شخصیت رنگ‌ها در بسته‌بندی غذا

رنگ در همه عرصه‌های زندگی از معماری و مد و لباس گرفته تا بسته‌بندی تأثیر جدی بر انسان دارد و در انگیزش عواطف نقش معینی دارد. به‌ویژه در انتخاب کالا در محل خرید و قفسه‌های فروشگاه‏ تأثیر رنگ انکارناپذیر است. اما رنگ به تنهایی در ا ین مورد معنی ندارد. رنگ در فضای طراحی معنی پیدا می‌کند. در این مورد به جای رنگ باید از همنشینی رنگ‌ها و تناسب آن‌ها با محتوای بسته و نیز روانشناسی مشتریان و ده‌ها مساله فنی و هنری و اجتماعی دیگر سخن گفت. علاوه بر این ملاحظات،‏ شناخت کافی از مرکب‌های چاپ روی جنس‌های مختلف (لفاف ـ قوطی، مقوا، شیشه و ..) نیز لازمه انتخاب مناسب‌ترین رنگ‌ها برای هر بسته‌ای است.
در اینجا فارغ از ماجرای پیچیده رنگ روی بسته‌های مختلف به معرفی تأثیر چند رنگ پر مصرف در بسته‌های غذایی می‌پردازیم.
سفید خاموشی و سکوتی زنده را می‌رساند؛ احساسی از پاکی و خلوص را در انسان برمی‌انگیزد؛ شاد و زنده و لطیف است.
قرمز به‌عنوان یک عامل تحریک‌کننده دستگاه گوارش که حتی می‌تواند بر نحوه گردش خون نیز اثر بگذارد، شناخته می‌شود. البته به‌واسطه همین اثر است که به‌کارگیری این رنگ باید کنترل شده باشد. در همین زمینه رنگ قرمز روشن شادی‌بخش بوده حال آنکه قرمز تیره نوعی افسردگی را القاء خواهد نمود.
نارنجی حتی از رنگ قرمز نیز مؤثرتر است. به‌گونه‌ای که می‌تواند تأثیر فیزیکی نیز به همراه داشته باشد.
زرد روشن بیانگر گرمی و لطافت بوده، زرد طلایی و زرد متمایل به سبز بترتیب بیانگر تلاش و سلامتی و سالم بودن خواهند بود. رنگ زرد تیره محرک حواس می‌باشد.
صورتی گرچه فاقد شادابی ایجاد شده توسط رنگ قرمز است اما گفته می‌شَود که حالاتی چون صمیمیت و اصالت را تشدید می‌کند
سبز را رنگ آرام نام نهاده‌اند. که در آن تلالو جوانی، رشد و امید را می‌توان مشاهده کرد و بالاخره
آبی، رنگ آرامش نامیده شده است. تفاوت آن با رنگ سبز آن است که رنگ سبز را مرتبط با آرامش زمینی می‌دانند و در وصف آبی آرامشی معنوی و آسمانی در نظر گرفته‌اند.
بنفش حزن و اندوهی توام با وقار دارد و سالمندان به آن علاقه بیشتری دارند.
گاهی رنگ‌ها، احساس خاصی را تلقین می‌کنند. بعنوان مثال رنگ‌های تیره وزن بیشتر، زرد طلائی تجمل، نارنجی اشتهای کاذب، خاکستری شوری، قهوه‌ائی سوخته، طعم تلخ، سبز، طعم ترش را القاء می‌کنند.
نکته دیگر در مورد رنگ آن است که همواره استفاده از ترکیب رنگ‌های متنوع، مؤثرتر از به کارگیری یک یا چند رنگ انگشت شمار نخواهد بود و بنابراین افراط در استفاده از رنگ می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. البته شیشه‌های چند‌رنگ می‌تواند اثری مشابه مشاهده رنگ‌های موجود در طبیعت داشته باشد. رنگ زرد بر روی زمینه سیاه بیشترین خوانایی را دارد. تکنیک‌های بکارگیری رنگ نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مثلا رنگ‌ها اگر به صورت نوارهای افقی باشند، بسته کوتاه‌تر و فشرده‌تر دیده می‌شود و اگر عمودی باشند، بسته را بلندتر جلوه می‌دهند. رنگ‌های روشن بسته را بزرگ‌تر نیز نشان می‌دهند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید