صنعت چاپمقالات تخصصی

نگارحک ؛ در اوج آمادگی

پا به پای چاپخانه‌ها و صنایع بسته‌بندی کشور

همانند ساعت بیولوژیک که کمک می‌کند تا فعالیت‌های بدن انسان تنظیم شده و به تعادل برسد، در حوزه فناوری و دستاوردهای مادی نیز، گویی چنین است و ساعت تکنولوژیکی پیچیده‌ای وجود دارد که بین علوم مختلف و محصولات آن‌ها و حتی اجزای درونی آنها ایجاد ارتباط و تعادل می‌کند. طی سال‌های اخیر و هماهنگ با سایر رشته‌های صنعتی‌، در صنعت چاپ نیز تحولات وسیعی به ‌وقوع پیوسته و دستگاه‌ها و تجهیزات جدید و پیشرفته‌ای به بازار عرضه شده است. روشن است که فارغ از نوع و شیوه چاپ، در هر روشی، این تغییرات با رویکرد بهبود مستمر، جمع می‌شوند تا موجی از تحول پدید ‌آورند. به بیان دیگر اگر شیوه چاپ فلکسوگرافی توانسته است جایگاه خود را در سطح جهان و در تقابل با سایر روش‌ها ارتقا دهد، تنها در سایه ساخت ماشین‌های چاپ پیشرفته نبوده، بلکه به برکت پیشرفت فناوری در دیگر بخش ها و از جمله فرآیند ‌آماده‌سازی و پیش از چاپ بوده و این تغییرات بعضا نسبت به بخش اصلی آن، حتی از شدت و تاثیر بیشتری هم برخوردار بوده است.

چنین به ‌نظر می‌رسد که در دهه‌های اخیر، چاپ روتوگراور و بخصوص فلکسوگرافی، پیشرفت خود را مدیون تحولات عمیق در پروسه پیش از چاپ می‌باشد. به‌کارگیری لیزر در حکاکی سیلندرهای چاپ و همچنین استفاده از نرم‌افزار‌های تخصصی و نیز فتوپلیمر‌های جدیدی که شرکت‌های سازنده آن‌ها به بازار عرضه می‌کنند، در ساخت کلیشه‌های فلکسوگرافی تأثیرات عمیقی در بهبود کیفیت چاپ روتوگراور و فلکسو گذاشته‌اند.
در کشور عزیزمان ایران هم علیرغم اینکه سایه مشکلات کمرشکن اقتصادی بر تمامی واحدهای تولیدی سنگینی نموده و تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی نیز مانع از ورود تکنولوژی‌های نو به کشور شده است، همواره بوده‌اند کسانی که با عشق و امید و تعصب و غیرت، سختی‌ها را تحمل نموده و راه را برای ورود دستاوردهای جدید فناوری گشوده‌اند و این داستان در حوزه صنعت چاپ نیز وجود داشته و طی سال‌های اخیر ماشین‌های چاپ به‌روز و پیشرفته فراوانی، بخصوص در بخش چاپ روتوگراور ، فلکسوگرافی و چاپ کارتن و صنایع بسته‌بندی وارد کشور شده یا در حال ورود هستند. به‌طور طبیعی و هماهنگ با هر بخش، سایر واحدهای وابسته نیز کوشیده‌اند با نیازهای واحد اصلی چاپ تعادل ایجاد کرده و ساعت تکنولوژیک خود را تنظیم کنند.

پیشتاز جدیدترین فناوری‌های پیش از چاپ کشور
سال ۱۳۷۱ فعالیت کارگاه لیتوگرافی نگار در شهر تبریز در شرایطی آغاز شد که تا پیش از آن همه کارهای پیش از چاپ کشور به روش سنتی و با کمک دوربین‌های عظیم‌الجثه و قید های کپی زینک و … انجام می‌شد. اما ظرف مدت بسیار کوتاهی شرایط دگرگون و ورود دستگاه‌های جدید دیجیتال آغاز و این کارگاه‌ها را با تحولات وسیع مواجه ساخت. همزمان، لیتوگرافی نگار نیز در سال ۱۳۷۵ به اولین ایمیج‌ستر شمال غرب کشور تجهیز گردیده و با فاصله زمانی اندک در سال ۱۳۸۰، اولین مجموعه کلیشه‌سازی صنعتی کشور را با ورود دستگاه کلیشه‌سازی دیجیتال و اولین دستگاه پلیت‌ستر افست شمال غرب کشور راه‌اندازی کرد. با گذشت کمتر از یک دهه و در‌ سال ۱۳۹۰، حرکتی بزرگ در این مجموعه به‌وقوع پیوست و واحد سیلندرسازی با به‌روزترین ماشین آلات سیلندرسازی دنیا تحت نام «نگارحک» راه‌اندازی شد.
گرچه چنین می‌نماید که از سال‌های ۱۳۹۰ تاکنون تحول جدیدی در این مجموعه رخ نداده باشد، لیکن در این مدت، نهال نوپا به درختی تنومند و سترگ تبدیل گشته و جایگاه خود را به‌عنوان سیلندرساز و کلیشه‌ساز متمایز و منحصر به‌فرد در کشور مستحکم کرده است.
با افزایش دستگاه‌های جدید اختصاصی، ظرفیت‌های تولید سیلندر خام و سیلندر حکاکی، طی مدتی نسبتا کوتاه، سه برابر شده ، همچنین کارگاه‌های سیلندرسازی و حکاکی به ابزارهای مدرن اندازه گیری تجهیز و توجه ویژه به بازخوردهای مشتریان گردیده است. کیفیت تولید ارتقا یافته و با برگزاری دوره‌های آموزشی درون و برون سازمانی، سرمایه انسانی و دانش سازمانی بسیار ارزشمندی در نگارحک جمع شده است.
از سال گذشته و به موازات واحد سیلندرسازی، نوسازی واحد کلیشه‌سازی انجام یافته و همزمان با نصب دو دستگاه کلیشه‌سازی دیجیتال پیشرفته اروپایی، خط جدید کلیشه‌سازی کامل گردیده است. از سوی دیگر ماشین‌ها و نرم افزارهای اختصاصی نصب شده، ما را قادر می‌سازند تا محصولات خود را با سرعت بیشتر و خطای کمتر ، در بالاترین سطح از نظر کیفی و ابعادی موجود در کشور، تولید و تحویل مشتریان عزیزمان دهیم.
نگارحک با رصد تغییر و تحولات فناوری چاپ فلکسوگرافی و روتوگراور در جهان و کشور، همچنان توانایی‌های خود را ارتقا خواهد داد و در حال حاضر در اوج آمادگی از نظر دانش فنی و توان اجرایی، آماده ارائه خدمات به چاپخانه‌های فلکسو و گراور در سراسر کشور می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟