پایداری و تضمین سلامت بسته خوراکی‌ از لیبل آن‌ پیداست

0
2010

چرخه عمر لیبل با تمام شدن محصول و دور انداختن آن تمام نمی‌‌شود. لیبل‌های امروزی باید به گونه‌ای ساخته شوند که نه تنها در زمان تولید، توزیع و مصرف محصول، پایداری و عملکرد خوبی داشته باشند، بلکه هنگام بازیافت هم بشود به راحتی آنها را به چرخه تولید بازگرداند. انواع تازه‌ای از لیبل‌ها تولید می‌‌شوند که باید اسمشان را «خانواده محصولات پایدار» گذاشت.

منبع: نشریه: Labels&Labeling
گروه ترجمه

یکی از رهاوردهای کرونا در صنعت چاپ، دردسرها و چالش‌های تازه ای بود که برای صنعت بسته‌بندی و لیبل مواد غذایی ایجاد کرد. پیوتر ناک گزارش می‌‌دهد.
مشتریان دوست دارند تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به محصول خوراکی را که می‌‌خرند، از مواد اولیه تشکیل دهنده آن، تا نحوه عمل آوری یا پخت و هرچیز دیگر مربوط به آن را بدانند. اما حتی با بو کردن یا مزه کردن مواد خوراکی هم نمی‌‌توان به همه این اطلاعات دست یافت، برای همین است که لبیل‌هایی بر روی محصول می‌‌چسبانند تا مشتری با خواندن آن اطلاعات مورد نظرش را پیدا کند.
کیم هنسلی، مدیر ارشد شرکت Mactac که تولید کننده کاغذ پشت چسب دار است می‌‌گوید: ” هر برندی در قفسه فروشگاه، فقط هشت ثانیه فرصت دارد که نظر مشتری را به خود جلب کند، پس باید آن قدر جالب توجه باشد که مشتری از میان چندین محصول مشابه، آن را انتخاب کند.”
ماریکا نور، سرپرست واحد پایداری و ارتباطات CCL Label که یکی از بزرگترین کمپانی‌های تولید لیبل در جهان است، اضافه می‌‌کند: ” یک لبیل خوب به طور کلی دو ویژگی اصلی دارد: اول اینکه آنقدر جذاب و تاثیرگذار باشد که چشم مشتری را در میان دیگر محصولات به خود بگیرد، دوم اینکه تمام اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیار او قرار دهد. و حالا ویژگی سومی که در سال‌های اخیر مرسوم شده و در تولید اغلب لیبل‌ها لحاظ می‌‌شود، مسئله بازیافت آن است. چرخه عمر لیبل دیگر با تمام شدن محصول و دور انداختن آن تمام نمی‌‌شود. لیبل‌های امروزی باید به گونه ای ساخته شوند که نه تنها در زمان تولید، توزیع و مصرف محصول پایداری و عملکرد خوبی داشته باشند، بلکه هنگام بازیافت هم بشود به راحتی آنها را به چرخه تولید بازگرداند. کمپانی CCL در همین راستا، سری تازه ای از لیبل‌ها را تولید می‌‌کند که ما اسمشان را «خانواده ی محصولات پایدار» گذاشته ایم.”
این روزها مشتریان از همیشه آگاه تر هستند و انتظار دارند که تمام اطلاعات محصول بر روی لیبل آن درج شده باشد. به همین خاطر برندهایی که اطلاعات کامل و شفاف محصول را در اختیار مشتری قرار می‌‌دهند، در راه جلب اعتماد مشتری و افزایش ارزش برند خود گام برمی‌‌دارند.
از طرف دیگر، صاحبان برند و طراحان لیبل انتظار دارند که لیبل مورد نظرشان از کیفیت خوب چاپ برخوردار باشد، در جایی مناسب از بسته‌بندی محصول قرار بگیرد و نسبت به شرایط محیطی که محصول در آن نگهداری می‌‌شود، از چسب‌های مناسب و باکیفیت برای چسباندن آن استفاده شده باشد. مثلا در مورد لیبل مواد غذایی یخ زده اگر از چسب مناسب برای لیبل استفاده نشود، محصول در فاصله میان یخچال فروشگاه تا خانه مشتری، ممکن است بر اثر گرمای محیط، کنده شده و بیافتد، یا در شرایط یخ زدگی، از مقاوت کافی برخوردار نباشد.
هلموت مونتر، مدیر بخش لیبل و بسته‌بندی شرکت Durst Group که تولیدکننده ایتالیایی تجهیزات چاپ دیجیتال است، عقیده دارد که: “لیبل محصول باید طوری باشد که در قفسه ی فروشگاه و از فاصله دور به خوبی دیده شود، پس باید میان طراحی بصری، اطلاعات و کیفیت چاپ هماهنگی و تعادل برقرار باشد. برای جلب توجه مشتری باید به چند فاکتور مهم مثل جنس بسته‌بندی، طراحی چشم نواز، رنگ، نوشته‌های خوانا و عملیات تکمیلی مناسب توجه کرد، از دیگر ملاحظات مهم مربوط به لیبل مواد غذایی باید به جلوگیری از مهاجرت مرکب و نفوذ آن به ماده خوراکی توجه کرد که در امنیت و سلامت محصول اهمیت بالایی دارد. ”

پارادکس در عملیات تکمیلی
در مورد لیبل نوشیدنی‌ها هم بسیاری از طراحان و صاحبان برند، به دنبال طراحی‌های تازه و عملیات تکمیلی خلاقانه تری هستند تا بتوانند محصولات خود را هرچه بیشتر در نظر مشتری متمایز و خاص کنند. در همین راستا استفاده از فیلم‌های رنگین کمانی و بسترهای متالیک تا چاپ وارنیش خورده و بافت دار یا دارای برجستگی‌های ظریف که مشتری هنگام لمس آن احساس خوبی پیدا می‌‌کند به سرعت درحال فراگیر شدن هستند.
مساله دیگر این است که مقررات مربوط به حافظت محصول در مقابل ویروس کرونا، رفتار و نحوه تصمیم گیری مشتریان به هنگام خرید را به کلی تغییر داده است. استفاده از ضدعفونی کننده‌های دست به قاعده ای کلی تبدیل شده و خریداران هنگام خرید تا جای ممکن سعی می‌‌کنند به محصولات دست نزنند. با این حال یک پارادوکس بزرگ در این زمینه پدید آمده و آن این است که تقاضا برای عملیات تکمیلی لمسی و بافت دار از همیشه بیشتر شده است.
مت فرنکلو، رئیس بخش پیش از چاپ کمپانی انگلیسی Creation Reprographics می‌‌گوید: “بعد از پاندمی کرونا، عادت‌های رفتاری ما برای لمس و دست زدن به چیزها تغییر کرد. اما نکته ی جالب اینجاست که حالا بیشتر از همیشه برندها به دنبال پوشش‌ها و عملیات تکمیلی هستند که مخصوصا برای لمس شدن بر روی محصول کار می‌‌شوند. استفاده از بافت‌های سخت و زمخت، سطوح نرم و صیقلی، برجسته سازی و گود سازی، عملیات تکمیلی با انواع بافت‌ها، فویل‌های سرد و گرم، وارنیش‌های موضعی لمسی همه و همه نشان می‌‌دهند که مشتری بر خلاف چیزی که انتظار می‌‌رفت، به دنبال این گونه جلوه‌های بصری و لمسی ست و به نظر می‌‌آید که این روند در ماه‌های آینده بیشتر هم بشود.

پایداری هوشمند
هلموت مونتر از شرکت Durst Group اضافه می‌‌کند که: “هرساله با چندین روند در بازار رو به رو می‌‌شویم که می‌‌آیند و می‌‌روند، اما روندهایی هم وجود دارند که اهمیتشان از روندهای زودگذر بسیار بیشتر است و در واقع هیچ وقت کهنه نمی‌‌شوند: مسائل مربوط به امنیت، تمیزی، هوشمندی و پایداری لیبل‌ها هیچ وقت اهمیت خود را از دست نمی‌‌دهند.”
مثلا یکی از روندهایی که در سال‌های اخیر معمول شده و مطمئنا تا همیشه باقی می‌‌ماند، مساله ی پایداری و دوستتدار محیط زیست بودن لیبل است. مخصوصا که در طی چند سال اخیر آگاهی مشتریان هم نسبت به این مساله زیاد شده و از برندها انتظار دارند که در تولیدات خود موازین مربوط به مسائل محیط زیست را رعایت کنند، این دسته از مشتریان آگاه که روز به روز هم به تعدادشان اضافه می‌‌شود، از محصولات پایدار استقبال بیشتری می‌‌کنند و محصولات آسیب رسان را تا جای ممکن تحریم می‌‌کنند.
خوشبختانه افزایش آگاهی مشتریان باعث شده که تولیدکنندگان و صاحبان برند هم این مساله را در خطوط تولید خود درنظر بگیرند؛ مثلا بسیاری از تولیدکنندگان لیبل از فیلم و لفاف‌های بسیار نازک استفاده می‌‌کنند که بتوانند از هر یک رول، تعداد لیبل بیشتری تولید کنند. این کار فقط به نفع مسائل مالی شرکت نیست، بلکه در تمام زمینه‌ها از مصرف انرژی و مواد خام اولیه، تا تدارکات و حمل و نقل در کل چرخه تولید و مصرف، صرفه جویی می‌‌کند و در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش رد پای کربن هم هست.
استفاده از افزودنی‌ها و مرکب‌های پایه آب و کاغذهای بازیافتی، به حداقل رساندن استفاده از پلاسیک و دیگر مواد زیست تجدید ناپذیر و پرهیز از مواد شیمیایی مضر، از دیگر تمهیدات مربوط به پایداری تولید است که مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
طبق نظرسنجی McKinsey & Company، ۷۹ درصد از مشتریان گفته‌اند که هنگام خرید یک محصول، مسائل مربوط به پایداری بسته‌بندی و محصول را مورد توجه قرار می‌‌دهند. پاسکال اولیورا از شرکت UPM Raflatac میگوید: “هرروز بر تعداد مشتریانی که هنگام خرید، پایداری محصول و بسته‌بندی آن را مورد توجه قرار میدهند افزوده میشود. هنوز نمیدانیم که پاندمی کرونا تا کی دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد ولی از این مطمئن هستیم که دغدغه‌های محیط زیستی مخصوصا در بسته‌بندی مواد غذایی هیچ وقت اهمیت خود را از دست نمی‌‌دهند. من فکر می‌‌کنم این مساله کم کم به یکی از قواعد اصلی در خطوط تولید تبدیل خواهد شد.”
تولید لیبل و بسته‌بندی‌هایی که بازیافت راحتی دارند، منجر به توسعه ابداعاتی مثل لیبل‌های پاک شونده با آب و مواد پلی اولفین با غلظت پایین شد که به راحتی از روی بسته‌بندی‌هایی از جنس پت، جدا می‌‌شوند. ماریکا نور می‌‌گوید: “با همه این‌ها، ما الان به دنبال این هستیم که خود لیبل را به یک محصول کاملا قابل بازیافت تبدیل کنیم. اگر بتوانیم از همه ی لیبل‌های مصرف شده، لیبل‌های تازه درست کنیم به موفقیتی بسیار بزرگ می رسیم.”
از آنجایی که مساله پایداری هرروز در میان مردم پررنگ تر می شود، برندها سعی می کنند تمهیدات مربوط به پایداری را که برای محصولات خود ترتیب داده‌اند، به مشتریان نشان دهند. به همین خاطر بسیاری از برندها از طریق AR و QR کل فرآیند تولید تا مصرف محصول را به مشتری نشان می‌‌دهند تا به آنها ثابت کنند که در کل فرآیند از انتخاب مواد خام گرفته تا روش‌های تولید از پایدارترین و بی ضررترین مواد و روش‌ها استفاده کرده‌اند.
ماریکا نور عقیده دارد یکی از راه‌هایی که می‌‌توان داستان برند و تمام مسائل دیگر را با مشتریان درمیان گذاشت، از طریق لیبل‌های هوشمند است. لیبل‌های هوشمند از طریق سیستم‌های ارتباطی، تمام جزئیات محصول را به مشتری نشان می‌‌دهند. در این نوع لیبل‌ها می‌‌توان با استفاده از انواع بارکد، اندیکاتورهای زمان، گاز و بیوسنسورها، از سلامت، کیفیت، ماندگاری و عمر محصول اطمینان حاصل کرد.
کیم هنسلی می‌‌گوید: “کرونا تقاضای مشتری را به شدت افزایش داده، مردم نمی‌‌توانند به رستوران‌ها بروند به همین خاطر غذاهای خود را آنلاین سفارش می‌‌دهند. رستوران‌ها هم هنگام تحویل غذا یک لیبل بر روی آن می‌‌زنند تا مشتری را خاطر جمع کنند که غذا دستکاری نشده است. کرونا باعث شده که از انواع لیبل‌های امنیتی حتی برای غذاهای بیرون بر هم استفاده شود. لیبل‌های هوشمند مواد غذایی می‌‌توانند هرگونه دستکاری، پارگی و حتی سوراخ‌های کوچک بسته‌بندی را آشکار کنند و مصرف کننده را از عیوب آن آگاه سازند. کرونا همچنین باعث شده که بهداشت بسته‌بندی هم به اندازه بهداشت خود محصول برای مشتری اهمیت داشته باشد. برای این مساله هم از پوشش‌های ضدمیکروبی در سطح بسته‌بندی استفاده می‌‌شود. در فیلم‌های ضدمیکروبی کمپانی CCL از یون‌های نقره استفاده می‌‌شود که باکتری را از روی سطح بسته‌بندی پاک می‌‌کند.

آینده لیبل‌ محصولات خوراکی
صنعت لیبل محصولات خوراکی به طور کلی تحت تاثیر جمعیت، اقتصاد و میزان مصرف، دچار نوسانات مختلفی می‌‌شود اما می‌‌توان گفت این صنعت بازاری پایدار، سود آور و رو به رو شد است که سهم بزرگی از بازار صنعت لیبل را در اختیار دارد. چاپ دیجیتال و پیشرفت‌های روز افزون آن، نقش مهمی ‌‌در آینده لیبل‌ها بازی خواهد کرد و دغدغه پایداری در آینده نزدیک به یکی از اولویت‌های این صنعت تبدیل می‌‌شود.

به گفته آنجل‌هاروی، مدیر ارشد تولید فیلم‌های لیبل در شرکت Avery Dennison، مهمترین عامل در موفقیت یک لیبل، انتخاب جنس آن است، به گونه‌ای که بتواند با انواع مختلف بسته‌بندی در بازار، سازگار باشد. جنس لیبل محصولات بهداشتی باید در مقابل سایش، فشار، رطوبت و چربی، مقاوم باشند و نباید به راحتی پاره یا سوراخ شود. همچنین سطح این لیبل‌ها باید به گونه ای باشد که کمترین میزان میکروب و آلودگی بر روی آن بنشیند و یا به درون محصول نفوذ کند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید