپخانه‌داران گفت: زمانی همین چاپخانه‌داران پیشکسوت ما که حالا قامتشان خمیده شده است با یک دستگاه ماشین ملخی سه یا چهار خانواده را ارتزاق می‌کردند و هشت خانواده هم به عنوان کارگر در آنجا تامین می‌شدند اما حالا آنها هیچ انگیزه‌ای برای کار ندارند چون هیچ توجیه مالی در آن وجود ندارد.
انصاری پور در ادامه گفت امروزه تنها دو سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی برای نابودکردن صنعت چاپ کافی هستند، بیان کرد: ما امروز نیازی به تهدیدهای ترامپ نداریم و همین دو سازمان برای نابود کردن ما کافی هستند.
او در ادامه از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای تامین مواد اولیه این صنعت و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه تشکر کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه کشور ما، کشور تولیدکننده کاغذ نیست پس بحث واردات مقوا و کاغذ از نوع گلاسه جزو واجبات است.
انصاری‌پور همچنین به مشکلات حوزه مالیات برای چاپخانه‌داران نیز اشاره و بیان کرد: براساس بند ۹ قانون مالیاتی تمام شرکت‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید معاف از مالیات باشند در حالی که اخیراً دو بند دیگر هم برای پرداخت مالیات این قشر اضافه کردند. و رو به معاون وزیر ارشاد چنین گفت:صنعت چاپ، مادر همه صنعت‌ها دچار زخم بستر شده است و هر روز دچار فشار خون است و شما هستید که باید به آن کمک کنید.

علی‌اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن سخنانی در آغاز این مراسم گفت: جشنواره فرصتی بسیار مغتنم است تا بار دیگر ظرفیت این صنعت دیده شود و همچنین نوآوران و کارآفرینان و خادمان این عرصه معرفی شوند.
وی با اشاره اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر در حوزه صنعت چاپ ادامه داد: از جمله این اقدامات برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف در راستای حمایت از تولید داخلی و اهتمام و جدیت لازم در راستای بازنگری قوانین و مقررات مرتبط و شفاف‌سازی امور به منظور پاسخگویی ضابطه‌مند به متقاضیان و تسهیل صدور مجوزها بوده است.
ابراهیمی درباره روند برگزاری نوزدهمین جشنواره چاپ چنین گفت: جشنواره نوزدهم کار خود را با تاکید بر برنامه‌ریزی جشنواره و تجلیل از پیشکسوتان و کارآفرینان و صادرکنندگان آغاز کرد. در این راستا هیات داوران هر یک از بخش‌ها متشکل از ۱۱ نفر از روسای لیتوگرافان، صحافان، صادرکنندگان چاپ، اتحادیه چاپخانه‌داران و غیره به داوری پرونده افراد معرفی‌شده از سوی ادارات فرهنگی استان‌ها پرداختند.
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز ملی صنعت چاپ را تبریک گفت و افزود: صنعت چاپ مظلوم واقع شده است و در این سال‌ها به آن جفا رفته است، البته مشکلاتی ساختاری وجود دارد که اگر تفکیک وظایف صورت بگیرد بهتر حل می‌شوند.
وی مشکل اصلی را میل به تمرکزگرایی دانست. در ادامه این مراسم پیام ویدئویی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره ملی چاپ ایران پخش شد.
در بخشی از مراسم نوزدهمین دوره جشنواره صنعت چاپ، ضمن یاد و تجلیل از مرحوم محمد کلاری رییس اسبق چندین دوره اتحادیه چاپخانه داران تهران و پیشکسوت صنعت چاپ، قاب تصویر وی به سعید کلاری فرزند آن مرحوم تقدیم شد.
پایان بخش این مراسم اجرای موسیقی زنده با هنرنمایی گروه رستاک بود که شور و حال خاصی به سالن بخشید.

پیشکسوتان برگزیده
نوزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ
،محمدحسین شفیع‌نیا از استان کرمانشاه،
*محمدرضا رستگاری نجف‌آبادی – استان اصفهان،
*حسن فقیر قانع صفت – استان گیلان،
*حسن بشارت – استان تهران
*اسماعیل صاحبی کاشانی- استان تهران

کارآفرین و نوآور نمونه
*مصطفی حاجیلو – شرکت کیمیای نقش الماس
*مجید خادمی مزده – شرکت چاپ پویا هنر نوین

صادرکننده برتر محصولات چاپی
*رستا توسلی بنابی – شرکت چاپ طلای ارومیه

همکاران ادارات کل
استان‌های وزارت ارشاد
*سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم
به دلیل تلاش و همکاری مجدانه در روند اجرای طرح سامانه جامع چاپ کشور
*خانم عصمت جهانی‌کیا کارشناس حوزه چاپ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی
به دلیل تالیف و پژوهش‌های مرتبط با حوزه چاپ

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید