وعده مساعدت ارشاد استان تهران با اتحادیه چاپخانه‌داران

0
1534

نشست مدیرکل ارشاد استان تهران با هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران به توافق همکاری در زمینه‌های مختلف به‌ویژه بازرسی از چاپخانه‌ها انجامید.

در این نشست، مسائلی درباره بازرسی از چاپخانه‌ها و پاره‌ای تخلفات گزارش شده و نیز درخواست همکاری اتحادیه با ارشاد در بازرسی از واحدهای چاپی مطرح شد. مشکلات مربوط به آمار و اطلاعات چاپخانه‌ها و صدور پروانه فعالیت از سوی دو مرجع اتحادیه و ارشاد نیز مورد بحث قرار گرفت.
احد جاودانی، مدیرکل اداره ارشاد اسلامی استان تهران در این نشست، آمادگی این اداره را برای همکاری با اتحادیه چاپخانه‌دران در زمینه‌های مختلف(بازرسی آموزشی و رفع مشکلات صنفی) اعلام کرد.
مرضیه محرابی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای که در این نشست مدیرکل ارشاد استان تهران را همراهی می‌کرد با اشاره به این موارد گفت: اتحادیه چاپخانه‌داران باید بیش از وزارت فرهنگ و ارشاد در برخورد با تخلفات و تقلب‌های چاپی، سخت‌گیری کند. زیرا این‌گونه اعمال به اعتبار صنف چاپ صدمه می زند.
خانم محرابی، با تاکید بر مراقبت و حساسیت ارشاد استان تهران، به‌ویژه در حوزه سلامت و ایمنی جامعه، بازرسی از چاپخانه‌ها را یکی از مسئولیت‌های جدی ارشاد دانست و به عنوان نمونه‌ از بازرسی ۱۳۰۰ چاپخانه در بازه زمانی ۴۵روزه، خبر داد، سپس تاکید کرد که در این زمینه قول مساعدت با اتحادیه چاپخانه‌داران را می‌دهیم. وی پیشنهاد کرد اتحادیه نمایندگان خود را برای بازرسی معرفی کند تا براساس زمان‌بندی معینی با همراهی نماینده وزارت بهداشت در معیت بازرس ارشاد، بازرسی از چاپخانه‌ها انجام شود.
وی در ارتباط با درخواست محدودیت اعطای جواز چاپخانه، یادآور شد: براساس دستورالعمل‌های دولت ما نمی‌توانیم از صدور جواز خودداری کنیم، اما می‌بایست در صورت تخلف، از اعتبار جواز واحد مختلف کاسته شود.

انتظارات و خواسته‌های حوزه چاپ و نشر خراسان رضوی از دولت آینده

عضو هیأت مدیره تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به انتظارات و خواسته‌های حوزه چاپ و نشر از دولت آینده، گفت: چاپخانه‌ها خواستار بازگرداندن حقوق از دست رفته خود در این صنعت هستند.
علی‌اصغر جلیلیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی از مشکلات این روزهای صنعت چاپ و نشر و انتظارات از دولت آینده، اظهار کرد: مشکلات در صنعت چاپ به دو دسته تقسیم می‌شود؛ نخست مشکلات تأمین مواد اولیه و ملزومات و لوازم یدکی ماشین‌آلات روز دنیا و دیگری موانعی همچون سازمان‌های امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و شهرداری‌ها است.
وی ادامه داد: از دولت آینده می‌خواهیم تا حقوق از دست رفته ما در این صنعت بازگردانده شود و واردات و توزیع مواد اولیه به شرکت‌های تعاونی هر صنف واگذار شود.

قوانین دست و پا گیر برداشته شود
جلیلیان با بیان این‌که «تبصره‌های دست و پاگیر از سر راه برداشته شود»، تصریح کرد: برای نمونه در موضوع قوانین امور مالیاتی مواد و قوانینی وجود دارد که اگر هر شخص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز باشد شامل فعالیت‌های چاپ و انتشارات و هنری و فرهنگی از پرداخت مالیات معاف است و یا هر تولیدی که در شهرک‌های صنعتی مشغول شود تا ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف است. در صورتی‌ با تبصره‌ای که به این قانون اضافه شده، چاپخانه از این ماجرا بهره‌مند نمی‌شود. همچنین در شهرداری‌ها هم برای چاپ و انتشارات به مانند داروخانه و دفترخانه و… باید از مکان تجاری معاف باشند در حالی که اینگونه نیست.
عضو هیأت مدیره تعاونی صنعت چاپ خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سازمان تأمین اجتماعی برای کارگاه‌های کوچک با شاغلان زیر پنج نفر سهم کارفرما به عهده دولت است، اما در کارگاه‌های بزرگتر که بیش از پنج نفر نیرو داشته باشند مشمول بخشودگی نخواهند شد. پیشنهاد ما این است که کارگاه‌هایی با بیش از ۱۵ نفر نیرو مشمول بخشودگی شوند، ضمن این‌که یارانه اشتغال‌زایی که به دست شرکت‌های خاص افتاده است قطع شود تا شاهد اشتغال‌زایی و رفع بی‌کاری باشیم.
وی عنوان کرد: اصولاً فلسفه ایجاد شهرک‌های صنعتی این است که بایستی به صنعت کشور کمک کنند و آن را سروسامان بخشند، اما متأسفانه برعکس آن را شاهد هستیم. هنگامی که صنعتگری برای دریافت زمین مراجعه می‌کند در صورت موافقت با درخواست او دفترچه قراردادی به صورت یک‌طرفه آماده می‌شود و علاوه بر آن سفته به میزان کل سند معامله و به صورت جداگانه چک‌های اقساط هم دریافت می‌شود و علاوه بر این تعهد یک سال ساخت هم دریافت خواهد شد. در صورت ساخته نشدن در ظرف یک سال بدون در نظر گرفتن موجه یا موجه نبودن، خلع‌ید صادر می‌شود و آن را به مزایده می‌گذارند و قیمت زمین‌ها را بالا می‌برند در صورتی که بایستی پس از تحویل زمین به صنعتگر با معرفی به بانک صنعت و معدن به همان دفترچه وام تعلق گیرد تا ساخت‌وساز و تجهیز کارگاه تاخیری نداشته باشد.
مخالف بازگشت یارانه کاغذ هستیم
جلیلیان با اشاره به موضوع یارانه کاغذ، خاطرنشان کرد: کاملاً مخالف بازگشت یارانه کاغذی هستیم، زیرا معمولا هرجا یارانه باشد موجب رانت و فساد می‌شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید