بي مهري مسئولان نسبت به بزرگ‌ترين چاپخانه در اراک

بي مهري مسئولان نسبت به بزرگ‌ترين چاپخانه در اراک

در آبان ماه سال ۹۲ وقتي بزرگترين مجتمع چاپ در اراک به بهره‌برداري رسيد، هيچ کس تصور نمي‌کرد که مسئولان و اهالي فرهنگ و هنر استان مرکزي کمترين استقبال را از اين مجتمع داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ به نقل از اراک در سال ۹۲ وقتي مجتمع چاپ هم کيشان در شهرک صنعتي خيرآباد اراک با حضور مسئولين به بهره برداري رسيد و از آن به عنوان بزرگ‌ترين چاپخانه غرب کشور در اراک ياد کردند.

بهره‌برداري از اين شرکت مردم استان مرکزي را متوجه اين موضوع کرد که همکاري ميان اهالي فرهنگ و هنر و اين شرکت مي‌تواند در توسعه فرهنگي شهر نقش بسزايي داشته باشد اما هيچگاه تصور نمي‌شد که مسئولان و  اهالي فرهنگ و هنر استان  کمترين استقبال را از اين مجتمع داشته باشند.

امروز بعد از گذشته بيش از سه سال پاي صحبت‌هاي محمد کيشاني ‌فراهاني مدير و سرمايه‌گذار بزرگ‌ترين چاپخانه غرب کشور گفت: عمليات احداث اين چاپخانه را از سال ۸۹ در زميني به مساحت دو هزار متر مربع آغاز کردم و تاکنون اعتباري بالغ بر ۲۰ ميليارد تومان براي اين مجتمع هزينه شده است.

کيشاني فراهاني گفت: اين مرکز با زيربناي يک‌هزار و ۱۰۰ متر سالن کاري و ۶۰۰ متر فضاي اداري احداث شده است و در اين چاپخانه دستگاه ماشين SM52  چهار رنگ، ماشين ۴.۵ چهار رنگ KBA و ماشين دو ورقي رولند چهار رنگ نصب شده است.

مدير و سرمايه‌گذار بزرگ‌ترين چاپخانه غرب کشور افزود: اين چاپخانه داراي سيستم تايپ، طراحي، ليتوگرافي، چاپ، صحافي، بسته‌بندي و ديگر سيستم‌هاي مورد نياز چاپ و نشر کتاب است.

يشاني فراهاني بيان کرد: هم اکنون ۴۲ نفر در اين مرکز مشغول فعاليت هستند که ۳۷ نفر نيروي اجرايي هستند و مابقي در بخش اداري  فعاليت دارند.

مدير و سرمايه‌گذار بزرگ‌ترين چاپخانه غرب کشور بيان کرد: در اين مجتمع فعاليت‌ها در سه بخش چاپ اوراق، چاپ ليبل و کار جعبه‌سازي صنعت بسته‌بندي از صفر تا ۱۰۰  انجام مي‌شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد امور مربوط به چاپ و نشر کتاب در استان مرکزي با وجود صنعتي بودن اين استان در خارج از استان مرکزي و به ويژه در استان‌هاي قم، همدان و اصفهان انجام مي‌شود.

کيشاني فراهاني افزود: البته اين مجتمع بيشتر سفارش‌هاي خود را از استان تهران دارد؛ به طوري که در ۸ ماه از سال به صورت يک شيفت و در چهار ماهه پايان سال به صورت سه شيفت فعاليت مي‌کند.

مدير و سرمايه‌گذار بزرگ‌ترين چاپخانه غرب کشور علت عدم استقبال از اين مجتمع توسط ناشران استان را وجود مديران غيربومي در راس کار عنوان کرد و گفت: اگر مديران اين استان بومي بودند، به اين راحتي اجازه نمي‌دادند توانمندي‌هاي داخلي ناديده گرفته شود و در حالي که چنين امکاناتي در استان وجود دارد ادارت بخواهند امور چاپي خود را در خارج از استان انجام دهند.

وي بيان کرد: البته در زماني که محمد حسين مقيمي استاندار استان مرکزي بودند به اداره امور مالياتي استان اعلام کرده بود فاکتورهايي که از چاپخانه‌هاي خارج از استان تهيه شده را مميزي نکنند ولي بعد از جابجاي استاندار اين اقدام نيز متوقف شد.

مدير مجتمع چاپ هم کيشان با اشاره به اينکه صنعت چاپ در استان خيلي ضعيف است افزود: تنها چاپخانه مجهز استان با اين همه واحد صنعتي با مشکلات متعدد و عدم استقبال مسئولين و اهالي فرهنگ و هنر فعاليت مي‌کند؛ در حالي که در استان قم بيش از ۴۷۰ مجتمع چاپ فعاليت دارند.

کيشاني در خصوص چاپ نشدن نشريات استان در اين مجتمع گفت: مطبوعاتي که در استان منتشر مي‌شوند تيراژ بسيار پاييني دارند.

وي ادامه داد: اگر تمام هفته‌نامه‌هاي استان را هم جمع کنيد، تيراژشان به ۲۰ هزار نسخه نمي‌رسد و چاپ اين تعداد براي مجتمع به صرفه نيست.

۴۱ انتشارات در نقاط مختلف استان مرکزي وجود دارد که از اين تعداد تنها ۳۲ انتشاراتي فعاليت مداوم دارند و ۹ انتشارات به کلي تعطيل شده‌اند.

از ۳۲ انتشاراتي فعال در اين استان، کمتر از ۱۰مورد معروف هستند که به همين دليل نويسندگان نيز رغبت چنداني براي چاپ کتاب‌هاي خود از سوي آنان نشان نمي‌دهند.

۱۴۱ عنوان کتاب در استان مرکزي در سال گذشته به چاپ رسيد که ۳۲ عنوان در بخش علمي- فني و مهندسي، ۱۰ عنوان کودک، ۹ عنوان شعر، ۲۰ عنوان اجتماعي و بقيه نيز در موضوعات مختلف فرهنگي و مذهبي بود.

بيش از ۲۰۰ کتابفروشي، ۷۲ کتابخانه نهادي، هشت کتابخانه مشارکتي و ۴۱ انتشارات در نقاط مختلف استان مرکزي فعاليت مي‌کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید