فعاليت ۷۸ چاپخانه در استان سمنان

مديرکل امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جشن صنعت چاپ در استان سمنان گفت: کارشناسان صنعت چاپ استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که در اين حوزه فعاليت دارند، به نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اعزام خواهند شد تا با تازه‌هاي حوزه چاپ و تکنولوژي آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا) به نقل از ستاد خبري شانزدهمين جشنواره صنعت چاپ، جشن صنعت چاپ با حضور مديرکل امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديرعامل شرکت تعاوني ليتوگرافان کشور، کارشناسان اداره چاپ و نشر و نمايندگان تشکل‌هاي صنعت چاپ همزمان با روز ملي صنعت چاپ در مجتمع فرهنگي ـ هنري کومش سمنان برگزار شد.

محمدمهدي احمدي، مديرکل امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين آيين با اشاره به اقدامات انجام‌ شده از سوي اداره چاپ و نشر اين وزارتخانه، عنوان کرد: ۱۲ هزار ساعت کلاس‌هاي آموزشي براي اصحاب حوزه صنعت چاپ در دو سال گذشته برگزار شده است تا فعالان اين حوزه با تکنولوژي جديد آشنا شوند.

وي افزود: بسياري از فعالان اين حوزه با صنعت سنتي آشنا بودند و اين آموزش‌ها سبب شد تا با تکنولوژي‌هاي جديد آشنا شوند.

احمدي از اعزام کارشناسان صنعت چاپ در استان‌ها به نمايشگاه‌هاي بين‌المللي چاپ خبر داد و گفت: کارشناسان صنعت چاپ استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که در اين حوزه فعاليت دارند، به نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اعزام خواهند شد تا با تازه‌هاي حوزه چاپ و تکنولوژي آشنا شوند.

مديرکل امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره فعال نبودن برخي از چاپخانه‌ها بيان کرد: بخشي از کم‌فعاليت بودن چاپخانه‌ها، به دليل عدم آشنايي با تکنولوژي جديد و کوچک بودن واحد صنعتي‌شان و بخشي از آن مشکلات اقتصادي است. خوشبختانه با تعاملي که با بانک‌ها داشته‌ايم، وام‌هايي به اين بخش اختصاص خواهد يافت و اين حوزه قوت خواهد گرفت.

وي همچنين در حاشيه گردهمايي فعالان عرصه صنعت چاپ استان سمنان در فرهنگسراي کومش اين شهر، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به راه اندازي آزمايشي اين بانک اطلاعاتي در استان البرز، گفت: ايجاد بانک اطلاعاتي فعالان عرصه چاپ در استان البرز مورد استقبال قرار گرفت و هم اکنون مقدمات راه اندازي آن در ساير استان‌ها نيز آغاز شده است.

احمدي با بيان اينکه استان‌هايي که فعاليت و واحد‌هاي بيشتري در حوزه چاپ دارند، در اولويت راه‌اندازي اين بانک جامع اطلاعات قرار دارند، گفت: در اين بانک جامع، نقاط ضعف و قوت و همچنين دغدغه‌هاي اصلي حوزه صنعت چاپ جمع‌آوري شده است.

غلامرضا شجاع، مديرعامل شرکت تعاوني ليتوگرافان کشور نيز در اين برنامه گفت: تقاضاي ما از مديران چاپ سمنان اين است که همين تعداد محدود چاپخانه‌هاي موجود در استان که کم‌کار و مشکل‌دار هستند، حفظ شود.

وي عنوان کرد: در کل کشور، پنج هزار واحد چاپي موجود است که ۵۰ درصد از آن‌ها در استان تهران است و مابقي واحدهاي چاپي به‌صورت پراکنده در استان‌هاي مختلف فعاليت دارند. اين واحدها، اشتغال‌زايي ۱۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقيم دارند، اما به‌صورت غيرمستقيم و کارهاي جانبي افراد بي‌شماري را زيرپوشش قرار مي‌دهند و بايد گفت صنعت چاپ نقش اساسي در گردش مالي و اشتغال‌زايي کشور دارد.

شجاع گفت: در استان سمنان يک عده پروانه کسب دارند و پروانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ندارند و اين خلاف قانون است. در حوزه چاپ بايد اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجازه پروانه را بدهد و بعد اتاق اصناف به واحد چاپي اجازه دهد که بتواند پروانه کسب بگيرد.

همچنين محمدرضا سوقندي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان در جمع فعالان حوزه صنعت استان سمنان با اشاره به فعاليت چاپخانه‌ها در اين استان، گفت: استان سمنان داراي ۷۸ واحد چاپخانه بوده و ۲۰ واحد ديگر با موافقت اصولي در مسير راه‌اندازي قرار گرفته است.

وي افزود: از مجموع ۷۸ واحد چاپخانه موجود در استان، ۳۲ واحد در سمنان، ۱۷ واحد در شاهرود، هفت واحد در دامغان، ۱۷ واحد در گرمسار و پنج واحد در مهدي‌شهر مشغول به فعاليت هستند.

در پايان اين همايش، از پيشکسوتان حوزه چاپ استان سمنان (سيدعباس مشيري، حسين زاهدنيا، يدالله رباني و حسين فواديان) تجليل شد. همچنين اعضاي کميسيون تخصصي چاپ استان شامل رضا طاهريان، مهدي منشي‌زادگان و محمدعلي صفاييان نيز تجليل شدند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید