ماهنامه صنعت چاپ گنجینه و مرجعی ارزنده است

0
882

ماهنامه صنعت چاپ گنجینه و مرجعی ارزنده است
دیدار با جناب همایون صنعتی‌زاده در کرمان در معیت آقای طارمی‌راد و دوستان دیگر




با سلام و درود به کارکنان شریف ماهنامه پُرسابقه صنعت چاپ و با تبریک و تهنیت به مناسبت چاپ پانصدمین شماره ماهنامه که به نظر این‌جانب قابل‌تحسین است و نشان از مقاومت و پایداری کارکنان این ماهنامه در برابر مشکلات دارد.
در اینجا لازم می‌دانم به تمامی همکاران صنعت عظیم چاپ، این موفقیت را تبریک بگویم.
ماهنامه صنعت چاپ توانسته در شناساندن چاپخانه‌ها و نیز تشویق و تبلیغ چاپ، خدمات شایانی انجام دهد. همچنین در کنار چاپ آگهی‌ها و تبلیغات در حوزه این صنعت، سعی داشته با زبانی ساده که همگان بتوانند از آن استفاده کنند، مطالب به‌روز علمی و صنعتی پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ را تالیف، ترجمه و گرداوری و منتشر کند تا مورداستفاده اهالی این صنعت قرارگیرد. از نظر این‌جانب، ماهنامه در زمینه آموزش کمک شایانی به ما کرده است.
درباره عملکرد ماهنامه صنعت چاپ طی بیش از ۴۰ سال انتشار منظم و اطلاع‌رسانی درباره روندها و فناوری‌های جدید، مسائل فنی، بازرگانی و نیز تولیدکنندگان مواد مصرفی و ده‌ها مساله صنفی و حقوقی و چالش‌های گوناگون مربوط به کسب‌وکار چاپخانه‌ها، می‌توان نکات فراوانی گفت و بعضی اقدامات را تایید یا انتقاد کرد. کاری که آیندگان خواهند کرد.

در این مجال من مایلم به دو نکته درباره نقش ماهنامه صنعت چاپ اشاره کنم:
۱- حمایت بی‌دریغ از آموزش چاپ
این‌جانب هم به اعتبار جایگاه سازمانی و حرفه‌ای و هم بیشتر به دلیل علاقه شخصی به آموزش در حوزه چاپ، با علاقه و حساسیت، مسائل آموزش در همه سطوح (از آموزش اپراتوری تا کارشناسی و مدیریتی و مهندسی) را دنبال کرده‌ام و از نزدیک شاهد تلاش مستمر و پیگیرانه تیم ماهنامه صنعت چاپ در امر آموزش بوده‌ام.
در سرمقاله‌ها، میزگردها، گزارش‌ها و مصاحبه‌ها با چاپخانه‌داران و مسئولان می‌توان خط ثابت مطالبه آموزش چاپ را در چندصد شماره مجله صنعت چاپ مشاهده کرد. فعالیت دست‌اندرکاران ماهنامه در زمینه آموزش فراتر از آن چیزی است که در ماهنامه می‌بینیم.
همین‌که در هر شماره خبرهای جدید و فناوری‌های جدید معرفی شده‌اند، خودش مبنایی برای آموزش بوده است. چون باید بسیاری از واژه‌ها معادل‌گذاری و ترجمه شوند. این ترجمه‌های روان که اغلب اولین‌بار در این ماهنامه به چاپ می‌رسد، دامنه واژگان و ادبیات چاپ را به زبان فارسی گسترش داده است. این اقدام پایه‌ای، زمینه را برای کارهای بعدی و کار مولفان، مدرسان، دانشجویان و پژوهشگران مهیا ساخت. کار مداوم ۴۰ ساله ماهنامه صنعت چاپ و ارائه مقالات و گزارش‌های تخصصی را باید قدر بدانیم.
من شاهد بوده‌ام که تحریریه مجله برای درک مفهومی جدید یا بیان عملکرد بخشی از فرایند چاپ یا آپشن جدیدی روی ماشین‌های روتاسیون یا ورقی، چقدر کنکاش می‌کردند. من بارها شاهد مراجعه سردبیر مجله به چاپخانه شرکت افست و مشاهده بخش‌هایی از واحدهای لیتوگرافی، چاپ و صحافی و ساعت‌ها صحبت با مسئولان این بخش‌ها برای درک بهتر از کار و دریافت واژه‌ها و اصطلاحات رایج در چاپخانه بوده‌ام. به جز این‌ها ماهنامه صنعت چاپ برای این که حرکتی در زمینه آموزش شروع شود، سال‌ها پیش با همکاری اتحادیه چاپخانه‌داران دوره آموزشی یک روزه را در محل هنرستان امام صادق برگزار کرد که این‌جانب هم افتخار ارائه مبحثی را در آن‌جا داشتم.
همچنین مجله از ایجاد رشته چاپ در دانشگاه‌ها بسیار حمایت کرد. انتشار کتاب «چاپ افست»؛ ترجمه آقای حمید لباف هم از کارهای خوب ماهنامه صنعت چاپ بود. و موارد دیگر که در حوصله این نوشته نیست.
۲- گنجینه و مرجع تحولات صنعت چاپ
این ماهنامه در پانصد شماره‌ای که تاکنون چاپ کرده، مطالبی درباره علوم مرتبط و اهالی این صنعت در حوزه پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ ارائه داده است که به همین دلیل می‌تواند به عنوان مرجعی از نظر تاریخی، علمی و صنعتی مورداستفاده قرارگیرد.
امروزه اغلب خبرها، حتی در حال برگذاری با عکس و ویدئو روی موبایل‌ها ظاهر می‌شود. و بسیاری از رویدادها به چند روایت در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود و قابل‌ردیابی است که خانواده چاپ هم از این نعمت برخوردار است.
اما ماهنامه صنعت چاپ رویدادها و تحولات گوناگون صنعت چاپ ایران و جهان را در سال‌هایی ثبت کرده است که خبری از اینترنت نبود. مثلا اگر بخواهیم بدانیم چه کسانی اولین‌بار اسکنر و چاپ دیجیتال را در ایران وارد کردند، کدام برندها آمدند و رفتند، هیچ منبعی بهتر و مستندتر از ماهنامه صنعت چاپ در دست نداریم.
ماهنامه صنعت چاپ در هر شماره به مناسبتی با چهره‌هایی مصاحبه داشته که دیگر حیات ندارند و از زبان آن‌ها نکاتی بیان شده‌ که برای پژوهشگران می‌تواند بسیار ارزنده باشد. همچنین از روی گزارش‌ها و آگهی‌ها می‌توان دید که چه موقع حروف سربی از چاپخانه‌ها رخت بربست و کدام نرم‌افزارها در زمینه نشر و گرافیک و پیش از چاپ وارد شدند و صدها مساله دیگر. مثل تغییر و تحولات صنعت چاپ کشور در اوایل انقلاب در صفحات این ماهنامه ثبت شده است. از این نقطه‌نظر، ماهنامه صنعت چاپ گنجینه و مرجعی ارزنده است.
در خاتمه؛ برای دست‌اندرکاران مجله به خصوص آقای تفرشی موفقیت روزافزون را آرزومندم و خواستارم همه اهالی این صنعت عظیم، از این ماهنامه حمایت و پشتیبانی کنند تا کمی از مشکلاتی که بر سر راه چاپ و نشر این مجله وجود دارد، کاسته شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید