نمايش قدرت در قلب پرينتر

تونر کارتريج و يا تونر ليزر، همان قسمتي در پرينتر شماست که پودرهاي تونر را در محفظه خود نگهداري مي‌کند و هنگام چاپ، تونر را براي انتقال به کاغذ، به قطعه‌اي به‌نام درام منتقل مي‌کند. تمامي کارتريج‌هاي ليزري داراي ۲ بخش اصلي تونر و درام هستند. گاها اين دو بخش در برخي از دستگاه‌ها در يک کارتريج و در برخي ديگر به‌صورت مجزا يعني هر کدام در يک کارتريج مورد استفاده قرار مي‌گيرند. تونر معمولا به شکل يک پودر خشک است که درواقع ترکيبي از پلاستيک، کربن و افزودني‌هاي رنگي است. اگر فکر مي‌کنيد که کارتريج پرينتر، تنها يک بخش مصرفي و بي‌اهميت‌ترين قسمت پرينتر است، خب بايد بگوييم که کاملا در اشتباه هستيد؛ دوره استفاده از سيم‌هاي کرونا (corona wire) که براي شارژ کردن درام و ايجاد يک بار مثبت در سرتاسر سطح آن استفاده مي‌شد، تمام شد؛ به‌جاي آن ذرات تونر را ريزتر کردند و نقاط ذوب را پايين آوردند، شارژ موردنياز کمتر شد، و البته تراشه‌هاي الکترونيکي هم به آنها اضافه شد اما همچنان کارتريج‌ها با همان منطق و شيوه‌اي که از ابتدا ساخته شده‌اند، کار مي‌کنند.

پرينترهاي ليزري جديد کمپاني اچ‌پي، ماشين‌هايي هستند که کارتريج تونر آنها، قلب تپنده آنهاست.  تقريبا مي‌توان گفت که ۷۰ درصد از فرايند چاپ در پرينترهاي اچ‌پي، در داخل کارتريج تونر انجام مي‌گيرد. کارتريج‌هاي اچ‌پي، تنها محفظه نگهداري تونر نيستند بلکه در طراحي آن، تمام پارامترهاي مربوط به سرعت، شرايط محيطي، مدل شارژ شدن و نوع کاغذ در نظر گرفته مي‌شود. درواقع، کمپاني اچ‌پي با درنظر گرفتن اين پارامترهاست که اطمينان و کيفيت مورد تقاضاي مشتريان را فراهم مي‌کند. کارتريج تونر اچ‌پي، محل قرارگيري مهمترين قطعات پرينتر است؛ غيراز تونر مغناطيسي، غلطک مغناطيسي که مهم‌ترين عامل براي ايجاد کيفيت خوب چاپي است نيز در کارتريج قرار مي‌گيرد. هنگامي که اين غلطک مي‌چرخد، ميدان مغناطيسي‌اي ايجاد مي‌شود که تونرهاي مغناطيسي را به خود جذب مي‌کند. تيغه دکتر بليد، يکي ديگر از اجزاي داخل کارتريج است که ميزان تونر روي غلطک را تنظيم مي‌کند. استفاده از اين تيغه گاهي باعث ايجاد مشکلاتي هم مي‌شود، به‌عنوان مثال خط‌هاي سفيد رنگي که به‌خاطر يک تيغه فرسوده و کثيف توليد مي‌شود، بر چاپ اثر مي‌گذارد يا اينکه ممکن است تيغه منحرف شده و يا چرخش مرتب خود را از دست دهد. اين نقص موجب مي‌شود تا يک طرف صفحه از طرف ديگر آن تيره‌تر چاپ شود. تيغه‌هاي بازيابي و تميز‌کننده، دو نوع ديگر تيغه‌ها هستند که وظيفه تميزکردن درام و ريختن تونرهاي اضافي در سطل زباله بر عهده آنهاست. بدون وجود اين دو تيغه چاپ غيرممکن و درصورت امکان هم کاملا سياه و کثيف خواهد شد. غلطک شارژ اوليه و درام هم همانطور که گفتيم، مهم‌ترين قطعات داخل پرينتر هستند که در پرينترهاي اچ‌پي، آنها هم در داخل کارتريج قرار مي‌گيرند.

پرينترهاي  جديد اچ‌پي که حاصل ماه‌ها تحقيق و آزمايش برترين متخصصان کمپاني Canon است، ۴۰ درصد پرسرعت‌تر و ۵۳ درصد کم مصرف‌تر از مدل‌هاي قبلي است. در واقع فناوري جت اينتليجنس (JetIntelligence) که دستاورد بزرگ اين دو کمپاني است، پرينتر را هوشمند و سريع‌تر مي‌کند، عملکرد و کارايي آن را به شکل بارزي بهبود بخشيده و وزن و ابعاد آن را کوچک‌تر کرده است. اين فناوري که فعلا مناسب محيط و کار در شرکت‌هاي کوچک و متوسط طراحي شده، کم‌کم راه خود را به شرکت‌هاي بزرگتر هم باز مي‌کند.

بسياري از مردم نمي‌دانند که ۷۰ درصد از پرينترهاي ليزري اچ‌پي، داراي کارتريج تونر اختصاصي هستند. در کنار تونر، کارتريج قطعه درام، غلطک‌ها و تيغه‌ها را نيز در خود جاي مي‌دهد. قطعه تصويرنگار درام که قبلا به روش الکترواستاتيکي شارژ شده، تونر را به خود جذب مي‌کند و بعد طي فرايند چاپ، توسط غلطک‌هاي داغ، به کاغذ منتقل شده و به آن مي‌چسبد. تيغه دکتر بليد، فيلم تونر روي غلطک را به حجم دقيق مورد نياز اندازه مي‌کند و بعد تونر در بخش فيوزينگ پرينتر ذوب شده و بر روي قسمت‌هاي مشخص کاغذ مي‌چسبد. در آخرين قسمت فرايند چاپ، يک تيغه ديگر تعبيه شده که در تماس دائم با درام قرار دارد و تونر باقي مانده بر روي آن را برداشته و به مخزن زباله منتقل مي‌کند. بيشتر اين اتفاقات در کارتريج پرينتر صورت مي‌گيرد نه در بدنه پرينتر. در‌واقع، فقط اشعه ليزر، غلطک‌هاي انتقال تونر و بخش فيوزينگ در خارج از کارتريج قرار دارند.

تونرکارتريج جديد اچ‌پي با فناوري جت اينتليجنس، بيشتر موفقيت خود را مديون فرمولاسيون جديد تونري است که بازهم حاصل زحمات پنج سال تحقيق و پژوهش شرکت Canon است؛ اين سيستم با نام
ColorSphere3 براي پرينتر ليزري رنگي اچ‌پي و تونر Precision black براي پرينترهاي رنگي تک رنگ به بازار عرضه مي‌شود. تونرهاي Precision Black از پليمر، پيگمنت، افزودني‌ها و هسته واکسي تشکيل شده و تونرهاي ColorSphere 3 از يک هسته واکسي و پليمر در داخل يک پوسته سخت و گروي تشکيل شده است. هر دو نوع تونر در درجه حرارتي پايين‌تر از تونرهاي قبلي ذوب مي‌شوند و به‌همين‌خاطر انرژي کمتري از بخش فيوزينگ پرينتر مي‌گيرند تا به کاغذ بچسبند. پوسته سفت اين تونرها از کاهش ذرات تونر و کاهش عمر کارتريج جلوگيري مي‌کند، به شکلي که تمام تونر داخل کارتريج قابل استفاده است و هدر رفت تونر تقريبا به صفر مي‌رسد که همين باعث صرفه‌جويي در مصرف  انرژي، هزينه و زمان چاپ مي‌شود.

آمارهاي جهاني پيش‌بيني کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰، ابعاد شرکت‌ها نسبت به ۵ سال گذشته تا ۱۷ درصد کاهش مي‌يابد؛ اين پيش‌بيني به اين معناست که شرکت‌ها کم کم بايد خود را با اينگونه تغييرات سازگار کنند. با استفاده از فناوري HP’s Page Maximiser، که در پرينترهاي جديد اچ‌پي تعبيه شده، طراحي پرينترها با ابعاد کوچکتر و با قطعات جداشدني قابل تعويض انجام مي‌گيرد. اين فناوري نه‌تنها اصطکاک ماشين را کاهش مي‌دهد، بلکه فضا را براي قطعات مهم‌تر مثل محل قرارگيري  پودر تونر بيشتر باز مي‌کند. سيستم‌هاي هوشمند رديابي در اين پرينترها، مي‌توانند مقدار اصطکاک کارتريج پرينتر را تخمين بزنند و با فرستادن اطلاعات به کاربر، از کارکرد درست کارتريج در هنگام چاپ اطمينان حاصل کنند. اينکار باعث افزايش سرعت چاپ و بالابردن تعداد پرينت در واحد زمان مي‌شود. فرايند جت اينتليجنس در اين پرينترها، حجم کارهاي چاپي را نسبت به
هم‌نوعان قبلي‌اش، تا ۳۳ درصد افزايش داده است که اين تنها به‌خاطر افزايش در سرعت چاپ نيست بلکه به خاطر کاهش دخالت نيروي انساني در فرايند چاپ نيز هست. در اين نوع پرينترها، همچنين تعويض کارتريج‌ها آسان‌تر و سريعتر انجام مي‌گيرد و بياييد موضوع حياتي محيط زيست را هم از ياد نبريم؛ اين پرينترها دراين‌زمينه هم نسبت به نسل قبلي عملکرد بهتري دارند.

يکي ديگر از فناوري‌هايي که از قديم در دل پرينترهاي اچ‌پي تعبيه شده، نمايشگر ميزان تونر موجود در کارتريج است، ولي با استفاده از فناوري جت اينتليجنس، رديابي موقعيت کارتريج به مرحله‌اي بالاتر از قبل ارتقا يافته است. فناوري HP’s Print Gauge مي‌تواند تمام اطلاعات درباره کارتريج مانند نظارت بر تونر، ترکيبات، مدل استاندارد استفاده، فاکتورهاي محيط زيستي و ميزان اصطکاک کارتريج را براي کاربر نمايش دهد. اين فناوري همچنين مي‌تواند زمان تمام شدن کارتريج را پيش‌بيني کند و قبل از آن به کاربر هشدار دهد.
از‌اين‌طريق مي‌توان از تمام شدن ناگهاني کارتريج و توقف بي‌موقع کار، و يا عوض کردن زودهنگام کارتريج بدون تمام شدن تونر آن اجتناب کرد که همه اينها باعث صرفه‌جويي در زمان و هزينه مي‌شود.

بسياري از کارتريج‌هاي جعلي با نام اچ‌پي در بازار فروخته مي‌شوند که اگرچه ارزان هستند، هرگز کارايي، عملکرد و کيفيت کار کارتريج‌هاي اوريجينال را ندارند. براي جلوگيري از جعل کارتريج‌ها، اچ‌پي از فناوري‌هاي ضد جعل مختلفي استفاده مي‌کند که يکي از آنها تونر مخصوص اچ‌پي است. تونر پودري اچ‌پي در درون يک مخزن قرار مي‌گيـرد و در پريـنــترهاي ليزري
تک‌کاره، مخزن تونر به شکل مجزا وجود ندارد. در واقع، پودر تونر اصلي اچ‌پي منحصرا در دستگاه‌هاي اچ‌پي وجود دارد و در بازار به‌صورت جداگانه در دسترس نيست. مشکلي که در استفاده از تونرهاي غير اچ‌پي به‌وجود مي‌آيد اين است که تونرهاي غير اچ‌پي نمي‌توانند به درستي شارژ شوند و معمولا کمتر يا بيشتر از اندازه تونر اچ‌پي شارژ مي‌شوند و در نتيجه کيفيت پرينت را کاهش مي‌دهند. تيغه همزن، يکي ديگر از قطعات موجود در داخل پرينتر اچ‌پي است. از آنجايي که ذرات تونر وزن دارند، نيروي هوايي که از بيرون بر آنها وارد مي‌شود، باعث مي‌شود که اين ذرات بالا و پايين بپرند. در فرايند چاپ، براي حرکت آزادانه‌تر تونر، وجود گردش هوا در درون کارتريج ضروري است. تيغه‌هاي همزن براي اين هدف در داخل کارتريج تعبيه شده که تونرها بتوانند در داخل کارتريج آزادانه حرکت کنند. مخزن ضايعات، آخرين قسمت از پروسه چاپ است که بازهم در داخل کارتريج قرار دارد، ذرات باقيمانده بر روي درام که توسط تيغه‌هاي تميزکننده جمع آوري مي‌شود، به مخزن ضايعات منتقل مي‌شوند. گاهي ممکن است مخزن ظايعات به اندازه ظرفيت کارتريج  پر شود که باعث آسيب ديدن پرينتر و حتي نشت تونر مي‌شود.

اما از سخت‌افزار پرينتر که بگذريم، فناوري مخصوصي که در پرينترهاي اچ‌پي، به‌شکل اختصاصي براي جلوگيري از جعل استفاده شده، قطعه چيپ‌الکترونيکي است که در داخل پرينتر تعبيه شده، اين چيپ رابطه‌اي مخفي بين کارتريج و پرينتر برقرار مي‌کند که مي‌تواند کارتريج‌هاي اورجينال را از انواع جعلي تشخيص دهد. به اين شکل که وقتي يک کارتريج اورجينال را در پرينتر نصب کنيد، يک تيک بزرگ بر روي صفحه‌نمايش پرينتر مشاهده خواهيد کرد  ولي درصورت نصب يک کارتريج جعلي، به‌جاي آن تيک با يک پيام هشدار روبه‌رو خواهيد شد. ايمن‌سازي پرينترها نه تنها امنيت کسب و کار مديران و توليدکنندگان را ضمانت مي‌کند، بلکه اين امکان را به آنها مي‌دهد که خودشان پرينتر را شخصي‌سازي کرده و انواع قوانين و طرق استفاده را براي آنها تعريف کنند؛ مثلا شخص مسئول مي‌تواند قوانين را طوري تعريف کند که امکان تعويض کارتريج‌ها با يکديگر امکان‌پذير نباشد يا گروهي از کارتريج‌ها را براي گروه خاصي از پرينترها اختصاصي کند به شکلي که براي ديگر پرينترها قابل استفاده نباشد.

از ديگر مزاياي فناوري جديد اين است که زمان تعويض کارتريج را به حداقل ممکن مي‌رساند، کارتريج‌هاي جديد به شکل بارزي سبک‌تر، نسبت به محيط‌زيست پايدارتر و جداکردن آن راحت‌تر است، زيرا فناوري جديد، يک مرحله از مراحل جداسازي را حذف کرده است؛ قبل‌تر روند تعويض کارتريج به اين شکل بود که هنگامي کارتريج جديد را از پکيج آن خارج مي‌کرديم، بايد نوار محافظ  را از آن جدا مي‌کرديم و بعد آن را در پرينتر قرار مي‌داديم. ولي در فناوري جديد نيازي به اين کار نيست؛ شما مي‌توانيد بعد از خارج کردن کارتريج قديمي، کارتريج جديد را بدون جداکردن نوار محافظ  در پرينتر قرار دهيد. عمل جداسازي نوار محافظ خود به شکل اتوماتيک انجام مي‌گيرد.

نمايش قدرت در قلب پرينتر

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید