صنعت چاپمقالات تخصصی

پیوند دو برند موفق در صنعت چاپ ایران

آغاز شراکت هودیس پارس و مادرول

شیرین‌ترین رویداد این ماه یا اگر بخواهیم به تقویم فرنگی بگوئیم، آغاز سال نو میلادی، در خانواده چاپ ایران، شراکت هودیس پارس و مادرول است؛ دو چاپخانه پیشرو، مجهز و توانمند؛ دو برند پرآوازه و موفق؛ دو مجموعه خلاق؛ با ایده‌هایی سنجیده برای توسعه. بی‌شک این شرکت جدید که بر شانه‌های مادرول و هودیس می‌ایستد، افق وسیع‌تری را پیش‌روی خود می‌بیند، افقی که در آنجا نه تنها این مجموعه کارآمد، بلکه صنعت چاپ کشور را به جایگاهی بهتر، در منقطه خواهد رساند.

یکی شدن هودیس پارس و مادرول شراکت بین دو واحد پیشرو در بازار چاپ است.
اولی تخصصی‌ترین چاپخانه جعبه‌های دارویی است و دومی پیشروترین چاپخانه لیبل و رول‌ کم‌عرض. هر دو واحد، کسب و کار موفقی دارند. این شراکت با چه انگیزه‌ای صورت گرفته و مدیران این دو واحد، چه چشم‌اندازی را در برابر خود می‌بینند؟
پاسخ این پرسش‌ها را از زبان امیرهومن محمدی (مدیرعامل هودیس پارس) و حسین احمدی (مدیرعامل مادرول) بشنویم:
محمدی: خوشحالم که روند توسعه چاپخانه هودیس با تجمیع امکانات و شراکت جدید با مادرول، وارد مرحله‌ای تازه می‌شود و خشنودم از قرار گرفتن در کنار جناب مهندس احمدی که از مدیران برجسته صنعت چاپ کشور هستند.
در یک کلام می‌توان گفت که تجمیع امکانات در شرایط فعلی می‌تواند مجموعه‌ها را کارآمدتر کند. همچنین هزینه‌ها را پایین بیاورد. اما این شراکت فراتر از یک امر مالی و تجمیع سرمایه‌هاست. این تجمیع ایده‌ها و امیدهاست.
احمدی: من نیز به شراکت با آقای محمدی افتخار می‌کنم. همچنان که طی سال‌های گذشته با اشتیاق با ایشان همکاری داشته‌ام. در تکمیل سخن هومن عزیز که این شراکت را تجمیع ایده‌ها و امیدها خواند. باید اضافه کنم همچنین تجمیع اعتبار و تجربه‌هاست. وقتی دو واحد بزرگ و توانمند، امکانات مادی و معنوی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سرمایه، دانش فنی، ماشین‌آلات و نیروی انسانی خود را تجمیع می‌کنند، معلوم است که مجموعه‌ای توانمند می‌سازند.
با این همه شوق و انگیزه، حاصل این شراکت باید چیزی فراتر از جمع جبری امکانات و سرمایه‌ها باشد.
محمدی: دقیقاً. شراکت مثل پیوستن دو شاخه از رودخانه‌ای است که وقتی در یک مسیر به هم می‌رسند، شتاب می‌گیرند و توان بالایی برای چرخاندن توربین بزرگ پیدا می‌کنند.
احمدی: همین‌طور است. شما می‌بینید که شماری از بزرگترین شرکت‌های موفق جهان، از ادغام یا شراکت چند شرکت شکل گرفته‌اند. شراکت با شرکت توانمند و برند معتبر، توان مجموعه را به صورت تصاعدی بالا می‌برد. ما امیدواریم پیوند هودیس و مادرول به شکل‌گیری شرکتی بزرگ و پرتوان بیانجامد.
درفرهنگ ما، نگاه خوبی به شراکت وجود ندارد و تجربه‌های خوب نیز اندک هستند. شما چه نظری دارید؟
محمدی: این تصمیم از سر شناخت و همکاری سالیان و براساس طرح و برنامه‌ای معقول گرفته شده، ما هر کدام در کسب و کار خود موفق بودیم و می‌توانستیم به همان صورت ادامه دهیم. اما افق مشترکی در برابر خود گذاشته‌ایم که با کمک یکدیگر می‌توانیم به آن برسیم.
احمدی: این که چرا من و هومن به این نتیجه رسیدیم، ناشی از مشترکاتی است که لازمه شراکت هستند. بسیاری از شراکت‌ها که به شکست کشیده می‌شوند، ناشی از بی‌توجهی به این مبانی است.
در شراکت، داشتن درک مشترک در این موارد مهم است: نوع جهان‌بینی، نگاه به آینده، تحلیل روند طی شده، دیدگاه نسبت به ثروت، نوع نگاه به مشتری و نگاه به همکار و غیره. در واقع نظام ارزشی ماست که شراکت را سست یا استوار می‌کند.
ما با سابقه ۲۰ ساله همکاری و دوستی، به این نتیجه رسیدیم که در این موارد، بسیار به هم نزدیک هستیم. همکاری‌های محدود ما طی سال‌های گذشته توسعه پیدا کرد، به دوستی خانوادگی رسیدیم و احساس کردیم از نظر روحی و عاطفی ونظام ارزشی هر چه بیشتر هماهنگ هستیم.
فکر شراکت از دو سال پیش جوانه زد و فرصت کافی داشتیم که به این زیرساخت‌ها فکر کنیم. همچنین در مورد آینده مشترک تجارت و مسائل مالی و غیره کار کنیم. بنابراین شراکت ما اقدامی سنجیده است.
محمدی: همانطور که حسین جان گفتند، ما به آن زیرساخت‌ها توجه داشتیم. هر دو شرکت موفق‌اند، اگر یکی موفق بود و دیگری نبود، این شراکت تحقق پیدا نمی‌کرد. هر دو شرکت رو به پیشرفت هستند. تمایل به توسعه و کسب آخرین فناوری‌ها دارند، هر دو شرکت در مورد ورود به بازارهای منطقه‌ای و صادرات محصولات چاپی، دیدگاه مشترک دارند.
احمدی: جالب است که هر دو شرکت نیز از صفر و بدون هیچ حمایت مالی و رانت و امتیاز خاصی، تنها به اتکای کار و تلاش و خلاقیت خود به اینجا رسیده‌ایم، برند شده‌ایم و سهم خود را در بازار داریم. این همه وجوه مشترک برای شراکت کافی است.
محمدی: ضمن این که ما مشتریان مشترکی هم داریم که کارهای جعبه آن‌ها در چاپخانه هودیس و لیبل‌هایشان در مادرول چاپ می‌شود.
این شراکت برای مشتریان شما چه مزیتی دارد؟
محمدی: وقتی مشتری بداند که کارهای لیبل و جعبه او همه یکجا قابل انجام است، آسوده خاطر می‌شود. از نظر نگهداری فایل‌ها و طراحی و یکدست شدن و حفظ هویت سازمانی رنگ و طرح بسته‌بندی‌ها و غیره اطمینان پیدا می‌کند.
در میان مدت، هزینه‌های ما پائین‌تر می‌آید و شرایط بهتری برای مشتریان هم فراهم خواهد شد.
از طرفی امکان تأمین فناوری پیشرفته‌تر را خواهیم داشت که باز هم به ارتقای کیفیت و تنوع محصولات مشتریان خواهد انجامید.
تجهیز چاپخانه برای کارهای صادراتی، می‌تواند به شرکت‌های معتبر که محصول صادراتی دارند، اطمینان بدهد که از نظر چاپ و بسته‌بندی در برابر رقیبان بین‌المللی، چیزی کم ندارند.
شما هر دو به تأمین فناوری جدید و به صادرات اشاره می‌کنید. این شراکت چگونه شما را به این دو می‌رساند؟
احمدی: ما هر کدام عملکردی نزد بانک‌ها داریم، حالا با این شراکت اعتبار ما در بانک بالا می‌رود و می‌توانیم از تسهیلات بالاتری برخوردار شویم. در بازار بین‌المللی هم وقتی ببینند دو شرکت بزرگ و دو برند معتبر با هم شریک شده‌اند، اعتبار بیشتری قائل می‌شوند. همان‌طور که قبلاً گفتم. هم‌افزایی، به سود توسعه این دو مجموعه است.
تجربیات و دانش و تفکرات مدیریتی را به اشتراک می‌گذاریم و همدیگر را تکمیل می‌کنیم. ممکن است یکی در منابع انسانی قوی‌تر باشد ودیگری در ارتباط با مشتری، اینها در یک مجموعه همه با هم جمع می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن چت
1
سلام👋
آیا سوالی دارید که من بتوانم پاسخ دهم؟