عصري جديد براي چاپ روي مقوا

چاپ روي مقوا

چشمان خود را ببنديد و به دروپاي ۲۰۱۶ فکر کنيد. در دروپا مجموعه حيرت‌انگيزي از تجهيزات چاپ ديجيتال جوهرافشان براي چاپ روي مقوا عرضه شد. صحبت از ارائه تکنولوژي‌هاي جديدتري نيز به ميان آمد. اکنون دو سال از آن رويداد جهاني گذشته و وقت آن رسيده که ارزيابي از اين تکنولوژي مدرن انجام دهيم.
يکي از تکنولوژي منحصر به فردي که در دروپا مطرح شد ماشين NOZOMI C18000 بود که در غرفه شرکت افي (EFI) عرضه شد و تعجب همه را برانگيخت. طول اين ماشين جوهرافشان که بازار چاپ مقوا را هدف قرار داده ۳۷ متر بود و تمام طول غرفه EFI را اشغال کرده بود.
نوزومي يک چاپگر تک‌باره جوهرافشان است که در ساخت آن افي از تکنولوژي‌هاي ديگر خود که شامل چاپگرهاي CreTaprint، Jetrion، Vutek و ريپ فايري مي‌شود، استفاده کرد.
اين دستگاه براي چاپ ورق‌هاي کنگره‌اي (کارتن) براي صنعت بسته‌بندي ساخته شده است. با اين حال يک چاپخانه‌دار بزرگ انگليسي يک کاربرد ديگر نيز براي اين تحول چاپي پيدا کرده است. مال مگ‌گاون بنيانگذار و مدير ارشد اجرايي شرکت Mc Gowens است. اين شرکت داراي دو چاپخانه بزرگ يکي نزديک دوبلين و دومي در بلفاست است.
فرانک بشن مديرفروش نوزومي مي‌گويد: ما اين ماشين را براي بازار مقواي کنگره‌اي ساختيم ولي مال يک کاربرد ديگر براي ماشين کشف کرد. مال ايده جديدي در مورد کاربرد ماشين ارائه کرد که براي ما غافلگيرکننده بود.
مک گاون در فسپا ۲۰۱۷ در نمايشگاه فسپا اين ماشين را خريداري کرد. دستگاه در چاپخانه دوبلين نصب شده است. اين اولين ماشين نوزومي است که در جهان نصب شده است. نوزومي يک هيولاست. طول آن تقريبا ۴۰ متر و عرض آن ۱۰ متر است. ۵ متر هم ارتفاع دارد. دستگاه مدولار است. ابعاد بستر چاپي آن ۳×۸/۱ متر است و مي‌تواند با استفاده تکنولوژي خشک‌کن انحصاري افي که Cool Cure LED نام دارد به صورت ۷ رنگ چاپ کند. به‌زودي اين دستگاه قادر خواهد بود تا مرکب سفيد را هم چاپ کند. قبل از چاپ يک پوشش آب‌پايه روي کار نشانده مي‌شود. اين مرحله براي انجام چاپ اهميت بسياري دارد.
اين دستگاه مي‌تواند روي مقواي ۴/۰ ميلي‌متر يا ضخيم‌ترين مقواي کنگره‌اي چاپ کند.
مک‌‌گاون در ابتدا با دستگاه چهاررنگ کار خود را آغاز کرد و سپس دورنگ ديگر به آن اضافه کرد.
با نصب اين ماشين توليد شرکت تا حد زيادي بالا رفت. مک گاون مي‌گويد: ما کار خود را با ۱۰۰ ورق در ساعت شروع کرده و درحال‌حاضر ۱۰۰۰ ورق در ساعت چاپ مي‌کنيم. ما همواره تصميم داشتيم از يک چاپگر تکباره استفاده کنيم و ماشين نوزومي دقيقا همان چيزي است که مي‌خواستيم. ما به‌طور ميانگين به راحتي مي‌توانيم بين ۳ تا ۶ هزار ورق در ساعت چاپ کنيم.
مک گاون معتقد است کيفيت و توليد بالايي که نوزومي ارائه مي‌کند باعث خواهد شد که ديگر نيازي به ماشين افست فرمت بزرگ براي چاپ مقواي کنگره‌اي نباشد.
ما قبل از خريد نوزومي از يک دستگاه چاپگر M-PRESS ساخت آگفا استفاده مي‌کرديم که بيشترين سرعت آن ۲۴۰ ورق در ساعت بود. در آن زمان اين ماشين رقيبي نداشت. آگفا اشتباه بزرگي کرد و ساخت آن را متوقف کرد.
بيشترين سرعت نوزومي ۷۵ متر خطي در دقيقه است. اين سرعت معادل ۳۰ ميليون مترمربع در سال است. به همين خاطر مي‌تواند ميزان بالايي چاپ کند.
هدف مک گاون افزايش ۳/۵ ميليون يورويي درآمد شرکت است که درحال‌حاضر بالغ‌بر ۲۰ ميليون يورو در سال مي‌شود. او مي‌گويد: ما درحال‌حاضر قادريم کاري را که قبلا ۲۴ ساعت طول مي‌کشيد تا چاپ کنيم در ظرف ۲ تا ۳ ساعت به پايان برسانيم.
البته اين بدان منظور نيست که ما کارهاي چاپي در تيراژ کم را انجام نمي‌دهيم. خيلي‌ها مايلند در تيراژ ۱۰، ۲۰ يا ۳۰ ورق چاپ کنند.
نوزومي شرکت مک گاون درحال حاضر دقيقا ۲۰ تا ۳۵ متر کار در دقيقه چاپ مي‌کند.
سرعت کمتر به‌خاطر زماني است که براي انجام کارهاي تکميلي صرف شود. ولي سرعت دستگاه بيشتر است. مک گاون کارهاي خود را به‌گونه‌اي تنظيم و مرتب مي‌کند که بتواند از بزرگترين ورق‌هاي موجود استفاده کند. کمترين ميزان توليد او ۱۰۰ ورق و ميانگين کارهاي چاپي او ۵۰۰ ورق است. بيشترين تيراژي که چاپ کرده بين ۷ تا ۸ هزار ورق در ساعت بوده است.
مک گاون مي‌گويد: مشتريان عاشق کيفيت چاپ و درخشندگي رنگ‌هايي هستند که نوزومي ارائه مي‌کند. رضايت آنها در حدي است که نام نوزومي با کيفيت پيوند خورده است.
مک گاون مي‌گويد: نوزومي احساس خوبي به شما مي‌دهد. احساسي که چاپ سنتي يووي قادر به ارائه آن نبوده به‌علاوه براي چاپ پوسترهاي تبليغاتي مک گاون به‌دنبال بازار کارتن نيز هست. درعين‌حال افي معتقد است نوزومي مي‌تواند کليه نيازهاي چاپکاران را برآورده کند. علاوه‌بر چاپ در تيراژ بالا و روي ورق‌هاي بزرگ اين دستگاه مي‌تواند در تيراژ کم و روي ورق‌هاي کوچکتر نيز چاپ کند.
مک گاون اولين چاپخانه پوستري بود که دستگاه نوزومي را خريد. البته او آخرين هم نخواهد بود. بيش از ۹ ماشين نوزومي در سراسر جهان نصب شده اند.
وي مي‌گويد: دستگاه در بازار چاپ پوستر و بيلبورد، لامينيت و کارهاي چاپي افست و کارهايي که قبلا توسط فلکسو چاپ مي‌شد طرفداران فراواني پيدا کرده است.
مک گاون انتظارهايش را افزايش داده و تصميم دارد علاوه‌بر بازار انگليس بازار ديگر کشورهاي اروپايي نيز هدف قرار دهد. او معتقد است پس از خروج انگليس از اتحاديه اروپا حضور شرکت در بازارهاي اروپايي مي‌تواند يک مزيت به شمار آيد.
او مي‌گويد: نوزومي آينده درخشاني دارد. اين ماشين هم امسال و هم سال‌هاي ديگر پاسخگوي کار شبانه‌روزي است. اين دستگاه تحولي است در صنعت چاپ کارتن.
در سال ۲۰۱۵ شرکت هايدلبرگ يک ماشين اسپيدمستر که فرمت آن SRA1 (عرض ۹۲۰ ميلي متر) توليد کرد و عرضه آن به تازگي انجام شده است. به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي صنعت چاپ اين دستگاه طرفداران فراواني به‌ويژه در کشورهاي شرق دور دارد. اين دستگاه براي چاپ بروشور، کاتالوگ و ديگر کارهاي چاپي تجاري مناسب است.
هايدلبرگ به تازگي در شهر لندن از اين ماشين جديد رونمايي کرد و همراه با آن ماشين دوورقي اسپيدمستر CX75 را مي‌تواند يک گزينه ارزان‌تر و جمع و جورتر از XL75 باشد به نمايش گذاشت. هايدلبرگ انتظار دارد ماشين چاپ جديد بتواند برخي از بازار کوموري و رايوبي را در اين فرمت چاپي از آن خود کند.
مت راکبي از مديران اروپايي هايدلبرگ مي‌گويد: اين ماشين براي آن دسته از چاپکاراني که مي‌خواهند موقعيت‌هاي بيشتري در مقايسه با ماشين‌هاي دوورقي معمولي (B2) را به‌دست بياورند مناسب است. کساني که تاکنون از ماشين ۵/۴ ورقي استفاده مي‌کردند مي‌توانند با استفاده از اين ماشين هزينه کمتري بابت پليت پرداخت کنند. براي چاپکاراني که نيز مايلند از مزايايي چاپ يووي اين ماشين که قادر است روي انواع کاغذها با ضخامت‌هاي مختلف کار چاپ کنند، اين ماشين گزينه مناسبي است.
اين ماشين به‌صورت ۴، ۵ و يا ۶ رنگ همراه با آپشن يونيت ورني‌زني براي فرمت‌هاي مختلف عرضه مي‌شود. دستگاه همراه با تجهيزات Auto Plant, Intellistart همراه با پيش تنظيم آپارات و سيستم تحويل ماشين XL106 بهره مي‌برد. دستگاه به سيلندر انتقال ورني سه قطري و سيلندر چاپ و لاستيک دوقطري مجهز است. دستگاه با استفاده از طراحي و تکنولوژي ماشين اسپيدمستر CX102 ساخته شده است. درعين‌حال عرض چاپ آن کاهش يافته تا از اين طريق در مصرف پليت صرفه‌جويي شود. از ديگر ويژگي‌ها اين دستگاه سيستم تنظيم مرکب و آبزني در هنگام تغيير سرعت ماشين، کاليبراسيون مرکبدان و استفاده از پنجه‌ها و بولبرينگ‌هاي ماشين XL106 است. دستگاه از سخت‌افزار و نرم‌افزار Princet Press Control براي کنترل و نظارت بر تمام عمليات چاپ استفاده مي‌کند.
از تکنولوژي کليه سيستم‌هاي يووي‌زني هايدلبرگ در اين دستگاه استفاده شده است. دستگاه به سيستم پيش مرکب‌دهي (Pre-inking) و مرکب‌زدايي De-inking مجهز است. اين سيستم‌ها باعث کاهش استفاده از مواداوليه شده و در زمان صرفه‌جويي مي‌کنند. اين اولين بار است که هايدلبرگ يک ماشين چاپ با اين فرمت عرضه مي‌کند.
راکل مي‌گويند مزاياي اين دستگاه بي‌شمارند. هزينه چاپ با اين دستگاه کاهش يافته است. يونيت‌هاي مرکب‌زني قادرند چاپ تن پلات با کيفيت عالي ارائه دهند. قابليت استفاده از پليت‌هاي کوچکتر باعث مي‌شود در هزينه چاپ ۲۰ درصد صرفه‌جويي به عمل آيد. اين دستگاه از ماشين چاپ ۵/۴ ورقي کوچک‌تر است و مي‌تواند روي انواع کاغذها با ضخامت‌هاي مختلف چاپ کند.
سيستم عامل جديد دستگاه کار با ماشين را راحت تر کرده است. قلب تپنده کليه ماشين‌هاي چاپ اسپيد‌مستر هايدلبرگ نرم‌افزار Intellistart که بخشي از سيستم Princet Press Center است، مي‌باشد. از سيستم‌هاي پيش تنظيم براي تغيير فرمت و ابعاد چاپ و همچنين تنظيم فشار هوا در آپارات و بخش تحويل استفاده مي‌شود. مدل چهاررنگ اين دستگاه ۸۰۰ هزار يورو قيمت دارد. با اين حال هايدلبرگ همراه با اين ماشين مواد مصرفي و خدمات با قيمت پايين عرضه مي‌کند که هزينه چاپخانه‌دار را تا ۳۰ درصد کاهش مي‌دهد.
اين خدمات که تحت عنون Impression Plan عرضه مي‌شود شامل يک قرارداد خريد مواد مصرفي متناسب با نياز مشتري، يک قرارداد خدماتي کامل، يک دوره آموزشي ۶ روزه و سيستم گردش کار Prinect مي‌شود. اين قرارداد چيزي شبيه Click Charge است که سازندگان ماشين آلات ديجيتال به مشتريان خود ارائه مي‌کنند.
آموزش در محل چاپخانه انجام مي‌شود و مشتريان مي‌توانند پيش از خريد از نحوه عملکرد دستگاه درحال چاپ در نمايشگاه هايدلبرگ ديدن کنند. امکان عيب‌يابي دستگاه از راه دور و با استفاده از اينترنت وجود دارد. تاکنون ۳۰۰ يونيت از اين ماشين‌ها در سراسر جهان فروخته شده است.

چاپ روي مقوا

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید