حامد ایرانی، رئیس هیئت مدیره شرکت برگزار کننده نمایشگاه

0
1791

دسترسی به بازار کشورهای همسایه
جاذبه نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی مشهد است

نهمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی مشهد که سال گذشته به خاطر شیوع کرونا برگزار شد، امسال پس از تأخیری ۴ ماهه، از ۲۶ تا ۲۹ آبان ۱۴۰۰ با حضور یکصد شرکت استانی و فرا استانی در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار نشد. حامد ایرانی مدیرعامل شرکت برساز رویداد پارس، برگزار کننده این نمایشگاه پاسخگوی پرسش‌های ماهنامه صنعت چاپ درباره این رویداد است.

ابتدا بپرسیم که این نمایشگاه در دوره‌های اولیه با مشارکت کشورهای عضو اکو برگزار می‌شد، آیا این نمایشگاه تداوم همان نمایشگاهی است که در اوائل دهه ۹۰ اجرا می‌شد؟
شرکت برساز رویداد پارس در واقع از سال ۹۳ عهده‌دار برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی مشهد شد که جز سال گذشته که به علت شیوع کرونا، برگزار نشد، هر سال تا سال ۹۸ برگزار می‌شد. امسال هم خوشبختانه علیرغم محدودیت‌های کرونایی، موفق شدیم آن را برگزار کنیم.
منتهی از آنجا که مسئولان ارشاد و اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی در برگزاری سه دوره اولیه این نمایشگاه نقش داشته اند و از سال ۹۳ به بعد نیز از این رویداد حمایت می‌کنند، در واقع این پیوستگی حفظ شده و با این حساب، نمایشگاه امسال نهمین دوره به حساب می‌آید.

آیا نمایشگاه امسال نسبت به آخرین دوره قبل از کرونا، محدودتر نبود؟
چرا، همه نمایشگاه‌ها با محدودیت مواجه شده‌اند. نمایشگاه ساختمان که زمانی در فضایی به وسعت ۷۰ هزار متر مربع برپا می‌شد، حالا به ۵-۴ سالن محدود شده است. یکی از اولین مشاغلی که با شیوع کرونا تعطیل شد، صنعت خدمات نمایشگاهی بود.
شرکت ما چندین نمایشگاه را برگزار می‌کند، بنابراین اطلاع موثق داریم که همه نمایشگاه‌ها کوچک شده‌اند. امیدواریم سال آینده با رها شدن از شر کرونا، انشاءالله بتوانیم در سال ۱۴۰۱ نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی را در مقیاسی فراگیر در شهر آفتاب برگزار کنیم.
نمایشگاه مشهد همیشه به حضور صنعت کارتن معروف بود، امسال کارتن‌سازان به چشم نمی‌آمدند، قوت نمایشگاه در کدام بخش بود.
بله، امسال متأسفانه تولیدکنندگان ورق و کارتن، حضوری در خور نداشتند. بعضی از آن‌ها مشکلات تأمین مواد اولیه را دلیل این غیبت عنوان می‌کردند و می‌گفتند ترجیح می‌دهند، در برابر مشتری، تعهد تجاری برای خود ایجاد نکنند، امیدواریم در دوره‌های بعدی شاهد حضور پر تعداد کارتن سازی‌ها باشیم به نظر می‌رسد، در این دوره بخش چاپ لفاف و فیلم پر رونق‌تر از رشته‌های دیگر ظاهر شده بود. این روند منطقی بازار است، چون شاخه چاپ لیبل و چاپ فلکسو و گراور، بیشتر از چاپ افست و صنعت نشر، رشد داشته است.

چه تعداد از شرکت‌ها از استان خراسان رضوی و چه تعداد از خارج از استان آمده بودند و انگیزه آن‌ها چیست؟
تقریبا حدود ۶۰ درصد از غرفه‌داران، غیر استانی بودند. از نظر بازاریابی آن‌ها برآورد خودشان را دارند. اما علاوه بر بازدیدکنندگان شهرهای مختلف خراسان رضوی و ملاقات با نمایندگان شرکت‌های بزرگ تولیدی و به ویژه صنایع غذایی، شرکت‌ها امید دارند که از طریق این نمایشگاه به بازارهای افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان هم تا حدودی دسترسی پیدا کنند.

برای جلب بازدیدکنندگان از کشورهای همسایه چه تمهیداتی اندیشیده بودید و مشخصاً چند نفر میهمان خارجی داشتید؟
ما از طریق شبکه ارتباطات خارجی خود، بازدیدکنندگان مؤثر و متقاضیان خدمات چاپ را از کشورهای همسایه جلب می‌کنیم. به ویژه در افغانستان ارتباطات خوبی برقرار شده بود. متأسفانه تحولات اخیر در افغانستان روی این نمایشگاه اثرگذاشت. با این همه هیأتی از بازرگانان افغان آمده بودند و ۶۲ نفر از فعالان بخش خصوصی با دعوت ما حضور پیدا کردند.
امسال پاکستانی‌ها خیلی تمایل نشان دادند ولی به خاطر تحولات افغانستان و سخت‌گیری‌هایی که در مرزها بود، تنها ۷ نفر از پاکستان به نمایشگاه آمدند. شمار دیگری نیز علاوه بر این آمار، از افغانستان حضور به هم رساندند. جالب است بدانید که از کشور عراق نیز دو هیأت جمعاً ۱۹ نفر از دو استان آمده بودند. تعدادی هم خارج از این دو هیأت از نمایشگاه بازدید کردند.

آیا این هیأت‌ها از جانب شما پذیرایی می‌شوند یا با حمایت دولت سفر می‌کنند؟
همه هزینه‌ها با ماست و می‌دانید که مهمان رسمی و بعضاً با تشریفات، خیلی پرهزینه است. متأسفانه دولت هیچ حمایت نمی‌کند. در حالی که در ترکیه دولت از نمایشگاه‌ها بسیار حمایت می‌کند، زیرا نمایشگاه را یکی از زیرساخت‌های بازرگانی به حساب می‌آورد و هتل رایگان و حمایت دیپلماتیک را برای جلب بازدیدکنندگان، فراهم می‌سازد.
در حالی که رقابت کسب وکارها و از جمله نمایشگاه‌های ایران در منطقه، در درجه اول با ترکیه است، متأسفانه در برابر برخورداری نمایشگاه‌های ترکیه از حمایت دولتی، در ایران حمایت دیپلماتیک را برای جلب بازدیدکنندگان، فراهم می‌سازد.
در حالی که رقابت کسب و کار‌ها از جمله نمایشگاه‌های ایران در منطقه، در درجه اول با ترکیه است، متأسفانه برخلاف دولت ترکیه که از نمایشگاه ها حمایت می کند، در ایران حمایتی مؤثر صورت نمی‌گیرد. امیدواریم دولت این کاستی را برطرف کند.
آیا هزینه اجاره غرفه‌ها را منطقی می‌دانید؟
ما سعی کرده‌ایم، هزینه اجاره غرفه در پایین‌ترین حد ممکن باشد. سال ۹۷ که دلار ۳۷۰۰ تومان بود، اجاره غرفه در همین نمایشگاه، متر مربعی ۱۲۰ هزار تومان بود، الان که دلار ۲۹ هزار تومان است (یعنی نزدیک ده برابر رشد کرده)، هزینه اجاره یک متر غرفه، نسبت به سال ۹۷، حداکثر دو برابر شده است.
همه اقلام هزینه‌ها بالا رفته‌اند، با این حال اجاره نمایشگاه رشدی اندک داشته است. امیدوارم با بهبود شرایط اقتصادی، شاهد روزهای بهتری باشیم.

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید