دروپا ۲۰۲۰ تازه‌های فناوری از زبان نمایندگی‌ها

دروپا

اولین آگهی نمایشگاه دروپا ۲۰۲۰ این ماه در ماهنامه صنعت چاپ منتشر شده است. نام دروپا برای خانوااده چاپ و بسته‌بندی در سراسر جهان یادآور نقطه عطفی است که هر ۴ سال یک بار در صنعت چاپ و بسته‌بندی تحولی به پا می‌کند. تازه‌های فناوری چاپ و روندهای جدید در چاپ و نشر و بسته‌بندی، دست کم برای دوره چهارساله بعد، در هر دوره دروپا رونمایی می‌شود.
همزمان در این شماره مجله، گزارشی داریم از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران که ۸ تا ۱۱ آذر در تهران برپا بود. این نمایشگاه در ادامه روندی که سالهاست براثر تحریم‌ها تکرار و تشدید می‌شود، امسال نیز از حضور شرکت‌های معتبر خارجی و فناوری‌های جدید چاپ، نصیب بود.
در واقع هویت این نمایشگاه دیگر به این صورت پذیرفته شده که تنها نمایانگر پتانسیل‌های صنعت چاپ داخلی باشد. چه در زمینه ماشین‌سازی و چه در زمینه موادمصرفی، در کنار این‌ها به تناوب چند شرکت ترکیه‌ا‌ی، چینی یا هندی نیز در هر دوره حضور می‌یابند.
در چنین شرایطی دست‌اندرکاران صنعت چاپ به واقع از روندهای این صنعت دور می‌افتند و کل این حرفه از این نظر دچار کاستی و آسیب می‌شود. اینترنت و ارتباطات دیجیتال هم علیرغم امکاناتی که برای اطلاع رسانی دارند، نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه، ملاقات‌های چهره به چهره و پرسش و پاسخ بازدیدکنندگان و صاحبان برندها شود.


از طرفی همه چاپخانه‌داران امکان استفاده از مطالب ارائه شده به زبان اصلی را ندارند، بنابراین لازم است راه دیگری برای این اطلاع‌رسانی انتخاب شود.
نمایندگی‌های شرکت‌های بزرگ سازنده ماشین‌آلات و تجهیزات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در این میان رسالت ویژه‌ای دارند که البته با منافع اقتصادی آن‌ها نیز همسویی دارد. منتهی شرایط بازار چنان انگیزه‌ها را از بین برده است که در زمینه اطلاع‌رسانی کمتر حرکتی از آن‌ها به چشم می‌خورد.
ماهنامه صنعت چاپ به روال معمول، پیوسته در حد توان خود سعی در ارائه اطلاعات به‌روز در مورد تازه‌های فناوری چاپ داشته و دارد و به روال دوره‌های گذشته، به پیشواز نمایشگاه دروپا، فناوری‌ها و تازه‌هایی را که ژوئن ۲۰۲۰ در دوسلدورف به نمایش درخواهد آمد، به‌تدریج معرفی خواهد کرد. علاوه‌بر آن، برای جبران ضعف‌ اطلاع‌رسانی، در شرایط رکود حاکم برفضای بازرگانی صنعت چاپ و بی‌انگیزگی نمایندگی‌های شرکت‌های معتبر سازنده ماشین‌آلات و موادمصرفی، فرصتی را در اختیار آن‌ها قرار داده تا به معرفی تازه‌های فناوری در محصولات این شرکت‌ها و برندها بپردازند. انتخاب محصول و این که چه جنبه‌هایی از آن معرفی شود، به عهده مدیران شرکت‌ها و بخش بازاریابی و فروش آن‌ها گذاشته شد تا جنبه‌هایی را که خود صلاح می‌دانند، مطرح کنند. این که در مورد کدام ماشین چاپ یا محصول خاص توضیح دهند، به انتخاب خود آنها بوده است. مثلاً شرکت ایران روتاتیو نمایندگی هایدلبرگ در ایران ترجیح داده است به ماشین چاپ گالوس که در گروه ماشین‌‌های رول کم‌عرض و چاپ لیبل طبقه‌بندی می‌شود، به خوانندگان مجله گزارش دهد و شرکت نورتک به معرفی نسل جدید ماشین‌‌های افست را پیدا پرداخته است.
مطالب ارائه شده از سوی ایران روتاتیو و نورتک را در ادامه می‌خوانید. باشد که از این رهگذر اطلاعات کاربردی و مفیدی درباره فناوری‌ها و روندهای صنعت چاپ در اختیار خانواده چاپ قرار گیرد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید