فهرست مطالب
استفاده از جذابیتهای حسی( بصری و لمسی) میتواند ارزشها ـ و حاشیه سود ـ کارهای چاپی افست را تا حد زیادی افزایش دهد. در این مقاله، پاتریک هنری از پژوهشگران whattheythink راهحلها و استراتژیهایی که چاپکاران افست میتوانند با بهرهگیری از آنها مشتریان خود را مجذوب کرده و درآمدشان را افزایش دهند، برشمرده است.
ژوئن آینده، انجمن فویل و جلوههای ویژه، یک رویداد سه روزه به نام Amplify در آمریکا برگزار میکند و در آن انواع قابلیتهایی که عملیات تکمیلی و جلوههای ویژه میتواند برای چاپکار به ارمغان بیاورد مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این رویداد سه روزه چاپکاران و مدیران چاپخانههایی که میخواهند ارزش کارهای چاپی خود را با استفاده از انواع فناوریهای جلوههای ویژه چاپی ارتقا دهند، حضور پررنگی خواهند داشت.
یادگیری این فناوریها اهمیت فراوانی دارد. چاپخانهای که نتواند کارهای چاپی مشتریان خود را با تمهیداتی مانند فویلکوبی، کارهای تکمیلی لمسپذیر، بخشهای درخشنده جذاب و دیگر جلوههای ویژه ارتقا ببخشد، نمیتواند در بازار رقابتی چاپ دوام بیاورد.
درحالیکه امروزه هرچه بیشتر چاپکاران نقش مشاور را برای مشتریان خود بازی میکنند، درک و یادگیری تکنیکها و کاربردهای جلوههای ویژه به یک استراتژی ضروری تبدیل شده است.
در این مقاله، ما برخی از راهحلهای دیجیتال و آنالوگ را برای اضافهکردن جلوههای ویژه به کارهایی که توسط ماشینآلات افست انجام می شوند، معرفی میکنیم.
آمار و ارقام
یکی از شرکتهایی که با دقت و وسواس روندها و میزان استفاده از جلوههای ویژه دیجیتال توسط چاپکاران را دنبال میکند شرکت Taktiful است. یک گروه مشاور خبره که علاوه بر راهنماییهای استراتژیک و توصیههای بازاریابی، به برندها، چاپکاران و شرکتهای OEM خدمات اولیه ارائه میدهند، شرکت Taktiful است. این شرکت نرمافزاری برای کمک به مشتریانش ارائه میدهد تا بتوانند طراحی ، محاسبه و قیمتگذاری کنند و کارهای چاپی همراه با جلوههای ویژه را بفروشند.
بنیانگذار و رئیس شرکت Taktiful، کوین ابرگل، سابقاً مدیر فروش و بازاریابی شرکتMGI Digital Technology بود. تخصص این شرکت ساخت ماشینهای تکمیلی ویژه چاپ جلوههای ویژه و تزیینی است. ابرگل تخمین میزند بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دستگاه چاپ دیجیتال جلوههای ویژه از برندهای مختلف در سراسر جهان نصب شده اند. ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ عدد از این دستگاهها قادرند روی ورق در ابعاد ۲ ورقی و ۴.۵ورقی جلوههای ویژه چاپ کنند.
مالک برخی از این دستگاهها مشتریان Taktiful هستند که معمولاً هم از ماشین آلات چاپ افست و هم از ماشینآلات چاپ دیجیتال استفاده میکنند.
ابرگل میگوید این چاپکاران کارهای چاپ شده افست و دیجیتال را برای اضافهکردن جلوههای ویژه چاپی به ماشینآلات دیجیتال خود میسپارند.
ابرگل در توضیح بیشتر میگوید: «ورقهای چاپشده توسط سیستم افست بیش از نیمی از حجم کارهای جلوههای ویژه را به خود اختصاص میدهند.»
ابرگل میگوید:« ماموریت Taktiful دسترسپذیرکردن جلوههای ویژه دیجیتال از طریق تبدیل آن به یک فرایند استاندارد صنعت چاپ است. در عین حال نباید آن را به یک کالای مصرفی تبدیل کرد، کالایی که به عنوان نوعی خدمات چاپی تنها بر اساس قیمت عرضه شود. برای اینکه این اتفاق نیفتد باید تیم فروش چاپخانهها را آموزش داد که چگونه جلوه ویژه را بفروشند، به مشتریان یاد بدهند چگونه طراحی کنند و چگونه بازاریابی کنند و چگونه به نحو مناسب قیمتگذاری کنند.
ابرگل میگوید: «اینها حوزههایی هستند که مایلیم به مشتریان کمک کنیم در آن خبره شوند، زیرا احساس میکنیم در این حیطهها است که بیشتر مشکلات رخ میدهد.»
پولی که به دست میآورید، پولی که از دست میدهید
اریک وسل؛ از مدیران ارشد شرکت Taktiful اذعان دارد که ورود به عرصه جلوههای ویژه میتواند چالش برانگیز باشد، به ویژه هنگام طراحی.
او میگوید:« برای چاپکاران طراحی جلوههای ویژه دیجیتال میتواند آنقدر چالشبرانگیز باشد که عطایش را به لقایش ببخشند و به چاپ چهار رنگ بسنده کنند.»
وسل در ادامه میگوید: «ولی اگر تنها به چاپ چهار رنگ اکتفا کنید دورنمای خوبی برای کسب درآمد نخواهید داشت.»
شرکت Taktiful به مشتریانش کمک میکند تا با شرکت در یک کارگاه ۸ هفتهای ویژه چاپ جلوههای ویژه این فناوری را در آغوش گرفته و چاپخانه خود را به یک مرکز سودآوری تبدیل کنند. این شرکت همچنین نرمافزاری برای راهاندازی و به کارگیری جلوههای ویژه ارائه کرده است. نرمافزار Kreator یک ابزار مجهز به هوش مصنوعی برای طراحی جلوههای ویژه است. نرمافزار Kreator یک محیط نمونه گیری 3D است و Taktify یک سیستم محاسبات پویا برای قیمتگذاری بر اساس تقاضای بازار و شرایط کسبوکار چاپی است که کاربر در آنجا فعالیت میکند.
ابرگل میگوید: «از طریق ایجاد تعامل بین مشتریان و این ابزار نرم افزاری، ما به آنها یاد میدهیم چگونه به جای یک کار چاپی یک ارزش بفروشند، چگونه سراغ مشتریان مناسب بروند، چگونه بازاریابی کنند، چگونه محاسبات را انجام دهند و چگونه طراحی کنند.»
فویلکوبی سرد و رنگهای متالیک در ماشین افست
ماشینهای چاپ افست را میتوان به یونیتهای جلوههای پیوسته inline برای فویل کوبی سرد، یووی و کوتینگهای آبپایه و سیستمهای ورنیزنی و یونیتهای مرکب و کوتینگهای خاص مجهز کرد. برای ماشین آلات افست که فاقد این تجهیزات هستند راهحلی برای پر کردن فاصله بین طراحی جلوههای دیجیتال و چاپ آنالوگ وجود دارد. این سیستم چاپ متالیک Color – Logic است.
سیستم Color – Logic که برای دسترسی به آن باید مشترک شوید شامل کتابهای راهنمای سواچ، جدولهای رنگ و فرمهای تست، پلاگ اینهای نرمافزار طراحی ادوبی و ابزار بصریسازی برای پیشنمایش میشود. در چاپ افست، اصل اساسی برای استفاده از این سیستم به کارگیری ۵ مرکب( CMYK به علاوه نقرهای) است تا بتوان محدوده گستردهای از رنگهای متالیک را روی سطوح چاپپذیر معمولی چاپ کرد. این محدوده شامل ۲۸۰ نوع رنگ متالیک از جمله ۵۰ فام طلایی و برنزی میشود. در سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۹۲۳ رنگ دیگر نیز به آن اضافه شده است. کارهای چاپ افست روی سطوح چاپپذیر متالیک شامل استفاده از مرکب سفید به جای نقرهای همراه با CMYK برای تولید پالت رنگی، میشود.
مارک گیوز؛ رئیس شرکت میگوید سیستم Color – Logic هم با روشهای چاپ آنالوگ و هم دیجیتال که میتوانند از تونرها همراه با مرکبهای نقرهای یا سفید استفاده کنند، کار میکند.
ابتدا این رنگها قبل از چهار رنگ اصلی روی کار نشانده میشود. البته میتوان فویل را جایگزین مرکب نقرهای کرد به شرط اینکه فویل قبل از چهار رنگ اصلی روی کار نشانده شود.
سیستم Color – Logic با استاندارد های G7 و GRACOL همخوانی دارد و به هیچ نوع دستکاری یا تغییر در مرحله پیش از چاپ نیاز ندارد. گیوز تاکید میکند کار با سیستم آنها به آنچه در مرحله طراحی انجام میشود ارتباط دارد. مرحلهای که در آن طراحان نوع جلوههای ویژهای را که سیستم ارائه میدهد تعیین، بازبینی و تایید میکنند.
او میگوید: « تمام فناوری ما در مرحله طراحی عمل میکند؛ ما طراحی را به یک سیستم تبدیل میکنیم. ما همهچیز را در قالب لایه زیرین (underline) انجام میدهیم تا طراح کنترل کامل روی آنچه طراحی میکند، داشته باشد.
شما میتوانید از یکی از افکتهای ما یا از تمام آنها استفاده کنید همهچیز بستگی به آنچه طراح میخواهد و آنچه قصد و مقصود اوست، دارد.
موتورهای تولید جلوههای ویژه
کاملترین راهحلها برای چاپ جلوههای ویژه، ماشینآلات مخصوص چاپ جلوههای ویژه هستند، ماشینآلات پس از چاپ که با استفاده از ورنی، کوتینگ یووی و فویل جلوههای ویژه دو بعدی و سه بعدی روی ورق چاپشده به شیوه افست و دیجیتال چاپ میکنند.
یکی از تولیدکنندگان عمده تجهیزات دیجیتال چاپ جلوه ویژه در قطع ۲ و ۴.۵ورقی شرکت MGI Digital Technology است که تجهیزات آن توسط شرکت کونیکا مینولتا نیز به فروش میرسد. شرکت های عمده دیگر Scodix و Harris & Brunoهستند. شرکت دوپلو نیز یک ماشین کوتینگ یووی موضعی در قطع ۲ ورقی با آپشن فویلکوبی ارائه میکند.
ابرگل میگوید از آنجاییکه این ماشینآلات میتوانند چندین نوع جلوه ویژه چاپ کنند آنها مثل ۳ یا ۴ ماشین در یک ماشین هستند. این تعریف را به راحتی میتوان برای ماشین ۴.۵ ورقی Scodix Ultra 6500 SHD و ماشین ۲ورقی Scodix Ultra 2500 SHD به کار برد. این ماشین از پلیمر برای ساخت ۱۶ نوع جلوه لمسپذیر و بصری استفاده میکند. همراه با قابلیت فویلکوبی و خشککن یووی این ماشینها میتوانند روی ورق چاپ شده توسط ماشین افست، دیجیتال، سیستم الکترواینک HP و چاپ دیجیتال تونری جلوههای ویژه چاپ کنند.
این ماشینها جلوههای ویژه از جمله مات، گلاسه، ترانسپارنت و جلوههای تکمیلی بازتابی (reflective) عناصر ضد جعل، سطوح سهبعدی حکاکیشده، بخشهای برجسته، ورنی موضعی، افکتهای هولوگرافیک، هایلایتهای بلورین، جلوههای درخشنده (glitter)، متنها و تصاویر سفارشی و خط بریل را روی انواع کاغذهای پوششدار و بدون پوشش، مقوا و پیویسی و لمینیتها مینشانند.
تمام این جلوههای ویژه توسط پلیمرهای مایع غیر سمی و فاقد گازهای ارگانیک فرار (VOC) ساخته می شود.
ولی به گفته ابرگل در حال حاضر دو بازاری که بیش از بقیه خواهان جلوههای ویژه هستند. کارتهای کلکسیونی پایاپای برای کودکان و نیز بستهبندی ماری جوانا است. او میگوید تقاضا برای کارتهای مزین به جلوههای ویژه سر به آسمان میزند و مجموعهداران این کارتها برای دستیابی به آنها سر و دست میشکنند. این کارتها معمولاً تصاویر ورزشکاران را به نمایش میگذارند یا از نوع کارتهای ویژه بازی کودکان هستند.
بستهبندی ماری جوانا که معمولاً توسط افست چاپ میشود نیز به همان اندازه با توسعه و گسترش این بازار، خواهان پیدا کرده است.
گیوز میگوید: پرطرفدارترین جلوههای ویژه Color-Logic شامل افکتهای چندبعدی، نوانس رنگ، ویژگیهای امنیتی بصری و آبنشان (watermarks) میشود.
این جلوههای ویژه را میتوان روی کارهای از قبل چاپشده با استفاده از ورنی و کوتینگهای آبپایه یووی نشاند.
نیکسون از شرکت Scodix میگوید فویلکوبی پرطرفدارترین کاربرد ماشینآلات این شرکت است که توسط ماشین Ultra در سراسر جهان انجام میشود.
او میگوید: چاپکاران افست به این نتیجه رسیدهاند که فویل کوبی موضعی با استفاده از Scodix آسانتر، مقرون به صرفهتر و یک گزینه پایدارتر از فویلکوبی اینلاین است.
نیکسون میگوید:« بهخاطر نحوه عملکرد، روش اینلاین ضایعات فویل بالایی دارد زیرا فویل روی بخشهای چاپی را که نباید دارای فویل باشد، نیز میپوشاند. به همین دلیل فویلکوبی اینلاین برای تیراژهای کم در حد ۷هزار ورق یا کمتر مناسب نیست و ما باید فویل را گوشه چپ بالای یونیت فویل کوبی قرار دهیم. به همین خاطر چنین روشی برای همه کارها مناسب نیست.»
« در سیستم Scodix فویل را تنها در جاییکه نیاز داریم، استفاده میکنیم. از لحاظ زیستمحیطی بهتر است فویلکوبی به صورت موضعی انجام شود تا اینکه کل کار را بپوشانند به ویژه برای کارهای در تیراژ کم.»
سرنگی برای تزریق سود
یک ورق چاپشده توسط سیستم افست که جلوههای ویژه به آن افزوده شده تنها یک کار زیبا در دستان شما نیست. این ورق سود شما را چندبرابر میکند.
ابرگل معتقد است که اگر یک کار چاپی مزین به جلوههای ویژه به درستی قیمتگذاری شود و به فروش برسد، تقریباً مثل سرنگی عمل میکند که به یک کار با حاشیه سود کم، سود بالا تزریق میکند.
او میگوید: در بسیاری موارد ما میبینیم که حاشیه سود مشتریان بین ۶۵ تا ۸۰ درصد بخاطر جلوه ویژه افزایش پیدا میکند، زیرا از دید مشتری ارزش کار بالاست.
ولی ابرگل هشدار میدهد که ارائهدهندگان جلوههای ویژه چاپی باید مراقب باشند که این خدمات حالت مصرفی و پیشپاافتاده پیدا نکند، مثل دیگر خدمات چاپی که اکنون تنها قیمت پایین تر، نیروی محرکه آنها است.
او میگوید: « نبایداجازه دهیم مثل کارهای چهاررنگ، چاپکاران به جان یکدیگر بیفتند و قیمت جلوههای ویژه را به پایینترین حد ممکن کاهش دهند. ما باید به مردم یاد بدهیم این کار چاپی چیزی نیست که مجانی بین مردم توزیع شود. این یک مسابقه برای ارائه پایینترین قیمت نیست.»
«اگر چاپکاران در هنگام قیمتگذاری رعایت جنبه احتیاط را نکنند، این کار میتواند باعث شود تا جلوههای ویژه به سهم خود به یک کالای عمومی ساده و پیشپا افتاده تبدیل شود.»
« با افزایش ماشینآلات تکمیلی برای جلوههای ویژه ما تلاش میکنیم تا به چاپکاران یاد دهیم که نیازی نیست خودخواسته بازار خودتان را خراب کنید.»
گیوز میگوید:« در عین حالی که از جلوههای ویژه چاپی خوشتان میآید هزینه اضافی که باید بابت آن بپردازید باعث میشود تا قید آن را بزنید.» از سوی دیگر با سیستم Color – Logic، هزینه این فرایند تنها به ساخت یک فایل با تفکیک رنگ برای یک کار محدود میشود. گیوز میگوید: «این بدان معنی است که هزینه به راحتی قابل محاسبه برای مشتریان است.»
او در ادامه میگوید: « به همین دلیل برندهایی مثل ما عامل شگفتی را به کار چاپی اضافه کردهاند درعین حال هزینه چندانی برای چاپکار ندارد.
برند نیروی محرکه تقاضا است
گیوز میگوید: «همساز بودن با روانشناسی برند، کلید موفقیت در عملیات چاپ جلوههای ویژه است.»
او میگوید: « مدل و شعار ما در شرکت “برند نیروی محرکه تقاضا است”، میباشد. مثل چاپخانهداران ما هم به برگشت سرمایه فکر میکنیم. هنگامیکه به جلوههای ویژه فکر میکنید طرز تفکرتان را باید عوض کنید.»
«برندها میخواهند در قبال عملیات جلوههای ویژه چاپی پاسخ خوبی هم دریافت کنند. با نشاندادن اینکه چگونه جلوههای ویژه به دریافت پاسخ مثبت از مشتری منجر میشود، برندها می پذیرند تا در این عرصه سرمایهگذاری کنند.»
نیکسون وجهتمایز را بهعنوان اصلیترین برگ برنده جلوههای ویژه میداند. او میگوید: «هر لحظه که چیزی به یک ورق چاپشده اضافه می کنید، ارزش آن را از دید مصرفکننده نهایی افزایش دادهاید. و شما از دیگر رقبا کمی جلو میافتید. به همین خاطر پیشنهاد اضافهکردن چیزی به شما فرصتهای زیادی برای فروش میدهد.»
« حالا شما چیزی به کسی میدهید که کاملاً متفاوت است و از این طریق کار را از چنگ ۲۰ چاپگر دیگر در شعاع ۷۰ کیلومتری می ربایید.»
مراقب محاسبات دستمال سفرهای باشید
ایجاد وجه تمایز تأثیر چندانی ندارد اگر کار چاپی متناسب با ارزشی که ارایه میدهد، قیمتگذاری نشود.
روش غلط تعیین قیمت برای جلوههای ویژه که به گفته ابرگل، معمولاً بیشتر افراد به آن رو میآورند، استفاده از محاسبات دستمال سفرهای (محاسبات دستمال سفرهای یا Napkin Math، انجام محاسبات سریع و بدون تفکر و تعقل چندان برای قیمتگذاری است، انگار محاسبات پشت یک دستمال سفره و سر میز غذا انجام شده باشد) و غریزی است.هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه چنین روشی موثر است وجود ندارد.»
ابرگل چاپکاران را از استفاده از سایتهایی مثل Moo یا Vistaprint برحذر می دارد. زیرا نرخ انواع کارهای چاپی که این سایتها ارایه می دهند بر اساس تیراژهای کم است و بسیاری از جنبههای کار را در نظر نمیگیرد.
ابرگل میگوید: « نرمافزار Taktify ساخت شرکت Taktiful قیمت صحیح را پیدا میکند. برای اینکه عواملی چون آدرس چاپخانه و بازارهای عمودی که کاربران نرمافزار در آن فعال هستند را نیز در نظر میگیرد.»
ابرگل میگوید:« برای اینکه Taktify بتواند چنین محاسباتی را انجام دهد ما بیش از ۲۰ شاخص اقتصادی را برای محاسبه آنچه بهعنوان بهترین بازتاب هزینههای محلی میدانیم، در آن لحاظ کردیم.»
از این رو Taktify توصیه میکند شرکتهای چاپی که در محله بورلی هیلز، محله پولدار های آمریکا، فعالیت می کنند پول بیشتری در مقایسه با چاپخانهای که در یک محله ویژه طبقه متوسط مستقر است درخواست کنند.
ابرگل میگوید:« شما باید بدانید مشتری تا چه میزان مایل است برای یک کار چاپی با جلوههای ویژه پول بپردازد. به همین خاطر نباید در دام مدلهای قدیمی قیمتگذاری بیفتید، کاری که در این مورد اصلا منطقی نیست.»
از سوی دیگر وسل میگوید:« این نرمافزار در طول زمان یاد میگیرد چگونه ساختار قیمت را بر اساس محله و شهر تنظیم و اصلاح کند و آن را با یک مدل جهانی مقایسه کند.»
مزیت زمان
نیکسون میگوید: « دو توجیه عمده برای خرید سیستمهای جلوههای ویژه دیجیتال از جمله Scodix وجود دارد: مزایای استفاده از آن برای جایگزینکردن روشهای آنالوگ؛ و ارزشی که میتواند به یک کار چاپی معمولی اضافه کند.»
فویلکوبی با استفاده از سیستم Scodix به گفته نیکسون مواد و هزینه را حذف کرده و آسیب کمتری در مقایسه با سیستمهای رایج فویلکوبی اینلاین و آفلاین به محیطزیست وارد میآورد. بهعنوان یک فرایند دیجیتال برای تیراژ کم، این سیستم میتواند زمان عرضه به بازار ( Time – to – market طول زمان صرفشده از ایده تولید یک محصول تا روانهشدن آن به بازار را میگویند) را کاهش دهد و فرصتهای خوبی برای بازاریابی فصلی و محلی ایجاد کند. در حالیکه ساخت قالب برای فرایند فویلکوبی غیردیجیتال و معمولی چندین ساعت به طول میانجامد، در ماشین Scodix ظرف یک دقیقه کار فویلکوبی به اتمام میرسد.
به خاطر تمام این دلایل، نیکسون میگوید:« در حال حاضر گزینه دیجیتال بسیارخوبی وجود دارد که میتواند جایگزین سیستم آنالوگ برای فویلکوبی شود. با استفاده از این ماشین میتوان سفارش چاپی را که ارزش پایینی دارد، به یک کار سودآور و از یک کالای ارزان به یک کالای لاکچری تبدیل کرد.»
نویسنده پاتریک هنری (Patrick Henry)