تغییر وزارتخانه متولی صنعت چاپ و کمک ۳هزار میلیارد تومانی به این صنعت

تغییر وزارتخانه متولی صنعت چاپ و کمک 3هزار میلیارد تومانی به این صنعت

وزير فرهنگ و ارشاد: مسائل نظارت و اعطاي مجوزها بر عهده وزارت ارشاد

و مسائل صنعتي و صنفي بر عهده وزارت صنعت باشد

بالاخره مقام بلندپايه‌اي چون وزير ارشاد پذيرفت که بهتر است صنعت چاپ مشمول وزارت صنعت باشد تا وزارت ارشاد. در يک  آيين رسمي با حضور عده‌اي از مسئولان کشور و جمع کثيري از اهالي صنعت چاپ اعلام کند وزارتخانه متبوعش اقداماتي جدي در اين خصوص انجام داده است. البته به گفته علي جنتي، اين وزارتخانه هنوز در مرحله مذاکره و حرکت به سمت انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت صنعت است. گزارش خبرنگار ما حاکي است که پيش‌تر زمزمه‌هايي از ديگر مسئولاني چون محمودرضا برازش مدير دفتر چاپ و نشر اين وزارتخانه هم شنيده شده بود، ولي در مراسم پاياني جشنواره صنعت چاپ اين خبر و قول پيگيري آن از جانب وزير ارشاد به اهالي صنعت چاپ داده  شد. جنتي در اين مراسم که با حضور معاونت فرهنگي‌ وزارت ارشاد، مدير دفتر چاپ و نشر، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس و جمع کثيري از فعالان صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تاکيد بر ضرورت تفکيک وظايف نظارتي از وظايف صنعتي و صنفي، گفت: «بر اساس مکاتباتي که با وزير صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، قرار بر اين شد که بر اساس اين تفکيک وظايف، تفاهم‌نامه‌اي امضا شود تا بعدا مراحل قانوني آن را براي تصويب طي کند.» و با بيان اين مطلب ضمن ابراز اميدواري از به‌نتيجه رسيدن اين کار  که بنا به اعلام وي، مانند ساير صنايع، زمينه برخورداري صنعت چاپ از تسهيلات بانکي را  فراهم مي‌کند، افزود:« طي نامه ديگري که من به ايشان (وزير صنعت، معدن و تجارت) نوشتم، درخواست کردم که از ۱۶ هزار ميليارد توماني که براي کمک به صنايع کوچک و متوسط اختصاص داده شده، سهمي حداقل به اندازه ۳ هزار ميليارد تومان به اين صنعت اختصاص بدهند که اميدوارم مورد توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگيرد.» و در ادامه گفت:« همچنين با نظر حجت‌الاسلام پژمان‌فر، رئيس محترم کميسيون فرهنگي مجلس در مواردي که براي تسهيلات و حمايت از اين صنعت  نياز به قانون داريم،  با حمايت ايشان در مجلس به نتيجه برسد.» وي اين خبر را در پايان سخنانش بيان کرد. در بخش پيشين سخنانش، در رابطه با ضرورت تقسيم صنعت چاپ بين دو وزارت‌خانه، با اشاره به اينکه صنعت چاپ  يک صنعت ميان‌بخشي است، تصريح کرد:« تفکيک وظايف موجود در اين صنعت، نياز به پژوهشي دقيق و احصاي تمامي مسيرها و وظايف دارد که خوشبختانه در طول يک سال گذشته توسط معاونت فرهنگي با بهره‌گيري از پيشکسوتان، اساتيد و صاحب‌نظران صنعت چاپ تلاش‌هايي در اين زمينه انجام شده و به نتايج بسيار خوبي دست پيدا کرده‌ايم.»

جنتي در اين مراسم که برخي از نمايندگان مجلس و چهره‌هاي فرهنگي چون حجت‌الاسلام دعايي مدير مسوول روزنامه اطلاعات نيز در آن شرکت داشتند، افزود:«وظيفه نظارت بر محصولات و تاسيس واحد‌هاي چاپي بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وظايف صنعتي و صنفي آن بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. امضا تفاهم‌نامه مشترک بين دو وزارتخانه، زمينه تفکيک وظايف در صنعت چاپ را فراهم مي‌کند و در صورت تصويب در هيات دولت آيين‌نامه‌هاي مربوط نيز تنظيم و لازم‌الاجرا خواهد شد.»

وي پيش از بيان اين مطالب، در آغاز سخنانش  گفت:« صنعت چاپ با تحولات و فرازونشيب‌هاي فراواني روبرو بوده است. پيش از انقلاب نگاه حاکمان وقت به اين صنعت بيشتر امنيتي بوده است تا فرهنگي. متاسفانه اين نگاه منجر به تدوين قوانيني شد که دست و پاي صنعت چاپ را بست و همراهي با تحولات فناوري مدرن را از اين صنعت سلب کرد. اگر چه بعد ار انقلاب نگاه فرهنگي بر نگاه امنيتي فايق آمد، اما برخي از قوانين دست و پا گير همچنان مانع شکوفايي اين صنعت شده است» و در ادامه افزود:« تاکنون عمده توجه فعالان، برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران معطوف به تقويت مهارت در اين صنعت بوده  و اين در حالي است که سرعت تغيير فناوري در آن به‌حدي است که آن‌را جزو صنايع دانش‌بنيان قرار داد. متاسفانه هنوز رويکرد ما نسبت به اين صنعت رويکرد دانش‌بنيان نيست و همين موضوع مانع از بهره‌وري مطلوب و توسعه  اين صنعت شده است.»

جنتي تاکيد کرد:«وجود بيش از ۵۵۰۰ واحد چاپي در کشور و فعاليت قريب به ۲۵۰۰۰ نفر بصورت مستقيم و غيرمستقيم در اين عرصه، ظرفيت قابل اعتنايي است که مي‌تواند در ايجاد اشتغال و تحقق آرمان‌هاي اقتصاد مقاومتي در اين بخش نقش‌آفرين باشد.»

وي در ادامه به نقش وزارت ارشاد در راه‌اندازي بانک‌هاي اطلاعاتي و تشکيل شوراهاي سياستگذاري صنعت چاپ اشاره کرده و ضمن تاکيد بر تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي اين وزارتخانه در راستاي ارتقاي سطح دانش فعالان اين صنعت، به بيان  اقدامات انجام شده در پرتو اختيارات حمايتي و نظارتي اين وزارتخانه پرداخت.

وي با اشاره به نقشي که صنعت چاپ مي‌تواند در زيرساخت‌هاي صنايع کشور  داشته باشد، تصريح کرد: «نقش سازمان‌هاي متولي مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهبود فضاي کسب و کار اين حوزه بر کسي پوشيده نيست.» و با بيان اين مطلب تاکيد کرد: « اکنون زمان آن رسيده است که بعد از يک دوره فترت طولاني در بخش صنعت چاپ، نگاه مهارتي به اين صنعت به نگاه دانش‌بنيان تغيير يابد و سهم ايران در صنعت چاپ منطقه و جهان بيشتر ديده شود.»

وزير فرهنگ و ارشاد  اسلامي، گذر سريع  از فضاي سنتي به کسب و کار در فضاي فناوري، طراحي نقشه راه و جانمايي واقع‌بينانه جايگاه صنعت چاپ  ايران در سند  ۱۴۰۴ را  شاخص اطمينان‌بخشي براي ريل‌گذاري فعاليت‌هاي نوين صنعت چاپ کشور برشمرد.

وي در ادامه با اشاره به اهميت جشنواره صنعت چاپ در معرفي خبرگان اين صنعت گفت:« ما دست‌اندرکاران صنعت چاپ را فقط صنعت‌گر نمي‌دانيم بلکه هنرمنداني مي‌دانيم که با صنعت سر و کار دارند.»

جنتي در بخش ديگري از صحبت‌هايش با قدرداني از تشکل‌هاي مختلف صنعت چاپ عنوان کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بنابر وظيفه ذاتي خويش براي تصحيح قوانين موجود، مشکلات مالياتي صنعت چاپ و امکان اختصاص بسته‌هاي حمايتي و فراهم کردن زمينه رونق اقتصادي در اين بخش کوشش‌هاي فراواني کرده است و براي ارتقا علمي اين صنعت در بخش آموزش چاپ نيز فعاليت‌هاي چشمگيري داشته است. برقراري دوره‌هاي آموزشي کوتاه مدت و تاسيس دانشگاه تخصصي اين رشته از جمله اين فعاليت‌هاست و البته براي رسيدن به شرايط مطلوب هنوز نيازمند سرمايه‌گذاري فکري و مادي هستيم.»

وي با يادآوري ارتباط مستقيم صنعت چاپ با بسته‌بندي و نياز واضح ديگر صنايع به بسته‌بندي، خاطر‌نشان کرد:« در حال حاضر بخش زيادي از نيازهاي بسته‌بندي در خارج از کشور برطرف مي‌شوند، در حالي که ظرفيت‌هاي آن در داخل کشور موجود است.»

وزير ارشاد در بخش پاياني سخنانش اظهار کرد:«راه‌اندازي سامانه جامع چاپ در استان البرز يکي از کارهاي خوب براي برنامه‌ر‌يزي کاربردي در صنعت چاپ و تحقق دولت الکترونيک در اين بخش است. با اعلام آمادگي اغلب استان‌ها بويژه تهران، براي پيوستن به اين سامانه با بيش از ۴۰۰۰ هزار چاپخانه و واحد‌هاي پيوسته به اين صنعت، انتظار مي‌رود شبکه اطلاعاتي اين سامانه همه واحد‌هاي صنفي اين صنعت را در سراسر کشور دربر گيرد و در برنامه‌ريزي، سياست‌گذاري، اجرا و نظارت براين بخش مورد استناد و استفاده قرار گيرد.»

بر اساس گزارش خبرنگار ما در آغاز مراسم پاياني شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ، محمد‌حسن فکري  دبير اين جشنواره،  به عنوان نخستين سخنران عنوان کرد:« جشنواره صنعت چاپ فرصتي فراهم آورده تا به مردم و مسوولان بگوييم صنعت چاپ زنده و پويا است و همچنان نفس مي‌کشد.» وي با اشاره به بخش‌ها و ويژگي‌هايي که از سال‌ها پيش به جشنواره صنعت چاپ اضافه شده، بر توسعه و پيشرفت سال‌افزون اين جشنواره تاکيد کرد و ضمن بيان توضيحاتي در خصوص برگزاري جشنواره امسال، برگزاري جشنواره در استان‌هاي مختلف را گواهي بر اين پيشرفت تلقي کرد. فکري گفت:« از يازدهم شهريور، مصادف با روز چاپ، استان‌هاي مختلف کشور جشنواره صنعت چاپ ِخود را با موفقيت برگزار کرده‌اند، بجز ۴ استان که به دلايل آب و هوايي جشنواره را به بعد موکول کردند.»

ديگر سخنران مراسم، بهمن پورمند عضو هيات رئيسه اتحاديه چاپخانه‌داران تهران به نمايندگي از تشکل‌هاي صنفي صنعت چاپ، طي سخناني خطاب به وزير ارشاد، از توماري سخن به ميان آورد که چندي پيش در راستاي احقاق مطالبات مالياتي چاپخانه‌داران براي وزارت‌خانه متبوع وي فرستاده شده بود. وي ضمن اظهار اميدواري از پيگيري اين تومار که درون مايه انتقادي داشته و خواستار رفع مشکلات چاپخانه‌داران شده است، از ناعدالتي مالياتي خبر داد که به گفته وي مشمول قاطبه چاپخانه‌داران کشور شده است.

وي در بخش بعدي صحبت‌هايش، با اشاره به ضرورت بهره‌مندي چاپخانه‌داران از تسهيلات کم‌بهره  و طولاني مدت، آن را اقدامي جدي در  جهت نوسازي ماشين‌آلات صنعت چاپ برشمرد و از وزير ارشاد خواستار مساعدت در راستاي رفع مشکلات مذکور شد.

سپس سيامک دري رئيس هيات داوران شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ، بيانيه هيات داوران اين جشنواره را قرائت کرد .

در اين مراسم به صاحبان آثار برگزيده در مسابقات شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ تنديس بلورين چاپ اهدا شد.

بر اساس راي هيات داوران، اسامي برندگان سيمرغ چاپ به شرح ذيل است:

حسين احمدي از  شرکت صنايع چاپ مادرول و کمال فتحي بيطرف از شرکت آرتا پلاست در بخش چاپ فلسکو.

خيرالله محبوبي از شرکت کامل برچسب، اميرهومن محمدي از شرکت چاپ و نشر هوديس پارس و امير کشاني از شرکت ماتريس در بخش چاپ افست.

اميرحسين رزاقي از شرکت چاپ و بسته‌بندي فرارنگ آريا در بخش عمليات تکميلي.

رضا حيدري از شرکت رسام نگار جاويد و رضا منصوري از شرکت چاپ و نشر بانک ملي در بخش چاپ امنيتي.

محمدعلي آقايي زاده نيکجو از شرکت نقشينه تبريز در بخش چاپ گراور.

محمد سميعي‌زاده از شرکت ليتوگرافي رايانه بصير و مسعود فرزانه از شرکت چاپ و انتشارات آستان قدس در بخش پيش از چاپ.

حميد متواضع از شرکت چاپ ابيانه و سعيد نصيري از شرکت انديشه نوين در بخش چاپ.

همچنين هيات داوران شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ پس از کارشناسي و بررسي سوابق پيشکسوتان و نوآوران، برگزيدگان اين جشنواره را اعلام کردند.

بر اساس اين گزارش، پيشکسوتان اين دوره از جشنواره عبارتند از:

۱-ابوالقاسم احمدي؛ مدير شرکت خانه چاپ(اصفهان)

۲-حيدرقلي ابراهيمي؛ مدير مجتمع ايران‌چاپ بجنورد(خراسان شمالي)

۳-هادي فولادلو؛ مدير چاپ فولادلو لاهيجان(گيلان)

۴-علي‌رضا رحيمي؛ مدير سازمان چاپ مشهد(خراسان رضوي)

۵-حسن زرين پناه؛ مدير چاپ زرين بيرجند (خراسان شمالي)

۶-محمود اديبي؛ مدير چاپ کتيبه اراک (مرکزي)

۷-احمدعلي کاووسي؛ مدير چاپ پارسيان برچسب (البرز)

۸-عطاالله فروهي؛ مدير چاپخانه گوتنبرگ بروجن (چهارمحال و بختياري)

۹- حميد متواضع؛ مدير چاپ ابيانه تهران

۱۰-محمد کلاري؛ مديرعامل سابق اتحاديه چاپخانه‌داران تهران

۱۱-کريم زارع؛ مدير چاپ هما تهران

۱۲- محمدهادي رمضاني؛ مدير چاپ هادي تهران

همچنين نوآوران اين دوره از جشنواره نيز عبارتند از:

۱-سرکار خانم دکتر آتشه سليماني گرگاني؛ عضو هيات علمي گروه علوم و فناوري چاپ موسسه پژوهشي علوم و فناوري رنگ و پوشش

۲-محمد وليدي؛ مديرعامل خانه چاپ چکاوک و آذر هلوگرام

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید