چهار عامل هدایت کننده در بازار بسته‌بندی محصولات آرایشی بهداشتی

0
2087

منبع: نشریه :Labels&Labeling
گروه پژوهش

لیبل‌های محصولات آریشی و بهداشتی با چالش‌های سختی رو به رو هستند. آن‌ها باید طبق قوانین و مقررات استاندارد تولید شوند، اندازه و شکل آن‌ها باید بااندازه‌ها و ابعاد گوناگون و متنوع محصولات سازگار باشد و در نهایت اینکه باید بتواند مخاطب را برای خرید محصول متقاعد کنند. حالا بیایید ببینیم که چه عواملی در هدایت و شکل دهی به بازار لیبل محصولات موثرند.

۱.کاربرد
به گفته آنجل‌هاروی، مدیر ارشد تولید فیلم‌های لیبل در شرکت Avery Dennison، مهمترین عامل در موفقیت یک لیبل، انتخاب جنس آن است، به گونه‌ای که بتواند با انواع مختلف بسته‌بندی در بازار، سازگار باشد. جنس لیبل محصولات بهداشتی باید در مقابل سایش، فشار، رطوبت و چربی، مقاوم باشند و نباید به راحتی پاره یا سوراخ شود. همچنین سطح این لیبل‌ها باید به گونه ای باشد که کمترین میزان میکروب و آلودگی بر روی آن بنشیند و یا به درون محصول نفوذ کند.
با رشد و گسترش هرچه بیشتر محصولات آرایشی بهداشتی، فرصت‌های هیجان انگیز برای چاپخانه‌های فرمت کم عرض هم بیشتر می شود. با این حال، تقاضای تولید کنندگان برای تولید لیبل و بسته‌بندی‌های منحصر به فرد و متفاوت، چالش‌های بیشتری برای چاپخانه‌ها به وجود می آورد که تمام عوامل ضروری برای چاپ لیبل، از بستر چاپ پذیر تا مرکب و پوشش‌های مختلف گرفته، تا پلیت‌ها و نورد آنیلوکس و دیگر قطعات ماشین چاپ، در رفع این چالش‌ها نقش مهمی را ایفا می کنند. از دیدگاه مرکب و پوشش‌های چاپ اگر نگاه کنیم، استفاده از مرکب‌های باکیفیت و استاندارد، طراحی گرافیک مناسب و موثر و استفاده از رنگ‌ها و المان‌های گرافیکی که نماینده برند محصول باشند، همه و همه در تولید یک لیبل آرایشی و مراقبت شخصی مرغوب، نقش مهمی را ایفا می کنند.
۲. رعایت مقررات
صنعت محصولات آرایشی و مراقبت شخصی، با قوانین و مقررات سفت و سختی رو به روست که باید هنگام تولید بسته‌بندی و لیبل آن‌ها، حتما رعایت شود. مثلا اطلاعاتی مثل مواد تشکیل دهنده محصول و هشدارهای نگه‌داری و استفاده از آن، حتما باید بر روی لیبل‌ها درج شود. به دلیل حجم بالای اطلاعاتی که باید بر روی لیبل چاپ شود و از طرف دیگر، کمبود فضا و جلوگیری از لطمه به زیبایی شناسی و برند محصول، استفاده از لیبل‌های چند لایه و چند برگ، یکی از بهترین انواع لیبل برای محصولات آرایشی محسوب می شود. با استفاده از این لیبل‌ها، به راحتی میتوان هم برای گرافیک و طراحی لیبل فضا گذاشت که برای جذب مخاطب و شناسای برند بسیار مهم است، و هم می‌توان اطلاعات اضافی ولی مهم محصول را در برگه‌های دوم و سوم لیبل که بر روی محصول چسبیده‌اند، درج کرد. البته بر روی این لیبل‌ها باید از یک نوع پوشش چسب مقاوم و با کیفیت استفاده کرد که هم قابلیت کنده شدن و دوباره چسبیدن‌های مداوم را داشته باشد و هم در مقابل عوامل فرساینده بیرونی مقاوم باشد. لیبل‌های چند برگی که با فرآیند یووی فلکسو تولید می شوند، از باکیفیت ترین انواع این لیبل‌ها هستند.
یکی از روندهای مهم در این روزهای صنایع آرایشی و مراقبت شخصی، استفاده از بسته‌بندی‌های کوچک و کوچک تر است که نیاز به تولید لیبل‌های کوچک را هم الزامی می‌کند. برای تولید لیبل‌های کوچک و با کیفیت، به فناوری و ماشین‌آلاتی نیاز است که بتوانند از پس چاپ دقیق و با کیفیت متن ریز، بربیایند. این را هم نباید فراموش کرد که یکی از مقررات مهم لیبل‌های این نوع محصولات، خوانایی و وضوح بالای اطلاعات درج شده بر روی لیبل آن‌هاست. برای دستیابی به این سطح از کیفیت، پیسنهاد می‌شود از مرکب‌های بسیار باکیفیت چاپ اچ دی فلکسو استفاده شود که به چاپخانه‌های فرمت کم عرض این امکان را می‌دهد که هم به متون چاپ شده خوانا دست پیدا کنند و هم بتوانند رنگ‌های درخشان و تصاویر با کیفیت و جذاب را در ابعاد ریز یا درشت چاپ کنند.
با این رقابت تنگاتنگ بین برندهای مختلف محصولات آرایشی، جذابیت بسته‌بندی در قفسه فروشگاه واقعا حرف اول را در میزان فروش محصول می‌زند، زیرا بسته‌بندی محصول نماینده مستقیم کیفیت محصول است و رنگ در بسته‌بندی، مهم‌ترین عامل جذابیت آن محسوب می‌شود. پس یکی از عواملی که باید مرتب توسط چاپخانه تحت نظارت قرار بگیرد، سیستم مدیریت رنگ چاپخانه است.
۳.جذابیت بسته‌بندی در فروشگاه
از آنجا که ۷۵ درصد از مشتریان، در فروشگاه تصمیم می‌گیرند که یک محصول را بخرند یا نه، نوآوری در بسته‌بندی برای ایجاد تمایز در محصول، ضروری است. همچنین مشتریان دوست دارند با برند محبوبشان ارتباط بگیرند و تجربه ای خاص و منحصر به فرد در رابطه با استفاده از محصول داشته باشند. مثلا بسیاری از افراد دوست دارند، بسته‌بندی محصول، حس گران قمیت و لوکس بودن به آن‌ها منتقل کند، بعضی دیگر دوست دارند بسته‌بندی و لیبل محصول شفاف باشد تا بتوانند محتوای داخل بسته‌بندی را ببینند.
شیارا توماسی، مدیر بازاریابی شرکت Arconvert می گوید در گذشته، روندهای بازاریابی، به راه مستقیم و پیش‌بینی شده‌ای می‌رفت اما حالا دیگر مثل گذشته نیست، حالا برندها باید بیشترین تمرکز برای طراحی بسته‌بندی و لیبل را بر اساس تقاضا و سلیقه ی مخاطب انجام دهند که این کار، با وجود تنوع بسیار زیاد محصولات، حتی برای برندهای مطرح و معتبر هم چندان کار ساده‌ای نیست. در مورد برندهای کمتر شناخته شده، این کار حتی سخت‌تر است؛ زیرا مشتری هنگام خرید از فروشگاه، آگاهی یا تجربه گذشته‌ای از برند ندارد و بنابراین تنها چیزی که در تصمیم گیری برای خرید آن موثر است، طراحی بسته‌بندی و لیبل محصول است.
بسته‌بندی محصول باید به گونه‌ای باشد که اگر قرار است به صورت آنلاین فروخته شود، آنقدر جذابیت بصری داشته باشد که از بین محصولات مختلف، چشم مشتری را به سمت خود جلب کند. و اگر قرار است در فروشگاه و به شکل حضوری فروخته شود، مشتری را متقاعد کند که آن را بردارد، لمس کند و از نزدیک بررسی کند. پس همان طور که می‌بینید، تمام جزئیات به کار رفته در یک بسته‌بندی، از جنس آن گرفته، تا طراحی، فویل کوبی، طرح‌های هولوگرافیک، رنگ و توناژ و حتی وزن بسته‌بندی هم می‌تواند در تصمیم به خرید مشتری، نقش بزرگی ایفا کند.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های انتخاب مواد اولیه برای تولید لیبل با کیفیت، توجه به نوع کاغذ و فیلم انتخابی‌ست. استفاده از کاغذ و فیلم باکیفیت، برای تولید بسته‌بندی با ظاهر لوکس ضروری‌ است. نباید فراموش کنیم که انتخاب کاغذ و فیلم با کیفیت، در بالاترین قمیمت خود، از ۲۰ درصد از هزینه کل تولید یک بسته‌بندی، بیشتر نمی‌شود.
البته انتخاب مواد اولیه بسته‌بندی هم چندان سلیقه‌ای نیست، زیرا تمام این مواد اولیه وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند و بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند، باید بتوانند به خوبی معرف برند و داستان برند باشند. همچنین یک بسته‌بندی در کنار تمایز از دیگر محصولات، ویژگی‌های مشترک و هماهنگی هم با رقبای خود دارد؛ مثلا پیامی دسته جمعی برای حمایت یا منع یک محصول یا ماده خاص، حمایت از محصولات سالم و بدون مواد شیمیایی مضر مثل محصولات بدون پارابن یا بدون سولفات، و یا حمایت از حیوانات و جلوگیری از منع آزمایش بر روی حیوانات. پس یک برند در کنار ایجاد تمایز در محصول خود، باید به فکر تاثیرات محیط زیستی محصول خود هم باشد.
۴- محیط زیست
شرکت Zero Waste Ever فعال در زمینه ی مبارزه با تغییرات اقلیمی می گوید: امروزه صنایع آرایشی بهداشتی در رابطه با محیط‌‌زیست ، بدترین دوران خود را می گذراند. این بخش هرساله ۱۲۰ میلیون بسته‌بندی تولید می کند و بزرگترین چالش آن در حال حاضر، سازگار کردن نیاز و تقاضای مشتری، با ضرورت‌های مربوط به پایداری ست. البته به گفته ی کارشناسان محیط زیست، یکی از بزرگترین فرصت‌ها برای تغییر رویه‌ها و حرکت به سمت تولیدات سبزتر هم، برای همین صنعت فراهم است. البته همین حالا هم هستند بسیاری از برندها که بر استفاده حداکثری از مواد اولیه غیر مضر در محصولاتشان تمرکز کرده‌اند و به سمت تولید محصولات اورگانیک و سبز روی آورده‌اند، سعی می کنند همین مسیر را در سفارشات بسته‌بندی محصولات خود هم پیگیری کنند. در حال حاضر بسیاری از برندها به این آگاهی رسیده‌اند که می‌توانند از مواد اولیه ای استفاده کنند که در عین اینکه از مواد بازیافتی تشکیل شده، کیفیتی کاملا مشابه با مواد دست اول داشته باشد. بنابراین نه تنها می توانند به بهترین شکل ممکن جذاب و زیبا باشند، بلکه اعتبار برند در زمینه رعایت موارد محیط‌زیستی را هم بالا می‌برند.
تحقیقات شرکت McKinley نشان می دهد که بیش از ۶۵ درصد از مصرف‌کنندکان، حاضرند برای رواج استفاده از بسته‌بندی‌های پایدار، هزینه ی بیشتری بابت خرید محصول بپردازند. مصرف کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی هم دوست دارند برند محبوبشان،همان طور که از بدن آن‌ها محافظت می کند، از سیاره آن‌ها هم محافظت کند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید