چهار پند طلایی برای جلب اعتماد مشتری

0
1981
parcel delivery with good depth of field

استراتژی رشد خود را از نو بچینید

نویسنده:باب کرونین
از مدیران شرکت مشاور The Open Approach
صاحب نظر در زمینه صنعت چاپ
گروه ترجمه

لیبل و بسته‌بندی برای مشتری همیشه هم از نظر اطلاعاتی که دراختیار او قرار می‌دهد و هم از نظر ویژگی‌های بصری و نگه‌ دارندگی آن، یکی از قسمت‌های مهم محصول بوده است. اما حالا بعد از کرونا، انتظارات مشتریان از بسته‌بندی از جنبه‌های مختلف آن مانند پیام محصول، امنیت در مقابل دستکاری و آلودگی، خاصیت تمیزکنندگی محصول، قابلیت ردیابی وغیره دچار تغییرات زیادی شده است.
تغییر در نگاه مشتری، در رفتار خرید او تاثیر می‌گذارد و این یعنی که مدل‌های کسب و کار موجود، دیگر مثل گذشته کارایی ندارند و باید به روز شوند. بعضی از صنایع توانسته‌اند با تغییر مدل کسب و کار خود و هماهنگ کردن آن با دنیای بعد از کرونا، بهتر از دیگر صنایع با این تغییرات همراه شوند، اما اوضاع برای آنهایی که هنوز با این تغییرات همراه نشده‌اند سخت پیش می‌رود. در واقع هرچه برندها زودتر کسب و کار خود را با تغییرات هماهنگ کنند، سرعت بهبود و بازگشت به روند صعودی رشد برای آنها بیشتر می‌شود.
کرونا دوره‌های طولانی قرنطینه، بی اطمینانی و تمرکز ویژه و وسواس گونه بر روی مسائل مربوط به بهداشت را در مردم ایجاد کرده که باعث شده رفتار خرید مشتری حتی بعد از کرونا هم به کلی تغییر کند. به همین خاطر است که برندها باید بفهمند که کدام روند و الگوی رفتاری مشتری پایدار است و کدام یک زودگذر؟ چطور می‌توان با بازسازی روابط با مشتری و جلب اعتماد او، دوباره به رشد ادامه داد؟ در ادامه به چهار استراتژی در رابطه با این موضوع می‌پردازیم.
۱. بر خدمات رسانی آسان تمرکز کنید
این روزها همه وب سایت‌های مربوط به لیبل و بسته‌بندی ادعا می‌کنند که خدمات رسانی آنلاین ساده و سریعی را دراختیار مشتری قرار داده‌اند، اما در واقعیت این گونه نیست. در دنیایی که مردم برای حفظ سلامتی خود از برخوردهای حضوری ساده هم خودداری می‌کنند، دنیای ارتباطات و به طبع آن، رقابت به کلی عوض شده، مشتری هنگام سفارش دادن اگر با کوچکترین مشکل و مانعی مواجه شود، به راحتی از خرید خود منصرف می‌شود و سراغ فروشنده بعدی می‌رود. کارآمدترین روش برای جلوگیری از این اتفاق هم این است که با کمک یک تیم متخصص آی تی، یک وب سایت سریع، سبک و دارای درگاه خرید امن و آسان ایجاد کنید. امکان خدمات رسانی شبانه روزی و پاسخ گویی سریع به مشتری باید در دستور کار قرار بگیرد و همچنین بهتر است که با ایمیل یا پیامک به مشتری، او را در جریان تمام مراحل خرید تا تحویل سفارش قرار دهید.
۲. روش‌های خود را برای ورود به بازار تغییر دهید
فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی همیشه در بازاریابی و معرفی محصولات خود به مشتری ضعیف عمل کرده‌اند. و حالا در دوره بعد از کرونا هم که اکثر روش‌های بازاریابی سنتی مانند فروش حضوری، نمایشگاه‌های تجاری و دیگر روش‌های تجارت بر پایه روابط حضوری ناپدید شده‌اند، اوضاع فروش در این صنعت از همیشه بیشتر به خطر افتاده است. با دورکار شدن کارمندان هم بسیار پیش می‌آید که ایمیل‌ها و پیام‌های مشتریان روی هم تلنبار می‌شود تا بالاخره کسی پیدا شود و آنها را سروسامان دهد. همه این اتفاقات نشان می‌دهد که استراتژی‌های ورود به بازار باید به روز شوند.
اول اینکه در دنیای امروز، فناوری‌های دیجیتال حرف اول و آخر را می‌زنند، پس قبل از هرچیز باید وب سایت خود را به روز کنید. روش‌های فروش گذشته را کنار بگذارید و به راه حل‌های خلاقانه تر فکر کنید. به مشتری نشان دهید که روش‌های تولید، مواد اولیه و امکانات و تجهیزات خود را به روز کرده اید و مزیت رقابتی خود را برایشان شرح دهید.
دوم اینکه، باید در شبکه‌های اجتماعی حضور مستمر و پررنگی داشته باشید. اینکار هم کمک می‌کند که مشتریان قدیمی‌خود را نگه دارید و هم مشتریان جدید و بالقوه را به خود جذب کنید. در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور داشته باشید و ببینید کدام یک برایتان اثربخش تر است. محتوای خلاقانه بسازید، سعی کنید از راه‌های مختلف درگیری مشتری را با صفحه و محصولات خود بیشتر کنید، از پیشنهادات و تخفیفات ویژه غافل نشوید و اگر می‌تواند در کنار فروش محصولات خود از انواع هدایا استفاده کنید. از تمام فرصت‌هایی که دنیای دیجیتال در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده کنید تا برند خود را در ذهن مشتریان خود جا بیاندازید.
۳. از نیاز و انتظارات مشتری آگاهی کامل داشته باشید
هیچ چیز به اندازه آگاهی کامل از نیازهای مشتری نمی‌تواند در موفقیت یک برند تاثیرگذار باشد. تمام شرکت‌ها در تمام صنایع به نوعی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند و باید خود را با شرایط پیش آمده تطبیق دهند. یکی از بهترین راه‌های شناخت نیاز مشتری، ارتباط گرفتن مستمر از طریق شبکه‌های اجتماعی ست. تولیدکننده باید خود را به جای مشتری بگذارد تا بتواند تغییرات رفتاری آنها را سریعا شناسایی کند و در راستای تحقق آنها قدم بردارد. به یاد داشته باشید که بسیاری از رفتارهای خرید مشتری بعد از کرونا هم ماندگار است. یک نظرسنجی در بریتانیا نشان داده که ۸۳ درصد از بریتانیایی‌ها بعد از اتمام پاندمی‌هم همچنان به روش‌ها و ملاحظات خریدی که در دوره ی کرونا مجبور به رعایت آنها شده بودند، ادامه خواهند داد.
۴. راهکارهای تازه ارائه دهید
خلاقیت و ابتکار همیشه در صنعت چاپ و بسته‌بندی یک فاکتور مهم و مزیت رقابتی بوده و حالا بعد از کرونا اهمیت آن از قبل بیشتر هم شده است. یکی از روندهایی که در چند سال اخیر با جدیت بیشتری دنبال شده و تقاضا برای آن همچنان رو به افرایش است، ملاحظات مربوط به پایداری ست. بسته‌بندی‌های حجیم و اضافه و بسته‌هایی که مواد سازنده آنها برای محیط زیست زیان بار است، از طرف عموم مردم به باد انتقاد گرفته می‌شود. مثلا پلاستیک یکی از بحرانی ترین مواد زیان بار برای طبیعت است که به تقاضای مردم و کوشش بسیاری از برندها، به آهستگی در حال جایگزین شدن است، پس استفاده از بسترهایی مانند پلاستیک برای یک بسته‌بندی خلاقانه به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود. به ویژه این که رعایت اصول پایداری در طراحی و تولید بسته‌بندی هم در اعتبار برند و رضایت مشتری موثر است و هم این که مسیر کلی برند را در راستای قوانین و مقررات جهانی و استراتژی حذف مواد زیان بار قرار می‌دهد.
مساله دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، موضوع بهداشت بسته‌بندی‌ست. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ۶۹ درصد از بریتانیایی‌ها نگران این هستند که چند نفر قبل از آنها به محصولی که می‌خواهند از فروشگاه خریداری کنند، دست زده‌اند. بنابراین برندها باید بتوانند با درنظر گرفتن بهداشت و مواد اولیه غیرمضر در کنار هم، به راه حلی مناسب برای بسته‌بندی محصول خود دست پیدا کنند.
تمهیدات امنیتی مانند لیبل‌های ضد دستکاری محصول هم یکی دیگر از روندهای رو به گسترش در میان برندهاست. انتخاب مکانیزم‌های خلاقانه برای باز کردن بهداشتی بسته‌بندی و استفاده از روکش‌های ضدمیکروبی هم از گرایش‌های دیگر است که در زمان شیوع کرونا رواج پیدا کرده و همچنان در دوران‌های بعد از کرونا هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید