نگاهی به نوزدهمین نمایشگاه فسپا ـ ۴۱ تا ۷۱ می ۹۱۰۲

 

  

      

 

ماشین‌ساز ایرانی: از لحاظ فناوری چاپ دیجیتال، فاصله زیادی با غرب داریم ولی در زمینه اسکرین و تامپو وضع بهتری داریم

محمود آل طاها
مدیرفروش شرکت سپاس (برادران آل طاها)

 

رشد شتابان چاپ دیجیتال پارچه
نمایشگاه فسپا همه‌ساله در آلمان برگزار می‌شود. این نمایشگاه آلمانی هرسال در یک شهر دایر است. امسال شهر مونیخ میزبان علاقه‌مندان به حوزه چاپ دیجیتال در بخش‌های مختلف پارچه و … و چاپ‌های تامپو و سیلک‌اسکرین از سراسر دنیا بود. غرفه‌های نمایشگاه در بخش‌های مختلف در ۵ سالن برپاشده بودند و به‌روزترین فناوری‌ها را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده بودند.
نکته‌ای که در سال‌های اخیر نمایشگاه فسپا رخ‌داده و امسال هم کاملا مشهود بود، رشد سال افزون تکنولوژی چاپ دیجیتال است. امسال در حوزه چاپ منسوجات، ماشین‌آلات دیجیتال جدیدی دیده می‌شد که نمایش‌دهنده این رشد شتابان است. گویی نیاز چاپ منسوجات به اطلاعات متغیر و شخصی‌سازی و همچنین افزایش تقاضا برای تیراژهای کم در استقبال از فرایند چاپ دیجیتال متبلور شده است. در حوزه چاپ پارچه تکنولوژی دیجیتال دارد جای سیلک‌اسکرین را می‌گیرد و در بخش‌هایی حتی آن را حذف کرده است. امسال من دستگاه جدیدی دیدم که با تکنولوژی دیجیتال روی لیوان، چاپ برجسته انجام می‌داد. من تابه‌حال چاپ دیجیتال مدور با آن کیفیت که این ماشین ارائه می‌داد، ندیده بودم. چاپ این دستگاه بسیار باکیفیت بود و رنگ‌های زیبا و چشمگیر به‌صورت برجسته انجام می‌داد.
نمایشگاه که در دوره‌هایی بیشتر شامل چاپ سیلک‌اسکرین بود به‌مرور از سیلک فاصله گرفته و روی چاپ دیجیتال متمرکز شده است. البته این به معنای نبود دستگاه‌های چاپ سیلک‌اسکرین و چاپ تامپو نیست. اما باید پذیرفت اتفاقات قابل‌توجهی که در دوره‌های اخیر رخ می‌دهد به چاپ دیجیتال مربوط می‌شود. در حوزه‌های سیلک‌اسکرین و تامپو تکنولوژی‌ها تقریبا همان‌هایی بودند که در سال های پیش می‌دیدیم.

 

 

این‌ور آب، آن‌ور آب!
تکنولوژی رشدی شتابان دارد و این در نمایشگاه‌های بین‌المللی دیده می‌شود. متاسفانه به دلایلی چون تحریم این تکنولوژی‌ها وارد ایران نمی‌شود و ما از داشتن آن محروم هستیم و به‌تبع از اطلاعات مربوط به این تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید با بهره‌وری بالا، محروم خواهیم بود. این باعث ایجاد فاصله ازلحاظ تکنولوژی و علم خواهد شد. در سال‌های اخیر شکاف عظیم علمی و عملی بین ما و کشورهای توسعه یافته ایجادشده است که در خروجی صنعت چاپ ما قابل‌مشاهده است.
نمایشگاه‌ها عرصه‌ای مهم و قابل‌اتکا برای معرفی و ارائه فناوری و تبادل اطلاعات و خدمات است. نمایشگاه فسپا از این نظر نمایشگاه بسیار خوبی است. ازلحاظ امکانات رفاهی و تسهیلات ایاب‌و‌ذهاب و سیستم خدمت‌رسانی نمونه یک نمایشگاه درجه‌یک است. متاسفانه در ایران ما ازلحاظ برگزاری نمایشگاه بسیار ضعیف عمل می‌کنیم . همچنین حواشی بسیاری در نحوه برگزاری و ارتباطات غرفه داران و متولیان نمایشگاه وجود دارد که موجب بی‌توجهی هر چه بیشتر به متن نمایشگاه، که همانا نمایش تکنولوژی و تبادل اطلاعات است، می‌شود. متاسفانه نتیجه چنین نمایشگاه‌هایی فقط صرف هزینه برگزاری با خروجی ناچیز است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید