مهدی فرهنگ مدیرچاپ فرانقش، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران شیراز

0
1780

نگاهی به قابلیت و امکانات صنعت چاپ در شیراز

مهدی فرهنگ
مدیرچاپ فرانقش، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران شیراز

چاپ و چاپخانه که در شیراز از قدمت ۱۳۳ ساله برخوردار است هم اکنون با داشتن ماشین آلات چاپ مناسب و به روز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. صنعت چاپ در شیراز این ادعا را دارد که موج مجهز شدن به ماشین‌آلات ۴ رنگ در کشور (به غیر از تهران) را با نصب یک دستگاه ۴رنگ دو ورقی در سال ۱۳۷۸ ایجاد نموده است. بعد از آن با فاصله زمانی چند ساله، دیگر چاپخانه‌های این شهر خود را به افست ۴ رنگ و ۵ رنگ مجهز کردند.
اکنون از مجموع ۲۵۰ ورق افست موجود در شیراز ۹۰ ورق آن افست ۴ رنگ و ۵ رنگ است. حدود ۸۰ ورق ماشین‌آلات لترپرس در ابعاد یک و نیم، و ۲ و ۳ ورقی فرآیند قالب و تیغ را پوشش داده و همچنین بیش از ۲۰ دستگاه طلاکوب نیمه اتوماتیک و یک دستگاه طلاکوب اتوماتیک عملیات فویل‌کوبی چاپخانه‌های شیراز را عهده‌دار هستند.
دستگاه‌های ورق تاکن، چسب گرم، جعبه چسبان، پنجره چسبان، سلیفون و یو وی نیز به تعداد قابل توجهی مشغول بکار هستند. به غیر از پلیت‌سترهای متعددی که در بعضی از چاپخانه‌ها موجود است، چندین واحد لیتوگرافی آماده‌سازی پلیت آن چاپخانه‌هایی که پلیت ستر ندارند، عهده‌دار هستند.
در رسته چاپ دیجیتال حدود ۶۵ چاپخانه دیجیتال با داشتن انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال، چاپ پلات و همچنین دستگاه‌های چاپ لارج فرمت پاسخگوی سفارشات دریافتی هستند.
در زمینه لیبل رول، دو چاپخانه یکی بطریق افست یو وی و دیگری به روش فلکسو، پذیرای مشتریان خود هستند این دو چاپخانه دستگاه‌های طلاکوب، دایکات و اسلیتر رول به رول را برای عملیات تکمیلی نیز دارا هستند. در بخش چاپ انواع فیلم‌های بسته‌بندی ۴ مرکز در شیراز که هر کدام به ماشین‌آلات چاپ فلکسو و هلیوگراور، لمینت و اسلیتر نیز مجهز شده‌اند، در شیراز مشغول بکار هستند.
در زمینه ساخت و چاپ کارتن و تولید ورق کارتن نیز حدود ۳۰ واحد به این کار اشتغال دارند. نکته قابل توجه و جالب این‌که حداقل ۲ موزه چاپ در شیراز تأسیس شده که یکی از آنها ماشین‌آلات قدیمی‌ترین چاپخانه را بازسازی کرده و با سلیقه‌ای مثال‌زدنی در معرض دید بازدید‌کنندگان گذاشته است .

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید