اخترشمال بزرگ‌ترین چاپخانه فرمت بزرگ

0
871

اخترشمال بزرگ‌ترین چاپخانه فرمت بزرگ
۷۵ سال پیشگامی در صنعت چاپ و حمایت از فرهنگ، محیط‌زیست و آموزش کودکان

چاپخانه اخترشمال ۷۵ سال سابقه را از تبریز تا تهران پشت سر دارد. نسل اول یعنی سیدباقر کروبی بنیان‌گذار چاپخانه و روزنامه اخترشمال در تبریز بود. سال ۱۳۲۸ اخترشمال، شعبه تهران را به مدیریت سیدحسین کروبی تأسیس کرد.
اواخر دهه ۵۰، نسل سوم این خاندان، سکان‌دار اخترشمال شد و سیدرضا کروبی فصل جدیدی را برای این چاپخانه قدیمی رقم زد. انتقال چاپخانه از بهارستان به جاده کرج، نوسازی کامل چاپخانه و تجهیز آن با ماشین‌های فرمت‌بزرگ رولند ۶ ورقی و ک.ب.آ ۵/۴ ورقی ۶ رنگ، نصب دایکات‌های بوبست و دستگاه‌های UV و سلفون‌کشی اخترشمال را به یکی از قدرترین چاپخانه‌ها در تولید جعبه‌های مقوایی بدل کرد. تلاش بی‌ادعای این چاپخانه برای استقرار سیستم‌های کنترل کیفیت و نرم‌افزارهای سیستم گردش‌کار و مهم‌تر از همه گرفتن گواهینامه‌ GMP و نیز رعایت استانداردهای محیط زیستی، جایگاه این چاپخانه را نزد برندهای معتبر بالا برد.


چاپخانه اخترشمال با امکانات کامل پیش از چاپ، چاپ، دایکات و جعبه‌چسبانی و نیروی کار متخصص و فضای وسیع و دسترسی مناسب، یکی از پنج چاپخانه بزرگ ایران به شمار می‌آید.
این مجموعه تخصصی چاپ و بسته‌بندی، به واسطه علایق و گرایش‌های فرهنگی و زیست‌محیطی مدیرعامل آن، همزاد دیگری دارد به نام «انتشارات فنی ایران» که از سال ۱۳۶۰ تاکنون خدمات ارزنده‌ای در دو شاخه آموزش‌های محیط‌زیستی و مهارت زندگی برای کودکان داشته است. رعایت استانداردهای محیط‌زیستی در چاپخانه اخترشمال نیز بی‌ارتباط به ترویج رعایت استانداردهای محیط‌زیستی در کتاب‌های انتشارات فنی ایران و «نردبان» نیست.
در اینجا علاوه بر چاپخانه اخترشمال، به کتاب‌های محیط‌زیستی و کتاب‌های کودکان نردبان نیز نگاهی خواهیم انداخت:

چاپخانه اخترشمال دارنده عنوان صنعت سبز و گواهینامه GMP
مدیر اخترشمال به موازات نوسازی و اورهال کردن ماشین‌های چاپ و نصب دستگاه‌های پیشرفته پلیت‌ستر و نیز دایکات بوبست و جعبه‌چسبانی یاگنبرگ، به پیاده‌سازی استاندارد فضای چاپخانه و موادمصرفی و گردش‌کار و کنترل کیفیت چاپخانه همت گماشت و در روندی چندساله، گواهی‌نامه‌های استانداردهای مختلف ISO برای چاپخانه افست را دریافت کرد. (۱۴۰۰۱ ISO / 9001 ISO ISO10002 / ISO45001/)
آموزش کارکنان به تناوب، در اخترشمال برگزار می‌شود و این آموزش‌ها در موقعیت شغلی و دریافت مزایای آنان مؤثر است.
کروبی به عنوان مدیری با انگیزه‌های محیط‌زیستی به صورت داوطلبانه، تمهیدات لازم را برای کاهش و کنترل آلاینده‌ها و تفکیک زباله‌ها و بازیافت‏، در چاپخانه اخترشمال به عمل آورده است. (گزارش‌هایی اختصاصی از عملکرد درخشان اخترشمال در زمینه حفاظت از محیط‌زیست در شماره‌های گذشته‌ ماهنامه صنعت چاپ منتشر شده است). معرفی اخترشمال به‌عنوان واحد «صنعت سبز» از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تأییدی بر این مدعاست.
علاوه بر این، اخترشمال به‌خاطر رعایت ملاحظات سلامت در چاپ جعبه‌های موادغذایی و دارویی و به‌کارگیری چسب و مرکب مناسب و رعایت دستورالعمل‌ها برای جلوگیری از مهاجرت حلال‌ها و آلاینده‌ها، گواهی‌نامه، تولید خوب (GMP) را نیز دریافت کرده است.
این قابلیت‌ها به ویژه برای محصولات غذایی و صادراتی حائز اهمیت است.

کتاب‌های سبز و آموزش محیط‌زیستی
«گرایش محیط‌زیستی بخشی از هویت ماست و به آن پایبندیم و به دستاوردهای خود در این زمینه افتخار می‌کنیم. ما دو بار جایزه ملی محیط‌زیست را برده‌ایم و چهار بار ناشر برگزیده در «جشنواره رشد» شده‌ایم. بسیاری از کتاب‌های ما تایید شده یا جایزه گرفته‌اند.»
کروبی با بیان این مطلب می‌افزاید: مجموعه کتاب‌های «زیست ایران» که کارهایی پژوهشی و تالیفی را دربرمی‌گیرد، پروژه بزرگی است که چندین سال، کار تخصصی با حضور کارشناسان زبده محیط‌زیست و عکاسان، نویسندگان و تصویرگران را با خود دارد. یکی از کتاب‌های این مجموعه به نام «جنگل مانگرو» در فهرست کتابخانه کودکان مونیخ جایزه گرفت که افتخار بزرگی است، زیرا ملاک‌ها و استانداردهای سطح بالا و سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه در نظر گرفته می‌شود. همه تصاویر اورجینال و مطالب تحقیقی و زبان ارائه متناسب با گروه سنی نوجوان است.
در مجموع، کتاب‌های محیط‌زیستی ما شاید فروش زیادی نداشته باشد اما کامل‌ترین مجموعه کتاب‌های زیست‌محیطی ایران است.

کتاب نردبان؛ مهارت زندگی برای کودکان
نزدیک به ده سال است که روی طرح «مادرمربی» یا «مهد در خانه» مطالعه و بررسی کرده‌ایم، صدها نفرساعت، کار تخصصی با حضور کارشناسان و متخصصان برجسته روانشناسی تربیتی کودکان، مسئولان بهزیستی، صاحب‌نظران ادبیات کودک و غیره داشته‌ایم. زیرساخت‌های ارتباطی و نرم‌افزاری آن را هم فراهم ساخته‌ایم. تجربه چندین ساله در زمینه تالیف و ترجمه کتاب‌های مهارت‌های زندگی نیز به ما کمک کرد. در این کار از بسته‌های نردبان، بسته‌های خاص گروه‌های سنی پیش دبستانی (شامل وسایل لازم مثل رنگ‌انگشتی، آهنربا، جزوه راهنمای مادران و …)، فیلم‌های آموزشی زیر نظر متخصصان تهیه شده که در آپارات و در اینستاگرام لی‌لی دات کام، به این منظور گذاشته شده‌اند
www.leyley.com، راهنمای کامل فرزندپروری و کاملا رایگان است که وقتی کنار بسته‌های آموزشی قرار می‌گیرد، کمک بسیار خوبی به خانواده‌ها می‌‌کند.
خوشبختانه از سال‌های گذشته، زیرساخت‌های فروش آنلاین آماده شده بود و بخش فروش نردبان، فروش آنلاین را آغاز کرده بود که در سال ۹۹ فعال‌تر شد. در فروش آنلاین، ما کتاب‌های کاغذی را برای مخاطبان ارسال می‌کنیم. این کتاب‌ها در جعبه‌های زیبا با چاپ رنگی و UV ارسال می‌شوند. تعداد فالوئر ما در اینستاگرام از ۴۰۰۰۰ فراتر رفته است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید