پوشش کم‌فروشي از طريق بسته‌بندي

پوشش کم‌فروشي از طريق بسته‌بندي

نبود نظارت کافي بر محصولات غذايي عرضه شده در بازار، زمينه‌‌ساز رواج کم‌فروشي در محصولات غذايي توليد داخل شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، نبود نظارت کافي بر توليدات غذايي باعث ايجاد نوعي هرج و مرج در بازار اين محصولات شده و توليدکنندگان با روش‌هاي مختلف از جمله بسته‌بندي ‌غيرشفاف، اقدام به کم فروشي مي‌کنند.

نمونه اين اتفاق در مورد برخي نوشيدني‌ها از جمله دوغ و دلستر و همچنين برخي محصولات شيريني و شکلات‌ مشاهده مي‌شود.

به عنوان مثال محصولاتي مانند دوغ بدون گاز با بسته‌بندي غيرشفاف و به گونه‌اي که ميزان محتويات داخل بطري غيرقابل مشاهده است، توليد مي‌شوند. به اين ترتيب مصرف کننده تا زماني که در يا پوشش روي بطري را باز نکند، متوجه خالي بودن بخشي از بطري نخواهد شد.

برخي از توليدکنندگان در واکنش به اين موضوع ادعا مي‌کنند ميزان محتويات با وزن درج شده بر روي آن يکي است، اما بايد گفت که يکي از معيارهاي مد نظر مصرف کننده براي خريد کالايي مانند دوغ، اندازه بطري و تصور فرد از ميزان محتويات بطري بر اين اساس است.

به اين ترتيب فروش کالا در بسته‌اي بزرگتر از محتويات، نوعي کم فروشي محسوب خواهد شد.

عرضه دلستر در بطري‌هاي يکسان اما اندازه‌هاي مختلف نيز از جمله نمونه‌هاي کم‌فروشي در صنعت غذا است. به طوري که دلسترهاي توليدي با يک برند مشترک در اندازه‌هاي مختلفي عرضه مي‌شوند و از بين هر چند بطري دلستر، يکي نسبت به بقيه از وزن کمتري برخوردار است.

در صنعت شيريني و شکلات نيز شاهد قرار گرفتن شکلات در جعبه‌اي با ابعاد بزرگتر از خودِ شکلات هستيم، به طوري که خريدار پس از باز کردن بسته‌ متوجه مي‌شود که بخشي از جعبه خالي است و بسته‌بندي بزرگتر از ابعاد محصول صورت گرفته است.

رواج اين نوع کم‌فروشي يا گول زدن مشتري در سايه نبود نظارت از سوي دستگاه‌هاي متولي و ناظر باعث نارضايتي خريداران اين کالاها شده که براي رفع آن نيازمند نظارت جدي نهادهاي مسئول از جمله سازمان حمايت، سازمان تعزيرات و انجمن صنايع غذايي و همچنين توجه بيشتر مسئولان وزارت صنعت است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید