نمایشگاه بیست و هشتم از نگاه بازدیدکنندگان

0
410

محمود پیشعلی مدیر چاپخانه فرارنگ آریا:

نمایشگاه بهتر از سال گذشته بود، اما همچنان بی‌بهره از نگاه علمی و صنعتی

مدیر چاپخانه فرارنگ آریا -چاپخانه ای که در گزارش شماره گذشته ماهنامه صنعت چاپ از سرمایه‌گذاری‌های جدید، درصدر جدول قرار گرفته بود- بازدید کننده بسیاری از نمایشگاه‌های خارجی است، بنابراین نباید از او انتظار آسان‌گیری و چند جمله پرتعارف، درباره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران داشته باشیم، اما او در کنار اظهار نظر انتقادی، دستاوردهای این رویداد را هم نادیده نمی‌گیرد.
آنچه در یک برداشت کلی از نمایشگاه می‌توانم بگویم، این است که در فضای نمایشگاه و بسیاری از غرفه‌ها، جای خالی دیدگاه علمی و صنعتی احساس می‌شد، حتی آنجایی که صحبت از سرمایه‌گذاری‌های جدید بود. اما از این انتقاد کلی و ضعف مزمن این نمایشگاه که بگذریم، باید از شور و شوقی که پس از کاهش موج‌های پیاپی کرونا، بین شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان بود، یاد کنیم که امید بخش بود. انرژی مثبتی در غرفه‌ها و سالن‌های نمایشگاه احساس می‌شد که پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی، محرومیت از حضور در اجتماعات و دیدارها را جبران می‌کرد. این دیدارها و گفت و گوها بی‌شک در حد خود، به رونق کسب و کارها هم کمک خواهد کرد. فضای دوستانه‌ای هم که پس از تنش‌ها در محافل صنفی، در این نمایشگاه ایجاد شده بود، نشانه خوبی برای خانواده چاپ بود که که امیدواریم در آینده باز هم تقویت شود.
او به یکی دیگر از مشکلات نمایشگاه هم اشاره ای دارد:
بیشتر شرکت ها تمایل دارند در سالن ۳۸ غرفه خود را برپا کنند، چرا که این سالن شرایط فیزیکی بهتری دارد. حتی برخی شرکت های معتبر به خاطر این که در این سالن به آنها جا نداده بودند، از شرکت در نمایشگاه خودداری کرده اند. این ضعف نمایشگاه است که پس از این همه سال نتوانسته است کیفیت سالن ها را ارتقا دهد و آنها را برای برپایی یک نمایشگاه مطلوب آماده کند. به نظرم مسئولان شرکت خدمات نمایشگاهی و برگزار کننده نمایشگاه چاپ و بسته بندی باید برای این مشکل، چاره ای بیاندیشند.
پیشعلی در ادامه می‌گوید که فرارنگ آریا معمولاً در نمایشگاه شرکت نمی‌کند و حضور نمایشگاهی را به عنوان محور بازاریابی خود تعریف نکرده است. می‌ پرسیم از بازدید نمایشگاه چه دستاوردی داشته است و پاسخ می‌شنویم: مذاکرات مؤثر تجاری نداشتیم. اما دیدار با دوستان و مطلع شدن از روندها و تازه‌ها و فعالیت‌های همکاران به هر حال ما را به روز نگه می‌دارد.
درباره همین به روز شدن اطلاعات می‌پرسیم، از این نمایشگاه چه نصیبی بردید؟
همان طور که گفتم تکنیک جدیدی ندیدم ولی آشکار بود که طراحی و دیزاین کارها، جعبه‌ها و لیبل‌ها بهتر شده بود که البته انگیزه آن را باید در تغییر سلیقه مشتریان و مصرف‌کنندگان و نیز مطالبه شرکت‌های تولیدکننده دانست. در این زمینه کارهای خوبی دیده می‌شد و چاپخانه‌ها نیز نمونه کارهایی چشم نواز، با کیفیت و مرغوب را به نمایش گذاشته بودند.
نکته دیگر رقابت بیشتر در بخش لیبل بود. چاپ لیبل در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته که تا حدی مدیون سرمایه‌گذاری‌های نسبتاً خوبی است که در زمینه ماشین‌‌آلات چاپ لیبل صورت گرفته است.
از پیشعلی می‌خواهیم با توجه به تجربه بازدید از نمایشگاه‌های متنوع خارجی، مقایسه‌ای بین این نمایشگاه و کشورهای قابل رقابت با ایران (مثل ترکیه و دبی یا کشورهای مشابه) داشته باشد. او می‌گوید:
در نمایشگاه تهران اثری از تجارت خارجی دیده نمی‌شود، در حالی که در ترکیه و دوبی مشتریان بسیاری، از کشورهای دیگر دارند و مذاکرات مثبتی برای صادرات انجام می‌شود مثلا در نمایشگاه استانبول برای کشور چین سفارش می‌گیرند و در دوبی حجم معاملات خارجی خوبی دارند ولی در تهران مقدار بسیار کمی معاملات خارجی انجام می شود که حجم آن از نظر ارزش تجاری بین المللی اهمیتی ندارد.
امیدوارم بعداز رفع احتمالی تحریم ها وضعیت بهتری ایجاد شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید