يک سوئدي در ايران

سوئدي

صنعت و بازار بسته‌بندي در سراسر جهان رشدي دو رقمي را تجربه مي‌کند. در کشور ايران نيز اين روند مشهود است. ايران بازار مصرفي بزرگي در منطقه است و شرکت‌هاي بسته‌بندي نگاه جدي به اين بازار دارند. يکي از اين شرکت‌ها، لامينا(Lamina) از کشور سوئد است. به تازگي ماگنوس هانسن مدير فروش لامينا براي اولين بار به ايران سفر کرد تا با بازار ايران آشنا شده و با چاپکاران بسته‌بندي مذاکره و گفتگو کند. ماهنامه صنعت‌چاپ نيز فرصتي پيدا کرد تا با او مصاحبه‌اي اختصاصي در زمينه بازار بسته‌بندي و فعاليت‌هاي لامينا در ايران داشته باشد.

 در مورد سابقه شرکت لامينا، بنيان‌گذارانش و وضعيت فعلي اين شرکت توضيح دهيد.

شرکت لامينا در زمينه ساخت دستگاه‌هاي لمينيت براي مقوا، مقواي کنگره‌اي و جعبه‌هاي تاشو، فعاليت کرده و اين دستگاه‌ها را به سراسر جهان صادر مي‌کند. ما کار بازاريابي و توليد سيستم‌هاي لمينيت براي صنعت چاپ را در اواسط دهه ۸۰ آغاز کرديم در سال ۱۹۹۰ لامينا براي اولين‌ بار دستگاه لمينت نيمه اتوماتيک را وارد بازار کرد. اين ماشين در ابتدا براي کاغذ و مقوا ساخته شده بود ولي مدل‌هاي جديد  بعدي براي کار با مقواي کنگره‌اي نيز سازگار شدند اين ماشين موفقيت زيادي در بازار داشته و امروز لامينا يکي از سازندگان عمده تجهيزات لامينيت براي صنعت چاپ کارتن و بسته‌بندي است

 در مجموع شما چه ماشين‌آلاتي به بازار عرضه مي‌کنيد؟

توليد اصلي ما دستگاه لامينيت است. دستگاه لامينيت ما هم به صورت تمام اتوماتيک و هم به صورت نيمه اتوماتيک عرضه مي‌شود. اين دستگاه مي‌تواند با انواع کاغذ و مقواي موجود در بازار کار کند دستگاه‌هاي ما ابعاد جمع و جوري دارند و کارها با آنها راحت است. زمان آماده‌سازي آنها نيز پايين است. آپشن‌هايي از جمله ورق برگردان، فيدر يک‌رو، دسته‌کن، تسمه فشار و غيره را مي‌توان به دستگاه اضافه کرد. ما دستگاه جعبه چسباني نيز به صورت اتوماتيک و نيمه‌اتوماتيک ارايه مي‌کنيم. اين دستگاه‌ها از پروفيل آلومينيوم دانه‌بندي شده بهره مي‌برند و بسيار مقاوم هستند. سيستم تغذيه دستگاه مي‌تواند اتوماتيک و يا دستي باشند. مقوا دايکات شده که داراي خط تا و شيار است را نيز مي‌توان وارد دستگاه کرد

 دستگاه‌هاي شما چه کمکي مي‌تواند به چاپکاران بسته‌بندي و جعبه‌سازان که با رقابت سختي در بازار رو به رو هستند بکند؟

کيفيت دستگاه‌هاي ما مي‌تواند توليد بدون توقف و مطمئن براي سال‌هاي متمادي را تضمين کند. دستگاه‌هاي ما بخاطر دقت بالا زمان آماده‌سازي کوتاه شناخته شده هستند و مي‌توانند براي چاپکاران بسته‌بندي و جعبه‌سازان کمک موثري باشند. بازگشت سرمايه نيز با خريد دستگاه‌ها در کمترين زمان انجام مي‌پذيرد. دستگاه‌هاي ما در زمينه مصرف چسب و نوارچسب، نيز صرفه‌جويي خوبي نصيب جعبه‌سازان مي‌کند

 آيا اولين سفر شما به ايران است؟

بله

 تصوير و برداشت شما از موقيعت بازار چاپ بسته‌بندي در ايران چيست؟

ايران يکي از بيشترين پتانسيل‌ها را در کل جهان در زمينه بازار بسته‌بندي دارد. ايران کشوري بزرگ با تاريخي غني است. کشوري که در مرکز بازار‌هاي آسيا و خاورميانه قرار دارد. مردم ايران بسيار مودب هستند و بيشتر کساني‌که من با آنها ملاقات کردم به خوبي انگليسي صحبت مي‌کردند. از آنجايي که من فارسي بلد نيستم، زبان دانستن ايراني‌ها کمک بزرگي به من است. من تصور مي‌کنم بازار بسته‌‌بندي ايران به سرعت رشد و توسعه خوااهد کرد و لامينا مي‌خواهد در اين توسعه نقش خود را ايفا کند.

 شما در طول مسافرت خود از چند چاپخانه و مراکز توليد جعبه‌ بازديد کرديد، توليدات شما چه کمکي مي‌تواند به اين مراکز بکند؟

تجهيزات ما مي‌تواند، سرعت توليد اين شرکت‌ها را افزايش داده و در ضمن استفاده از مواد مصرفي را کاهش دهد. در عين حال کيفيت توليد و ايمني توليدات آنها را نيز بالا مي‌برد.

 شما از ديگر کشورهاي خاورميانه بازديد کرده‌ايد ايران را در مقايسه با اين کشور‌ها چگونه ديده‌ايد؟

شباهت‌هايي به‌ويژه در زمينه نوع موادي که استفاده مي‌شود وجود دارد. ولي در ايران از ماشين‌آلات قديمي به وفور استفاده مي‌شود. ترديدي ندارم در آينده اين وضعيت تغيير خواهد کرد.

 به خاطر تحريم‌ها و ديگر مشکلات جعبه‌سازان و چاپکاران بسته‌بندي در ايران ناگزبر به استفاده از تجهيزات ارزان قيمت چيني شده‌اند، هزينه بالاتر دستگاه‌هاي اروپايي نيز مانعي است براي فراگير شدن اين تجهيزات در ايران، مزاياي دستگاه‌هاي شما در مقايسه با توليدات چيني چيست‌؟

کيفيت ماشين‌آلات ما با ماشين‌آلات چيني قابل مقايسه نيست. ماشين‌آلات ما به گونه‌اي ساخته شده‌اند تا بيشتر از ۳۰ ساله دوام داشته باشند. ما خدمات پس از فروش قابل اعتماد ارايه مي‌کنيم. دستگاه‌هاي ما بازار دست دوم بسيار خوبي نيز دارند. کار با آنها بسيار آسان است و با انواع مواد موجود در بازار مي‌‌توانند کار کنند. ماشين‌آلات ما بسيار انعطاف‌پذير هستند.

 نصب ماشين و خدمات را چگونه ارايه مي‌کنيد ؟

کليه کارهاي مربوط به نصب ماشين توسط تکنسين‌هاي ما در سراسر جهان انجام مي‌شود. ما آموزش و خدمات نيز ارايه مي‌کنيم. نماينده انحصاري ما در ايران شرکت دايناگراف است که مي‌تواند به مشتريان در ايران خدمات ارايه دهد

 آيا بانک‌هاي سوئدي LC ايران را مي‌پذيرند؟

بله.

 به نظر مي‌رسد توليدات شما در ايران بازار خوبي دارند چرا تاکنون در ايران فعال نبوديد؟

به‌ خاطر تحريم‌ها و مشکلات در اخذ ويزا و نقل و انتقال بانکي نتوانستيم آنگونه که بايد در ايران فعاليت کنيم. ولي الان وضعيت تغيير کرده است.

 بسياري از چاپکاران که در حوزه بسته‌بندي فعاليت نمي‌کردند اکنون وارد بازار پر منفعت بسته‌بندي شده‌اند شما چه توصيه‌اي به آنها مي‌کنيد؟

بازار بسته‌بندي هنوز با سرعت در حال رشد است. شرکت‌ها بودجه بازاريابي خوبي براي خرج کردن در عرصه بسته‌بندي دارند. آنها استفاده از بسته‌بندي را بر ديگر روش‌هاي رايج بازاريابي ترجيح مي‌دهند. اين بدان معني است که مشتريان ما خواستار کيفيت بالا و انعطاف‌پذيري در هنگام سفارش يک کار بسته‌‌بندي هستند. مشتريان ما نيز بايد به اين خواسته‌ها پاسخ دهند. توصيه من اين است که با لامينا و دايناگراف در مورد ويژگي‌ها يک دستگاه لامينيت و جعبه چسباني خوب صحبت کنند تا بتوانند به يک نتيجه‌گيري ثمربخش برسند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید