صنعت چاپمقالات تخصصی

بسته‌بندی قابل بازیافت بر سر دوراهی سلامت و محیط زیست

منبع: Guardian.com
گروه ترجمه

با شیوع کرونا، تمایل به استفاده از بسته‌بندی‌های یکبار مصرف، دوباره جان گرفت. با این حال سازمان‌ها و فعالان محیط زیستی همچنان مصرانه از تولیدکنندگان و مشتریان درخواست دارند که به جایگزین‌های پایدارتر برگردند. در این مقاله، به این موضوع می‌پردازیم که آیا بسته‌بندی‌های پایدار، می‌توانند هم پایداری محیط زیست را تامین کنند و هم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، به اندازه کافی بهداشتی و امن باشند؟
این روزها در پی شیوع کرونا، اکثر کافی‌شاپ‌ها، استفاده از فنجان‌های چندبار مصرف را که قبل از شیوع بیماری برای پایداری بیشتر محیط زیست، رواج پیدا کرده بود، کنار گذاشتند و دوباره به فنجان‌های یکبار مصرف روی آوردند. در بسیاری از مناطق حتی استفاده از ظروف چندبار مصرف ممنوع شده، زیرا مردم می‌ترسند که همین ظروف چندبار مصرف، راهی برای شیوع بیشتر بیماری باشد. همین طور بسیاری از فروشگاه‌ها هم، حالا بسیاری از کالاها را که در وضعیت عادی، نیاز به بسته‌بندی نداشتند، در کاغذهای بسته‌بندی می‌پیچند تا از سلامت و بهداشت آن مطمئن شوند. رستوران‌ها هم به دلیل قوانین مربوط به قرنطینه، غذاهای خود را به شکل بیرون بر عرضه می‌کنند و به همین دلیل، به بسته‌بندی بیشتری نیاز دارند. این حجم از تقاضای زیاد برای بسته‌بندی بیشتر و امن تر، دوراهی سختی را پیش روی جوامع ایجاد کرده است اینکه بین دو انتخاب “رعایت بالاترین حد از بهداشت” و “جلوگیری از هدررفت مواد و تولید زباله”، کدام مسیر را انتخاب کنند.
همین موضوع، فرصت خوبی را هم برای صنعت پلاستیک به وجود آورد که بسته‌بندی چندبار مصرف را به عاملی برای شیوع بیشتر کرونا نسبت دهد و اعلام کند که پلاستیک یکبار مصرف و دست اول، برای تولید بسته‌بندی امن، بهداشتی و سالم، ضروری ست، اگرچه هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بسته‌بندی یا ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، از پلاستیک‌های چند بار مصرف در جلوگیری از شیوع کرونا بهتر عمل می‌کنند. ظرف بسته‌بندی چه یکبار مصرف باشد و چه صدبار مصرف، اگر موقع استفاده از آن از مقررات و دستورالعمل‌های اعلام شده برای جلوگیری از شیوع کرونا پیروی نشود، ممکن است عامل انتقال ویروس باشد. پس صرف نظر از اینکه بسته‌بندی محصول چندبار مصرف است، بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع بیماری، ضدعفونی کردن ظروف و بسته‌بندی، و شستن مرتب دستهاست.
در بسیاری از نقاط جهان که به خاطر شدت بیماری، افراد جامعه به شکل جدی با موضوع مرگ و زندگی سروکله میزنند، به نظر می‌رسد که فعلا جایی برای دغدغه‌های محیط زیستی وجود ندارد. در این مناطق، حرکت و پیشرفت در جهت پایداری محصولات و فرآیندها موقتا تعطیل شده است. اما وقتی به شیوع کرونا از دیدگاه یک فرصت عالی برای تغییر سیستم‌ها و سیاست‌های جهانی نگاه کنیم، می‌بینیم که اتفاقا این روزها برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی، خیلی هم زمان مناسبی است.
به گفته ی اتحادیه ی بین المللی مبارزه با تغییرات اقلیمی، چرخه ی جهانی تولید غذا به تنهایی مسئول ۳۷ درصد از حجم کل تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان است، که همین موضوع، ضرورت ایجاد پایداری در بسته‌بندی‌های خوراکی را به وضوح نشان می‌دهد. البته انتخاب مواد پایدار جایگرین برای بسته‌بندی هم موضوع بسیار مهمی است، مثلا بسته‌بندی پایه فیبری قابل بازیافت، انتخابی پایدار، بهداشتی و امن برای جایگزین شدن به جای پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت است.
بسته‌بندی مواد غذایی؛ مساله‌ای حیاتی برای سلامت زمین
یکی از تحقیقات بر روی پایداری بسته‌بندی در بریتانیا که در اکتبر ۲۰۲۰ انجام گرفته، نشان می‌دهد که بزرگترین دغدغه ی فعالان محیط زیستی و حتی مصرف کنندگان در این برهه از زمان، همین افزایش یکباره حجم تولید بسته‌بندی‌های یکبار مصرف است. ۴۷ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیقات اعلام کرده اند که مهمترین راه برای کاهش تاثیر این ضرر محیط زیستی، این است که به استفاده از بسترها و مواد اولیه چندبار مصرف و قابل بازیافت برگردیم.
یکی از بزرگترین عواملی که می‌تواند در حرکت به سمت پایداری موثر باشد، تقاضا و درخواست مصرانه مصرف کنندگان است. مصرف کنندگان باید در گفتار و عمل خود نشان دهند که پایداری بسته‌بندی، در انتخاب برای خرید آن‌ها تاثیر مهمی دارد و آن‌ها از محصولاتی استقبال می‌کنند که در بسته‌بندی‌های خود، قوانین و مقررات مربوط به پایداری محیط زیست را رعایت کرده باشند.
شیوع کرونا، جهان را با چالشی رو به رو کرد که در یک قرن گذشته با آن مواجه نشده بود. اما همین اتفاق می‌تواند برای اتحادیه اروپا و اعضای آن به فرصتی تاریخی تبدیل شود که در آن به بزرگترین چالشی که زمین با آن رو به روست، یعنی تغییرات اقلیمی بپردازد. اقدامات قانونی و رسمی، نه تنها به کاهش استفاده از پلاستیک غیرقابل بازیافت و زباله‌های بیشتر کمک می‌کند، بلکه دولت‌های محلی و منطقه‌ای را هم ملزم می‌کند که چارچوب ضروری برای حفظ و نگهداری از سواحل را تبیین کنند.
نتایج تحقیقات معتبر دنیا نشان می‌دهند که ظروف و بسته‌بندی‌های چند بار مصرف که با فرآیندهای استاندارد و مورد تایید سازمان‌های بهداشتی تولید می‌شوند، نه تنها برای استفاده ی انسان کاملا امن و بهداشتی است، بلکه تا جای ممکن برای محیط طبیعی و زیستگاه میلیون‌ها جاندار دیگر هم امن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟