ضرورت معاف شدن صنعت چاپ از ماليات و ارزش‌افزوده

ضرورت معاف شدن صنعت چاپ از ماليات و ارزش‌افزوده

مدير چاپخانه «سلطان چاپ» ضمن تأکيد بر توجه بيشتر دولت به صنعت چاپ به‌ عنوان صنعتي که ايجاد شغل مي‌کند، معتقد است که بدون ترديد صنعت چاپ بايد از پرداخت ماليات و ارزش‌افزوده معاف شود.

سعيد بهنام‌جو در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا) با اشاره به دغدغه‌ها و مشکلات صنعت چاپ به‌ويژه چاپخانه‌ها گفت: متأسفانه تأمين قطعات يدکي ماشين‌آلات چاپ به دليل سه برابر شدن دلار و در مقابل، سودآوري اندک چاپخانه‌ها با مشکل مواجه شده است. اين در حالي است که قطعات ماشين‌آلات چاپ بايد هر دو سال يک‌بار به منظور افزايش ميزان دقت ماشين‌آلات، تعويض و با تکنولوژي روز دنيا همگام شوند. به اعتقاد بنده اگر اين مشکل حل نشود و کسي به فرياد صنعت چاپ نرسد، به تدريج شاهد تعطيلي بسياري از چاپخانه‌ها خواهيم بود. البته ناگفته نماند که از سال گذشته تاکنون، حدود ۳۵۰ چاپخانه به دليل وجود چنين مشکلاتي، تعطيل شده‌اند.

وي افزود: برخي از ماشين‌آلات چاپ از کشورهايي مانند آمريکا وارد کشور مي‌شوند، اما ورود اين ماشين‌آلات (خريد) در سال‌هاي اخير به دليل تحريم و مسائل سياسي، با مشکلات عديده‌اي مواجه شده و به عبارت بهتر، اصلا وارد نمي‌شوند. بنابراين چاپخانه‌هاي ايران مجبورند از ماشين‌آلات چاپي دست دوم اين کشورها استفاده کنند که متأسفانه به دليل فرسودگي و همگام نبودن با تکنولوژي روز دنيا، مشکلات بيشتري به همراه دارند.

مدير چاپخانه «سلطان چاپ» ادامه داد: متأسفانه صنعت چاپ (چاپخانه‌داران) از هيچ‌گونه حمايت و سوبسيد دولتي برخوردار نيست و اين در حالي است که ساير صنايع، تحت پوشش‌هاي حمايتي و تشويقي قرار مي‌گيرند. دولت بايد با دادن وام‌هاي کم‌بهره به صنعت چاپ، زمينه ادامه فعاليت آن‌ها را به منظور توسعه کشور و ايجاد اشتغال و در نهايت به منظور پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي فراهم کند.

بهنام‌جو با بيان اين‌که بايد به چاپ به ‌عنوان يک صنعت نگريسته شود نه صنف، گفت: در حال حاضر يک چاپخانه‌دار براي تهيه يک ماشين چاپ جديد، چيزي حدود هشت ميليارد تومان بايد هزينه کند؛ به‌نظر شما با وام‌هاي ۱۶ يا ۱۷ درصدي که بانک‌ها در اختيار مي‌گذارند، اين کار شدني است؟! بسياري از همکاران ما دست به چنين کاري زده‌اند اما در وسط راه به دليل نداشتن توان پرداخت اقساط وام‌، ورشکست شده‌اند.

وي افزود: اکنون ايران در حوزه چاپ به دليل عقب‌ماندگي از تکنولوژي روز دنيا و دسترسي نداشتن به مواد اوليه، نمي‌گويم با اروپا و آمريکا، اما حتي با روسيه، عراق و ترکيه نيز نمي‌تواند رقابت داشته باشد.

مدير چاپخانه «سلطان چاپ» پرداخت هزينه‌هاي گزاف گمرکي براي واردات محصولات چاپي را از ديگر مشکلات اين عرصه برشمرد و عنوان کرد: رقم بالاي هزينه‌هاي گمرکي، روي قيمت محصول تأثير مي‌گذارد و همين امر باعث مي‌شود، مشتري از خريد محصول خودداري کند و در نتيجه راه بازارهاي خارجي نيز بسته مي‌شود.

بهنام‌جو ادامه داد: صنعت چاپ يک صنعت مياني (فرهنگي ـ صنعتي) است، بنابراين نبايد از آن ماليات و ارزش‌افزوده گرفته شود، چراکه ماليات روي قيمت محصول تأثير فزاينده دارد. اين در حالي است که در تمام دنيا، هنرشان اين است که محصولات ارزان به دست مصرف‌کننده برسد.

وي با بيان اين‌که اميدوارم در دوره جديد، رابطه ميان دولت و ملت از حالت حاکم و محکوم خارج شود، افزود: از آن‌جا که صنعت چاپ ايجاد شغل مي‌‌کند، اگر مشکلات اين صنعت حل نشوند، با اين حجم انبوه از جمعيت، وضعيت اجتماعي و فرهنگي مملکت به خطر مي‌افتد و بنيان خانواده‌ها متزلزل مي‌شود.

مدير چاپخانه «سلطان چاپ» گفت: از مسئولان کشوري مي‌خواهم بيش از پيش به صنعت چاپ بنگرند و نظر بلندتري نسبت به آن داشته باشند. آن‌ها بايد به چاپ به‌عنوان صنعت بنگرند، بنابراين چاپ و اهالي چاپ بايد زير نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعاليت کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید