چهره‌های ماندگار صنعت چاپ، چراغ راه آینده

0
518

با اسکندر خمسه پور
رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران

رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران با تشریح اهداف برنامه چهره‌‌های ماندگار صنعت چاپ کشور، از پیشرفت ۸۰ درصدی این پروژه خبر داد.
غرفه چهره های ماندگار در سالن ۳۸ بیست و هشتمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی یکی از گرم ترین و پر بازدید کننده ترین غرفه های نمایشگاه و پاتوق چهرهای باسابقه و پیش کسوتان صنعت چاپ کشور بود. در این ارتباط با اسکندر خمسه پور، رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌‌خوانید.

درباره اهداف چهره‌‌های ماندگار کمی توضیح دهید.
شکل گیری این ایده، به تجلیل از پیش کسوتان صنعت چاپ در روز ملی صنعت چاپ توسط وزارت ارشاد بر می گردد که همه ساله ۱۱ شهریور ماه برگزار می‌‌شد. مقداری فیلم و دی وی دی از جشنواره‌‌ها باقی مانده بود؛ آقای پری‌‌خواه و آقای رسولی که این فیلم‌‌ها را برای وزارت ارشاد تهیه می‌‌کردند، پیشنهاد کردند که فیلم های صد چهره ماندگار را به صورت دی وی دی روی دربیاورند. ایده خیلی جالبی بود چون تا حالا انجام نشده بود. البته خدا آقای دمیرچی را رحمت کند که زحمت کشیده بودند دو تا کتاب به نام گفتگو با قبیله چاپ و هویت‌‌های پایدار منتشر کرده بودند که شامل تصاویر و بخشی از اتوبیوگرافی یا نقل سرگذشت بعضی چهره ها از زبان خودشان بود، جای این هم خالی بود. به خاطر این که اگر به اتحادیه صنعت چاپ یا اتحادیه لیتوگرافی مراجعه بکنید هیچ سابقه‌‌ای در مورد موسسین این اتحادیه‌‌ها ندارند. هیچ تصویری، اسمی، آدرسی، هیچی ندارند. این دوستان خواستند کاری انجام شود که تاریخ این صنعت بماند که اگر به فرض بیست سال دیگر یک دانشجویی خواست ببیند که مثلا ۵۰، ۶۰ سال پیش صنعت چاپ در کشور چطوری بوده، ماشین آلاتش چطوری بوده، چه آدم‌‌هایی اثرگذار بوده اند، کدام نوآور بوده، کدام کارآفرین بوده، منبعی داشته باشد. در هر صورت این سوژه با چند نفر از همکاران مطرح شد و تصمیم گرفتند این کار را بکنند. طی نشست‌‌های متعددی ۱۴ نفر به عنوان هیات امنا انتخاب شدند و پذیرفتند این کار را انجام دهند. آقای پری‌‌خواه و آقای رسولی که با این ایده آمده بودند، خود در کمیته اجرایی هستند و هنوز هم این کار را ادامه می‌‌دهند.
کرونا نگذاشت که این پروژه به موقع انجام شود ولی خب پخته‌‌تر و طبقه‌‌بندی شد. از بزرگانی مثل زنده یاد مرتضی نوریانی و زنده یاد عبدالرحیم جعفری، موسس انتشارات امیرکبیر که بگذریم (چرا که اصلا جایگاهشان معادل ندارد)، قرار شد که بقیه در سه گروه نخبگان، نوآوران و کارآفرینان طبقه بندی شوند.

هزینه های این طرح از کجا تامین می‌شود؟
پروژه چهره های ماندگار، هیچ گونه منبع درآمد دولتی یا کمک دولتی ندارد، همه هزینه آن با اسپانسر-هایی است که خودشان در این صنعت فعالیت دارند. علاوه بر فیلم، این اسامی و عکس ها در کتابی هم چاپ خواهد شد، ناگفته نماند که در این پروژه آقایان طارمی و شجاع بسیار زحمت کشیده اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

اسپانسر‌‌ها چه کسانی هستند؟
اسپانسر‌‌ها بعضی‌‌های‌‌شان از افراد هیات امنا هستند، بعضی‌‌ها از چاپخانه‌‌‌‌دارانی هستند که دوست داشتند کمک کنند و نیز بعضی مدیران کارخانجات تولیدی و شرکت های بازرگانی و غیره. از اسپانسر‌‌ها قطعا تشکر خواهد شد.

برای این برنامه الان زمان‌‌بندی خاصی دارید؟
الان پیشرفت کار این پروژه، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد رسیده و در مرحله بازبینی است. یعنی فیلم‌‌ها ادیت شده ولی هیئت امنا تصمیم گرفتند که این فیلم‌‌ها پیش از این که به نمایش دربیاید، مورد بازبینی قرار بگیرد که اگر کم و کسری داشته باشد یا چیزی زائد دارد، اصلاح شود. کتاب هم به همین ترتیب. تصویر هر چهره‌‌ای را که در کتاب می‌‌گذارند، صفحه‌‌ی مقابلش رزومه ای از ایشان هست. این رزومه‌‌ها دارد جمع آوری می‌‌شود یعنی چون می‌‌گویم طبقه‌‌بندی هم شده یک مقدار مشکل هست؛ یک مقدار همین وضع کرونا اجازه نداد که این هیات امنا به طور مرتب جلسه داشته باشند، البته هیئت اجرایی جلسه دارند ولی جلسات هیئت امنایش متاسفانه به علت این که اکثرا کهولت سن دارند، با احتیاط و گاهی با تاخیر برگزار می شد. امیدوارم به کمک اسپانسر‌‌ها بتوانیم جای بهتری بگیریم.

خیر، آقای ابوالحسنی پیشنهاد کردند که روز دوم نمایشگاه، به نام روز صد چهره ماندگار نام‌‌گذاری شود. در آن روز بعضی از چهره‌‌ها از تمام ایران زحمت کشیده بودند تشریف آورده بودند، همه با هم آشنا شدند، صحبت کردند. در مورد این پروژه صحبت کردند، همچنین کسانی که مایل بودند با آنها آشنا بشوند به دیدن شان آمدند.

۱) نکته‌ای از بیست و هشتمین نمایشگاه چاپ و بسته‌‌بندی اگر مدنظرتان هست بفرمایید.
این نمایشگاه با وجود کاستی هایی مثل نبود ماشین آلات چاپ و نبود بازدیدکننده خارجی، این حسن را داشت که نشان داد صنعت چاپ هنوز زنده است؛ بعد از ماه ها محدودیت های کرونا و رکود و افسردگی به همه امید داد.
. حسن دیگرش هم این بود که برخلاف گذشته که این نمایشگاه معمولا نزدیک به کریسمس(در دی ماه) انجام می‌‌شد و شرکت‌‌کننده‌‌های خارجی اکراه داشتند که موقع (تعطیلات‌‌شان) به نمایشگاه در ایران بیایند، الان اتفاق خوبی که افتاده این هست که نمایشگاه در شهریور و مهر برگزار می‌‌شود. یعنی اگر ان‌‌شاءالله سال‌‌های آینده یک مقدار روابط بین‌‌المللی هم درست بشود، موقعیت خیلی خوبی هست که شرکت‌‌های خارجی با رغبت بیایند در نمایشگاه شرکت کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید