علیرضا احمدی، مدیرمجموعه چاپ ترام اصفهان:

0
1550

چاپخانه‌های ما برای محاسبه هزینه‌ها نیاز به آگاهی دارند

علیرضا احمدی مدیرمجموعه چاپ ترام اصفهان

ترام ‏ مجموعه ای بزرگ و مجهز به ماشین آلات پیشرفته در اصفهان است که سفارش‌هایی پرتیراژ از تهران و شهرستان‌های دیگر هم دارد. سال گذشته در گزارشی مستند و حاوی جدول‌های محاسباتی که در ماهنامه صنعت چاپ منتشر شد، ترام به اتفاق سه چاپخانه بزرگ کشور زنگ خطر را یرای چاپخانه داران یه صدا درآوردند و هشدار دادند که کار کردن با تعرفه‌های رایج در چاپخانه‌های معمولی، جز ضرر و زیان چیزی برای آن‌ها در برندارد. حالا با اعلان نرخنامه جدید اتحادیه بار دیگر سراغی از این چاپخانه می‌گیریم. این هم دیدگاه علیرضا احمدی، مدیرمجموعه چاپ ترام.

میزان افزایش هزینه‌ها در سال جدید برای مجموعه چاپ ترام
درسال جدید، به طور کلی ۳۰درصد افزایش هزینه داشته‌ایم برای مثال هزینه پرسنل، چیزی در حدود ۴۰درصد افزایش داشته است. اما نکته مهم این است که قیمت‌ها درسال ۹۹، به میزان واقعی خودش نرسید وما یک عقب ماندگی انباشته قیمت را از سال ۹۷ تا ۹۹، یعنی دقیقا از زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا کرد، تجربه کردیم. به عبارت دیگر قیمت‌ها همراه با نرخ ارز، به عنوان مهم ترین آیتم در بهای تمام شده ، افزایش پیدا نکرد و چیزی که ما می‌بینیم مثلا یوروی ۴۰۰۰ تومانی سال ۹۷، چیزی حدود ۶ الی ۷ برابر افزایش یافته، اما اُجرت‌های چاپ، از سه سال پیش تا الان به این میزان افزایش پیدا نکرده است تازه از نرخ دستمزد هم بگذریم ،چون هزینه قابل توجهی در هزینه‌های چاپ نیست و اصل موضوع، استهلاک ماشین آلات و قیمت مواد اولیه است که به شدت از نرخ ارز، تاثیر می‌پذیرد. اگر قیمت‌ها تا ۶ الی ۷ برابر افزایش پیدا کند تازه به شرایط ۴سال پیش خود بازمی‌گردیم که تازه در آن زمان هم خیلی مطلوب نبود. در سال‌های گذشته هم شرکت‌ها، فقط امرار معاش می‌کردند و شرایطی فراهم نبود که بخواهند سود بزرگی را به دست آورند. به‌نظرم راه حل این است که همین عقب ماندگی قیمت‌ها، جبران شود در غیر این‌صورت شاهد پیامدهایی چون توقف سرمایه‌گذاری‌های جدید، از دست رفتن شرایط رقابتی در صنعت چاپ و عدم سودآوری بسیاری از شرکت‌هایی که مجهز به ماشین‌آلات و دستگاه‌های جدید هستند، خواهیم بود و کم‌کم بیشتر واحدها از بازار خارج می‌شوند.

تجربه جدید چاپ ترام
ما رسالت خودمان را به عنوان یکی از مجموعه‌های بزرگ کشور انجام داده‌ایم و آن، آگاه کردن همکاران نسبت به بهای تمام شده محصولات و خدمات چاپی است. سیستم‌های مجموعه ما، مجهز به محاسبه بهای تمام شده است اما خیلی از مجموعه‌ها همچنان به این آیتم، مجهز نیستند و این مورد نیاز امروز واحدهایی است که در صنعت چاپ فعالیت دارند. برای محاسبه بهای تمام شده در هر سفارش، محاسبه می‌کنیم چقدر تولید آن برای شرکت هزینه داشته است و بر آن اساس می‌توانیم سودی را که قرار است نصیب‌مان شود، محاسبه کنیم. بنابراین ما بسیاری از همکاران خود را در این صنعت از بهای تمام شده، آگاه کردیم. درست به دلیل همین عدم آگاهی است که شرکت‌های زیادی بعد از یک دوره زمانی شش ماه تا یک‌سال، متوجه می‌شوند که سود نکرده اند. ما سعی کردیم این هماهنگی را بین بیشتر مجموعه‌های چاپی کشور از جمله چاپخانه‌هایی که در شهر اصفهان و حتی تهران قرار داشتند، ایجاد کنیم تا بتوانند از وضعیت واقعی خودشان باخبر شوند.

خود محوری به زبان همه اعضای این صنعت است
درمورد افزایش قیمت‌ها و چالش‌هایی که پیش رو داشتیم باید بگویم که ما اعتقاد داریم قیمت عادله یعنی قیمتی که بتواند هزینه‌های شرکت را پوشش دهد و همچنین سود مختصری حتی در حد سود سپرده‌های بانکی، برای سرمایه‌گذاری، ایجاد کند. چنین قیمتی به نفع همه است؛ هم همکارن و دیگر چاپخانه‌ها، هم مشتری‌های ما و هم پرسنل مجموعه. به این دلیل که اگر یک مجموعه چاپ و بسته‌بندی نتواند سود کند، درظاهر امر این است که مشتریان ما سود می‌کنند اما در واقع در یک بازه زمانی، شرکت‌ها، تامین کنندگان‌شان را از دست می‌دهند و به تعطیلی می‌رسند و دیگر توسعه پایدار نخواهیم داشت. به‌نظرم باید کاری کنیم که این صنعت بتواند به بقای خود ادامه دهد. خوشبختانه همکاران دیگر هم برای افزایش قیمت‌ها، قانع شده‌اند و این خیلی به میزان دانش و آگاهی هر واحد تولیدی نسبت به بهای تمام شده‌اش و نگاه مدرن آن به صنعت بستگی دارد، چیزی که ما امروزه شاهد آن هستیم همین نگاه سنتی به صنعت چاپ است که پیش‌بینی سود ندارند و صرفا، گرفتن سفارش‌ها، برای‌شان اهمیت دارد، درواقع فقط به چرخیدن ماشین‌هایشان توجه می‌کنند.
قیمت‌ها، تنها درصورت هماهنگی بین مجموعه‌ها پذیرفته می‌شود
درصورتی که همه همکاران افزایش قیمت‌ها را اعمال کنند، مشتریان هم می‌پذیرند و تابع بازار تامین‌ کنندگان هستند اما زمانی که یک نفر، قیمت را افزایش دهد و بقیه، حاضر به این تغییر نباشند و خودمحوری در این صنعت غالب شود، مشتری گمان می‌کند محصول را به قیمت بالایی خریداری می‌کند، درصورتی که این گونه نیست و قیمت، عادلانه است. به‌نظرم، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، قطعا می‌توانند در این ایجاد هماهنگی و یک‌دستی میان واحد‌های چاپی موثر باشند اما چیزی که امروزه به آن نیاز داریم این است که اتحادیه‌ها باید خودشان را با نیازهای امروز صنعت چاپ، هماهنگ کنند. باید توجه کنیم که الان، جنس صنعت، عوض شده و مثل گذشته نیست که چاپخانه‌ها، ابعاد کوچک‌تری داشتند پس اتحادیه‌ها باید با نگاهی جدید به وظایف خود، بیشتر به سمت آگاهی دادن و اطلاع رسانی و اقناع مشتری حرکت کنند. مثلا اگر درباره همین بهای تمام شده و هزینه‌های یک محصول چاپی، از ابتدا تا آخرین مرحله را به مجموعه‌های چاپ و بسته‌بندی اطلاع دهند، قطعا تصمیمات اثربخش‌تری، خواهند گرفت.

فعلا قصد توسعه نداریم
امسال، به خاطر نرخ ارز و تناسب نداشتن قیمت با اُجرت، نوسازی و توسعه نخواهیم داشت و هم اکنون در شرایطی هستیم که عرضه بیشتر از تقاضا است و تولید محصولات چاپی، بسیار بیشتر از آن چیزی است که نیاز امروز صنعت چاپ است. البته، ماشین‌آلات ما، جدیدترین ماشین‌آلات کشور در این صنعت است که سال ۹۹ و۹۸ از کشور آلمان، آن‌ها را وارد کردیم و درحال حاضر این ماشین‌آلات در شمار نوترین‌ها هستند. اما به دلیل شرایطی که اشاره کردم برای توسعه مجموعه ترام، فعلا برنامه خاصی نداریم.
اتحادیه چاپخانه‌داران باید درباره قیمت‌ها، شفاف‌سازی کند
دراین‌باره، دو نکته مهم وجود دارد؛ اول اینکه از نظر ما، قیمت‌های اعلام شده از سوی اتحادیه، بسیار پایین است و اصلا نمی‌دانیم برچه مبنایی، این قیمت‌ها را کارشناسی کرده‌اند و صرفا یک قیمتی، اعلام شده است و دوم اینکه این قیمت‌ها، کامل نیست یعنی براساس همان خدمات چاپی قدیمی مثلا چاپ چهار رنگ، قیمت گذاری کرده اند و چاپ مدرن و جدید را در نظر نگرفته‌اند. مثلا درحال حاضر در ایران، درحوزه بسته‌بندی، صرفا با دایکات‌های سایز بزرگ کار انجام می‌شود. بسیاری خدمات متعدد دیگر که امروزه در صنعت چاپ کشور، وجود دارد که اصلا در این قیمت گذاری، لحاظ نشده اند. مجموعه ما، براساس کفِ قیمت اعلام شده و بالاتر از آن عمل خواهد کرد یعنی ما تعرفه ای، بالاتر از این قیمت‌های اعلام شده خواهیم داشت اما قطعا زیر قیمت کار نخواهیم کرد. چاپخانه‌های دیگر هم دو راه بیشتر ندارند یا این افزایش قیمت‌ها و کارکردن بالای قیمت اعلام شده ازسوی اتحادیه را انجام ‌دهند و یا در غیر این صورت، سود اندکی خواهند داشت و به ناچار به تعطیلی کشیده خواهند شد. چون به آن ترتیبی که ما محاسبه کرده‌ایم، این قیمت‌‌های اعلام شده تنها جواب پوشش هزینه‌ها را می‌دهد.

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید