صنعت چاپمقالات تخصصی

وب‌گردی

بلایی که قرنطینه بر سر بازار کتاب آورد

گروه ترجمه

به تازگی، روزنامه نیویورک تایمز گزارشی در مورد وضعیت بازار کتاب در دوران کرونا نوشته که حاوی نکات جالبی است. با اینکه بازار کتاب در آمریکا با بازار نشر در ایران، زمین تا آسمان تفاوت دارد ولی روندهایی که کرونا به صنعت نشر تحمیل کرده، در سراسر جهان تا حدی یکسان است.
هنگامی که کتاب‌فروشی‌ها در سراسر آمریکا در بهار سال گذشته مجبور شدند به خاطر بحران کرونا کرکره‌های خود را پایین بکشند، تایرل ماهونی، رئیس شرکت انتشاراتی Chronicle Books با وحشت و اضطراب خود را برای سقوط در آمدها و ورشکستگی آماده کرده بود. ولی چند ماه پس از آغاز بحران یک ناجی غیرمنتظره به کمکش آمد: کتاب آشپزی اسنوب داگ، خواننده سیاه پوست رپ آمریکایی که تنها دو سال عمر داشت.
از این کتاب که نامش از From Crook To Cook (از خلافکار به آشپز) بود، بیش از ۲۰۵ هزار نسخه به فروش رفت، یعنی دو برابر آنچه در سال ۲۰۱۹ فروخته شده بود.
این کتاب یکی از چندین عنوان قدیمی‌تری بود که فروش آن‌ها در دوران همه‌گیری کرونا بیش از انتظار بود و شرکت انتشاراتی آقای تایرل ماهونی سال پیش، سود خوبی به لطف فروش این کتاب‌ها به جیب زد.
ماهونی می‌گوید: «آنچه باعث نجات ما شد کتاب‌های قدیمی‌تری بود که در انبار داشتیم.»
با وجود اینکه سال گذشته کتاب‌فروشی‌ها تعطیل بودند؛ رویدادهای ادبی برگزار نشد و تاریخ انتشار کتاب‌های جدید به تعویق افتاد، مردم به خرید کتاب ادامه دادند. از آنجاکه دیگر انواع سرگرمی و وقت‌گذرانی از جمله سینما، تئآتر و رویدادهای ورزشی تعطیل شده بود، کتاب به یک ابزار سرگرم کننده و ایده‌آل برای دوران قرنطینه تبدیل شد.
ولی افزایش فروش و سود ناشی از آن بیشتر نصیب نویسندگان نامدار و فروشندگان کتاب شد تا دیگران. بحران کرونا باعث شد تا دوستداران کتاب رو‌ش‌های جدیدی برای یافتن و خرید کتاب کشف کنند، و فروش کتاب‌های سلبریتی‌ها و نویسندگان پرفروش، افزایش چشمگیری پیدا کند. البته در عین حال نویسندگان گمنام همچنان با چالش برای فروش کتاب‌های خود روبه‌رو بودند. بیش از ۲۰۰ عنوان جدیدی که شرکت کرونیکل منتشر کرد، مخاطب چندانی پیدا نکرد و احتمالاً پیدا نخواهد کرد.
ماهونی می‌گوید: «خوانندگان تمایلی برای کتاب‌های جدید و نویسندگان کمترشناخته شده نشان نمی‌دادند، بلکه مایل بودند آثار افراد معروف و مشهور را بخرند.»
آیا استعدادهای جدید، دیگر شانسی ندارند؟ حالا ناشران از خود می‌پرسند آیا تغییراتی که همه‌گیری در جهان رقم زد، باعث دگرگونی حرفه نشر هم می‌شود ؟ دگرگونی‌هایی که چندان به نفع این صنعت هم نیست.
هنگامی که شما وارد یک کتاب‌فروشی می‌شوید و انبوه کتاب‌ها را می‌بینید حس کنجکاوی شما تحریک شده و با استفاده از غریزه، جلد کتاب و خلاصه محتوای کتاب آن را انتخاب می‌کنید. ولی جستجو در اینترنت از جنس دیگری است. مردم، معمولاً براساس نام نویسنده و یا موضوع، جستجو را انجام می‌دهند. آن‌ها معمولاً به آنچه الگورتیم موتور جستجو به آن‌ها عرضه می‌کند بسنده کرده و کتاب خود را انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر این موتور جستجو‌ها با ارایه آمار از فروش و محبوبیت یک کتاب شما را به سوی خرید آن کتاب سوق می‌‌‌دهند.
به همین خاطر، بسیاری از کتاب‌های جدیدی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد با کمبود تقاضا روبه ‌رو شدند و فروشندگان مضطرب نیز به سوی نام‌های تثبیت شده و موضوعات پرطرفدار رفتند.
پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت آمازون همه آثار نویسندگان معروف و کتاب‌هایی بودند که در سال‌های پیش از کرونا، فروش خوبی داشتند.
جیمز دانت، مدیر ارشد اجرایی شرکت انتشاراتی بارنز اند نوبلز می‌گوید: «فروش آنلاین ما کاملاً پیش‌بینی شده است. ما از پیش می‌دانیم کدام کتاب‌ها شانس بیشتری برای فروش دارند.» فروش آنلاین بارنز اند نوبلز، سال گذشته سر به آسمان گذاشت. با این حال این روند جدید مانع بزرگی برای کشف استعدادهای جوان و جدید است.
ناشران، اکنون نگران سلامت و آینده دراز مدت کتاب فروشی‌های واقعی و فیزیکی هستند. کتاب‌فروشی‌هایی که بخش مهمی از اکوسیستم ادبی جهانند؟ و در دوران قرنطینه آسیب فراوانی را متحمل شده‌اند.
در حال حاضر کتاب‌هایی با موضوعاتی چون سیاست، نژاد، نژادپرستی و کارهای عملی که در خانه می‌توان انجام داد،‏ از جمله آشپزی‏، بسیار پرطرفدار شده‌اند. کتاب‌های غیر تخیلی برای کودکان نیز رشدی ۲۳ درصدی داشته‌اند زیرا پدر و مادرها می‌خواهند بچه‌های خود را که در خانه گرفتار شده‌اند، آموزش بدهند.

تولید چوب با پرینتر سه بعدی
دانشمندان تصمیم دارند در محیط آزمایشگاهی بدون نور و خاک، چوب تولید کنند.
اشلی بکزویت، استادی که در این مورد پژوهش می‌کند و کتاب نوشته است می‌گوید: «امیدوار است چوب آزمایشگاهی بتواند جایگزین چوب واقعی و روش سنتی جنگلداری شود.»
تیم همکار او با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی، سلول‌های گیاهی ژل مانند را به اشکال و فرم‌های دلخواه خود تبدیل می‌کنند. از این فناوری می‌توان برای ساخت تخته‌های چوب برای استفاده در صنایع مبل‌سازی بهره برد.
بکزویت که استاد دانشگاه MIT در آمریکا است می‌گوید تیم او با استفاده از گیاه زیلیا (آهار) ساختارهای چوبی کوچکی را تولید کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند بتوانند ساختارهای بزرگتر را هم تولید کنند.
با این حال بکزویت می‌گوید تولید چوب برای ساخت یک میز پاتختی فرآیندی بسیار کند است و چندین ماه به طول می‌انجامد. اما در مقایسه با رشد و نمو یک درخت که تا بیست سال به طول می‌انجامد، شاید چندان طولانی نباشد. بنابراین با روش ابداعی او بسیار سریع‌تر می‌توان به چوب مورد نیاز دست پیدا کرد.
بکزویت امیدوار است در ۱۰ سال آینده این فناوری به مرحله بلوغ رسیده و به صورت صنعتی قابل استفاده باشد.

روشی جدید برای تبدیل پلاستیک به نفت

خیلی‌ها (البته به جز کسانی که رزق و روزی خود را از پلاستیک به دست می‌آورند) معتقدند پلاستیک برای بشریت مضر است. زیرا از طریق طبیعت تجزیه نمی‌شود و در دریاها انباشته شده و سر از شکم آبزیان در می‌‌آورد. حالا بسیاری می‌خواهند از شر آن خلاص شوند. براساس گزارشی که به تازگی منتشر شده روشی ابداع شده که با استفاده از آن می‌‌توان پلاستیک را آب کرد و به صورت نفت درون بطری ریخت، یعنی همان شکل ابتدایی خودش.
این گزارش پژوهشی جدید که در نشریه Science Advances منتشر شده است‏ در مورد روشی جدید که پیرولیسیس (Pyrolysis) نام دارد‏ توضیحات جالبی ارایه می‌کند. پلی اولفین که در انواع تولیدات پلاستیکی از نی آشامیدنی‌ها و بسته‌بندی گرفته، تا زیرشلواری حرارتی و فیلم ویژه بسته‌بندی موادغذایی به کاربرده می‌شود‏، در بیش از دو سوم مواد پلاستیکی موجود در جهان به کار گرفته شده است. تولید این ماده برای صنایع نفت و گاز بسیار سودآور بوده است و باعث شده تا تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی به آینده امیدوار باشند. با اینکه در حال حاضر تنها ۱۴ درصد از نفت تولید شده برای ساخت پلاستیک به کار می‌رود ولی ‌پیش‌بینی می‌شود بیش از نیمی از نفت تولید شده تا سال ۲۰۵۰ برای ساخت پلاستیک به کار رود.
براساس این مقاله پژوهشی، روشی جدید برای بازیافت مواد پلاستیکی از جمله بطری و کیسه‌های پلی اتیلنی و تبدیل آن به مواد مایع پتروشیمی شناخته شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش جدید توانایی آن برای شکستن مولکول‌های پلاستیکی درحرارت‌های کمتر از میزان مورد نیاز در روش پیرولیسیس است. با این روش می‌توان پلاستیک را با مصرف انرژی کمتر به یک سوخت غلیظ‌تر تبدیل کرد.
تردیدی نیست که پلاستیک‌ها به شدت محیط‌زیست را آلوده می‌کنند و از بین هم نمی‌روند. سوزاندن آن‌ها هم باعث آلوگی هوا می‌شود. تبدیل پلاستیک به ماده‌ای که از آن ساخته شده است ممکن است بهترین راه‌‌حل نباشد ولی از دیگر گزینه‌ها بهتر است.

گوگل با دودل از گوتنبرگ تجلیل می‌کند ولی چرا با یقه‌ چپن‌دار؟

گوگل دودل (Google Doodle) تغییر موقتی از لوگوی اصلی گوگل در صفحه اصلیش است که در مناسبت‌های خاص مانند تولد اشخاص مهم، سال نو، تعطیلات ویژه به جای لوگوی اصلی به کار می‌رود.
گوگل گاهی به مناسبت تولد هنرمندان، دانشمندان و سیاست‌مداران بزرگ جهان که تأثیر قابل توجهی داشته‌اند نشان خود را تغییر داده است. به تازگی نیز به مناسبت تولد یوهان گوتنبرگ، یک دودل برای تحلیل از مقام شامخ او در صفحه اصلیش قرار داد.
ولی در این میان ریزبینان و نکته‌دانان اشکالی در این دودل پیدا کرده‌اند. مرحوم گوتنبرگ در این تصویر با لباسی با یقه‌ چین‌دار به نمایش درآمده است. براساس گفته متخصصان مد و لباس‌های تاریخی این نوع یقه در اواسط قرن ۱۶ در اروپا رایج شد. یعنی صد سال پس از مرگ گوتنبرگ، جای بسی تعجب است؛ زیرا ما همواره تصاویر گوتنبرگ را در کتاب‌‌های مختلف با یقه چین‌دار می‌بینیم. نکند گوتنبرگ در عرصه مد هم پیشاهنگ و پیشگام بوده است و ما نمی‌دانستیم؟ ولی پاسخ ساده‌تر از این حرف‌هاست. از آنجاکه هیچ تصویری از گوتنبرگ در زمان حیاتش کشیده نشده است‏ هیچکس نمی‌داند او چه قیافه‌ای داشته و چگونه لباس می‌پوشیده است. هنگامی که بالاخره گوتنبرگ معروف شد یقه‌ چین‌دار هم به عنوان نشانه تشخص در دنیای مد و لباس شناخته می‌شد‏، به همین خاطر، همه تصمیم گرفتند تصویر او را با مد روز هماهنگ کنند. خدا می‌داند اگر امروز ناگهان گوتنبرگ معروف می‌شد با چه شکل و شمایلی او را به خلق اللّه نشان می‌دادند!

خبری خوش برای عاشقان داستان‌های عملی- تخیلی و در عین حال پولدار

اگر شما طرفدار داستان‌های علمی تخیلی به‌ویژه، استاد این نوع ژانر داستانی فیلیپ کی دیک هستید؛ حتما دل‌تان می‌خواهد یک مجموعه ۴ جلدی از داستان‌های کوتاه این نویسنده بزرگ را که توسط Folic Society منتشر شده بخرید.
این کتاب ها که رنگ‌ جلد آن‌ها فلورسنتی است، ۲۵۶۰ صفحه متن دارند و شامل ۱۱۸ داستان کوتاه می‌شود. هر کتاب، دارای ۲۴ تصویر است که توسط ۲۴ هنرمند نقاش متفاوت خلق شده اند. طرح روی جلد از نشانه‌ها و تصاویر کارت زنر الهام گرفته شده است. از این کارت‌ها در طول قرن بیستم برای خواندن افکار مردم استفاده می‌شد. دیک در کتاب‌های خود به این موضوع فراوان پرداخته است.
خب لابد حتما دل‌تان می‌خواهد کتاب‌ها را بخرید ولی خیلی از شماها نمی‌توانید این کار را بکنید، زیراقیمت آن ۶۷۹ دلار است و تنها ۷۵۰ نسخه چاپ شده که به سرعت در حال تمام شدن است. پس اگر پول دارید و می‌توانید به صورت آنلاین کتاب خریداری کنید بشتابید که وقت تنگ است.

کمی هم تاریخ

۱۲ آوریل
۱۹۳۱: برای اولین بار، سفینه فضایی اسپیس شاتل به فضا پرتاب شد.
۱۹۹۲: درهای پارک دیسنی لند اروپا در پاریس به روی مردم باز شد.

۱۳ آوریل
۱۹۰۱: روانکاو فرانسوی و استاد دانشگاه، ژاک لاکان، متولد شد.
۱۹۰۶: رمان‌نویس، شاعر و نمایشنامه نویس ایرلندی و برنده جایزه نوبل، ساموئل بکت متولد شد.

۱۴ آوریل
۱۸۲۸: نواه وبستر اولین نسخه واژه‌نامه خود را منتشر کرد.
۱۸۹۴: اولین سالن سینما مجهز به ۱۰ کینته توسکوپ برای تماشای فیلم، کار خود را آغاز کرد.
۱۹۳۹: خوشه‌های خشم، اثر نویسنده امریکایی جان اشتاین بک منتشر شد.

۱۵ آوریل
۱۹۸۰: فیلسوف، نویسنده فرانسوی و برنده جایزه نوبل ژان پل سارتر دیده از جهان فروبست.

۱۶ آوریل
۱۸۴۴: روزنامه نگار، رمان نویس و شاعر فرانسوی، برنده جایزه نوبل، آناتول فرانس متولد شد.
۱۸۸۹: هنرپیشه، کارگردان تهیه کننده، نمایشنامه ‌نویس و آهنگساز انگلیسی، چارلی چاپلین متولد شد.

۱۷ آوریل
۲۰۱۴: روزنامه نگار و نویسنده کلمبیایی، برنده جایزه نوبل، گابریل گارسیا مارکز دیده از جهان فرو بست.

۱۸ آوریل
۱۹۳۰: بی‌بی سی اعلام کرد که در گزارش عصر خود هیچ خبری برای اعلام کردن ندارد.
۲۰۲۰: تعداد قربانیان کووید ۱۹ در اروپا از صدهزار نفر عبور کرد.

۱۹ آوریل
۱۸۲۴: نمایش‌نامه نویس و شاعر انگلیسی- اسکاتلندی، لرد بایرون، دیده از جهان فروبست.
۱۹۸۷: کارتون سیمسون‌ها برای اولین بار پخش شد.

۲۰ آوریل
۱۹۱۲: برام استاکر، رمان نویس و منتقد انگلیسی،ایرلندی و خالق داستان کنت دراکولا، دیده از جهان فروبست.

۲۱ آوریل
۱۹۱۰: طنز پرداز، نویسنده و شاعر آمریکایی مارک تواین دیده از جهان فروبست.

۲۲ آوریل
۱۸۹۹: رمان‌نویس و منتقد معروف روسی، ولادیمر ناباکوف متولد شد.
۱۹۷۷: برای اولین بار از فیبر اپتیک برای انتقال ترافیک تلفنی استفاده شد.

۲۳ آوریل
۱۶۱۶: نمایش‌نامه نویس،‏ نویسنده و شاعر انگلیسی، ویلیام شکسپیر، دیده از جهان فرو بست.
۲۰۰۵: اولین ویدیو سایت یوتیوب به نام من در باغ وحش توسط یک کاربر با نام Jawed پخش شد.

۲۴ آوریل:
۱۷۳۱: روزنامه نگار، رمان‌نویس و جاسوس انگلیسی، دانیل دافو دیده از جهان فروبست.
۱۹۹۰: تلسکوپ فضایی هابل با استفاده از شاتل به فضا پرتاب شد.

۲۵ آوریل
۱۹۵۴: اولین سلول خورشیدی که می‌توانست نیروی خورشید را جذب کند، توسط لابراتوار شرکت تلفنی بل عرضه شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟