چاپ امنیتی یا بسته‌های لاکچری؟

آیا بسته‌بندی زیبا و لوکس با چاپ مرغوب و طلاکوب و برجسته‌سازی و رنگ‌های اختصاصی، به موقعیت برند بیشتر کمک می‌کند و از تقلب و شبیه‌سازی آن جلوگیری می‌کند یا به‌کارگیری تکنیک‌های چاپ امنیتی؟
این پرسش البته دغدغه تولیدکنندگان محصولات معمولی نمی‌تواند باشد، ولی برای محصولات مرغوب، گران‌قیمت و پرفروش برندهای معتبر جای تأمل دارد.
جعل‌کنندگان بیش از هرچیز، سراغ محصولاتی می‌روند که ارزش خطرکردن و سرمایه‌گذاری را داشته باشد، بنابراین کالاهایی را انتخاب می‌کنند که پرفروش و نسبتاً قیمتی باشند. مانند سیگار، عطر و ادکلن و لوازم آرایشی و حتی دارو و زعفران. البته چنین کالاهایی از نظر بسته‌بندی و چاپ دارای ویژگی‌هایی هستند که به راحتی نمی‌توان آن‌ها را تقلب کرد.
رنگ‌های اختصاصی، باندرول، ریزنوشته‌ها و لیبل‌های خاص و هولوگرام، از جمله تکنیک‌هایی هستند که در چاپ و بسته‌بندی این محصولات به کار می‌روند، اما جاعلان هم تخصص کافی برای شبیه‌سازی این بسته‌ها را دارند. حتی کاغذ و مقوای اختصاصی آن‌ها را کم و بیش تهیه می‌کنند. به‌ویژه دست تقلب‌کاران در کشورهای دیگر باز است. شاید جعل یک بسته زعفران در ایران، لو برود ولی اگر این محصول در کشورهای دیگر خریدار دست به نقد داشته باشد، جاعلان برای شبیه‌سازی و فروش آن در آن کشورها انگیزه پیدا می‌کنند.

محکم‌کاری در حفاظت از برند
در چنین مواردی، صاحبان برند به فکر محکم‌کاری می‌افتند و شاید گزینه چاپ امنیتی را روی میز بگذارند. اما با توجه به هزینه‌ها و رویه‌های خاص معمول در چاپخانه‌های امنیتی باید به درستی تجزیه و تحلیل شود که آیا ضروری است این روش‌ها را انتخاب کنند؟ و آیا امکانات کافی در کشور برای این منظور در دسترس هست؟
انتخاب روش چاپ امنیتی مستلزم استفاده از مشاور و همکار متخصص است که بتواند بین تکنیک‌های امنیتی، مناسب‌ترین‌ها را از نظر جلوه بصری، تعادل‌بخشی به هزینه‌ها، ضدجعل بودن و قابل شناسایی بودن برای مصرف‌کننده نهایی، انتخاب و پیشنهاد کند. سپس امکان نظارت در فرایند تولید را داشته باشد.
چاپخانه‌های امنیتی هم محدودیت‌های خود را دارند و سفارش‌دهنده باید از سازگاری این چاپخانه‌ها با گردش کار و طراحی و چاپ و عملیات تکمیلی و تبدیلی خود مطمئن شود.
چاپ امنیتی تنها به مواد مصرفی خاص یا تکنیک‌های اختصاصی و ضد جعل محدود نمی‌شود. بلکه رویه‌های اجرایی خاص خود را دارد. مثلاً تعداد برگ‌های کاغذ و مقوا قبل از چاپ و در تمام مراحل پس از جاپ هر بار شمارش شده، تعداد باطله‌ها نیز ثبت می‌شود. در پایان فرم‌ها و جعبه‌های باطله با حضور ناظران امحا می‌شود.

از نگاه خریدار
در نهایت باید به این پرسش مهم پاسخ داد که در قفسه فروشگاه، بسته‌ای که برای چاپ و طلاکوب و ورنی ان بیشتر هزینه شده، مشتری را به سوی خود می‌کشد یا جعبه‌ای که برای چاپ امنیتی بیشتر هزینه کرده است؟
به هر حال برای صاحبان برند فروش بیشتر، شاید از امنیت محصول هم بالاتر باشد. هر اقدامی در طراحی و چاپ ـ از جمله چاپ امنیتی ـ در صورتی پذیرفتنی است که به فروش محصول و ارتقای برند کمک کند.
چاپ امنیتی می‌تواند خاص بودن و کیفیت را القا کند و رضایت برخی مشتریان خاص را که خرید بالاتری دارند، جلب کند و در عین حال با طراحی خلاق می‌تواند به زیبایی جعبه جلوه‌ای ویژه ببخشد.
با همه این توضحیات و دهها نکته دیگر که در چاپ امنیتی باید در نظر گرفته شوند، این گزینه در سرزمین بسته‌بندی، اثربخشی خاص خود را دارد و ارزش دارد که صاحبان برند آن را بررسی کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید