نگاهی به بالا رفتن قیمت جهانی ماشین آلات، تجهیزات و مواد مصرفی

0
332

افزایش قیمت گریبان صنعت چاپ را گرفته است، چرا؟

گروه پژوهش

در طول هفته‌ها و ماه‌های اخیر جمعی از بزرگترین سازندگان و تولیدکنندگان جهانی ماشین‌آلات، قطعات و موادمصرفی صنعت چاپ افزایش قیمت تولیدات خود را اعلام کرده‌اند. دلایل متعددی برای این افزایش قیمت اعلام شده است.

ابتدا در ماه مارس پس از بسته‌شدن کانال سوئز توسط یک کشتی عظیم‌الجثه که باعث شد این شریان اصلی کشتی‌رانی جهان برای چندین هفته مسدود شود و بیش از ۲۰ هزارکشتی باری صفی طولانی برای عبور از کانال سوئز تشکیل دهند. بسیاری از کشتی‌ها مجبور شدند مسیر خود را تغییر دهند و برخی چاره‌ای جز انتظار نداشتند. این حادثه باعث شد تا همه به شکنندگی سیستم لجستیک جهانی که تاکنون برای بیشتر افراد ناشناخته بود، پی ببرند. از سوی دیگر بحران ویروس کرونا نیز بر صنعت حمل و نقل تأثیر مخربی گذاشت.
در ماه مارس فدراسیون کوتینگ بریتانیا هشدار داد که مواد خام برای تولید موادمصرفی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه قیمت‌ها افزایش خواهند یافت، امری که اکنون اتفاق افتاده است. گرانی دامن‌گیر صنعت کاغذ نیز شده است. در مورد دلایل آن در شماره گذشته ماهنامه صنعت چاپ به تفصیل نوشتیم. در مورد مواد مصرفی افزایش قیمت در حقیقت از ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز شد و سازندگان ریز و درشت جملگی قیمت‌های خود را افزایش دادند.
ژانویه
شرکت Lecta قیمت کاغذهای حرارتی خود را بین ۱ تا ۱۲ درصد افزایش داد و اعلام کرد قیمت کاغذهای شیمیایی (Woodfree) پوشش‌دار و بدون پوشش خود را تا اول ماه مارس بین ۸ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

شرکت ساپی اعلام کرد قیمت کاغذهای شیمیایی خود را در سراسر اروپا از اول ماه مارس ۸ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.
فوریه
شرکت سان کیمیکال بزرگترین سازنده مرکب در جهان قیمت‌های خود را در اروپا، خاورمیانه و آفریقا افزایش می‌دهد. علت آن را هم کمبود مواد خام و افزایش شدید قیمت حمل و نقل جهانی اعلام می‌کند.

شرکت Crown Van Gelder قیمت‌های کاغذهای چاپ جوهرافشان، لیبل ، بسته‌بندی و گرافیکی خود را ۶ تا ۸ درصد در هر تن از اول آوریل ۲۰۲۱ افزایش می‌دهد.
مارس
فدراسیون کوتینگ بریتانیا در مورد کمبود مواد خام و افزایش قیمت در سال ۲۰۲۱ هشدار می‌دهد.

گروه بسته‌بندی فلینت اعلام می‌کند از اول ماه اوریل قیمت خود را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. زیرا رخدادهای جهانی تأثیر مخربی در زنجیره تأمین مرکب‌های چاپی بر جا گذاشته است.

ساپی بار دیگر قیمت‌های کاغذهای خود را بین ۷ تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهد.

شرکت Fledmueble قیمت کاغذهای لیبل خود را در ماه آوریل تا ۸ درصد افزایش می دهد.

شرکت کاغذ میتسوبیشی ‌های تک اعلام می‌کند قیمت کلیه کاغذهای JETSCRIPT خود را از اول ماه مه تا ۵ درصد افزایش خواهد داد.

آگفا قیمت پلیت‌های خود را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد
آوریل
گروه بورگو اعلام کرد تصمیم دارد قیمت کاغذهای خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

شرکت Navigator اعلام کرد از ۱۰ ماه می قیمت کاغذ‌های خود را بین ۶ تا ۹ درصد افزایش می‌دهد.

شرکت Lecta باردیگر قیمت برخی از کاغذهای شیمیایی (woodfree) خود را ۸ درصد افزایش می‌دهد.

ساپی اعلام می‌کند که قیمت تولیدات خود را باز هم افزیش خواهد داد.

کداک قیمت پلیت‌های خود را افزایشی دورقمی می‌دهد.
گروه مرکب سازی هوبر قیمت کلیه مرکب‌های افست معمولی و یووی خود را افزایش می‌دهد.

ساپی بار دیگر قیمت کاغذ‌های پوشش‌دار مکانیکی خود را بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد.

دلایل افزایش قیمت
تقاضا برای مواد خام افزایش فراوانی پیدا کرده است و این هم مشت نمونه خروار از دلایل افزایش قیمت‌ها:
– قیمت نفت از ماه نوامبر ۵۸ درصد افزایش داشته است.
– کمبود کشتی‌های باری باعث افزایش هزینه حمل و نقل از آسیا به اروپا شده است. همین امر به سهم خود باعث کاهش مواد خام و مصرفی شده است.
– افزایش قیمت حلال‌ها در ماه ژانویه ۲۰۲۱ از جمله استون (۱۲۳%)، بوتیل استات (۹۱%)، IPA (41 درصد) و بوتانول (۵۴ درصد)
– کاهش شدید پیگمنت به ویژه اکسید آهن زرد و قرمز
و اما ماشین‌آلات چاپ
علاوه بر موادمصرفی و کاغذ، سازندگان عمده ماشین‌آلات چاپ نیز اعلام کرده‌اند که قیمت دستگاه‌های خود را افز ایش خواهند داد
هایدلبرگ بزرگترین سازنده ماشین‌آلات چاپ در جهان اعلام کرد در حال حاضر بین قیمت مواد مصرفی، لجستیک و دیگر هزینه‌های زنجیره تأمین با قیمت فعلی ماشین چاپ تناسب وجود ندارد به همین خاطر چاره‌ای جز افزایش قیمت ماشین‌آلات خود را ندارد.
راینر هاندسدورفر مدیر ارشد اجرایی هایدلبرگ در این رابطه گفت: « قیمت موادمصرفی به طور بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است. دلیل آن هم عمدتا تقاضای بالا از سوی کشور چین و افزایش تقاضا برای خرید و فروش از طریق اینترنت است. همین امر هزینه تهیه و تولید را در کوتاه مدت بسیار افز ایش داده است. به همین خاطر از ماه سپتامبر هایدلبرگ قیمت کلیه ماشین‌آلات خود را که اکنون به سیستم Push to Stop مجهز هستند. افزایش خواهد داد.»
شرکت کونیگ اند بائر نیز به تازگی اعلام کرد که قیمت‌های خود را افزایش خواهد داد. در اطلاعیه خبری این شرکت دلایل افزایش قیمت، کمبود شدید موادمصرفی از جمله مس، پلاستیک، افزودنی‌ها، ورق آهن و چوب و همچنین گرانتر شدن هزینه حمل و نقل و لجستیک عنوان شده است.
از سوی دیگر کمبود شدید تراشه‌های کامپیوتری باعث شده تا ساخت ماشین‌آلات چاپ دچار اخلال شود و ساخت و تحویل ماشین به مشتریان با وقفه انجام شود.
رالف سامک از اعضای هیأت مدیره کونیگ اند بائر در این رابطه می‌گوید: «افزایش قیمت‌ها در نتیجه کمبود و کاهش منابع انجام شده و برای اینکه ما قادر باشیم همچنان به مشتریان خود تجهیزات با کیفیت و مبتنی بر نیازهای آن‌ها ارایه کنیم، چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم.»
در هر حال به نظر می‌رسد افزایش قیمت دست کم تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد و چاپخانه‌داران باید با این چالش روبه‌رو شوند. مشکل این جا است که همگام با افزایش قیمت‌ها نرخ فروش کارهای چاپی افزایش نیافته است و همین امر مشکلا ت چاپخانه‌داران را دو چندان می‌کند.
به نظر می‌رسد چاپخانه‌داران در این وانفسا چاره‌ای جز کاهش هزینه‌های خود از جمله میزان باطله، استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات خود ندارند. اتوماسیون نیز می‌تواند باعث کارآیی بیشتر و کاهش هزینه‌ها در میان مدت و دراز مدت شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید